Hellvig, scrisoare către politicieni

Directorul Serviciului Român de Informaţii (SRI), Eduard Hellvig, a trimis o scrisoare liderilor partidelor politice.

Hellvig reia în scrisoare fragmente din declaraţia făcută la sfârşitul săpătămânii trecute privind protocoalele secrete și face un apel către partidele politice la o dezbatere pentru modernizarea legislaţiei referitoare la activitatea Serviciului şi îşi exprimă speranţa ca împreună să ajungă la un conses. Eduard Hellvig a vorbit şi despre „agresivitatea factorilor interni şi externi” care face grea munca ofiţerilor, obligând Serviciul „să îşi adapteze instrumentele şi normele după care să îşi desfăşoare activitatea”.

Redăm integral textul scrisorii:

“Mă adresez dumneavoastră, prin această scrisoare, considerând că este un gest de normalitate şi transparenţă într-un stat democratic. La fel ca şi până acum, sunt dispus să prezint deschis Parlamentului României, care m-a investit cu încredere atunci când am fost nominalizat să ocup această demnitate, toate detaliile referitoare la activitatea Serviciului.

Pe fondul dezbaterii publice pe tema pe tema protocoalelor de colaborare, simt nevoia să reafirm câteva lucruri.

Ce sunt aceste protocoale despre care se vorbeşte atât de mult? Aşa cum am mai explicat, şi în ultima declaraţie publică, dar şi în februarie 2017, la Comisia de control a SRI, aceste protocoale au fost mult timp instrumentul tradiţional de punere în aplicare a legii, un instrument care a ajuns să fie folosit pentru foarte multe domenii. Constatând că putem să punem în aplicare legea direct şi fără acest instrument, fără să afectăm metodologia de lucru şi fără să subminăm în vreun fel protocoalele de colaborare cu alte instituţii. Am hotărât imediat, încă din februarie 2017, denunţarea tuturor protocoalelor care nu sunt impuse explicit de lege sau hotărâri ale CSAT. Acest gest demonstrează buna-credinţă a instituţiei pe care o conduc cu privire la activitatea sa.

Cu acest prilej, am denunţat protocoalele cu parchetele şi instituţiile din justiţie. În prezent, nu mai există în vigoare niciun protocol care să poată fi asociat cu înfăptuirea justiţiei în România. SRI nu are legătură cu activitatea de înfăptuire a justiţiei şi nu se implică în acest domeniu – atribuţiile legale fiind respectate întocmai.

Săptămâna trecută au apărut în spaţiul public informaţii despre două protocoale, semnate în timpul mandatului meu, despre care s-a speculat fie că ar fi ilegale, fie că se referă la activităţi prin care Serviciul se implică în activitatea juridică. O privire atentă atât asupra cadrului legal, cât şi asupra conţinutului acestor acte arată că nu se poate pune problema nici de ilegalităţi, nici de interferenţe în zona de justiţie. Ambele documente de cooperare au fost semnate în decembrie 2016. De ce atunci? Pentru ca activitatea SRI să fie pusă în acord cu deciziile CCR (inclusiv Decizia nr. 51/2016), prin OUG nr. 6/2016 s-a prevăzut că stabilirea condiţiilor concrete de acces la sistemele tehnice ale Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor al organelor judiciare se realizează prin protocoalele de cooperare încheiate de SRI cu Ministerul Public, MAI, precum şi cu alte instituţii în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea, în condiţiile art. 57 alin. (2) din Codul de procedură penală, organe de cercetare penală speciale.

Primul este un protocol neclasificat, care reglementează accesul organelor de urmărire penală la infrastructura tehnică a SRI. Acesta este încă în vigoare, iar el nu presupune nici o formă de implicare a SRI în activitatea Parchetului. Toate aceste lucruri le-am adus la cunoştinţă Comisiei de control a SRI. De asemenea, şi preşedinta Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care are atribuţii de verificare a modalităţii de punere în executare a acestui protocol, a fost notificată cu privire la existenţa sa.

