Cum văd antreprenorii și sindicatele creșterea salariului minim

Consiliul Național al IMM-urilor din România a realizat în perioada 26.08-03.09.2021 un sondaj pentru a…

De (A.T.)
Cum văd antreprenorii și sindicatele creșterea salariului minim

Consiliul Național al IMM-urilor din România a realizat în perioada 26.08-03.09.2021 un sondaj pentru a…

Șase antreprenori din zece chestionați de Consiliul Național al IMM-urilor din România cred că majorarea salariului minim ar trebui făcută prin reducerea fiscalității, iar patru din zece susțin că taxele – CAS, CASS, impozit – nu ar trebui să crească.

Consiliul Național al IMM-urilor din România a realizat în perioada 26.08-03.09.2021 un sondaj pentru a identifica opinia antreprenorilor cu privire salariul minim brut pe țară 2022, la care au răspuns 1108 antreprenori.

Întrebați fiind pe care din scenariile pentru creșterea salariului minim brut în anul 2022 îl consideră aplicabil, antreprenorii au răspuns astfel: Să rămână la nivelul actual: 33,3%; Scenariul IV- creşterea salariului minim cu peste 200 de lei: 22,2%; Scenariul I- creşterea salariului minim cu 100 de lei, de la 2300 de lei 2400 lei: 18,5%; Scenariul III- creşterea salariului minim cu 200 de lei, de la 2300 de lei la 2500 de lei: 15,7%; Scenariul II – creşterea salariului minim cu 150 lei, de la 2300 de lei la 2450 de lei: 10,3%.

În ceea ce privește modul în care activitatea antreprenorilor va fi afectată de mărirea salariului minim brut începând cu anul 2022, 50,5% sunt de părere că activitatea se va menține la același nivel, 33% activitatea va scădea ca urmare a impactului ridicat al costurilor salariale, iar 16,5% consideră că activitatea va crește ca urmare a creșterii motivației angajaților.

Întrebați dacă estimează că politica de personal a societăţii va fi afectată ca urmare a creşterii salariului minim brut începând cu anul 2022 antreprenorii au răspuns: 67,6% estimează că nu vor fi schimbări în politica de personal, 24,1% estimează că vor realiza disponibilizări pentru că impactul costurilor este mare, iar 8,3% estimează că vor realiza angajări pentru că salariul devine motivant.

Referitor la principalele bariere care nu ar permite o creștere a salariului minim brut pe țară din anul 2022, antreprenorii au considerat astfel: Scumpirile din ultima perioadă (energie electrică, gaz etc) și impactul lor în activitatea societății: 59,3%; Lipsa unor măsuri active de susținere pe piața forței de muncă (de ex: kurzarbeit): 48,1%; Costul prea ridicat al resurselor umane: 36,1%; Lipsa unor fonduri europene care să asigure creșterea competitivității: 33,3%; Lipsa investițiilor publice care limitează existența contractelor pentru IMM-uri: 30,6; Existența unor contracte ce nu permit modificări ale structurii lor: 15,7%.

Întrebați fiind ce măsuri consideră că trebuie luate de către stat pentru a creşte salariul minim brut pe ţară în anul 2022, respondenții au menționat următoarele (răspuns multiplu): Creșterea salariului minim prin reducerea fiscalității pe forța de muncă: 62%; Creșterea salariului minim fără creșterea taxelor (CAS, CASS, Impozit): 38%; Impozit zero și menținerea CAS și CASS: 37%; Zero taxe pe salariul minim (propunere USR-PLUS): 25%.

CNIPMMR susţine că stabilirea de către Guvern a creşterii salariului minim brut ca o măsură singulară, fără încadrarea acesteia într-un pachet de măsuri de suport economic, va avea ca efect transferul poverii scumpirilor asupra mediului privat, fapt care va conduce la o scadere a competitivităţii economiei româneşti, cu efecte imediate şomaj şi scaderea încasărilor la bugetele publice. Asociația spune că Guvernul trebuie să vină cu acţiuni de susţinere referitoare la compensarea creşterii preţului la energia electrică pentru mediul economic, în special IMM-uri, şi investiţii publice cu valoarea adaugată mare care să conducă la creşterea competitivităţii economiei.

