Declaraţia preşedintelui Iohannis, prin care a spus că protocoalele secrete nu au fost secretizate de CSAT, ar fi trebuit să ducă imediat la declanşarea procedurii de desecretizare de către Ministerul public şi SRI. Cu toate acestea, se observă că Ministerul public n-ar prea vrea să se grăbească, motivul fiind teama că toţi procurorii care au colaborat cu serviciile secrete ar putea fi daţi afară din magistratură, potrivit Legii 303/2004 privind statutul procurorilor şi judecătorilor!
„Lumea justiţiei“ a publicat cu ceva timp în urmă un document excepţional, emis de către SRI şi adresat DNA, în care cel mai important serviciu transmite date „destinate exclusiv procurorului de caz potrivit principiului „necesităţii de a cunoaşte“, fără a fi duse în dosarul cauzei“! În acest document se face trimitere chiar la Protocolul dintre Parchetul de pe lîngă Înalta Curte de Casaţiei şi Justiţie (Ministerul public) şi SRI, care are numărul 003064 din 04.02.2009!
Această adresă semnată de Florian Coldea are caracter „Strict secret“, un grad de secretizare destul de mare şi devoalează relaţia dintre SRI (organ care, potrivit legii, nu are atribuţii în desfăşurarea anchetelor penale) şi DNA, căruia, tot potrivit legii, îi este interzisă colaborarea cu serviciile secrete! Cu toate acestea, iată că aceste două instituţii ale statului încalcă flagrant legea pe baza unor protocoale secrete care sînt ilegale! Iată Adresa SRI către DNA.
Dar nu încălcarea flagrantă a legii este cel mai grav lucru pe care-l devoalează acest document publicat de „Lumea justiţiei“, ci faptul că în conţinutul acestui document se spune că, potrivit articolelor 8 şi 57 din Protocol, informaţiile furnizate de SRI pentru procurorii DNA nu trebuie să ajungă în dosar, deşi pe baza lor se întocmea Rechizitoriul cauzelor! Cu alte cuvinte, procurorii trimiteau în instanţă dosarele ce conţineau acuzaţii pe baza unor probe ştiute doar de către ei, fără a fi aduse la cunoştinţa inculpaţilor! În acest fel, este de la sine înţeles că persoanele acuzate nu puteau să-şi facă apărarea, deci nu aveau parte de un proces echitabil, aşa cum prevede Constituţia!
Astfel, desecretizarea Protocoalelor oferă tuturor inculpaţilor care au fost condamnaţi definitiv posibilitatea să apeleze la căile de atac extraordinare prin care să ceară rejudecarea cauzelor exact pentru folosirea acestor date primite de la SRI, fără ca acestea să le fie aduse la cunoştinţă! La CEDO, un asemenea argument va fi zdrobitor!
De asemenea, în procesele aflate pe rol, inculpaţii vor putea să invoce folosirea ilegală a datelor de la SRI în acuzaţiile formulate de procuror, multe dintre Rechizitorii putînd fi pur şi simplu anulate!
Însă acestea sînt doar consecinţele juridice în cauzele penale aflate în judecată sau în care s-au dat sentinţe de condamnare. Lucrurile care îi sperie pe procurori sînt însă şi mai grave în ceea ce-i priveşte! În Legea 303/2004 privind statutul procurorilor şi judecătorilor există o prevedere clară privind sancţiunile rezultate din colaborarea dintre serviciile secrete şi procurori.
Observăm, deci, că art. 7, al. (1) spune fără dubii că „judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat acestora și personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informații“!
Mai mult, chiar, în al. (2) al aceluiaşi articol 7 se precizează că toţi magistraţii trebuie să completeze anual o declaraţie pe proprie răspundere „din care să rezulte că nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informații“.
Potrivit al. (3) al aceluiaşi articol 7, CSAT, din proprie iniţiativă ori la sesizarea CSM sau a ministrului Justiţiei, trebuie să verifice realitatea declaraţiilor date de magistraţi.
Pentru încălcarea acestor prevederi prezentate mai sus, sancţiunea prevăzută de lege este extrem de dură: „Încălcarea dispozițiilor alin. (1) conduce la eliberarea din funcția deținută, inclusiv cea de judecător sau procuror“!
Cu alte cuvinte, orice procuror care a colaborat cu serviciile secrete poate fi scos din magistratură, chiar dacă această colaborare s-a făcut în baza unui Protocol încheiat între instituţiile Ministerul public şi SRI, căci nici un Protocol sau Regulament nu poate fi contrar legii, iar dacă există astfel de protocoale ele sînt complet ilegale! Iar procurorii, ca „oamenii ai legii“, trebuiau să ştie aceste lucruri.
