Deschideți porțile școlilor și universităților sau România va sărăci!

1 miliard de copii, pe întreaga planetă, au fost (și unii mai sunt ținuți) în afara școlii. Experimentul școlii în pandemie va reduce, la nivel global, viața școlară medie ajustată de la 7,9 ani/persoană la 7,3 ani/persoană, adică vom pierde cam 7,5% din cunoștințele necesare unui nou absolvent de școală. Închiderea școlilor pentru trei luni va aduce fiecărui viitor absolvent o pierdere de 355 de dolari din salariul anual. Dacă închiderea va dura cinci luni, viitorul angajat va pierde 872 de dolari, iar dacă vom sta departe de școală șapte luni, pierderea anuală de salariu va ajunge la 1408 dolari. Pe scenariul mediu, fiecare actual elev/student va pierde 16 000 dolari în întreaga sa activitate, din cauza restricțiilor COVID 19. O spune chiar Banca Mondială. Sursa: http://pubdocs.worldbank.org/en/798061592482682799/covid-and-education-June17-r6.pdf

Ce înseamnă asta pentru România? Valoarea meie a PIB/locuitor în prețuri comparabile, la nivel mondial, a fost în 2019 de 17673 dolari. La noi a fost de 32 297 dolari. (Sursa: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD). Dacă respectăm proporția de 182%, rezultă că fiecare actual elev/student român va pierde din salariu peste 29 000 de dolari în viața sa adultă, ca urmare a lipsei cunoștințelor de care a fost privat în perioada COVID 19!

La nivel mondial, închiderea școlilor pentru cinci luni va induce o pierdere globală de 10 000 de miliarde de dolari, adică o șesime din investiția făcută de guverne pentru asigurarea educației universale.

Lunile pierdute din învățământ vor aduce cu ele și scăderea generalizată a scorurilor medii la testele generalizate cu 25%. Cu alte cuvinte dacă, la nivelul întregii lumi, 40% dintre copiii școlarizați nu acumulau cunoștințele necesare pentru una dintre cele trei discipline testate, peste câțiva ani, acest procent va ajunge la 50%. Dar cât va însemna pentru România? Iată cum stăteam înainte de criza coronavirusului:
La citit/înțeles:

La matematică :

Și la științe:

Sursa: https://ec.europa.eu/education/news/pisa-2018_en

În medie, vom avea jumătate dintre absolvenții care acum studiază care nu vor putea înțelege bine un text, aproape 60% care nu vor avea suficiente cunoștințe matematice și cam 55% dintre ei nu vor avea destule cunoștințe din zona științelor naturii. Adică mai mult de jumătate din aceste generații vor fi compromise, vor putea desfășura numai munci slab calificate și, mai ales, prost plătite!
Culmea este că pandemia COVID 19 prinde omenirea în plin război cu lipsa educației. Războiul avea și o țintă: înjumătățirea ponderii celor cu educație precară de la 53% în 2015 până la 27% în 2030:

Sursa: http://pubdocs.worldbank.org/en/798061592482682799/covid-and-education-June17-r6.pdf
Și asta nu e deloc o țintă ușor de atins. Așa, ca să ne facem o idee despre cât de ușor se pot pierde cunoștințele odată însușite, studiile indică faptul că între 25% și 30% din ceea ce acumulăm în timpul anului școlar/universitar, pierdem pe timpul vacanței de vară. Americanii, mai pragmatici, cred că, într-o vacanță de 3 luni se pierde o lună din școala făcută anul încheiat.

Banca Mondială a elaborat o măsură integrată a educației într-o anumită țară : ‘Learning Adjusted Year of Schooling’ (LAYS), care combină măsurarea accesului la educație cu rezultatele procesului de educație. Simplu spus, LAYS este egal cu produsul dintre numărul de ani petrecuți în medie în sistemul de învățământ și media scorurilor la testele standardizate. Acest indicator este cam 7,9 ani ca medie globală.