CNIPMMRpropune, pentru stabiliarea salariului minim pe economie, o serie de măsuri:

1. Crearea unui mecanism permanent pentru stabilirea elementelor obiective și pertinente, prin care să fie stabilit salariul minim brut la nivel naţional, cu o structură tripartită, alcătuit din reprezentanţi ai partenerilor sociali şi ai guvernului, pe baza analizei productivităţii muncii şi a performanţelor de ansamblu ale economiei româneşti.
Aceasta cerinţa este în concordanţă cu raportele de țară privind România din ultimii ani, în care s-a arătat în mod constant că în România nu există încă un mecanism obiectiv de stabilire a salariului minim, fapt mentionat inclusiv în anul 20201.
2. Creşterea salariului minim, fără o creştere concomitentă a contributiilor la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale.
Respectiv, valoarea contribuţiei (impozitul pe salariu si CAM) sa fie mentinuta la nivelul celei existente la momentul actual (la valoarea salariului minim brut pe economie de 2300 lei/lună) în condiţiile în care salariul minim ar urma să crească (mecanism similar salariului minim pe economie aplicat in sectorul construcţiilor).
3. Stabilirea unui pachet de stimulente salariale care sa fie scutite de la impozitare.
Angajatorul, în limita unei valori prestabilite printr-un act normativ, poate opta pentru acordarea unuia sau mai multor stimulte care se vor regăsi în cadrul pachetului (ex. tichete de masa, abonamente de transport, tichete de vacanta, diurna pentru deplasari, abonamente medicale, prime, abonamente pentru diferite activităţi educative, culturale sau sportive).
4. Eliminarea taxelor la bugetul de stat aplicabile asupra venitului realizat de către salariaţi ca urmare a participării la profit.
Astfel, ar creşte productivitatea muncii, de care tot mai mulţi angajatori se plâng, angajaţii fiind direct interesaţi de evoluţia favorabilă a activităţii întreprinderii iar angajatorii ar fi motivaţi să aplice participare la profit ca măsură de recompensare şi fidelizare a angajaţilor.
1 Raportul de țară din 2020 privind România, COM(2020) 150 final, pg. 40. În 2021 evaluările efectuate de Comisie cu privire la fondul planurilor de redresare și reziliență vor înlocui rapoartele de țară din cadrul semestrului european.
5. Reducerea/regândirea nivelului de taxare a muncii şi realizarea unui nou sistem de acordare a deducerilor personale de care beneficiază salariaţii.
Până la un anumit nivel de salarizare ar putea fi aplicate cote de impozitare mai mici astfel încât angajatorului să nu i se mărească nivelul cheltuielilor cu forţa de muncă iar angajatul să beneficieze de un venit net mai mare.
6. Pentru transformarea economiei româneşti dintr-o economie cu valoarea adaugată mică şi salariu minim brut scăzut într-o economie cu grad ridicat de inovarea este necesar asumarea unui plan concret pentru creşterea inovării în cadrul IMM-urilor.
În vederea sporirii accesului IMM-urilor la inovare, CNIPMMR propune următoarele măsuri:
a. Alocarea a minim 0,4% din PIB pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;
b. Operaţionalizarea cât mai rapidă a programelor prevăzute în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării IMM, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 62/2014, astfel :
c. Alocarea de fonduri europene suplimentare din cadrul financiar multianual 2014-2020;
d. Implementarea urgentă a cadrului financiar multianual 2021-2027 şi operaţionalizarea fondurilor pentru IMM-uri;
e. Sprijinirea IMM-urilor prin intermediul PNRR.
7. Realizarea unei analize a productivităţii muncii personalului bugetar şi corelarea nivelului salarial din sistemul bugetar cu cel din sectorul privat.
8. Adoptarea unor măsuri ce au ca scop limitarea scumpirilor din domeniul energiei (energie electrică şi gaze naturale) astfel încât întreprinderile să-şi poată menţine costul de producţie şi să devină competitive pe pieţele externe.
Una dintre măsurile pe care le propunem în acest sens ar fi suprataxarea cu 90% a diferenţei pozitive de profit în registrate ca urmare a creşterii de preţ, diferenţă rezultată în urma comparării profitului pe anul 2021 cu cel din anul anterior.

