Debussy la Sala Radio, sub bagheta lui RYAN BANCROFT!

Vineri, 6 decembrie (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului american multipremiat internațional RYAN BANCROFT aduce în fața publicului bucureștean, la Sala Radio, muzica unuia dintre cei mai mari compozitori francezi de la finalul sec. XIX și începutul sec. XX: CLAUDE DEBUSSY. În 2018, Ryan Bancroft a obținut, la doar 28 de ani, Premiului I şi Premiului Publicului la Concursul Malko destinat tinerilor dirijori, una dintre cele mai prestigioase competiții de gen din lume, organizate la Copenhaga de Orchestra Simfonică Radio Daneză.

 

Debussy a fost un inovator, un creator vizionar ce a revoluționat lumea muzicală. Veți asculta la Sala Radio două dintre cele mai cunoscute creații ale sale: Preludiu la după-amiaza unui faun și suita de Nocturne. Deși nu se bucura de asocierea sa cu eticheta de compozitor ”impresionist”, a creat partituri care evocă exact atmosfera surprinsă în tablourile celebrilor pictori impresioniști. O lume onirică, cețuri, umbre, senzații, stări și impresii, sonorități ”eterice”, o muzică foarte modernă în epocă este ceea ce a adus Claude Debussy în istoria muzicii.

Preludiu la după amiaza unui faun – în original L’après-midi d’un faune – este una dintre cele mai cunoscute creații ale sale, o lucrarea ce a marcat un punct de cotitură în muzică, deschizând calea compozițiilor moderne. Inspirată de poemul omonim semnat de poetul simbolist Stéphane Mallarmé, lucrarea a servit ca bază pentru coregrafia imaginată de unul dintre marii balerini din istoria dansului – Vaslav Nijinski – care a creat prima coregrafie pe baza lucrării lui Debussy și a provocat un imens scandal în epocă, din cauza unor evidente aluzii sexuale.

Suita de Nocturne a suferit nenumărate modificări. Peste 7 ani a prelucrat și a schimbat Debussy această creație a sa, compusă în paralel cu alte partituri. La fel ca Preludiu la după amiaza unui faun, Nocturnele au fost inițial inspirate de poemele unui poet simbolist francez –  Henri de Régnier – și la fel ca în toate creațiile sale, Debussy a încercat să traducă în muzică nuanțe, efecte de lumină, senzații, inspirate și de natură, dar și de picturile lui James McNeill Whistler.

 

În partea a doua a serii de la Sala Radio veți asculta lucrarea compozitorului austriac Alexander von Zemlinsky (1871 – 1942) Die Seejungfrau – Sirena – poem simfonic bazat pe celebra poveste a micuței sirene scrise de Hans Christian Andersen și interpretat pentru prima oară în România!

Evenimentul se va derula cu participarea Corului Academic Radio, dirijat de Ciprian Țuțu.

 

Născut la Los Angeles, RYAN BANCROFT a urmat cursurile Institutului de Arte din California unde a studiat harpă, flaut, violoncel, muzică şi dans cu specific ghanez, apoi s-a specializat în artă dirijorală la Conservatorul Regal din Scoţia. A dirijat Royal Scottish National Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, RedNote (un ansamblu de muzică contemporană) şi Orchestra Naţională Daneză. Ryan Bancroft şi-a desăvârşit formarea muzicală la Nationale Master Orkestdirectie din cadrul Conservatorului din Amsterdam, precum şi la Conservatorul Regal din Haga.

În prezent dirijorul trăieşte în Olanda și concertează mult în Europa, alături de Prague Symphony Orchestra, Residentie Orchestra, Gulbenkian Orchestra, Orchestra of the Eighteenth Century, Orchestra Naţională de Tineret, Orchestra Filarmonicii şi Orchestra de Cameră din Olanda. Din septembrie 2020, Ryan Bancroft a fost invitat să preia poziția de dirijor principal al Orchestrei Naționale BBC din Țara Galilor (BBC National Orchestra of Wales).

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.