Decizia care îngroapă și mai tare CFR Marfă

Ajutorul de stat acordat în 2013 companiei de CFR Marfă a fost ilegal iar statul român trebuie să recupereze aproape 400 milioane de euro, conform lui Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. „În cazul CFR Marfă, investigaţia Comisiei Europene este la final. Ştim că decizia este scrisă şi va fi comunicată până la finele anului. Compania a primit un ajutor în vederea privatizării, în 2013, când s-au şters datoriile. Ea nu şi-a revenit nici acum, nici privatizată nu a fost, a continuat să facă pierderi, evident că situaţia nu este sustenabilă”, a declarat Chiriţoiu.

Banii vor fi returnați statului în șase luni. „Întâi va veni decizia de la Comisia Europeană, care spune că trebuie recuperat ajutorul de stat pe care l-a primit compania, deci statul trebuie să-şi recupereze banii pe care i-a dat sau pe care nu i-a încasat de la CFR Marfă, apoi, după ce ne vine decizia, vom vedea ce variante putem aborda şi vom avea la dispoziţie cel puţin şase luni pentru a recupera acest ajutor”, a mai spus Chirițoiu. Conform acestuia, o variantă recomandată şi în trecut de Consiliul Concurenţei este mutarea la CFR SA a activelor care se leagă de infrastructură, precum terenuri, depouri, instalaţii de încărcare-descărcare.

Recent, Consiliul Concurenţei a sugerat preluarea terminalelor de mărfuri care aparţin CFR Marfă de către CFR SA (Infrastructură), ceea ce va conduce la îmbunătăţirea serviciilor oferite operatorilor feroviari în cadrul acestor facilităţi esenţiale şi, în acelaşi timp, va ajuta CFR Marfă să îşi reducă datoriile pe care le are faţă de administratorul infrastructurii. La sfârşitul anului 2018, CFR SA avea de încasat 1,37 miliarde lei de la operatorii de transport feroviar, din care cea mai mare parte reprezintă datorii ale CFR Marfă.

Această recomandare a venit în urma studiului realizat de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurenţei, care a sintetizat principalele aspecte ce caracterizează infrastructura de transport feroviar şi a elaborat o serie de propuneri şi recomandări.

CFR SA administrează şi întreţine infrastructura feroviară publică, pe baza veniturilor proprii şi, în completare, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din fonduri alocate de la bugetul de stat.

Costurile anuale de funcţionare a infrastructurii feroviare din România se stabilesc de către CFR SA pe baza traficului contractat cu operatorii de transport feroviari, în baza contractului de acces încheiat cu aceştia, a normativelor tehnice de întreţinere şi reparaţie a infrastructurii feroviare, precum şi a proiectelor de reabilitare şi/sau de modernizare a infrastructurii.

Un alt model de urmat este cel pus în practică şi în cazul Oltchim, adică divizarea şi preluarea activelor viabile de către un investitor. „Compania spune că are active de 1 miliard de euro. Ar trebui să poată acoperi suma care va trebui recuperată, care va fi mult mai mică. Este vorba de anularea ştergerii de datorii din 2012. CFR Marfă avea datorii pentru utilizarea infrastructurii către CFR SA, iar, în momentul în care va fi emisă decizia, ANAF va prelua aceste creanţe, apoi vom vedea exact modalitatea specifică prin care se va face preluarea”, a afirmat Chirițoiu

Controalele efectuate de inspectorii Curții de Conturi la CFR Marfă, deținută de Ministerul Transporturilor, au relevat faptul că societatea are mari probleme în ceea ce privește continuarea activității. Din analiza datelor și informațiilor prezentate în situațiile financiare întocmite la data de 31.12.2017 s-a constatat diminuarea capitalurilor proprii la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social subscris. Astfel, activul net, în cuantum de 82.375 mii lei, a reprezentat 4,09% din capitalul social al entității. Potrivit notelor explicative la situațiile financiare ale anului 2017: „Aceste condiții indică existența unor incertitudini semnificative privind capacitatea Societății de a-și continua activitatea”, se arată în Raportul public al Curții de Conturi pe anul 2017.

Cauzele care au generat această situație: neluarea măsurilor necesare de către conducerea societății în vederea desfășurării activităților specifice obiectului său de activitate pe principii comerciale, inclusiv de realizare de profit; neorganizarea contabilității de gestiune la nivelul entității și, în consecință, necunoașterea tuturor informațiilor necesare efectuării unor analize financiare în scopul fundamentării deciziilor manageriale și a luării măsurilor menite să înlăture riscurile de intrare a societății în pierdere, cu implicații asupra modului de stabilire a costurilor aferente serviciilor prestate. Totodată, din analiza datelor și documentelor prezentate s-au constatat neconcordanțe între sumele solicitate de CFR Marfă prin declarațiile de creanță împotriva averii debitorilor pentru care a fost deschisă procedura insolvenței/falimentului și sumele înregistrate în balanța de verificare care a stat la baza întocmirii situațiilor financiare la data de 31.12.2017. Astfel, ca urmare a verificării sumelor solicitate de CFR Marfă prin declarația de creanță împotriva averii debitorului City Gate SA, pentru care a fost deschisă procedura insolvenței/falimentului, au fost constatate sume cu titlu de daune, pretenții, sume de natura cheltuielilor de judecată/onorarii/taxe, stabilite prin sentințe judecătorești rămase definitive și înscrise la masa credală, dar neînregistrate în evidențele contabile ale societății, în cuantum de 1.727 mii lei. Aceasta a condus la diminuarea nejustificată a activului bilanțier și a pierderii reportate cu suma de 1.727 mii lei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4553 Articole
Author

4 Comentarii

  1. „Pădurea era tot mai mică, dar copacii votau mereu pentru topor, căci coada lui era din lemn, iar ei credeau că-i unul de-al lor…“

  2. Ce bucurie pe Chiritoiu si PNL , o band pe nimic la pretenii lor nemti . Bravo a-ti reusit pana acum tot ce v-ati propus , si Basescu si-a indeplinit misiunea . O venii si vremea socotelilor , eu sunt sigur de asta .

  3. ASTA este Modelul TICALOS al Vandutzilor LA KIL IN VIU, de DARAMAREA a TOT CE poate PRODUCE in Romania.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.