Sindicatele susțin creșterea salariului minim pe economie la valoarea brută de 2.550 de lei, reprezentând o creștere netă de 143 de lei, a indicat CNS Cartel Alfa înaintea întâlnirii de marți a Consiliului Național Tripartit de Dialog

Reprezentanții Guvernului calculează care ar putea fi creșterea, a declat după întâlnire Bogdan Hossu, liderul cartelului.

CNS Cartel ALFA susține realizarea unui acord tripartit (guvern – patronate- sindicate) care să cuprindă valorile de majorare ale salariului minim pe următorii trei ani, cu un mecanism de corecție pe parcurs, în cazul în care indicatorii înregistrează modificări față de valorile prognozate, lucru cu care participanții la întâlnire au fost de acord, a spus Hossu. „Rămâne să vedem prin calcule cu cât trebuie să crească și care va fi modalitatea de rezolvare a tuturor problemelor”, a spus liderul sindical.

„Noi insistăm că nu deductibilitățile rezolvă problema, și nu reducerea contribuțiilor de asigurări sociale care vor afecta veniturile salariaților la sfârșit de carieră, în special la pensie”, a adăugat Hossu. El a adugat că o maajorare a salariului minim are efect asupra creșterii veniturilor bugetului de stat, fapt recunoscut de Guvern.

Sindicaliștii spun că valoarea netă a salariului minim acoperă doar jumătate din coșul minim de consum, a cărui valoare, calculate pentru anul 2020, este 2818 lei pentru o persoană și 7.278 lei pentru o familie de cu doi copii. Din 1.386 de lei nu se pot asigura toate cheltuielile necesare unui trai demn, acest venit condamnând lucrătorii la sărăcie. PIB-ul pe cap de locuitor este acum 72% din media UE, dar salariile lucrătorilor români sunt doar 28% din media UE. Productivitatea muncii este de 65% din media UE, dar lucrătorii români primesc o pondere mult mai mică din PIB la crearea căruia contribuie: 38,2% din PIB revine muncii, față de 47,8% în restul UE. Pentru a echilibra această distribuție inechitabilă, este nevoie de creșteri ale salariului minim mult peste creșterile productivității anuale.

„Trebuie să găsim o formulă să rămână, să fie predictibilă, în același timp să găsim o dinamică a salariului mini care să țină cont de creștere economică, de nevoile românilor și de perspective”, a declarat premierul Florin Cîțu la reuniunea Comitetului Național Tripartit pentru Dialog Social.

 

Distribuie articolul pe:

11 comentarii

  1. antreprenorii vor să fie şi cu sufletul în rai şi cu slănina în pod dar realitatea pieţei este evidentă: raportul veniturilor dintre capital şi forţa de muncă e net în defavoarea angajatului şi-atunci românaşul fuge în occident unde câştigă ceva iar angajatorul rămâne cu ochii în soare

  2. Putorile vor pomeni fără să muncească. Productivitatea salariaţilor din Rămînia este egală cu zero. Companiile din Romînia sunt falimentare din cauza salariaţilor care nu vor să muncească, dar in schimb vor salarii foarte mari, vor pomeni. Din fericire curînd vor fi înlocuiţi cu roboţi şi inteligenţa artificială. Şi vor crăpa de foame, vor fi goniţi din case. Şi aşa Romînia va scăpa de haitele de putori care o parazitează.