Al doilea protocol, cel clasificat, reglementa modalitatea prin care SRI coopera cu Ministerul Public exclusiv pe infracţiunile privind securitatea naţională (prevăzute în titlul 10 din Codul de Procedura Penală) şi infracţiunile de terorism. Ca să fim foarte clari, acest protocol clasificat ne-a fost impus de Legea de organizare şi funcţionare a SRI. OUG 6/2016 ne-a impus să semnăm protocoalele cu instituţiile statului pentru exercitarea atribuţiilor noastre. Organele de cercetare penală speciale efectuează acte de urmărire penală numai în condiţiile art. 55 alin. (5) şi (6), dn Codul de procedură penală. SRI poate face, potrivit legii, cercetare penală specială doar în cazul infracţiunilor la adresa securităţii naţionale şi infracţiunilor de terorism prevăzute la titlul X din Codul penal, din dispoziţia procurorului DIICOT exclusiv prin punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică. Aspect de la sine înţeles întrucât chiar nu putem folosi echipele de filaj ale poliţiei în activităţi de contraspionaj sau contraterorism. Deci, nici în acest caz nu era vorba de interferenţe asupra actului de justiţie – ci doar de colaborare în domenii strict delimitate, uşor de verificat, esenţiale pentru securitatea naţională. Fac această precizare pentru că au existat speculaţii legate de intenţiile din spatele acestui document.

Ulteriror, la fel cum am făcut cu toate protocoalele care aveau sau ar fi putut să aibă legătură cu justiţia, l-am denunţat şi pe acesta. De ce l-am denunţat? Cum am subliniat deja, auditul intern ne-a arătat că putem să ne exercităm atribuţiile, în baza legii, şi fără aceste protocoale, asigurând securitatea naţională a României. Este un proces de transparenţă şi de normalitate pe care eu l-am iniţiat chiar dacă legea nu ne obliga acest lucru.

Demersul meu de denunţare a tuturor protocoalelor la care s-a făcut în spaţiul public vine din determinarea de a elimina odată pentru totdeauna toate suspiciunile legate de implicarea SRI în actul de justiţie. Această determinare nu este nouă. De când sunt director, am ordonat auditul cu privire la existenţa protocoalelor înainte ca subiectul să fie temă publică, am denunţat voluntar protocoalele care aveau legătură cu înfăptuirea justiţiei în România şi am început procesul de declasificare a acestora.

Ca director al SRI, voi clarifica public astfel de aspecte de care ori va fi nevoie, inclusiv în cadrul Comisiei de control a SRI. Nu am nimic de ascuns şi voi continua procesul de declasificare a tuturor actelor referitoare la colaborarea din trecut referitoare la administrarea justiţiei.

Domnule Preşedinte,

Dincolo de această acţiune, însă, este nevoie de un pas în plus, care ţine de dezbaterea publică a unui cadrul legal modernizat, acceptat de toate forţele politice din România, referitor la activitatea SRI. Îmi exprim speranţa că, în perioada următoare, cu sprijinul dumneavoastră, va începe această dezbatere publică şi se va ajunge la un larg consens referitor la modul în care trebuie să arate principalul serviciu de informaţii al României şi care sunt, conform legii, limitele acţionale ale acestuia. SRI trebuie perceput ca o structură apolitică respectată, echilibrată şi eficientă în protejarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, în asigurarea securităţii naţionale şi în consolidarea parteneriatelor externe, menite să susţină interesele naţionale ale României.

Agresivitatea şi dinamica factorilor interni şi externi care afectează mediul de securitate naţional fac şi mai dificilă misiunea ofiţerilor noştri. Profilul hibrid al agresiunilor, fie că vorbim de terorism, atacuri cibernetice, criminalitate economico-financiară etc, obligă Serviciul să îşi adapteze instrumentele şi normele după care să îşi desfăşoare activitatea. În acest context complicat, modul de îndeplinire a misiunilor ce revin Serviciului este suplimentar şi sever afectat de agresiuni îndreptate împotriva instituţiei, ca parte a atacării a însuşi sistemului de apărare a statului. Acestea pun sub semnul întrebării legitimitatea tuturor acţiunilor noastre şi duc la dezangajarea şi demotivarea ofiţerilor de informaţii, având drept efect diminuarea eficacităţii suportului pentru protejarea şi promovarea valorilor constituţionale ale statului de drept.

În acest sens, am speranţa că membrii Parlamentului României îşi vor consolida cu bună-credinţă eforturile de clarificare legislativă cu privire la atribuţiile şi rolul SRI în statul român, pentru ca niciun dubiu cu privire la activitatea sa să nu mai planeze în viitor. Noi, ca instituţie implicată în activitatea de asigurare a securităţii naţionale, nu avem atribuţii legate de legiferare – rolul nostru ţine, aşa cum este firesc într-o democraţie, de punerea în aplicare a legislaţiei specifice şi a mandatului primit din partea decidenţilor, prin hotărâri mandatorii sau documente programatice cu valenţă strategică. Prin urmare, apreciem orice demers nu doar de clarificare, dar şi de întărire legislativă pentru viitor.

În încheiere îmi manifest convingerea că, împreună, vom putea depune toate eforturile pentru ca România să devină un stat mai puternic, mai prosper, mai sigur”.

Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, anunţa marţi că au primit şi el, şi ceilalţi lideri de partide politice din România o scrisoare de la directorul SRI, aceasta făcând referire şi la protocoalele secrete.

„Am primit astăzi o scrisoare din partea directorului SRI, care a fost aresată, din ce ştiu ceu, şi celorlalţi preşedinţi de partide din România, dar, după părerea mea, rămân în continuare nişte semne de întrebare cu privire existenţa acestor protocoale despre care ni se comunică că au fost denunţate, despre efectele pe care le-au produs, despre baza legală folosită pentru a fi întocmite şi cred că până nu lămurim clar aceste lucruri şi mai mult decât atât, până nu rezolvăm şi din punct de vedere legislativ o interdicţie clară ca pe viitor să nu se mai întâmple astfel de bazaconii, problema nu e încheiată”, a declarat Tăriceanu.

Întrebat ce conţine scrisoarea, acesta a replicat: “Nu vă pot spune, dintr-un motiv foarte simplu, că această scrisoare nu este făcută publică, decât dacă poate, sigur, nu este secretă, nu conţine date secrete, sunt nişte informaţii de principiu, dar nu am discutat încă dacă facem publică acestă scrisoare (…) Face trimitere şi la protocoale”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Author

18 Comentarii

  1. du-te bah, gunoiule, in dumbrava ta cu coldea… ete scartz!!! nu va e rusine???

    • Singura scrisoare pe care trebuie s-o mai semneze este cea de demisie.
      Toleranta zero pentru protocoale SRI-orice.

  2. ACEST INDIVID, DUPA CE SEMNEAZA UN PROTOCOL ANTICONSTITUTIONAL, DA ASIGURARI CA S.R.I. ESTE FATA MARE ? PE CINE CREDE ASTA DE PROST ? GUVERNUL ROMÂNIEI TREBUIE SA INITIEZE CONTROLUL INTERNATIONAL AL IMPLICARII SERVICIILOR DE INFORMATII ÎN EFECTUAREA JUSTITIEI SI SUBMINAREA STATULUI DE DREPT, REPREZENTANTII UE SI AI PARTENERIATULUI NORD ATLANTIC TREBUIE SA-SI EXPRIME OPINIA LA FINALUL ANCHETEI INTERNATIONALE. CINE CREDE CA S.R.I. SI-A LUAT MÂINILE DE PE JUSTITIE ? CINE CREDE CA MASS MEDIA ROMÂNA NU ESTE INFILTRATA DE S.R.I. ? CINE CREDE CA MINISTERELE NU SUNT INFILTRATE DE S.R.I. ? HELVING TREBUIE DEMIS PENTRU PROTOCOLUL SEMNAT !

