Etica integrității – Andrei Marga

Continuând-și demersurile pentru a elabora pragmatismul reflexiv, o filosofie a lumii actuale adusă la zi, Andrei Marga pune în aceste zile pe piața cărților volumul Reclădirea eticii (Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2022, 354p.).

După scrieri de istoria filosofiei contemporane, de logică și metodologie, de teoria raționalității, de filosofie socială, filosofia dreptului, filosofia educației și filosofia artei, profesorul clujean se concentrează asupra eticii. În dialog cu etici consacrate, dar sensibil la provocările vieții din zilele noastre, care fac superflue dogmatismul și impresionismul, Andrei Marga propune reclădirea eticii și reașezarea ei pe valoarea integrității. Redăm în cele ce urmează un fragment din introducerea autorului. 

 

Pe fondul unei modernități ce derapează adesea în subculturi, al unei globalizări ce nu și-a apropiat democrația și morala și al unei crize a democrației înseși, vechi dosare ale eticii au redevenit actuale. Noi interogații – ce duc mai ales la <etica relațiilor cu ființele vii> și la <etica speciei> – nu mai pot fi lăsate în afara interesului. Din toate aceste rațiuni, expunerilor apriori și deductive ale eticii, pe de o parte, și eseisticii empirice și moralizatoare, de pe altă parte, le prefer reclădirea eticii pornind de chestiunile ce se întâlnesc în viața de zi cu zi a fiecăruia.

Nu este filosofie a lumii actuale cea care nu examinează ceea ce se petrece în realitatea lumii cu mijloace ale diferitelor discipline. Filosofia doar postulativă, cea care nu desfășoară argumente în interacțiune argumentativă, nici nu este viabilă. Atunci când argumentele îi vin și din alte discipline, filosofia este consolidată. În optica mea, analiza factuală este, alături de construcția conceptuală și anticiparea de evoluții, parte a filosofiei lumii actuale.

De la o vreme, am încheiat scrierile cu considerente de etică. În Societatea nesigură (2016), am dat printre ieșirile din nesiguranță soluțiile semnalate chiar din titlu de articolele „Demnitatea umană ca principiu” și „Stilul de viață”. În Rațiune și voință de rațiune (2017), am încheiat cu „Unitatea morală a vieții” și „Etică practică”. În Ordinea viitoare a lumii, (2017), încheierea a fost „Responsabilitatea politică”. În După globalizare (2018), încheierea era etică – „Normopatia și viața falsă”. În Justiția și valorile (2020), analiza se încheie cu tematizarea integrității – „Despre integritate” – și a onoarei – „Unde este onoarea?”. În Profunzimea artei (2020), închei cu „Despre verticalitatea intelectualilor”. În Statul actual (2021), încheierea este „Integritatea ca reper”. Volumul Pragmatismul reflexiv. Încercare de construcție filosofică (2017) are în final articolul „Cum abordăm opiniile altora?”.

Faptul că am încheiat cu considerente de etică nu ține de vreo tradiție. De altfel, la noi, etica are, ca disciplină, o tradiție modestă. Cultura română a văzut, în filosofie, mai mult teoria cunoașterii și metafizica. Cei care o reprezintă au dat puțină importanță disciplinelor pe care Kant și, apoi, o întreagă tradiție, le socoteau „practice” – legate adică de acțiunile oamenilor. De aceea, etica și filosofia vieții publice au rămas periferice și s-au dezvoltat prea puțin, mai degrabă epigonic. Chestiunile de etică au rămas mai mult în seama literaturii, iar cele ale vieții publice în seama jurnalisticii.

Faptul amintit nu ține nici de vreun moralism – acea concepție ce crede că toate chestiunile vieții sunt de fapt reductibile la morală. Nu împărtășesc această concepție! Consider că morala poate insufla politici și acțiuni în general și le condiționează reușita, dar nu ține loc de acțiuni economice, de acțiuni sociale și de orice alt fel de acțiuni reclamate de societate la un moment dat.

Faptul ține de convingerea mea, bizuită pe argumente istorice, sociologice, economice, larg culturale, că nu este soluție la neliniștile, abuzurile și crizele actuale fără a angaja etica și, în practică, valori morale. Acestea sunt rareori întreaga soluție, dar sunt totdeauna parte a soluției.

După ce societăți anterioare au fost sub impactul religiei, societatea modernă este condusă de politică. Printre subsistemele ce o compun – economie, administrație, apărare, cultură, cercetare științifică, educație – subsistemul politic are rolul dătător de direcție. Aristotel avea dreptate să considere că o politică fără morală nu mai este politică. Putem spune azi că este administrare, dictat, propagandă, manipulare și nu rezolvă ceea ce are de rezolvat. Anume, integrarea oamenilor prin valori ale conviețuirii discutate public în vederea apropierii unor idealuri.

Astăzi nu se trăiesc doar crize diverse – ecologică, sanitară, energetică, apoi, la alt etaj al realității, economică, de raționalitate, de legitimare, de motivație, de administrare, de creativitate. Se trăiește și o adâncă criză morală. Concretismul sau reducerea comportamentului uman la gesturi izolate („este băiat bun, căci m-a salutat respectuos”), operaționalizarea regulilor sau reducerea lor la acțiuni măsurabile ( „este democrație, căci pot merge la vot și votez ce vreau”), relativizarea valorilor („acolo sunt America și Germania, dar viața noastră este aici”), sau acceptarea lor după împrejurări convenabile („guvernarea ce servește partidului meu este cea mai bună”) este mai mare ca oricând. Concretismul duce astăzi oamenii în ispită și societăți întregi în crize.

Trăim de fapt o criză ramificată a societăților. Între crize sunt astăzi și două ce nu intrau nicidecum în vreun tablou clasic – o „criză a viziunilor” și o „criză a leadership-ului” în statele actuale.

Prima se poate sesiza în multiplicarea de viziuni axate pe „luptă”, care au luat locul viziunii unei lumi a cooperării. Militanți care promit victorii în luptele lor caută azi să se strecoare la conduceri, se lucrează prea puțin la viziuni cuprinzătoare ale situației actuale, iar reuniunile globale rezolvă mai puțin decât acordurile bilaterale.