  3. La ce prețuri avem, trebuia crescut la cel puțin 2000 de lei net. O familie cu 1-2 copii, cu 4000 de lei abia poate trai. Astea nu sunt sindicate, doar intermediari care îi dijmuiesc pe fraieri și sunt pro angajatori. De ce nu întrebi angajatul daca ii ajunge banii, să nu lucreze gratis. De asta pleacă toată România la lucru in afara.

  4. Dirijarea democratiei si economiei nu sunt corecte, interventiile guvernantilor in economie, prin subventii, vouchere, contracte cu statul, marirea salariului minim, facilitati pt domeniile unde politicienii au interese prin intermediari etc, duc la o economie slaba si la un nivel al coruptiei ridicat. Maririle frecvente de salarii au drept rezultat nu numai cresterea preturilor, taxelor si impozitelor, ci si topirea economiilor , afectati fiind mai ales categ. cu castiguri mici si tinerii care vor sa economiseasca pt a achizitiona bunuri scumpe(de ex. locuinte sau autoturisme,la care cresterile de preturi sunt foarte mari si nu pot fi acoperite de maririle de salarii numai in cateva luni).Asemanator, este o iluzie ca intreprinderile mici sau mijlocii pot concura cu marile concerne industriale, nici macar in privinta inovatiilor (nu reuseau nici institutiile de proiectare cand existau).In plus, sistemul bugetar este supradimensionat; de mariri, subventii sau facilitati beneficiaza la gramada si coruptii,si incompetentii, si pilele; coruptii fac „confuzie” intre prop. publica si particulara (prin parandarat), comenzile vin de la politicieni sau de la cei din administratie( de ex, schimbat borduri, plantat floricele ori palmieri, spectacole etc) nu de la clienti, investitiile nu fac profit si nu sunt recuperate, iar multe necesita suplimentari de fonduri pentru remedierea unor deficiente descoperite in timpul realizarii ,ori pentru intretinere sau reparatii.

  5. Păi să-ți zic eu bre, care sunt in cauză..E de fapt un jaf și omorâre a micului intreprinzător particular, care de fapt intreține mizeria asta numită țară.. Adică de fapt mă faci să dau mai mult ca taxe și impozite,.Aceste lucruri angajatul de la stat, bugetarul, nu le simte,. Dar intreprinzătorul particular le simte puternic bre.. Realizezi oare că omori găina care face ouă de aur,..dar care nu are sindicate ??

  6. E vrajeala din ambele parti! Inca de anul trecut trebuiau crescute salariile si pensiile, nici anul asta nu au facit, cum sa crezi aberatiile din ambele parti, mai ales ca sindicatele sunt primii care gestioneaza saracia limitand la saracie cresterea nivelului de trai?! Normal, sindicatele, la momentul egociere salarii si pensii cu caposii decizionali, sunt obligate sa contribuie cu argumente bazate pe realitatea din teren si mitinguri uriase cand e vorba de negocierea salariului sau pensiei cu procent maximum sa aiba marja de negociere si nu cu fix 10 lei ca la milogi! Sa nu uitam ca sindicatele sunt parteneri loiali politicienilor!

  7. La 3000 de Euro pe lună ne jignește Domnul Câtzu adică vrea sa ne ofere 20 de Euro ???? este jignitor o marire de 0.7% ? Decât

  8. „este mecanismul dublei exploatari”-exact asta ii invatza marx in legatura cu bonurile de masa…..
    („Capitalul” este manualul capitalistului,muncitoru munceste nu citeste;daca citeste nu intelege ce citeste).
    -nu uitatzi vaucerele de vacantza sau ingropaciune,”rabla” si „vaccinu”!
    (si ceva la loz ca a crescut potu).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.