Ei bine, banca Mondială a observat că o alocare mai mare (financiar vorbind) determină un scor mediu la teste mai mare doar în măsura în care țara este suficient de dezvoltată. Iată, de exemplu, deși ungurii și cehii alocă sume mult mai mari decât românii pentru finanțarea învățământului, ei obțin la teste note mai mari, dar nu cu mult mai mari decât ale noastre:

Sursa: https://www.cgdev.org/blog/rosetta-stone-comparing-test-scores-around-world-and-across-global-income-distribution
Un atribut îngrijorător pentru o societate bazată pe inegalitate crescândă este acela că o astfel de societate determină o corelație profundă între veniturile părinților și media scorurilor la teste obținute de copii:

Sursa: https://www.cgdev.org/blog/rosetta-stone-comparing-test-scores-around-world-and-across-global-income-distribution

Practic, suntem campioni europeni la corelația dintre veniturile părinților și notele copiilor, această corelație fiind dublă față de cele ale cehilor și polonezilor și cu 15% mai mare decât la unguri. Mai dependente (decât la noi) de veniturile părinților sunt notele copiilor doar la columbieni, brazilieni și panamezi, popoare cu inegalități incomparabil mai mari.

Banca Mondială a determinat că 98% din pierderile globale de educație vor fi în țările dezvoltate și în cele mediu dezvoltate (noi ne situăm în categoria statelor cu venituri ridicate de anul acesta), iar volumul pierderilor financiare din educație este invers proporțional cu gradul de dezvoltare a unei națiuni. Simplu: cu cât un stat este mai dezvoltat, cu atât își va permite mai mult să compenseze on-line ceea ce se pierde prin închiderea școlilor, pentru că poate asigura echipamente, canale de comunicație și profesori bine pregătiți.
Toate datele de mai sus indică un singur rezultat: România fiind pe locul 24 din 27 în Uniunea Europeană, va putea compensa într-o măsură mai mică pierderile de educație decât statele mai puțin dezvoltate. În interiorul țării, pandemia COVID va spori inegalitățile dintre copiii de la sat și cei de la oraș, dintre copiii cu părinți bogați și cei cu părinți săraci.
Practic, omenirea trebuie să întărească prioritatea educației de acum înainte dacă va dori să revină la obiectivul reducerii ratei educației insuficiente:

Sursa: http://pubdocs.worldbank.org/en/798061592482682799/covid-and-education-June17-r6.pdf

Ce spune curba de mai sus? Dacă nu facem nimic, înjumătătțirea numărului celor insuficienți educați se va atinge în 2061. Dacă nu s-ar fi produs pandemia și am fi continuat să aplicăm programul Băncii Mondiale, respectiva înjumătățire s-ar fi atins în 2030. Datorită pandemiei, am putea să mai așteptăm încă 24 de ani în plus, dar suplimentând eforturile în educație vom pierde doar 3 ani și vom ajunge să-i înjumătățim pe cei insuficient pregătiți în 2033.

Să ne aducem aminte că efectele pierderilor din educație cauzate de gripa spaniolă s-au întins peste 60 de ani, până în anii 80, inclusiv cei abia concepuți atunci suferind efectele lipsei de educație.

Un studiu recent indică faptul că dacă doar 10% dintre elevi și studenți vor fi ținuți de lipsa echipamentelor și canalelor on-line în afara procesului de învățământ, o țară ca România (recent plasată în categoria celor cu venit ridicat) va pierde între 6 și 9% din PIB din cauza insuficientei educații a celor 10%. Adică pierderile României vor fi între 13 și 20 de miliarde de euro! Sursa: https://www.brookings.edu/blog/education-plus-development/2020/08/27/wages-and-gdp-lost-due-to-covid-19-school-closures/

România este o țară încă insuficient de bogată și cu o administrație insuficient de matură pentru a putea compensa cu predarea on-line pierderile de cunoștințe cauzate de închiderea școlilor. Dacă vom ține școlile și universitățile închise, cei bogați vor deveni mult mai bine educați decât cei săraci, cei din marile orașe se vor afla la distanțe și mai mari față de cei din orașele mici, iar cei de la sate vor fi condamnați la o viață de slujbe primitive și prost plătite. Din toate acestea va pierde întreaga națiune, căci ne vom reduce economia într-un mod dramatic. Așa că singura soluție rămâne ținerea școlilor și universităților deschise. Politicienii trebuie să renunțe la frica paralizantă și la nesfârșita campanie electorală și să adopte cu curaj măsuri pentru limitarea pierderilor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4

15 Comentarii

  1. Cel mai mare cadou de Ziua Educației! Felicitări pentru articol! Din păcate, toți politicienii actuali au nevoie de câți mai mulți tineri cu ” slujbe primitive și prost plătite”. În rest, totul e poveste!