A doua, „criza de lideri”, se vede în politicile interne, care sunt mai curând de descurcare decât de largă respirație. În aceste condiții, nemulțumirile din societăți cresc, se schimbă șefi, dar rămân politici caduce, dificultățile sunt tot mai mari, dar decidenți cu format mic se multiplică în multe locuri, în vreme ce creativitatea civică și socială scade.

Toate acestea sunt, de asemenea, indicii că s-a intrat în „societatea nesigură”, despre care am scris în alt loc (Andrei Marga, Societatea nesigură, Niculescu, București, 2016). Este societatea în care o linie dreaptă devine tot mai greu se trasat și în care proprietatea, libertățile și drepturile, valoarea cuvântului dat și alte valori nu mai sunt sigure în însăși realitatea vieții.

Dar sunt și indicii ale intrării în „societatea imoralității extinse”. Este societatea în care au triumfat egoismul utilitar și funcționalismul. Acestea au golit societatea de valori morale, care au mai rămas doar în manuale. Au dovedit-o, deja, diagnoze precum „epoca vidului valorilor” (Lipowetzky), a triumfului „cinismului” (Sloterdijk), „societatea minciunii” (Wolfgang Reinhardt, George Șerban), a expansiunii „narcisismului” (Maas), „societatea indiferenței” (Slama).

Realitatea vieții de azi nu este în regulă. Ea se află sub posibilitățile existente și ne „provoacă” să căutăm ieșiri. Nu este punct de plecare mai profund pentru acestea decât omul, echiparea lui anatomo-fiziologică și larg culturală. Am construit filosofic plecând de aici și de la acțiuni.

Consider sensul drept categorie primordială a cunoașterii, acțiunii și reflecției și construiesc răspunsul la întrebarea asupra rațiunii și tipurilor de raționalitate, apoi la întrebările privind existența, cunoașterea, valorile, absolutul. Argumentarea mea se opune manifest relativismului, în numele posibilității valorilor sigure. Pe acestea le și identific ca valori generative, ce fac posibile performanțele vieții.

Îmi propun în acest volum să reașez concepte cheie ale eticii pentru a face față vieții actuale. În împrejurările aparte ale unor societăți ce se reorganizează pe direcția societăților libere, îmi asum o analogie. Cei care au conceput tranziția de la autoritarism, la societățile deschise în timpul nostru au arătat că numai dacă în cursul tranziției există o disponibilitate de a înlocui cât mai devreme mjloacele dărâmării autoritarismului cu democratizarea se ajunge la democrație (Guillermo O’Donnell, Philipp C.Schmitter, Tentative Conclusions about Uncertain Democracies, Johns Hopkins University Press, 1986, p.65). Spun, la rândul meu, că, dacă vrem moralitate, atunci este nevoie de disponibilitatea de a înlocui cât mai devreme mijloacele acțiunii strategice cu integritatea actorilor din societate. Consider că, într-o societate bazată pe libertăți, conceptul director este integritatea – un concept mai capabil să susțină azi edificiul eticii.

Ceea ce mă preocupă nu este să dau vreun manual de etică. Sunt suficiente în circulație și este de prisos să le repetăm. Spun, însă, că ar fi nevoie urgentă, acum, înainte de manuale, de revenirea la logică. Ea rămâne condiția accesului la adevăr și la dreptate. Aplicarea logicii este și un reper pentru a ne păstra ființarea ca oameni în cadrele unei raționalități fără de care ne confundăm cu altceva decât umanitatea.

Argumentez că este nevoie de reclădirea eticii în condițiile unei societăți nu doar complexe, dar și „nesigure”, cu o „imoralitate extinsă”. De formula reclădirii leg două conotații: reclădirea conceptuală a disciplinei și reclădirea moralei în societatea de acum.

Ce aduce nou etica pe care o propun aici? În ultimul secol, filosofia a descoperit multiple „continente” – pe cel al sensului, al existenței lovite de limite, al limbajului, al erosului, al tehnologiei, al complexității, al inteligenței artificiale, al generării de oameni în laborator. Ea a reafirmat însă înțelegerea omului ca ființă conștientă – subiect al propriei vieți. Astăzi, este evident că individul și conștiința nu pot să nu fie luate ca punct de plecare, chiar dacă apoi le detectăm condiționări, unele genetice. O veche polemică între poziții extreme, precum „determiniști” și „adepți ai liberului arbitru”, nu trebuie să ne inhibe să recunoaștem că, odată cu individul conștient, începe construcția în societate. Individul, prin pregătirea și cultura sa, civismul său și gesturile sale morale, poate schimba ceea ce este în jurul său. Nu poate schimba în orice situație istoria, dar nici aceasta nu este o variabilă independentă.

În concepția mea, viața conștientă, raportarea la întregul vieții, faptul că fiecare persoană își construiește viața prin ea însăși, constituie fundamentul moralei. Ea este punctul de plecare al eticii pragmatismului reflexiv. Cu aceasta, nu este vorba de a ceda în fața vreunui idealism desuet, dar este aici vorba de a ieși din materialismul, pozitivismul și scientismul zilelor noastre spre a recunoaște construcția din interior a lumii fiecăruia și, odată cu aceasta, morala proprie.

Etica pragmatismului reflexiv privește conștiința într-un mod propriu, quadruplu pot spune, ca o conștiință: a ceea ce este, a ceea ce trebuie să fie, a ceea ce este de făcut, a felului în care trebuie făcut. Această conștiință este locul în care se constituie conștiința morală și ia startul morala în întregime. Etica se edifică prin explorarea ei.