În ceea ce priveşte existenţa unor astfel de protocoale secrete, dar ilegale, însuşi Procurorul general Augustin Lazăr a recunoscut acest lucru în celebra şedinţă a CSM din data de 18 ianuarie 2017, cînd a spus: „Nu mai există nici un protocol care să prevadă comisii mixte sau echipe mixte sau nu ştiu ce. A existat un protocol în care se discuta despre echipe operative între Ministerul Public şi serviciile de informaţii, însă eu mereu mi-am pus următoarea problemă: acest protocol nu exista, eu nu mi l-am însuşit şi nu mergem înainte cu astfel de inginerii, să zic aşa, pentru că ele nu se găsesc în Codul de procedură penală, Doamne Dumnezeule…“!
Sărmanul Augustin Lazăr nici nu şi-a dat seama ce lovitură cruntă i-a dat atunci Laurei Codruţa Kovesi, pe care acum o apără, căci, în anul 2009, cînd s-au semnat acele protocoale, Procuror general era chiar Codruţa Kovesi, deci chiar ea a fost semnatara acelui Protocol dintre Ministerul public şi SRI!
De asemenea, şi şeful SRI Eduard Hellwig, fiind în afara responsabilităţii generate de aceste protocoale, întrucît a preluat funcţia de şef al SRI abia în februarie 2015, a recunoscut cu nonşalanţă nu numai existenţa Protocoalelor, ci şi existenţa echipelor mixtre, formate din procurori şi ofiţeri SRI, care au lucrat în dosarele penale! Iată ce spunea Hellwig la bilanţul DNA din februarie 2016:
„SRI alocă resurse umane, resurse procedurale şi tehnologice de cel mai înalt nivel în cooperarea cu DNA. Asta se poate traduce în sute de echipe operative comune, care reprezintă un parteneriat interinstituţional de succes. Acest standard de excelenţă profesională este replicat în toată ţara. De aceea, vreau să îi asigur pe cei din structurile teritoriale ale DNA că la nivelul conducerii strategice a SRI acordăm o atenţie deosebită manierei de cooperare la nivel teritorial”!
Cu alte cuvinte, existenţa acelor Protocoale secrete şi ilegale dintre Ministerul public nu mai reprezintă o ipoteză, căci ele au fost deja recunoscute atît de către actualul Procuror general Augustin Lazăr, cît şi de şeful SRI Eduard Hellwig! O singură persoană a minţit în modul cel mai penibil pe marginea existenţei acestor Protocoale secrete: aceeaşi Laura Codruţa Kovesi, care, în Comunicatul DNA din 27 ianuarie 2017, deci după declaraţia lui Augustin Lazăr de la CSM şi declaraţia lui Eduard Hellwig de la bilanţul DNA, spunea:
„Nu există şi nu a existat nici un protocol de colaborare SRI-DNA şi nici protocol secret Coldea/Kovesi. Nu au existat echipe mixte SRI-procurori ori întîlniri între procurori şi ofiţerii de informaţii în case conspirative. Dosarele penale sunt instrumentate strict prin raportare la Codul penal, Codul de procedură penală şi Legea 78/2000… Nici Codul de Procedură Penală, nici altă lege specială cu aplicabilitate în urmărirea penală a infracţiunilor de corupţie nu prevede implicarea unui serviciu de informaţii în modul de obţinere a probelor în dosarul penal. Probele se administrează de către procuror şi de către ofiţerii de poliţie judiciară în baza delegării procurorului”!
Că Laura Codruţa Kovesi minte este deja un pleonasm. Interesant este că, după ce neagă existenţa Protocoalelor, Kovesi ţine să spună că ştie că atît Codul penal, cît şi cel de procedură penală nu permit ofiţerilor SRI să se implice în urmărirea penală! Nici nu a realizat atunci că, de fapt, a recunoscut că a încălcat cu bună ştiinţă legea!
Aşadar, procesul de desecretizare a Protocoalelor dintre SRI şi Ministerul public, care ar fi trebuit să se încheie în 2-3 zile, este întîrziat voit pentru că Ministerul public se teme de consecinţele desecretizării, adică de tragerea la răspundere atît a celor care au semnat nişte Protocoale secrete şi ilegale, cît şi a procurorilor care au folosit informaţiile venite de la SRI fără să le comunice părţilor din dosar!
Iar sancţiunea prevăzută de Legea 303/2004 este, după cum se vede mai sus, chiar scoaterea persoanelor vinovate din magistratură!



Ce mai,protocoalele s-au întocmit conştient, întro totală bătaie de joc a legii, contându-se pe caracterul ascuns/secret al lor -precum bezna nopţii pentru hoţi- şi au avut ca finalitate un adevărat ”jaf juridic”. Numai încape nici o îndoială că făptuitorii trebuie să fie drastic pedepsiţi, iar victimele să poată să beneficieze de reluarea judecăţii cu oferirea elementelor de care au fost lipsite la judecata anterioară şi de eventuale ”compensaţii” dacă sunt îndreptăţite.