Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Braşov şi-a anunţat laureaţii

Cea de a XXVI-a ediţie a Festivalului de Dramaturgie Contemporană Braşov s-a încheiat ieri cu o seară de gală.

Pe lângă festivitatea de premiere, publicul braşovean s-a întâlnit cu un spectacol special, marca Ada Milea: Apolodor, după Gellu Naum, producţie a Teatrului Naţional din Cluj, despre care critica de specialitate afirmă: „Apolodor e un tonic estetic, un cocktail de forţă imaginativă, emoţie şi energie. De calitate premium. Precum Cartea care l-a inspirat, spectacolul Naţionalului clujean e, sub aparenţa jovialităţii ludice şi a umorului suav, o modalitate de a privi atent lumea înconjurătoare, în încercarea de a o desluşi cât mai bine”.

De altfel, serile anterioare au fost la fel de generoase cu publicul festivalier.

Priveşte înapoi cu mânie

Să amimtim producţia teatrului gazdă, Copilul problemă de George F. Walker, în regia lui Adrian Iclenzan. Piesa a fost scrisă în 1997, în Toronto, unde locuia autorul. Efectele politicilor de austeritate ale guvernatorului Provinciei Ontario se făceau extrem de simţite. Ajutoarele sociale şi sprijinul de la stat s-au diminuat în acea perioadă, lucru ce a dus la adâncirea discrepanţelor sociale. În acest context îşi plasează Walker personajele. Ele sunt blocate în sistem şi lăsate la mila lui.

George F. Walker a dominat teatrul canadian de limbă engleză începând cu anii ’80, axându-se în special pe comedie. El tratează, însă, comedia cu seriozitate, considerând-o un mod de a-şi exprima coerent o viziune asupra lumii. De aceea, de multe ori, comedia lui prinde puternice tente de satiră politică şi socială.

„Generaţia mea a fost bombardată cu o grămadă de gunoi mediatic. Suntem extrem de puternic influenţaţi de mass-media şi de filmele comerciale. Nu avem cum să ne revoltăm asupra acestui lucru, asta e realitatea, dar putem să asimilăm şi să discernem informaţia primită”, spune Walker.

În aceeaşi seară, a fost programată comedia ce poartă marca inconfundabilă a lui Woody Allen, Central Park West, în regia lui Liviu Lucaci (producţie a Teatrului „Toma Caragiu”, Ploieşti), care a oferit spectatorilor braşoveni o oră şi jumătate de amuzament constant. De altfel, despre textul lui Woody Allen, în presa de peste ocean se scria: „O cascadă de râs” – Newsday. „Mai uşor decât aerul, o diversiune elegantă” – The New York Times.

Top Dogs

În premieră oficială s-a jucat o altă producţie a teatrului gazdă, Dancer in the Dark, piesa care stă la baza unuia dintre cele mai celebre filme regizate de Lars von Trier, şi care este semnată de Patrick Ellsworth. Spectacolul este regizat de Vlad Massaci.

Dansând în noapte este povestea Selmei (o emigrantă de orginie cehă) şi mamă celibatară care lucrează într-o uzină din SUA. Pasiunea ei este muzica, mai ales cântecele şi dansurile marilor comedii muzicale holywoodiene. Selma are, însă, un secret dramatic: îşi pierde vederea, iar fiul ei, Gene, va cunoaşte aceeaşi soartă dacă ea nu reuşeşte să strângă suficienţi bani pentru a-i plăti o operaţie. Treptat, drama tinerei se amplifică, ajungând la un final tragic.

Ultimele două zile ale Festivalului de Dramaturgie Contemporană Braşov au adus pe scenă Priveşte înapoi cu mânie de John Osborne, în regia lui Vladimir Anton, şi Top Dogs de Urs Widmer, regia: Theodor-Cristian Popescu.

Copilul problemă

Primul spectacol, produs de Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov, este istoria a trei tineri, prinşi într-un triunghi amoros, care îşi consumă furia încercând să îşi găsească locul în societate fără a se pierde pe sine. Şi, totuşi, alienarea pluteşte în aer, măcinând relaţiile şi pe ei înşişi.

Exponent al „furioşilor englezi”, cei care în anii ’60 au transformat furia în artă, Osborne pune în lumină, în opera sa, problemele unei generaţii. Priveşte înapoi cu mânie este, poate, cea mai cunoscută piesă a sa şi moment de răscruce pentru teatrul englez…

Cea mai recentă premieră a Teatrului Mic din Bucureşti, Top Dogs introduce spectatorul într-un univers scenografic liniştitor prin albul imaculat, dar tulburător prin valenţele luminii, în care şase personaje îşi destăinuie unul altuia experienţa dură a concedierii şi, implicit, drama de a fi şomer într-o epocă marcată de haosul capitalismului. Căderea profesională atrage după sine şi eşecul în viaţa personală. În Top Dogs totul se prăbuşeşte ca într-un joc de domino, totul e game over.

Apolodor

Juriul ediţiei a XXVI-a a Festivalului de Dramaturgie Contemporană din Braşov, format din criticii de teatru Monica Andronescu, Mircea Morariu şi Ion Parhon, a acordat următoarele premii:

Premiul pentru scenografie:

Dragoş Buhagiar pentru scenografia spectacolului Variaţiuni pe modelul lui Kraepelin de Davide Carnevali, regia Alexandru Dabija (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi)

Premiul pentru cea mai bună actriţă: Ada Galeş pentru rolurile Denise din spectacolul Copilul problemă de George F. Walker, regia Adrian Iclenzan şi Alison din spectacolul Priveşte înapoi cu mânie de John Osborne, regia Vladimir Anton(Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov)

Premiul pentru cel mai bun actor:

Bogdan Nechifor pentru rolul Jimmy din spectacolul Priveşte înapoi cu mânie de John Osborne, regia Vladimir Anton (Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov)

Premiul pentru regie:

Vlad Massaci pentru regia spectacolului Dansând în noapte de Patrick Ellsworth (Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov)

Premiul special al Juriului:

Mădălina Ciotea pentru rolul Selma din spectacolul Dansând în noapte de Patrick Ellsworth, regia Vlad Massaci (Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov)

Marele Premiu a fost decernat spectacolului Dansând în noapte de Patrick Ellsworth, regia Vlad Massaci(Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.