Fenomen de speriat. Revolut face un apel disperat

Revolut face apel la UE și la autoritățile naționale să ia atitudine față de ceea ce numește fenomenul în creștere al scam-urilor inițiate și răspândite prin platformele de social media, „dat fiind că 77% din totalul cazurilor de scam-uri raportate de utilizatorii Revolut din Spațiul Economic European (SEE) au avut ca origine aceste platforme”, potrivit unui comunicat.

Conform comunicatului, apelul Revolut se bazează pe datele disponibile la nivelul anului trecut, conform cărora platformele social media ale companiei Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger) au reprezentat sursa principală pentru 61% dintre scam-uri și au generat 41% din sumele pierdute, la nivelul SEE. Revolut a mai constatat că tipurile de scam-uri cel mai des întâlnite au fost cele de investiții și cele de achiziții, reprezentând 70% și, respectiv, 12% dintre cazurile raportate.

In 2023, Comisia Europeană a prezentat o nouă propunere legislativă care include și un nou regulament – Payments Services Regulation (PSR) – prin care se urmărește introducerea de măsuri pentru a preveni scam-urile bazate pe impersonarea angajaților din sectorul bancar. Ministerul de resort din fiecare stat membru trebuie să finalizeze poziția la nivel național față de aceste propuneri și să decidă cum va implementa aceste reguli, în coordonare cu Parlamentul European și Comisia Europeană.

În acest context, Revolut face apel la autoritățile de pe plan național din țările unde activează, inclusiv România, pentru a ajuta la limitarea fenomenului scam-urilor și cu precădere a celor care sunt generate din social media. Banca digitală îndeamnă autoritățile să nu se concentreze doar asupra fraudelor de impersonare a personalului bancar, în condițiile în care, la nivelul anului 2023, datele interne Revolut au arătat că scam-urile cu impersonare au reprezentat doar 4% din totalul fraudelor autorizate de clienți.

„Susținem propunerea Comisiei Europene de a îmbunătăți măsurile de prevenire a fraudelor online care vizează serviciile bancare. Revolut folosește deja mecanisme de protecție robuste și controale sofisticate de prevenire a fraudelor care analizează lunar peste o jumătate de miliard de tranzacții pentru milioanele de clienți din toată lumea. Clienții sunt alertați de fiecare dată când aceste sisteme suspectează că o tranzacție este făcută ca urmare a unui scam. Totuși, băncile nu pot fi considerate singura linie de apărare în fața fraudelor cu autorizare. Datele noastre arată că trebuie să se facă mai multe eforturi de către mai mulți jucători din piață, cum ar fi și platformele de social media, mai ales cele deținute de Meta, care sunt adevărate focare de scam-uri.

Dacă ne propunem să abordăm într-o manieră integrată și pe tot lanțul de propagare aceste fraude și scam-uri, trebuie să analizăm fiecare etapă în parte. De aceea, lansăm un apel către Uniunea Europeană și către statele membre să ajute companiile mari din tehnologie să detecteze și să elimine chiar de la sursă conținuturile periculoase pentru consumatori, aplicând mecanismele și instrumentele potrivite”, a declarat Woody Malouf, Directorul Departamentului FinCrime Revolut.

Fintech-ul de origine britanică a arătat că, în 2023, două tipuri de scam-uri s-au răspândit mai ales prin intermediul social media, în SEE:

• Scam-urile de investiții, prin care escrocii atrag victimele cu promisiunea îmbogățirii peste noapte în schimbul investirii unor sume importante. Deși au reprezentat doar 12% dintre cazurile de fraudă autorizată înregistrate de banca digitală anul trecut, aceste scam-uri de investiții au generat 61% din suma totală pierdută de utilizatori.

• Scam-urile de cumpărături, unde clienții au fost păcăliți să plătească pentru produse sau servicii care nu existau sau care nu aveau caracteristicile prezentate în reclamele și mesajele de promovare din social media. Această categorie de scam-uri a reprezentat 18% din sumele pierdute de utilizatori și a fost tipologia de fraudă cu cea mai mare răspândire. Cele mai multe cazuri au provenit din marketplace-uri cu controale limitate sau stimulente pentru a-și controla riscul.

În România, Revolut a constatat că situația a fost similară altor piețe din Europa. În 2023, 84% dintre scam-uri au avut ca punct de pornire platformele de social media, iar platformele deținute de Meta au generat 56% dintre cazurile de scam-uri înregistrate în rândul utilizatorilor de pe plan local, reprezentând 62% din sumele totale pierdute de aceștia.

„Autoritățile din România au acum șansa ca alături de colegii din restul statelor membre să propună modificări legislative care să le ceară marilor jucători din domeniul tech să se implice în lupta antifraudă, în Uniunea Europeană. Sperăm ca viitoarele obligații legale și măsurile financiare motivante care se pregătesc la nivelul uniunii să determine companiile din Big Tech să contribuie la reducerea numărului de fraude cu autorizare (APP fraud) în UE”, a mai adăugat reprezentantul Revolut.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

5 Comentarii

  1. in principiu se speculeaza lacomia si prostia fraierilor …fraierii sint credinciuosi de fel …cred ca ….sint in afara de realitate…

  2. Cine isi face cont la Revolut sa stie ca este ca o partenera de pe internet, pe care o intalnesti abia la nunta. Luna de miere merge extraordinar… pana cand cand ii cade fardul sau peruca (sau amandoua), caz in care tu esti de vina si esti incuiat afara din cabanuta calduta din varful muntilor, in pielea goala.

    Cunosc pe cineva care a fost pacalit ca ar face o investitie online, dar de fapt i s-a hackerit mobilul, i s-a facut cont de Revolut si i s-au tras toti banii din celelalte banci catre Revolut. Printr-un mare noroc, frauda a fost descoperita, iar majoritatea banilor au ramas in contul de la Revolut, pe care il controleaza acum. De luni de zile insa i se spune ca nu mai sunt restrictii la contul Revolut, dar orice transfer extern esueaza.

    Daca ai o problema cu Revolut, esti ca un om pierdut in munti, fara harta si busola. Filiala fizica nu au unde sa te poti duce ca sa arati ca tu esti adevaratul proprietar al contului/banilor. Numar de telefon nu au ca sa vorbesti cu ei prin viu grai. Adresa de email nu au unde sa le scrii. Nu ii poti contacta decat printr-un chat din app-ul Revolut de pe mobil, chat care este tradus automat pentru ca nu au suport in limba romana. Asta in cazul fericit in care nu ti s-a furat mobilul, caci contul de Revolut este legat de numarul tau de mobil, degeaba instalezi app-ul Revolut pe alt mobil. Ce sa mai zic de suportul lor pentru clienti… Uneori astepti cu orele sa iti raspunda intr-un chat, apoi cand ti se raspunde iti dai seama ca nu au citit ce ai scris in randurile anterioare… Apoi respectivului i se termina tura si te preda altcuiva, care nici el nu citeste ce ai scris pana atunci si trebuie sa reiei povestea de la zero…

    Sa-i multumim indiferentei artificiale de la conducerea BNR ca accepta ca in Romania, pentru clientii privati, sa poata opera banci fara adresa fizica, fara numar de telefon, fara adresa de email, fara suport nativ in limba romana.

  3. Pai parca era vorba ca odata cu virtualizarea banilor, fraudele vor disparea, nu vom avea nimic si vom fi fericiti.
    Se pare ca din acest enunt a ramas doar prima parte: nu vom avea nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.