Davos: ministru european rămas fără replică în fața unui patron american

Când apare o inovație, americanii fac din ea un business, chinezii o copiază, iar europenii o reglementează. Au fost cuvintele directoarei compamiei ENI la o întâlnire cu actualul premier al Franței. Iar o întâlnire avută de un alt oficial francez la Davos o readuce în prim-plan.

Uber a avut viață grea în Franța. Serviciul sau UberPop, care permitea șoferilor fără licență să o facă pe-a taximetriștii a fost interzis în Franța. Apoi compania care face concurență taximetriștilor a fost amendată cu 150.000 de euro pentru practicile sale comerciale promovate prin amintitul serviciu. Încăpățânarea cu care compania din California a continmuat să-și promoveze serviciul în Franța a dus chiar la arestarea unora dintre directorii de la Paris, acuzați de complicitate în practicarea ilegală a meseriei de taximetrist.

În fața valului pe care se află Uber, cotata la circa 50 de miliarde de dolari, Franța a încercat un compromis. A deschis piata taximetriei pentru Uber, printr-o decizie a Curtii Constituționale – taximetriștii au voie să lucreze și cu Uber.

Ministrul francez al Economiei, Emmanuel Macron, considerat în mediul socialist din Franta un reformist, încearcă să facă din această portiță deschisă pentru Uber o cale de integrare socială a unui numar cât mai mare de tineri din mediile defavorizate. Însă el încearcă sa ajungă și la un compromis social cu Uber – compania americană ar trebui să plătească o serie de compensații taximetriștilor francezi care și-au cumpărat licența în ultimele luni la un preț foarte mare și acum se vad în situația în care prețul acesteia a scăzut mult și concurența a crescut la fel de mult.

Aceasta a fost tema unei întâlniri la Forumul Economic Mondial de la Davos dintre Macron si șeful Uber, Travis Kalanick. După un dialog foarte amical, ministrul franez, presat și de o grevă a taximetriștilor care acuză Uber că angajează ”cladestini”, lansează propunerea compensațiilor. ”Constructorii de mașini au plătit pentru dispariția cailor?”, a venit răspunsul patronului american.

Kalanick i-a transmis ministrului francez că tot ce va face compania sa este sa creeze locuri de muncă. În rest, orice indemnizație acordată eventualilor defavorizați este sarcina statului francez, care poate să profite de pe urma creșterii numărului locului de muncă prin colectarea mai multor bani la buget, bani care nu ar fi existat dacă afaceri precum Uber nu s-ar fi dezvoltat. Pe scurt, un dialog al surzilor între un patron liberal californian și un ministru socialist european, un dialog care este cu atât mai relevant cu cât în acest an se preconizează semnarea Parteneriatului Transatlantic pentru Comerț și Investiții – cel mai mare acord de liber schimb din lume, care va aduce (poate chiar impune) America și modelul sau social mult mai aproape de Europa.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.