  2. Alarma,alarma,alarma,la CFR
    Sirena iar ne cheama la CFR
    Luptam,luptam…

  3. Ce poza.
    Astea sunt la scoala sau la club/party? Ca nu par eleve. Conduita morala, respect pentru educatie…ciuciu.
    Nu o sa mai vedem in tara asta educatie, Scoala Romaneasca e in colaps. Nu exista interes sa fim educati.

  4. Unele invata meseria la locul de munca. Altii devin soferi de tir. Cei necalificati nu pierd nimic. In concluzie mai taiati din ele.

  5. Totusi, cine si care sunt cei care vor deveni proprietari ai cladirilor scolii si terenurilor imprejmuitoare de nu vor sa deschida scolile si considerand, ca domiciliul(sufrageria, dormitorul, bucataria, holul sau balconul casei proprietate)cadrului didactic, sunt sau devin scoala?! Cum poti tu guvern sa obligi cadrul didactic sa investeasca si foloseasca din venitul lui, ceea ce nu ii este necesar in si pe proprietatea cumparata cu banii lui? Sa imi spuna cineva, oricine, de ce ar deveni casa proprietate a unui cadru didactic, institutie scolara cu videochat atata timp cat sunt scoli, cladiri specifice invatamantului si educatiei in Romania? Ori se fac proprietari pe acele locatii, ori se vrea analfabetism total perfect pentru masa de manevra ca prin egipt, kenia, unde enorm de multi nu merg la scoala, si care nerg, primii 4 ani de invatamant sunt considerati absolventi de scoala si dupa, un curs de cateva luni dar platit, botezat: absolvent studii universitare cu diploma! Niciunii nici altii nu stiu sa scrie sau sa vorbeasca limba tarii, dar toti stiu sa faca si sa numere banii! Nu e bascalie! Tara e plina de masini de orice fel: rable si ruginituri din Romania, sunt si noi dar putine, mare parte ieftinele si rezistentele Duster! Am colindat o luna jumate egiptul, de asta stiu amanunte si nu numai aceasta tara, am avut ocazia!

  6. Si tutele din imagine te pomenesti ca sunt ” elevele ” !!! Adevarul este ca dupa Involutia din Decembrie 1989 sa ales praful de tot si nici macar nu avem exceptia de la regula. Macar sa fi fost Invatamantul.

  7. Motto:
    “Romania va deveni competitiva
    numai daca isi va dezvolta continuu
    inteligenta colectiva si va dispune
    pentru aceasta de un management
    PUBLIC performant exercitat in conditii
    de maxima moralitate”
    Ioan Puscasu

    EPISTOLA
    din – 10.10.2010
    POLITICA Romaniei postdecembriste(postcomuniste), reprezentata in majoritatea cazurilor de impostori, semidocti sau oportunisti precum si lipsa de CIVISM a poporului roman, a facilitat adincirea, fara margini a crizelor de COMPETENTA si MORALITATE instalate in procesul complex de administrare a destinelor natiunii, cu consecinte deosebit de grave in toate domeniile vietii.
    ERORILE si ABUZURILE comise de pretinsa CLASA POLITICA, de toate administratiile si guvernele postdecembriste isi pun amprenta in mod dezastruos asupra evolutiei poporului roman care de 20 de ani se afla intr-un proces continuu de prabusire abisala.
    In anul 2010, in Romania, economia, partidele politice şi presa sunt controlate de cei cu interese economice puternice.
    Situaţia existenta, (declinul national), se poate schimba doar printr-o “MIŞCARE DE REFORMARE POLITICĂ”. (Theodore Roosevelt rămâne memorabil în istoria mondiala pentru ca a reformat S.U.A. luptand cu succes împotriva oligarhilor si impostorilor din societatea politica a vremii). Numai consolidand instituţiile statului de drept si limitând puterea economică si politica a oligarhilor si impostorilor este posibilă schimbarea istoriei neamului in interesul progresului general.

