Glasul hoților de tren

cfr-tren-sine

Am traversat noaptea de duminică spre luni cu imaginea copilei chinuindu-se să facă flic-flacuri în fața doamnei prim-ministru, pe caldarîm, și povestea dezolantă a gărilor din Putna și Vințul de Jos. Aparent nu este nici o legătură, deși țopenia conducătorului nu putea să se ridice decît pe incompetența sa. Dezastrul rămas în urma fiecărei guvernări nu are la bază decît prostia și lipsa de onestitate a celor care au gestionat domeniul.

Am revăzut în miez de noapte reportajul multilaureatei Carmen Avram de la Antena 3. I-am preluat titlul de la „În premieră“ pentru expresivitatea lui, dar și pentru a atrage atenția asupra unui demers jurnalistic excepțional, cam cel mai bun lucru pe care l-ar putea face presa în asemenea situații. Scriu și eu despre acest reportaj excepțional, în speranța că Liviu Dragnea (care folosește automobilul pînă la Alexandria) și doamna prim-ministru (care se duce la Videle cu trenul cum mă duc eu în Lună cu racheta lui Elon Musk) îl vor cere și îl vor vedea și se vor deștepta din inconștiența în care se scaldă și vor încerca să scoată țara din marasmul în care dînșii, colegii dumnealor și predecesorii lor de la același partid sau de la adversari au înfundat-o.

„Glasul hoților de tren“ este un denunț public de mare profesionalism, dar și cu un impact devastator. Este imaginea concentrată a decăderii controlate a Căilor Ferate din România. Ce se întîmplă în mai toată țara cu gările și cu calea ferată, cu modernizările și cu proiectele de modernizare, cu fantasmagoricele studii de fezabilitate, toate arată cît de căzut și de nefuncțional a devenit statul român. Şi care stat nu se poate apăra în instanțe, nu poate să-i pedepsească pe răufăcători și pe producătorii de dezastre, mulți dintre ei din prostie, pentru că justiția este controlată (trasă de hățuri) de undeva din afara mecanismelor de justiție. Transportul feroviar din România se chinuie într-o modernizare fără orizont. E greu de imaginat cînd va ajunge la capăt, cînd va părăsi jongleria și hoția. Este celebră licitația pentru un tronson de cale ferată cîştigată de o firmă cu 350 milioane euro și care a fost contestată de mai multe ori și în cele din urmă a primit cîștig de cauză un abonat la marile proiecte din România. A luat tronsonul la un preț de 600 milioane. Asta, ca să ne învățăm minte să refuzăm marile companii străine. Trebuie precizat că marile proiecte, finalizate sau îngropate, sunt în cea mai mare parte opera unor companii străine, susținute inclusiv de la Bruxelles. Cazul Impresa Pizzarotti, prezentat de Antena 3, este cel mai grăitor, ca și Impregilo de la autostradă. Rețeta este simplă. Românii, cei mai mulți transferați de la marile companii naționale, cunosc slăbiciunile sistemului și operează ca verigi eficiente între multinaționale și șmecheriile sistemului din România.

Cum a ajuns România ca din miile de vagoane de la CFR Marfă să rămînă numai cu vechituri, iar vagoanele bune să care pentru GFR a lui Gruia Stoica? Este celebră afacerea moșită românește cu Raiffeisen și GFR, cu un credit rămas de plătit la CFR Marfă, iar 6.000 de vagoane reparate și 110 locomotive cară la greu pentru firma lui Gruia Stoica. Mai nou, ministrul se și prezintă cu acesta și vorbește despre modernizarea transportului feroviar, în vreme ce firma de stat achită creditul de 40 milioane euro luat pentru acest proiect românesc.

Există profesioniști români care mai știu de oferta germano-austriacă pentru un proiect feroviar care să lege Hamburgul de Istanbul, la care partea străină să contribuie și cu bani și cu profesioniști. Şi Ungaria și Bulgaria au fost de acord. România, nu. Ar fi fost stopate toate furturile!

Starea căilor ferate este imaginea fidelă a decăderii economiei și puterii statului român.

Editorialul complet în ziarul Cotidianul de marţi versiunea tipărită – disponibilă la toate chioşcurile – sau varianta digitală.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 12

5 Comentarii

  1. Luati un loc la coada in urma distrugerii sistemul de sanatate si de educatie! CFR-ul este un GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT de jefuit banul public, in care 90% sunt numai directori si neamuri intre ei. Sunt mai multi directori decat angajati. Toti acesti directori au o situatie inexplicabil de frumoasa financiara si afaceri cu CFR-ul, desi ei sunt angajati CFR. Si ei si copiii si nevestele si amantele. Timp de 30 de ani s-a ales praful de aceasta institutie parazitata de aceste capuse. Ei sunt cei care trebuie sa de socoteala!

  2. Deoarece RO a fosta adusa in stare EXCEPTIONALA, de necesitate TREBUIE CAT MAI URGENT INFIINTATA CURTEA MARTIALA.

  3. Am vazut emisiunea d-nei Carmen Avram . O emisiune devastatoare , revoltatoare , dar si trista ! Ei si ? Ce daca ? Unii , cum spunea Carmen Avram , s-au imbogatit , si-au facut vile , pe ruinele CFR ! Da’ ce ne trebuie noua CFR ? Haideti sa vindem si ce-a mai ramas din el ! Asa se vor mai imbogatii cativa romani, care vor trage niste tunuri . Avem o tara bogata , cazuta pe mana unor incompetenti politici, a unor hoti si borfasi ! Stiti de ce ?! Nimeni nu-i vinovat , nimeni nu raspunde ! Coruptii cu staif , din gresala prinsi , primesc pedepse ultrareduse , stau in arest la domiciliu . stau sub control judiciar , sau zboara in tarile calde ! Romanii au un aforism : ” vai de el , roman saracul , inapoi tot da ca racul „! Cei mai saraci am intrat in UE , cei mai saraci suntem si acum , mintiti si furati pe ruptelea .

  4. Cornele, pe ce lume te afli? Romania nu mai e stat in sensul adevarat al cuvintului din 1989 incoace! totul este la cheremul hotilor, smenarilor, dar mai ales a strainilor! Asa ca, acuzi degeaba pe Dancila cu flicflacul fetitei de la serbarea Lalelelor!

  5. Au furat fara de scrupul, lasand si pe altii sa fure, un adevarat lant criminal. Nu au tinut seama de nimic, oameni fara morala. Au devenit milionari asemeni zicalei: „Dupa mine potopul!(Marchiza de Pompadur)”.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.