Nu ignor lunga tradiție a eticii, dar procedez pragmatic, luând ca punct de plecare starea morală a vieții din jur. Cazuistica morală este primul meu pas. Anvergura și natura acestei cazuistici sfidează orice apriorism etic și depășește orice eseistică, încât rezolvarea pe care o văd constă în reclădirea eticii. Aceasta este recomandată și de semnalarea literară a dilemelor și neajunsurilor morale, nici astăzi depășite. După lămurirea conceptului director al oricărei etici din cultura noastră – cel al „vieții bune” – și a altor „prealabile” ale moralei – de pildă, ce-i unește pe oameni în comunități și poate asigura unitatea morală a vieții – clarific reperele societale ale moralei. Am în vedere o „societate nesigură”, cu polarizare politică, cu expansiunea de știri false, în condițiile animalizării unor trăsături umane și pe fondul lumii postpandemice, ce obligă de pe acum la un nou gen de viață. Îmi asum conceptul de azi al omului, inclusiv renașterea credinței religioase, resping purismul moral și indic injustiții ale „corecților” de azi. Lămuresc, de asemenea, la nivelul de azi, temele recurente ale omului nou, ale omului artificial și ale omului resetat. Semnific valorile fundamentale ale reclădirii eticii. Este vorba de ieșirea din indiferență, recunoașterea bioeticii, demnitatea umană ca principiu, integritatea, onoarea, demnitatea propriei munci, răspunderea, a fi tu însuți. Aceste valori se pot reafirma pe soclul integrității persoanelor” (din Introducere, în Andrei Marga, Reclădirea eticii, Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2022).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 13
Andrei Marga 590 Articole
Author

61 de Comentarii

  1. Sa vorbim, sa nu tacem.
    Odata cu aparitia Epocii de Aur Capitaliste pe plaiurile mioritice, a disparut si orice umbra de etica mioritica. Acuma este in voga etica hotiei, minciunii si imbogatirii rapide prin orice mijloace.
    O etica aparte este cea a portocalilor de la DNA. Acestia pun la loc de cinste etica paradelii cu dosarele SF, in mod predilect: abuz de serviciu si instigare la abuz.
    O etica foarte importanta o gasim la Cotroceni: este etica inexistentei in functia de presedinte, a concediilor si plimbarilor permanente.

  2. Care etica maestre? Pe vremea socialismului (comunismul era la orizont,cu cât ne apropiam de el cu atât se îndepărta),conducătorii ne băgau în cap etica și echitatea socialistă și ne spuneau că, orânduirea socialistă este superioară celei capitaliste. In schimb, propaganda capitalistă ne amăgea cu imagini frumoase și după libertatea câștigată cu sânge, capitaliștii români impuși la butoane de străini ne-au învățat etica capitalistă și drepturile omului spalandu-ne creierii cu filme porno. După ce s-a furat tot ce s-a construit in perioada socialistă și am ajuns la fundul sacului, constatăm că drepturile omului sunt o frază de dânșii inventata. Socialismul ne-a învățat că, libertatea este necesitatea înțeleasă iar biserica ne spune că, omul se naște liber. Nu cred că bebelușul din pântecul unei mame sărace capitaliste se va naște liber!

  3. tot ce se intreprinde acum, ABSOLUT TOT, este impotriva LIBERTATII si A VIETII. Constrangeri si abuzuri, „erori” facute cu buna-stiinta pentru a teroriza oamenii, ipocrizia, dublul limbaj, ABSOLUT TOATA LEGISLATIA FACUTA IMPOTRIVA CELOR CARE VOR SA MUNCEASCA, INTERDICTII PESTE INTERDICTII ASUPRA OMULUI OBISNUIT, experimente medicale IN PLINA LUMINA IN NUMELE „STIINTEI”…devianta mentala si a „alesilor”… traim vremuri cum nici bunicii nostri nu au trait … se strange latul peste omenire pas-cu-pas…

  4. Dl Marga sa descifreze cum a fost cucerita Romania. Dupa confiscarea revolutiei de catre jaddanii Brucan,Barladeanu,Petre Roman,Razvan Teodorescu,toti oamenii lui Sorosh am avut 3 presedinti jaddani Iliescu,Constantinescu,si Basescu.
    Seful serviciilor tot jaddan care a distrus securitatea romanilor si a transformat-o in securitatea globalista a lui Sorosh . Indoctrinati in scoli sorosiste open society, etc…pentru globalizare si distrugetea statului national independent si suveran. Ce etica si morala cauta dl Marga la ocupant cand ei sunt rechini. Sfasie prada, si prada este poporul roman si Romania.
    Ba acum ne baga si in razboi pentru creerea imperiului globalist jaddanesc.

  5. o etica a stiintei ar fi de folos in aceste vremuri. Ceva in genul juramantului lui Hipocrat. Altfel vom cadea la nesfarsit in capcana experimentelor non etice.

  6. D-le profesor, inainte de a vorbi de etica, ar trebui sa vorbim de educatie, sau mai bine zis de gradul ei. Unei natiuni aducate i se poate vorbi despre etica, despre valori, despre merite, despre logica pentru ca sunt notiuni pe care le intelege.
    Un popor de idioti, la care prostia e etalon de promovare, la care ”prostocratia” asa cum foarte bine ati denumit-o e forma de guvernare si la care analfabetismul depaseste 50%, credeti ca va intelege vreodata ce ati vrus sa spuneti? Cu siguranta nu.
    O sa spuneti ca nici germanii nu sunt mai destepti ca noi. Aveti dreptate, doar ca ei au fost suficienti de destepti si au construit acele mecanisme, care nu permit cretinilor sa ”ajunga sus”. Acolo nu oricine are bacalaureatul si nu oricine face o facultate. Și la fel in multe alte tari.
    Atunci cand intr-o tara cineva isi ia bacalaureatul la 35 de ani, termina o facultate la 38 si ajunde ministru la 40, de unde dracu, scuzati-ma, performanta? Sau viziune, sau etica, sau … orice?

