Firea și trista poveste a transportului bucureștean

Transporturile sunt în plină ascensiune pe plan european și mondial. În vreme ce producătorii deja cunoscuți de autobuze electrice se extind și își deschid sucursale peste tot, Bucureștiul încă se bâlbâie.

Primarul general promite bucureștenilor 100 de autobuze electrice, dar le reintroduce pe cele cu burduf, promite wireless în vehicule, dar montează instalații de climatizare pe autobuze care trebuie scoase din uz. Toate aceste angajamente luate pentru electorat sunt fumigene pentru viitoare mandate politice.

În luna octombrie 2016, primarul general Gabriela Firea își anunța intenția de a „reînnoi în 2017 parcul auto al RATB cu 500 de autobuze, 150 dintre acestea urmând să fie cu propulsie 100% electrică“. Opinia publică era informată și în legătură cu prețul estimat al investiției pentru 2017: 200.000 de euro. Mai mult, autobuzele convenționale ar fi urmat să fie dotate cu motoare diesel Euro 6. „Suntem în pregătirea documentației extrem de importante pentru achiziționarea a 500 de autobuze noi, extrem de necesare pentru înnoirea parcului auto al RATB, o acțiune care, din punctul meu de vedere, ar fi trebuit să se întâmple cu mulți ani în urmă. Potrivit legislației de ultimă oră, 30% din aceste autobuze vor trebui să fie electrice, ceea ce este un semn bun, pentru că începem și noi să investim în mediu și să ținem cont la fiecare investiție și de calitatea aerului“, spunea primarul general al Capitalei, Gabriela Firea.

Aceasta menționa că se va organiza o licitație internațională și că se lucra la caietul de sarcini, care era aproape de finalizare. La aproape un an distanță, RATB a reușit performanța să organizeze o licitație anunțată pentru data de 9 octombrie 2017.

Dotarea vechiturilor

La această licitație din toamnă nu se vrea nici cumpărarea de autobuze electrice, nici altele noi, ci doar sisteme de climatizare care vor fi montate pe autobuzele aflate deja în circulație și pe punctul de a fi casate. Discuțiile pentru aceste dotări sunt mai vechi. Pe timpul interimatului la Primăria Capitalei a liberalului Răzvan Sava, se estima un preț de achiziție de circa 15.000 de euro pentru fiecare instalație de aer condiționat. Costurile imense, găurile copleșitoare lăsate de Sorin Oprescu au făcut ca ideea să fie abandonată. Prețul oferit acum de conducerea RATB este de 11.042.017 lei pentru modernizarea a 150 de autobuze Mercedes Euro 3 cu sistem de climatizare. Astfel, se vor cheltui peste 73.000 de lei pentru dotarea fiecărui autobuz cu aer condiționat, adică 16.613 euro, fără TVA.

Specialiștii spun că prețul atât de mare se explică prin faptul că este nevoie de multă tubulatură la montarea instalațiilor de aer condiționat. Decizia cumpărării instalațiilor de climatizare a venit după ce, la sfârșitul lunii iulie, primărița a cerut votul consilierilor pentru cumpărarea a 100 de autobuze electrice și stații de încărcare aferente. Cu aceeași ocazie, Primăria Capitalei a anunțat și lansarea unei licitații pentru achiziția a 400 de autobuze EURO 6, a 100 de tramvaie și a 100 de troleibuze noi. Firea susținea că în paralel se va derula și procedura de achiziție pentru instalarea Internetului wireless gratuit în mijloacele de transport în comun. De asemenea, ea se lauda și cu o procedură de achiziție a unei aplicații pentru informarea călătorilor în legătură cu traseele mijloacelor de transport în compun, timpii de așteptare și de parcurgerea acestor trasee.

Eșecul public al lui Firea

Licitația organizată de Primăria Capitalei pentru cumpărarea celor 400 de autobuze a fost anulată din lipsa ofertelor. Acestea ar fi trebuit să fie depuse până la 16 august, potrivit anunțului din SEAP. Una din nemulțumirile celor care au cumpărat caietul de sarcini pentru a participa la licitație a fost că primăria nu a împărțit în trei loturi licitația, în funcție de dimensiunea autobuzelor. Contractul era estimat la 510,5 milioane de lei, fără TVA, se derula pe o perioadă de 4 ani și viza achiziția a 320 de autobuze cu o lungime de 12 metri, 50 cu o lungime de 10 metri, precum și 30 de autobuze articulate de 18 metri. Insuccesul a făcut ca Primăria Capitalei să decidă reluarea licitaţiei privind cumpărarea a 400 de noi autobuze pentru transportul public, explicând că oferta iniţială a fost anulată automat de SEAP, din cauza unor „disfuncţionalităţi tehnice“. Primăria arată că a notificat SEAP de prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor, însă acesta nu a fost actualizat pe site din cauza „zilelor libere de Sf. Maria“.

