Expoziție de fotografie „România nobilă și regală“, la Lisabona

Institutul Cultural Român de la  Lisabona a inaugurat vineri, 17 noiembrie 2017, la ora 18.30, la sediul său din centrul capitalei lusitane, expoziția „România nobilă și regală“, a fotografului portughez José Luís Jorge.

Expoziția are loc în cadrul programului „12 capitole ale creativității românești“ (capitolul arhitectură), organizat împreună cu Ambasada României în Portugalia în anul celebrării unui secol de la stabilirea relațiilor diplomatice româno-portugheze, şi porneşte de la strânsele legături de familie între casele regale ale Portugaliei și României (regina Stefania a Portugaliei, soție a regelui Pedro al V-lea era sora regelui Carol I al României în timp ce fratele mai vârstnic al acestuia, principele moștenitor Leopold a fost căsătorit cu sora regelui Pedro al V-lea, Dona Antonia de Braganza, cei din urmă fiind părinții marelui rege Ferdinand al României).

Expoziția cuprinde 40 de fotografii ale câtorva dintre reședințele familiei regale române, adevărate bijuterii arhitecturale: Palatul Regal din București (azi Muzeul Național de Artă al României), Palatul Elisabeta, Palatul Cotroceni, Palatele Peleș și Pelișor din Sinaia, Castelul Bran, Vila Marelui Voievod Mihai din Eforie Nord, Vila Reginei Maria din Mamaia, Palatul Reginei Maria din Balcic.. Monumentele enumerate sunt opere semnificative ale unor arhitecți precum Paul Gottereau, Karel Liman, Duiliu Marcu și Horia Creangă.

Autorul expoziției, fotograful José Luís Jorge, un bun cunoscător și prieten de cursă lungă al României, a plecat (cu sprijinul ICR Lisabona) în aventura care l-a dus la descoperirea a ceea ce el numește ”mici paradisuri ascunse”, după ce a găsit ”îngropat” într-o arhivă unul dintre jurnalele lui Fernando Lara Reis, cel mai mare călător portughez din secolul XX. În 1932, la întoarcerea din Macao, acesta a trecut și prin România. Întâmplarea a făcut ca, în timp ce vizita o expoziție de ”artă fotografică” la București, Fernando Lara Reis să o întâlnească pe regina Maria care, ulterior, l-a și invitat la reședința sa de la Palatul Cotroceni. Mai târziu, Lara Reis a scris în „Jurnalul“ său că „mi s-a împlinit dorința de a o vedea pe cea mai frumoasă regină a tuturor timpurilor“.

Expoziția va fi deschisă până pe 29 ianuarie 2018.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Care este originea substantivului (comun) peleş? Conform Dicţionarului etimologic român, „peleş” are două înţelesuri: „péleș (-și), s.m. – 1. (Înv.) Ciucure, franj. – 2. (Olt.) Îndoitura de sus a pantalonilor prin care se trece brăcinarul. Sb. peleš „moț” (Tiktin). – Der. peleșel, s.m. (ghiocel-bogat, Leucoium aestivum).”

    Unde e Peleşul, unde este prezentă „îndoitura de sus a pantalonilor”, acolo este prezentă şi dama Buluc. Lingvista de elită, specialista în limbi (străine), autostopista poliglotă, este pregătită să smulgă brăcinarul care ţine peleşul…

    Deşi nu sînt filolog de profesie, opinez că_cuvîntul Peleş provine de la expresia „Pe leş”. Adică pe hoit, pe stîrv… Acum avem cadavrul – regal. Mai rămîne să se descopere… arma crimei.-

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.