  7. „fiecare persoană își construiește viața prin ea însăși, constituie fundamentul moralei
    privește conștiința într-un mod propriu, quadruplu pot spune, ca o conștiință: a ceea ce este, a ceea ce trebuie să fie, a ceea ce este de făcut, a felului în care trebuie făcut. Această conștiință este locul în care se constituie conștiința morală și ia startul morala în întregime. Etica se edifică prin explorarea ei”
    Pornind de aici fiecare se construieste pe sine,ajunge iar la raspintia ,locul in care „se constituie constiinta morala”si nu stie niciodat daca a ajuns la ea, daca ea este acolo si daca-i vorbeste.
    ceea ce avem in continuumul temporal-3D+Timp,adica in 4D este,se zice,constienta, constiinta inclusiv morala,parvin in dimensiunea a 5-neviciata ,etc.-asta inseamna constiinta obiectiva,cind omul s-a detasat de orice urma de egoism,s-a pus in slujba serviciului dezinteresat fata de ceilalti.
    Prelegerea este optimista, incepe de la primii pasi si spera in drumul ascendent ,fara curatirea morala,adica etica adica constientizare in indepartarea de senzorial,material, dorinte si desertaciuni ce-l secatuiesc pe om, sufletele raman „mute” ,in intuneric cum a zis Isus Chrisos.
    trebuie sa luptam ceas de ceas,zi de zi sa nu ne acapareze ceea ce un autor al crestinismului exoteric numeste elementalii -malefici-pe care in subconstient ii hranim …ne-au fost dati atit cei benefici cit si cei malefici,acestia din urma trebuie dezactivati,ei nu dispar ,sunt acolo si gata de a se reaprinde.In fiecare suflet este pus un atom permanent inzestrat cu minte,dragoste si vointa spirituale,adica Dumnezeire,Logos si Sfintul Duh .Trimisi aici in lumile de separare, omul uita de natura sa, acaparat de personalitatea temporala,in pofida personalitatii sale permanente.Dl profesor Marga face ce nu fac multi,exprima logosul sau,si aceasta expresie ,exprimare trebuie apreciate,prin insasi faptul exprimarii.

  8. „.. Vezi, tânăr tânăr, dar copt, serios băiat,zice: Tatițo, unde nu e moral, acolo e corupție, și o soțietate fără prințipuri, va să zică că nu le are!…'(O scrisoare pierduta -IL Caragiale)

  9. Exodul 32:4-6 “ El i-a luat din mînile lor, a bătut aurul cu dalta, şi a făcut un viţel turnat. Şi ei au zis: ,,Israele! iată dumnezeul tău, care te-a scos din ţara Egiptului. Cînd a văzut Aaron lucrul acesta, a zidit un altar înaintea lui, şi a strigat: ,,Mîne, va fi o sărbătoare în cinstea Domnului! A doua zi, s’au sculat dis de dimineaţă, şi au adus arderi de tot şi jertfe de mulţămire. Poporul a şezut de a mîncat şi a băut; apoi s’au sculat să joace”.

  10. Etica integrității ???!!!. Să omori gândacul român patriot cu dicționarul român-francez..

  11. Etica reala o gasim redata in pictura lui Pieter Bruegel ” Pestele cel mare il inghite pe cel mic”. Despre ce etica se poate vorbi la cei care organizau lupte -spectacole intre oameni si animale de prada? Despre ce etica se poate vorbi la cei care au organizat cruciade, razboaie coloniale, primul si al doilea razboi mondail, razboiul din Coreea, din Vietnam, Din Irak, Libia, Afganistan, Iugoslavia…? Despre ce etica se poate vorbi la cei care au proiectat, fabricat si dat substante toxice de lupta, bombe atomice…? Despre ce etica se poate vorbi la cei care cotcodacesc concertat pentru a fanatiza pe naivi, indemnadu-i la ura si la razboi? Despre ce etica se poate vorbi la cei care au acaparat pozitii inalte in stat sau organizatii si aliante suprastatale, de pe care isi fixeaza prin legile lor avantaje materiale de exceptie? Este foarte grea soarta de peste mic! Pentru aceasta se lupta toti pe viata si pe moarte, atat pe plan intern cat si pe plan Mondial: sa ajunga pesti cat mai mari, dar mai ales sa fie cel mai mare.

  12. Etica integrității ???!!!.
    Să fii român patriot, vorbitor de limba (materna) de sorginte latina (asemanatoare limbii franceze, dar de tip satem)!

    INTEGRITÁTE s. f. 1. Însușirea de a fi integru; cinste, probitate; incoruptibilitate. 2. Însușirea de a fi sau de a rămâne intact, întreg. 3. (În sintagma) Integritate teritorială: principiu de bază al dreptului internațional potrivit căruia fiecare stat are dreptul să-și exercite deplin și nestingherit suveranitatea asupra teritoriului său. – Din fr. intégrité.
    sursa: DEX ’09 (2009)

    Asadar, minunscul gandac de pe Obi … fii atent la definitia a treia:
    (in sintagma) Etica (cinstea si patriotismul) integrității teritoriale … principiu de bază al dreptului internațional potrivit căruia fiecare stat are dreptul să-și exercite deplin și nestingherit suveranitatea asupra teritoriului său.

  13. „Filozofii nu au făcut decât să interpreteze lumea în diferite moduri, important este însă a o schimba” (Marx)

  14. dom’le
    au trecut toti pe „Realpolitik”,
    „Anexarea de către Germania condusă de Adolf Hitler în 1938 a regiunii din Cehoslovacia locuită de minoritatea germană, așa numita Sudetenland, a fost descrisă de asemena ca realpolitik. ”
    -de catre Hitler „a fost descrisă” ca realpolitik…..
    (observati revizionismul gingash de pe wikipedia…)

  15. Marga, cata pensie speciala are? El ne vorbeste despre integritate. Dar imi place de el, si-a adunat in jur votanti AUR.

  16. Marele Urs Daca spui romanului sa foloseasca mai des sapunul si pasta de dinti deja l-ai atacat la nationalism.Dar sa-i mai spui sa se si educe,deja ai dat in daci si romani.

  17. Care etica pe Dambovita domn profesor?
    La militienii care omoara oameni nevinovati? Sau la aia care calca in picioare legile tarii monitorizand ilegal populatia? Sau la aia frati de cruce in Biserica alaturi de interlopi? Sau la camatarii din servicii care vand informatii pentru propasirea lor? Sau la toti talharii din structurile de stat vanduti altor state, desi au jurat pentru poporul roman? Sau la cine gasim etica, la preotii colaboratori ai structurilor securiste de stat? Cangrena e prea avansata, nici razboiul nu o mai elimina

  18. rad de … tot PROST, de pe Obi, ai ramas !!!
    MARS, inapoi, la cotetul tau … de inapoiati de dincolo de Urali !!!

    Deoarece, pe aici, de peste 4000 de ani, nu sunt decat geto-daci, daco-romani si romani (vorbitori de limba satem/ROMANEASCA) !!!

  19. Mă AntiPSD învață că nu se poate urî și gîndi în același timp. La tine ura orbește. Că minte nu pari să ai. Din cîte știu, domnul Marga nu a căutat pensii speciale, deși le merită. A și scris că un intelectual este dator să trăiască precum trăiesc alți concetățeni. Altfel este altceva. Mai învață, loază, că nu toți sunt primitivi și hulpavi ca tine. Treaba cu AUR este așa: aceia sunt măcar patrioți, voi, USR-PNL doar furați cît încape – sunteți numai patrihoți.

  20. Dar unde este duzina de chelneri de Italia si cuafeze de Spania ? Ca sunt unii , putini ce-i drept , care nu-l respecta pe dl. prof. Marga atit cit ar trebui . Pai asa merge ? Pina atunci , sa raspundem la intrebarea daca etica si integritatea , pot sta la aceeasi masa cu coruptia si hotia – indesebi ministri si parlamentari Romaniei de 32 de ani – ?

  21. doru popescu Cum e in lumea ta? Eu va inteleg pe astia care credeti ca sunteti daci puri. Cautati sa va dati importanti cu ceva sa nu spuneti ca ati trait degeaba. Doar ca este mai sanatos sa va acceptati istoria. Limba romaneasca spui? Dar macar stii cum a aparut? Pentru ca tovarase, pe aici s-a vorbit si greaca si chirilica si bulgara. De pe la pasoptisti si junimisti s-a incercat frantuzirea limbii. Dar ia vezi in dictionar cate cuvinte dacice sunt si cate de origine slava,bulgara, turca mai ales si frantuzesti. Dar ce fumezi totusi ca as lua si eu de curiozitate.

  22. ati fost coleg de guvern cu cioclul Romaniei , isarescu. ce impresie v-a facut dpdv al eticii si integritatii?

  23. ProAdevăr Aur si patriotismul, ha ha ha ha ha ha ha. Da ma,sunt de numai pot. La tine patriotism inseamna gargara,scandal, atitudine de marlan si fluturare de steaguri? Sunteti depasiti si tu si AUR. Ideea este ca mentalitatea inapoiata tine AUR inca in viata. Dar ce va faceti ca noile generatii de votanti va evita AUR si PSD chiar si PNL? USR trebuie sa invete sa mai lase orgoliile.

  24. Cele trei personaje de desene animate de pe forum pe care nici nu trebuie sa le nominalizez, ar trebui premiate de catre redactie pentru consistenta, perseverenta si depasirea propiilor limite. In prostie, bineinteles. Prostia crasa naste ura iar faptul ca cineva controleaza acest flux atat in intensitate cat si in directie ii transforma in drone fara minte doar cu un mic antrenament pavlovian. Totodata acesti prosti cred despre ei insisi ca sunt inteligenti, deschisi, toleranti, open minded si alte rahaturi neweigiste cand realitatea reactiilor lor este peste limitele fascismului sau bolsevismului (pentru ca nu conteaza). Idiocracy filmul nu este o productie oarecare ci o piesa de propaganda, o predictie programata, una din ,,profetiile” care se autoimplinesc. Prostii lumii de azi au o minte atat de compartimentalizata, incat nu sunt in stare sa lege macar doua puncte disparate dintr-un noian de informatii aparent fara legatura. De aia sunt f… la ordinea zilei, de secole, cu metodele de rutina.

  25. Cornutul Jorj, mă uimești – cornute cărora le stă mintea doar la birt cu coafeze sunt ceva nou. Nu mă miră. Numai că vă multiplicați evident sub nume compromise de mult, care dau sfaturi nimănui, încât îmi vine și mie să Rîd de proștii care sunteți. Mă tem să nu mă doară de rîs cînd îl văd și pe acest Rad de proști. Dar o să mă salvez, rîzînd de toți proștii ce sunteți, cu un zîmbet trist: cum naiba s-a putut ajunge la secături ca voi în această țară? Vorba poetului: cum vă rabdă pămîntul?

  26. @rad de prosti
    nu mai pomeni de sapun si pasta de dinti
    ca se ajunge la masca si vazelina…..
    (pensionarii au probleme si cu pensia si cu dintzii,
    daca nu ai observat,
    c-asa-i romanul)
    (in Olanda privatizarea „serviciilor medicale”,toate erau DE STAT,
    a survenit acum 15 ani si „costurile” au crescut de 10 ori)

  27. Pamintul rabda multe Flaviuse … si oameni buni si ticalosi . Exemplul viu pt. cat . a doua este existenta ta
    1 In fine , e bine ca s-a trezit duzina de chelneri si cuafeze filozofi , care vor trimite oamenii ” la citit , sa puna mina pe carte ” . Vrei sa stii parerea mea flaviuse … faceti de ris PSD … pt. ca sunteti postaci pesdisti expirati , nu puteti pacali pe nimeni . Nu aveti ureche muzicala , nu aveti imaginatie , nu aveti metafore , sunteti inculti , mujici . Nu aveti simtul umorului , sunteti varza .

  28. AM VAZUT INTR-O FOTOGRAFIE DIN STATELE UNITE , CA 12 DOZE DE ALUMINIU DE SWEEPERS , COSTA 142 DE DOLARI ! SI CHIAR DACA AU SALARIUL DE 3000 DE DOLARI , TOT E SCUMP ! OARE CE MANANCA ? DACA PRETURILE LA ALIMENTE SUNT ASA DE SCUMPE !

  29. „Dar unde este duzina de chelneri de Italia si cuafeze de Spania ?”

    Nu mai are pensionarul functie cu ce sa-i rasplateasca, ca nu mai suge etic de la bugetul statului decat pensii. Se apara si ei cum pot, aia care au lucrat in invatamant inainte de 1990, turnatori ordinari. De asta incearca don Cornel sa-l lipeasca de AUR, sa mai prinda o sinecura in 2024, doar ca auristii si-au dat foc cu ideile legionare, asa ca a cazut si asta.

  30. etica integritatii… va recomand filmul care a aparut anul acesta pe Netflix si se numeste: Daownfall – The case against Boeing… merita!

  31. Ce metafore, Cornutu Jorj, pentru cine? Bag de seamă că și cuvintele uzuale sunt prea mult pentru căpuțul tău. Nu le pricepi, oricum. Așa că nu te aștepta decât la adevăruri spuse pe mintea ta de ignorant agresiv ce se bagă în ce nu are habar. Vezi că se cam vede același cap cu Anti2024 și alte nume de la subsol, ca să nu se vadă sărăcia.

  32. Despre ce filosofie care sa reflecte realitatea Lumii actuale dezbatem daca nu intelegem sau nu vrem sa intelegem aceasta realitate a Lumii actuale? Realitatea Luii actuale e o prelungire a unei realitati malformate de terorismul marxist care nu inceteaza dupa aproape 200 de ani de genocide la scara locala-regionala-continentala si mondiala sa se manifeste cu aceeasi violenta si sfidare a tuturor normalor internationale!!!Civilizatia occidentala e singura viabila sub toate aspectele vietii unei societati si in toate planurile activitatilor umane, fapt demonstrat mai presus de loviturile mortale pe care i le-a aplicat in secolul XX IDEOLOGIA MARXISTOID/BOLSEVICOIDA A GENOCIDULUI! Dupa care a urmat o politica
    lenta, dar de o intensitate tot mai perceptibila promovata de ILEGALII De Gaulle si Churchill in Franta si Anglia, dar si de premierii de aceeasi sorginte a celorlalte puteri „coloniale” europene, de „migratie interna”, dinspre „colonii” catre
    Centre…Aceasta politica monstruoasa mascata sub „ratiunea asigurarii unei maini de lucru ieftine” a destabilizat in plan demografic tarile occidentale…In loc sa se aplice in „colonii” ceea ce s-a aplicat dupa 1989 in cadrul NOII POLITICI monstruoase, a globalizarii, dirijand catre Rusia si China tehnologii de varf, tot sub „ratiunea mainii de lucru ieftine”,
    exportul de tehnologii insotite tot asa, de tehnicienii care sa-i califice pe cetatenii din „colonii”! In acest fel s-ar
    fi evitat razboaiele civile puse la cale de URSS, CHINA, Cuba si tarile Lagarului de Concentrare bolsevic in Africa si Asia unde existau colonii! Evolutiile din tarile Commonwealth-ului demonstreaza viabilitatea acestui gen de politici, aici civilizatia fiind la fel de avansata ca la Centru.In concluzie, cu „etica si echitatea socialista” se promoveaza stagnarea si nu dezvoltarea…

  33. Dacă limba ROMANEASCA ar fi doar de sorginte latina „pura” sau latina vulgara (precum italiana, franceza, spaniola) ar fi de tip „centum”.
    Doar limbile vechi, din estul EUropei, cele din Balcani (traca, geto-dacica, ilira) si cele slavice de nord sunt de tip lingvistic PIE vechi „satem”. Acest tip lingvistic PIE arhaic a pătruns în EUropa o data cu decăderea civilizației neolitice Cucuteni (in jur de anii 3000 BC), deci acum vreo 5000 de ani. Denumirile religioase creștine, apărute la noi din sec. II AD, sunt „neologisme” de tip latin, de după Traian (anul 106 AD). Insa, precum spuneam astăzi la un alt articol, un Sfant sărbătorit pe 13 septembrie, si care a trăit în Cezareea apostolilor, îl numim „Sutasul” desi fusese un „centurion” latin pe la anii 50 AD. Asadar, substratul dacic (de tip satem) de peste 5000 de ani (10% din cuvinte, cele principale insa), a fost îmbogățit permanent cu „neologisme” ale epocilor urmatoare. Avem asadar, in limba ROMANEASCA actuala și neologisme latine, franțuzești, slave, turce, maghiare … Dar, limba ROMANEASCA are o paricularitate: nu are dialecte, ci doar subdialecte, pe tot TARAMUL pe care este vorbita … de pe coasta Dalmata si pana dincolo de Nistrul. Aceasta ne indica ca arealul limbii vechilor geto-daci (ai lui Burebista) este și arealul etnogenezei limbii ROMANESTI vorbita actual in EUropa.

  34. Sfantul Corneliu Sutașul (centurionul) a fost unul din centurionii împăratului Tiberiu (14-37 AD) din cohorta „Italica” din orașul Cezareea Palestinei.
    Folosire numelui de „sutas” in loc de „centurion” inainte de cucerirea Daciei de catre Traian (106 AD) ne indica ca limba noastră daco-romaneasca a fost si este de tip ” satem”. Fața
    de limba latinilor si de latina vulgara (italiana, franceza, spaniola) toate de tip „centum”.

  35. @rad de prosti Cu limbajul ala de sofer de basculanta incerci sa-l combati pe doru popescu pe o tema lingvistica? Tie iti recomand sa fumezi datura :)))

  36. Inpartirea limbilor in satem si centum este o greseala . De ce ne legam de suta si nu ne legam de mie.
    In latina avem milia, in italiana miglia, in franceza mille ca in romaneste. Dar in engleza, daneza, germana avem forne de „tausand”. Slavii de nord au prelyat de la germanici ” tusia, tusiac…etc. Bulgarii au luat de la greci kilia.
    Poti spune ca slavii sunt englezi???
    Asa ca romanii sunt MILLIA si nu TUSIA. Dar din proto indo europeana avem in sanskrita SATA, in daca CEATA, si latina CENTUM.

  37. Bun . In Romania nu mai exista etica , morala , integritate , repere intelectuale . Este evident , se vede si de pe Luna . Dar care este calea – concreta – pt. a indrepta starea de fapt . Concreta . Autorul a fost om politic , ministru , deputat , rector , cunoaste realitatea de la firul ierbii cum se spune . Ar trebui deci , sa aiba mai mult decit vorbe si notiuni comune . Actiune , actiune , actiune ! De asta are nevoie tara !