  8. Ce calcule și grafice și statistici care nu spun nimic tip: Tu mânânci un pui fript, eu mânânc răbdări prăjite statistic cei doi am mâncat câte o jumătate de pui. La școală sau on-line dacă învățământul e slab tot slab rămâne. Chestia cu dacă nu se merge la școală 5 luni se pierd la nivel global 10 000 de miliarde de dolari este stupidă. Atunci hai să mergem și vara la scoală încâ 3 luni să câștigă la nivel global 6 000 de miliarde de dolari.

  9. Doar, DIMINUAREA SARACIEI, ELIMINAREA ANARHIEI SI LIMITAREA PUTERII OLIGARHILOR va face posibila, garantarea diferenţei de opinie şi va asigura „capacitate adevărului de a combate greşeala si minciuna” precum si eliminarea riscului de activare a oricarui tip de dictatura.
    Printre ELEMENTELE ESENTIALE pe care “românii progresisti” trebuie să le promoveze, ca factori de reusita, pentru asigurarea conditiilor firesti impuse de teza fundamentala a succesului social si anume „capacitatea adevărului de a combate greşeala si minciuna” in vederea asigurarii la nivel national a unei schimbari pozitive garantate, se pot evidentia:
    1. – Statuarea unui „sistem judiciar fidel statului de drept, care să protejeze orice persoană de încercările statului de a elimina diferenţele de opinie si sa sanctioneze fara echivoc delictele politice”;
    2. – Normalizarea “vietii religioase prin purificare si recurgere la exigentele randuielilor crestin-ortodoxe a celor ce slujesc, imparatiei lui Dumnezeu, in numele poporului roman”.
    3. – Infiintarea de „partide politice democratice puternice, independente de oligarhii financiari şi dedicate asigurării bunăstării românilor obişnuiţi, majoritari si consolidarii clasei de mijloc”;
    4. – Asigurarea „unei pieţe libere, protejată de concentrare economică pronunţată, prin existenţa unor legi antitrust şi a unor reglementări raţionale care sa impuna un sistem fiscal etic progresist”.
    5. – Promovarea unei prese „independente nu doar fata de stat, ci şi fata de interesele economice a celor care folosesc presa pentru a manipula discursul si opiniile publice”.
    Fără realizarea si pretuirea valorilor sociale si umane fundamentale nici o schimbare de durată, in viata publica din Romania, nu este posibilă pentru exercitarea drepturilor si libertatilor oferite de Dumnezeu romanilor ca fiinta colectiva.

  10. Ce nevoie avem de scoala? Avem nevoie de votanti usor manipulabili!

    Ps. Oricum scoala romaneasca scoate prosti…
    Ps2. Intrebare pentru genialul goarnalist… Exista studii cu efectele COVID – 19 asupra aparatului genital? Exista dovezi ca acest virus nu produce sterilitate? Si mai vrea sa se deschida scolile…. Nu toata lumea e cu iq 90….

  11. ###LILIANA

    Te felicit pentru frumusetea gandirii! Tot ce spui e corect.

  12. Si totusi, o intrebare : cind cineva are o cangrena la laba piciorului, ce e mai preferabil ? Sa i se amputeze partea cangrenata a piciorului respectiv sau sa fie lasat sa continue asa, cu riscul enorm ca acea cangrena sa i se intinda la tot piciorul si apoi la corp ? Deci, ca sa devin mai putin „metaforic”, ce e mai bine ? Sa inchizi COMPLET pentru o perioada scolile (de toate felurile), lasind virusul fara „obiectul muncii” sau sa continui cu jumatati de masura tembele si contradictorii, de genul „scoli inchise, apoi deschise, si din nou inchise dupa doar citeva saptamini” ? … Cit despre „Romania va saraci” … cred ca cea mai mare parte a populatiei acestei tari ar putea cam la orice ora sa-l aminteasca pe Creanga, cind zicea (citez din memorie) : „Mai sarac decit anul asta, decit anul trecut si de cind ma stiu n-am fost niciodata !” …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.