Intenții pentru alt mandat

Primăria Capitalei vrea să cumpere alte 100 de autobuze electrice și stațiile de încărcare aferente, care să fie incluse pe liniile din zona centrală a orașului sau în zonele aglomerate. Aceste intenții se regăsesc într-un proiect de hotărâre votat de consilierii generali la sfârșitul lunii iulie 2017. Hotărârea de a cumpăra autobuze electrice a fost emisă mai mult pentru imaginea primarului general, deoarece studiul privind achiziția nici măcar nu a fost pornit.

Un producător român, în competiție

Surse din RATB spun că studiul de fezabilitate pentru cumpărarea autobuzelor electrice nu a fost încă realizat. Nici piețele nu au fost cercetate. Un singur lucru se știe: prețul unui astfel de vehicul este în jur de 400.000 de euro. În plus, trebuie analizată și infrastructura de încărcare a acumulatorilor, care este la fel de importantă. „Documentaţia tehnico-economică va determina numărul de vehicule pe care le va achiziționa PMB. La fel, și dimensionarea infrastructurii de încărcare necesară acestora, modul şi etapele în care vor fi utilizate în sistemul de transport public“, a comentat, pentru Cotidianul, consilierul general PNL Cătălin Deaconescu. Potrivit informațiilor noastre, tehnologii testate deja dețin francezii, cehii și nemții. „În România există un producător care va scoate curând un vehicul electric. Nu se știe cine va fi, probabil sunt în teste. Este un domeniu de tehnologie înaltă și se protejează. Costurile nu se cunosc până nu se alege tehnologia de alimentare, pentru că sunt două componente: tehnologiile pe capacitoare (se încarcă în timp scurt, dar pentru o distanță scurtă) și cea pe baterii. Înseamnă să ții toată noaptea bateria la încărcat și a doua zi să o poți folosi. Se va face licitație internațională. Înainte de cumpărare, vehiculele sunt testate în câteva orașe timp de un an“, ne-a declarat un inginer de la RATB, sub protecția anonimatului.

Mentenanța costisitoare

Consilierul liberal Cătălin Deaconescu critică decizia Gabrielei Firea de a cumpăra autobuze electrice. „Nu-i nicio intenție de «lucru bine făcut», ci doar de a cheltui cât mai mult și prost. Autobuzele electrice sunt ale dracului de scumpe, merg 4-5 ore, apoi trebuie realimentate, mentenanța costă foarte mult. Primărița Firea vrea autobuze electrice, în loc să revină la liniile de troleibuze, pentru că avem furnizori interni. De asemenea, ține în nefolosință, din motive neserioase, trei linii magistrale de tramvaie“, comentează consilierul general. El mai spune că ar fi fost firesc să existe un studiu de fezabilitate înaintea votului CGMB, care să descrie ce tip de autobuze sunt mai bune și mai ieftine și ce tip de stații de încărcare trebuie instalate. „Le vom vedea pe străzi peste vreo 2 ani de acum încolo. Primăria trebuie să știe ce trasee vor acoperi aceste autobuze, să calculeze necesarul de energie din baterii, să înmulțească numărul de kilometri cu numărul curselor efectuate și cu orele de funcționare. Vom vedea dacă alegem sistemul de încărcare lentă în timpul nopții, dacă e mai rentabilă încărcarea lentă combinată cu încărcarea rapidă la capăt de linie sau dacă e mai bună o încărcare lentă noaptea, plus diverse alte tipuri de încărcare în stații sau pe traseu. Se pare că RATB optează pentru schimbarea bateriilor descărcate cu altele încărcate.
Asta înseamnă că este nevoie de trei seturi de baterii pentru fiecare autobuz. O baterie costă cam 30-40% din prețul unui autobuz“, a comentat
Cătălin Deaconescu. Această variantă ar dubla practic prețul unui autobuz electric.

Autobuze experimentale

În martie 2015, pe arterele Capitalei au fost testate câteva autobuze electrice din Cehia. Un vehicul cu motor Skoda, 85 de locuri și o autonomie de 250 km a circulat pe traseul Cora Pantelimon – Piața Operei. Potrivit RATB, autobuzul era dotat cu un motor asincron răcit cu lichid, Skoda Electric, instalație electrică Cegelec și acumulatori Winston Battery/Lithium-ion. Avea un timp de încărcare a bateriilor de 7-8 ore și o autonomie energetică de 250 de kilometri. În mai 2015, RATB a testat alte autobuze electrice model K9, produse în China. Ele au circulat timp de două luni pe linia 381 (traseu dus-întors de aproximativ 22 km), una dintre cele mai dificile din București.

Surse din RATB spun că rezultatele experimentelor făcute în București nu au fost publice din cauza lipsei banilor. În plus, autobuzele electrice nu pot fi cumpărate până nu se pune la punct și infrastructura de încărcare a acumulatorilor. Toate acestea nu vor fi posibile fără finanțare europeană.

Recomanda
Gabriela Dinescu 166 Articole
Author