  38. Fiindca … asa se face diferentierea lingvistica a populatiilor PIE (proto indo-europene): in limbi de tip „satem” si in limbi de tip „centum”. Aceasta impartire tine de ISTORIA populatiilor PIE stravechi din Europa (din anii 3000-1000 BC). In regiunile estice (Balcani/traco-geto-daca/ilira) si la slavii de nord (din Slovacia pana in Polonia) limbile sunt (au substratul) de tip „satem”. Oricum, dupa anii 1000 BC, limbile incep sa se amestece.
    Iar in epoca marilor migratii (sec. III-XI AD) apar limbile moderne (multe preluate si mai apoi mixate). Un exemplu este Ungaria, care intre anii 1000-1844 foloseste ca limba oficiala (de stat si religioasa) limba latina medievala. Apoi, dupa 1845, revin la limba maghiara, dar amestecata cu latina, romana, slava, turca, germana …
    Alt exemplu este limba geto-daca care se transforma in daco-romaneasca si mai apoi romaneasca. Prelund multe neologisme conform diversele epoci date. Dar pe teritoriul nostru au aparut si alte diferite tipuri de alfabete: gotic (sec. IV) si chirilic (sec. IX). Dupa Conciliul de la Florenta (1431), in fata pericolului de expansiune a catolicismului, tarile romanesti isi securizeaza ritul crestin-ortodox , folosind alfabetul chirilic, dar in limba romaneasca. Renuntarea la alfabetul chirilic se realizeaza o data cu revenirea limbii maghiare in Ungaria (1850).

    Aceasta impartire „istorica” PIE apare, la noi, in DEX, precum si in cea mai noua lucrare a Institutului de Lingvistica a Academiei Romane „O gramatica a limbii romane altfel”. Aceasta impartire PIE apare si la toti lingvistii din lume . Pentru aprofundarea aceastei PROBLEME adreseaza-te LINGVISTILOR.

  39. Pros-tracii Seku de pe forum fiind simpli lefegii nu cunosc limbajul filosofic si nici nu stapanesc conceptele pentru a formula o idee proprie sau a emite corespunzator aprecieri…critice! Cel mult, precum ileana din HAITA humoroida, dupa ce reproduc pasaje intregi pentru a evita sa le traduca in propriile cuvinte, se apuca impleticit, in stil Rollason, sa mimeze
    judecati de valoare…nula! Sa fie vorba de unul din camionagiii travestiti ai lui Papara din oua clocite cu Jumari?

  40. din wiki:
    În lingvistica istorică, limbile centum și limbile satem formează două ramuri ale familiei limbilor indo-europene, prima de vest, a doua de est. La concluzia despărțirii în aceste două grupuri a ajuns la un moment dat cercetarea evoluției limbilor indo-europene, descriind evoluția în ele a trei serii de consoane din limba protoindo-europeană. Denumirile celor două ramuri sunt numele numărului „100” în două limbi reprezentative pentru fiecare: centum (pronunțat [kentum]) în limba latină și satəm în limba avestică.
    Limba protoindo-europeană avea consoanele velare *k, *g, *gʰ, velarele palatalizate *ḱ, *ǵ, *ǵʰ și velarele labializate *kʷ, *gʷ, *gʷʰ. Acestea au evoluat diferit în cele două ramuri. În limbile centum, velarele palatalizate s-au confundat cu velarele, iar velarele labializate s-au păstrat. S-a păstrat și articularea oclusivă a velarelor [k, g]. În limbile satem, velarele s-au confundat cu velarele labializate, iar velarele palatalizate s-au păstrat o vreme, apoi au evoluat mai departe în consoane fricative sau africate.
    Principalele ramuri de limbi din cele două grupuri sunt considerate în mod tradițional:
    centum: limbile elenice (printre care limba greacă), celtice, italice (printre care latina) și germanice;
    satem: limbile indo-iraniene și balto-slave.

    Caracteristicile fonetice care disting limbile centum de limbile satem au existat până aproximativ în Antichitate.

  41. Dar … exista si limbi PIE orientale de sorginte „centum” …
    Împărțirea în grupurile (geografice) centum și satem a fost general acceptată ca relevantă până la descoperirea a două limbi indo-europene necunoscute până la începutul secolului al XIX-lea, tohariana (1904) și hitita (1906) care sunt limbi centum, deși sunt estice. Hitita era vorbită în Anatolia, iar tohariana era situată și mai la est, în actuala provincie din China, Xinjiang. Aceasta a dovedit că clasificarea limbilor indo-europene în două ramuri geografic și fonetic distinse nu este lipsită de probleme.

  42. Deoarece TRAIESTI in Peninsula Balcanica de nord … zona ISTORICA antica TRACO-GETO-DACO-ILIRICA …
    AI DREPTUL sa FOLOSESTI „epitetele tale” DOAR atunci CAND „descrii” populatiile care nu apartin „istoric” de aceasta zona antica balcanica: „pros(t)-semitii”, „pros(t)-evreii”, pros(t)-maghiarii” … SI DOAR pentru ACESTE POPULATII migratoare si calatoare STRAINE de acest TARAM !!!

  43. Toti marii lingvisti copiaza unii dupa altii si au gresit toti.
    Inpartirea limbilor o faci dupa cuvinte din familie si corp omenesc.
    Cap, gura, nas, ochi, par, gat, dinte, limba. Da limba romana este daco-romana. Apa curge siroaie. De aici avem siroi de apa si raul Siriu, si Siret.

  44. De acord cu @Milia …

    DA !!! ACEST fond/SUBSTRAT de tip PRINCIPAL (cuvinte din familie, corp omenesc, mestesugiri stravechi, indeletniciri agraro-animaliere, toponime …), de peste 10% din vocabularul ACTUAL al LIMBII ROMANESTI … reprezinta SUBSTRATUL „PRINCIPAL” de sorginte GETO-DACICA si DACO-ROMANEASCA !

    INSA, aceasta CONSTATARE de tip LINGVISTIC … trebuie SCRISA (cu MAJUSCULE !) si facuta CUNOSCUT in TOATE abecedarele si cartile de limba romana … din toate SCOLILE din ROMANIA … si din zonele EUropene VORBITOARE de limba ROMANEASCA !!!

    Deh. … Etica integritatii NEAMULUI si a SPIRITUALITATII culturale STRAVECHI de pe acest TARAM, cel ROMANESC !!!

  45. De ce blocati acest mesaj … raspuns la epitetul GROSOLAN (despre neamul TRACIC) a lui CHARLIE ???

    Deoarece TRAIESTI in Peninsula Balcanica de nord … zona ISTORICA antica TRACO-GETO-DACO-ILIRICA …
    AI DREPTUL sa FOLOSESTI „epitetele tale” DOAR atunci CAND „descrii” populatiile care nu apartin „istoric” de aceasta zona antica balcanica: „pros(t)-semitii”, „pros(t)-evreii”, pros(t)-maghiarii” … SI DOAR pentru ACESTE POPULATII migratoare si calatoare STRAINE de acest TARAM !!!

  46. Interesanta disputa … daca mai traia tracul Zelenski Kodreanu am fi vazut si argumente definitive (din italiana).

  47. Se spune pe drept cuvant ca politica a aparut atunci cand s-a intalnit prostul cu ticalosul, drept urmare, ce poate aduce bun in viata oamenilor politica?

  48. SAFE Despre religie era vorba in zicala ta. Dar ori religie, ori politica tot aia e.

  49. Te ascunzi mo Tomlin sub alte nume (Anti2024 etc.), dar de mintea ta redusă la minciuni și agățarea de persoane tot nu scapi. Nici nu ai a zice ceva, nici nu ești pe faza subiectului, doar că dai și tu din mînă scriind prostii. Ce are a face italiana aici, în antisemitismul tău evident cu Zelinski-Kodreanu?

  50. A si aparut chelnerul din Italia, e un asistent coordonator care-i apeleaza. „Italianul” asta e atat de prost ca n-a inteles ceva din postarea mea, dar ca orice fost student la UBB are replica bazata pe insulta, asa l-a invatat derbedeul de turnator.

  51. Imi este „greata” ca sa vorbesc despre acest trecut istoric intunecat … dar voi cita din wikipedia.ro:
    „C. a imprimat, ca trăsătură fundamentală a Legiunii Arhanghelul Mihail, promovarea ortodoxismului naționalist, stabilind o legătură structurală între creștinismul ortodox și „românitate”, ca o deosebire de fascismul lui Mussolini, deși dorea transformarea României în stat fascist, după modelul italian. ”

    Dar in postarea mea nu era/este vorba despre asta !
    Este vorba despre toti strainii (migratori si calatori) de pe acest TARAM stravechi … care trebuie sa RESPECTE acest TARAM si pe locuitorii sai MAJORITARI (românii) . Asta, daca vor sa fie respectati, la randul lor !

  52. Mo Tomlin Anti 2024 tot mincinos romîi. Am studiat, dacă chiar vrei a știi, la Palermo. Numai că te văd cu mizerii ale unei haimanale ajunsă la subsolul articolelor să dea și el cu mîna. Adevărul nu-i insulta. Martori sunt prostiile pe care le semnezi la articole. Nu la unu, ci de cîte ori ai ocazia. Fii liniștit, prostia ți se vede. Este proeminenta.

  53. Individule din spatele nick -lui Fabricio , chiar tu ai declarat ca ai fost chelner in ITALIA PINA LA 40 ani ! Chiar te-ai laudat spunind ca orice meserie este demna de lauda ! Dupa care ai venit in Romania si te-ai facut filozof … este la indemina oricui . Doar nu puteai sa te faci , inginer , doctor , avocat , arhitect . Esti atit de penibil cu vocabularul tau de 20 de cuvinte , majoritatea injuraturi !

  54. Deci, fam. Morgo este o familie de turnatori (editat) la securitatea ceausista dupa actele CNSAS.

  55. Minți, cum bine zice, Fabrizio, continuu, pesemne odată cu respirația, Tomlin anti2024. Nici acum nu ai citit articolul, dar te bagi pe la cotloane, cu măscăriciile tale. Este fals tot ce spui, și tu și regimul care te-a crescut. De mult este clar. Nu ai nimic de zis la o carte care deja face cititori, dar deguști mîrlăniile de nivelul tău. Doar acolo ai ajuns.

  56. Jalnici userei Anti2024, Tomlin și cîți o fi tunat și s-au adunat!, nu aveți nici cea mai săracă idee și vă aciuați prin subsoluri, ca să mușcați oameni de plachiuri. Se pare că și credeți că dacă mușcați o personalitate și voi sunteți. Vă înșelați – rămîneți doar ființe ce se tîrăsc în subsol. Nici nu denotați că știți altceva.

  57. Stau și mă mir: puțin spus psihopatie, Anti2024 Tolmine! E mai exact, cum denotă postările-ți, neolegionar și neosecurist. Suntem la Comentariile unui eveniment editorial Reclădirea eticii, a unei personalități. Dar apare, cum au spus și alții înainte de mine,licheaua – insul care nu are treabă cu subiectul, ci se leagă de persoane. Vrea să abată atenția de la mizeria produsă de pnlusrplus și șefii săi la aiureli și minte din răsputeri. Care nu are habar de subiect și falsifică și ce e negru pe alb, sub ochi. Repetă la nesfârșit aberațiile și atacă ce apucă : români patrioți, italieni, evrei, ciangăi, americani, germani, francezi, pontifi, campioni, AUR și alții . Acum îl obsedează alegerile din 2024. Lângă obsesii de birturi, cu chelneri, cuafeze, și cuiburi! Producție a laboratoarelor udrea, băsescu, florian coldea! Toate duc aici.

  58. Tiberiu, Sempronia, Flavius, argatii fara simbrie ai unui fabulist obs-cur, traditionalii sobolani ai supt-solurilor, au iesit sa linga blacheurile unui dinozaur membru CC al Uniunii Tineretului Comunist din Romania, turnator la se-curitatea ceausista, conform Consiliului National de Studiere a Arhivelor Se-curitatii !

  59. Sustinerile lui anti 2024 , sunt reale ! Ele au la baza documente , inscrisuri , provenind de la institutii ale statului . Sunt publice si pot fi consultate cu usurinta de cei care doresc . A nega aceste documente cu obstinatie , este o davada de prostie din partea celor care o fac ! Trecutul nu poate fi omorit .

  60. Vă hrăniți cu minciuni Anti2024 și vreți să le guste și alții. Nu, mersi, simple lichele. Asta cu statul vindeți-o la fraierii voștri băsiști, usriști, udriști, coldiști și altii de nivelul vostru. E la mintea cocoșului, doar că nu aveți minte decât pentru murdărie.Incapabili de a pricepe un articol și de a avea o idee, doar vreți să mutați discuția. Nu ține. Vi s-a mai spus, aceste articole sunt de mult pe numeroase siteuri și le citesc mii de oameni.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.