Delon – Ultimul ghepard

Imensul actor avea acea aură care oprea scena, timpul, o prezenţa fascinantă de felină. Nu producea o stare de confort la ecran, ci o nelinişte şi o încordare.

Delon – Ultimul ghepard

Imensul actor avea acea aură care oprea scena, timpul, o prezenţa fascinantă de felină. Nu producea o stare de confort la ecran, ci o nelinişte şi o încordare.

«Dificil nu este să faci o meserie, dificil este să durezi…şi cel mai dificil este să pleci…pentru că voi pleca » mărturisea Delon în 2019 când i se decerna «la Palme d’honneur» la festivalul de la Cannes. Şi Delon rămânea Delon: «Îl consider un omagiu postum, pe care îl primesc fiind în viaţă».

Copilul aparţinând unei familii deşirate, care se juca în curtea unei închisori unde a auzit salva la execuţia lui Laval, apoi tânărul «derbedeu» de pe străzile cartierului Saint- Germain-des-Prés a intrat fără studii actoriceşti direct în cinematografie. «Nu sunt comedian, sunt actor! Nu joc roluri, eu le trăiesc!» confesa această icoană a cinematografiei mondiale.

Franţa a rămas orfană de spiritul rebel al ultimului om liber, cel ce îl interpretase pe Tancredi, nepotul prinţului Salina din Ghepardul lui Visconti, spirit care marchează odată cu dispariţia sa întretăierea unor lumi opuse: cea a marii cinematografii, cu cea de astăzi, progresistă, atentă la distribuţia multiculturală. Delon întruchipează în mod unic seducţia, eleganţa şi arta franceză de a trăi. Imensul actor avea acea aură care oprea scena, timpul, o prezenţa fascinantă de felină. Nu producea o stare de confort la ecran, ci o nelinişte şi o încordare. O gură de înger, totodată sălbatic, instinctiv, o autoritate naturală, ataşant şi fidel în prietenii. Retras în timpul care trece, melancolic, secret, caracter umbros, un ecorşeu viu, o carismă rară, degajând fascinaţia unei frumuseţi ideale, rămâne un « fauve » care nu accepta să fie iubit decât conform valorilor şi estetismului său. Odată cu el, o parte din trăirile generaţiei mele s-a stins. Magnetismul său venea dintr-o profunzime a sufletului, un prinţ descins din rasa seniorilor, ultimul ghepard. Delon a reprezentat o anumită Franţă ce s-a pierdut astăzi – din nefericire – într-un progresism decadent şi nociv. Sena nu mai invită astăzi la romantismul ce o caracteriza altădată.

Delon şi-a devorat – cum afirma despre el Brigitte Bardot – propria împlinire personală; el este Delon, şi atât ! Imens, Delon ! O facilitate de a trăi, dar mai ales facilitatea de a trăi dificil ! Nu a reuşit un lucru care l-a obsedat, viaţa sa !

În urma lui, rămâne o filmotecă uriaşă de 88 de filme care au marcat epoca: Rocco şi fraţii săi, Monsieur Klein, Ghepardul, Clanul Sicilienilor, Piscina, Eclipsa, Samuraiul, Doi oameni în oraş…. Ni se părea că Delon nu putea muri. Generaţii întregi s-au hrănit cu vise din privirea sa de un albastru profund şi neliniştitor. Ultimul monstru al cinematografiei franceze însoţeşte acum constelaţia celor cu care a împărţit gloria: Visconti, Melville, Godart, Antonioni, Jean Gabin, Lino Ventura, Belmondo, Simone Signoret, Romy Schneider, Annie Girardot.

Având conştiinţa a ceea ce reprezenta, un om profund singur, Samuraiul umblă ca o fantomă mitică prin labirintul şi misterul existenţei noastre.

 

Ştefan Ramniceanu

Distribuie articolul pe:

11 comentarii

  1. Oare se va mai naște cineva care sa il egaleze ?. Poate ca da dar nu egal ci altfel de personalitate. Nu stiu cum, dar intr-un alt echilibru de ingrediente ce țin de luciditate profundă, echilibru , lumina umanului si căldura masculinitații asa cum a proiecta- o dumnezeirea spre echilibrul vietii

  2. O statuie a Libertății ,UN SIMBOL AL FRANȚEI ar trebui expusă precum cea a SUA ‼️♥️ o întâlnire predestinată….UNICĂ pentru cine l a întâlnit 🎼🎶‼️

  3. dupa modelul barbatilor, femeile si-au dorit roluri principale in film si societate(au fost atrase/ incantate de viata din filme) au imitat ce au vazut, isi fac tatuaje, practica sporturi dure, vor sa conduca partide, institutii sau state.

  4. de-a lungul timpului, cinematografia le-a rezervat barbatilor rolurile principale. Treptat,femeile au copiat modelul masculin. Initiatii au inteles cum se produc schimbarile(copierea, imitarea dupa modele) , curios ca tocmai fanii lui Delon si ai celorlalti ca el se plang ca lumea se schimba iar ei nu isi dau seama cum cinematografia , televiziunile si eroul masculin din filme sau din literatura au determinat asta.

  5. @Daniel: Delon n-a fost deloc de stânga: era de dreapta de Gaulle, pe care l-a si cunoscut personal si prieten cu Chaban Delmas, pe care l-a si-ncarnat în Arde Parisul? si cu familia le Pen.

  6. @maxtor: Ba da. Joseph Losey + Alain Delon. Însa nu-i singurul film exceptional al lui Delon.

  7. Cand era film cu Delon, nu-ti mai trebuia vreo parere sau recomandare din partea nimanui. Se stia automat ca filmul nu putea fi altcumva decat super. Biletul era o problema. Iti trebuia ceva efort sa-l procuri.
    Gagicile erau lesinate dupa el……[Rumburak]

  8. Moartea lui Delon – o palma data in fata multiculturalismului si progresismului actual ambele prost intelese si date la consum.

    Si Delon a fost cam de stinga, dar de cu totul alta savoare, valoare si bun simt.

    Adio

  9. 18 august 2004, dispariția ultimului om liber din Europa. Noaptea ideologiei corectitudinii politice si anarhismul climatic s-a asternut ieri peste continent, de la Lisabona la Helsinki.
    Trotinetari din toate tarile uniti-va, a venit vremea voastra!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate