Expoziţia de pictură, desen şi grafică Antonio Zumino (1864–1927), un artist friulan între Italia şi România

Sâmbătă, 19 decembrie, a fost vernisată expoziţia de pictură, desen şi grafică Antonio Zumino (1864-1927) un artist friulan între Italia şi România, în Galeria Spazio d’Arte «Ciro di Pers».

Expoziţia aduce în atenţia publicului, în perioada 19 decembrie 2015-24 ianuarie 2016 în Galeria Spazio d’Arte «Ciro di Pers» din Palatul Municipal din Majano, cea mai mare parte dintre lucrările cunoscute ale artistului Antonio Zumino: pictură de şevalet, desen, grafică executată prin diferite tehnici. Operele provin din pinacoteca şi arhiva Parohiei Sf. Apostoli Petru şi Pavel din Majano, din colecţia municipalităţii din Majano şi din patrimoniul Muzeului de Artă Vizuală din Galaţi.

Antonio Zumino (Majano, 1864-Roma, 1927), originar din regiunea Friuli (Italia), s-a format ca pictor la Academia de Arte Frumoase de la Veneţia, apoi a ajuns în România ca urmare a unor angajamente de execuţie a picturii murale din diferite lăcaşuri de cult şi edificii laice. A locuit vreme de aproape 32 de ani în România, la Brăila şi îndeosebi la Galaţi, unde a excelat atât în pictura de şevalet, cât şi în grafică, acvaforte, acvatintă, xilogravură, etc., predând totodată lecţii private de desen şi pictură în ulei; printre elevii săi s-au numărat viitoarele artiste avangardiste Lola Schmierer Roth şi Jeanne Helder Coppel. Peisagist talentat, Antonio Zumino a înfăţişat în lucrările sale personaje şi frenezia activităţilor specifice celor două mari porturi dunărene în care a locuit, dar şi viaţa cotidiană din mediul rural.

Observator atent şi sensibil al universului urban dunărean, Zumino a fost un exponent al academismului, stil ce şi-a manifestat vitalitatea în peisagistică şi în portretistica adaptată la gustul local, aceasta din urmă îngăduindu-i artistului să-şi pună în valoare remarcabilul simţ al detaliului fizionomic. Pentru Antonio Zumino, România a devenit patria sa adoptivă, aici s-a consacrat ca pictor şi a trăit cei mai fecunzi ani ai carierei sale artistice, cele mai reprezentative dintre lucrările sale datând din perioada în care a trăit în porturile Brăila şi Galaţi. Zumino este un exponent încă nu îndeajuns de cunoscut al tradiţionalismului în pictura românească din ultimul sfert al secolului al XIX-lea şi din anii dinaintea izbucnirii Primului Război Mondial, un artist de mare talent, un pedagog priceput ce a ştiut să-şi îndrume elevii pe drumul modernităţii. Deşi opera sa poate fi încadrată în curentul academic al artei româneşti, Zumino a dovedit o evidentă versatilitate în anii ce au precedat Primul Război Mondial, adaptându-se la realităţile vremurilor şi tinzând către introducerea unor elemente inovative îndeosebi în lucrările realizate în a doua decadă a veacului XX.

În deschiderea expoziţiei au intervenit Conf. univ. dr. Cristian Luca (Directorul adjunct al Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia), Lector univ. dr. Dan Basarab Nanu (Directorul Muzeului de Artă Vizuală din Galaţi), Arh. dr. Paolo Tomasella (curatorul expoziţiei, expert în cadrul Institutului pentru patrimoniul cultural al regiunii Friuli Venezia Giulia) şi domnul Lieto Molinaro, viceprimar şi consilier local coordonator al Direcţiei de Cultură a municipalităţii.

Organizatori: Primăria Majano, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, Parohia Sf. Apostoli Petru şi Pavel din Majano, Muzeul de Artă Vizuală din Galaţi.

Cu susţinerea: Institutul Cultural Român, Comunitatea Colinară din Friuli.

Cu colaborarea: Asociaţia Culturală Zemlja, Asociaţia socio-culturală italo-română «George Enescu» din Sacile, Mauro Vita – restaurare şi conservare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.