  3. Semidoctul Tariceanu comenta cu mult aplomb si cu un aer atotstiutor despre o scrisoare pe care de fapt i-a fost lene sa o citeasca, de aceea pretindea ca este secreta. De fapt Tariceanu rareori citeste ceva, se bazeaza ca e bun de gura si isi imbrobodeste auditoriul cu vorbe sforaitoare si cu o mimica lui de expert.

  4. Domnule Hellvig, când ati fost inscāunat la SRI ? Si asa mult timp ati avut nevoie pentru asa o scrisoare ? Sper sā fie ultima din pozitia de Director SRI, sunteti o rusine si marioneta pentru aceastä institutie.

  5. când am citit cate ceva din scrisoarea Editat ori …gurului dar oricm….. domnului de mai sus/mai jos..pritocita vreme de cateva luni pentru a i da o forma cat de cat ,ca de fond ce sa mai zicem mi a venit in minte haina unui clown de alta data din arenele circului…peticita astfel incat sa starneascaa rasul curcilor..scrisoarea i mai caraghioasa decat poza acestui KALEB trimis da MOSHE n tara cu lapte si miere..undge romanu doarme n coada sapei…si nu i pasa ..da ce ar mai putea face ,ma intreb si va intreb..??

  6. Ce spune e foarte ok. De ce am o retinere cand ma gandesc, totusi, ca e prieten cu „oameni” ca Rares Bogdan si niste turnatori sinistrii pe care nu ii numesc inca .

    • Este ok afirmatia „aceste protocoale au fost mult timp instrumentul tradiţional de punere în aplicare a legii” ?
      cum adica instrument traditional de aplicare a legii ? pe cine prosteste Helvig cu traditia legii si ca a renuntat apoi „vazand” ca legea se aplica corect…chiar asa nauci sa fim sa nu stim cine , de ce , cand s-a hotarit ca sri face protocoale secrete, si daca era pt aplicarea legii de ce erau „secrete” ?

  7. Directorul EH se adresează președinților de partide. SRI nu face politică! Ce cauți tu cu partidele, ești instituție a statului, „APOLITICĂ”! Ca urmare te adresezi unor organisme de stat, nu organizațiilor politice. Dacă ai denunțat protocoalele și arăți cât de corect și transparent ești, ai făcut un „audit intern” și ai băgat de seamă cu nu ai nevoie de protocoale, asta la o lună două după ce s-a înfuriat mass media de securisme, DE CE NU AI FĂCUT „auditul intern” înainte de 8 decembrie 2016 ca să vezi că n-ai nevoie de ele? Minciuni de securitate nouă, aservită coloanei a V a neonaziste și gauleiterului SS Iohannis!

  8. Cu toata stima ,domnule Hellvig ,la ce instrument traditional va referiti dramba , ocarina ,cimpoi flasneta ,vuvuzela …

  9. Nu scrisori trebuie sa trimita SRI presedintilor de partide,aia merita altceva!Rad o saptamana puslamalele poolitice,cu cei doi bunici,Dragnea si Tariceanu in frunte!Nu asa lucreaza Shin Bet-ul! „Defender that shall not be seen”

  10. Domnule Hellvig, stiți de ce nu cred in ” scrisoarea pierduta ” ? Pentru ca la cabinetul ministrului Hellvig l-ați angajat pe David Emmanuel Olivier Tudor, un nume sonor fără continut. Tatăl respectivului,un fost colaborator al Securităţii si un mafiot economic al Romaniei, spunea că fiul lui nu e bun decât să îi spele masinile la Royal Carwash si se ocupe de parcul de maşini, mai mult nu poate. Romania este un stat mafiot iar scrisoarea nu are valoare. Dar Tariceanu este cel care in 2015 a „născut ” aceste protocoale SRI/PICCJ, fiind sef al liberalilor PNL, din care si dumneavoastra proveniti. Tariceanu fiind si sustinatorul lor crezand ca avantajele sunt doar de partea lui. Dar si-a tras-o singur rău de tot.

    • 2005 este anul corect, dar Tariceanu alunecos cum e ….

  11. Citez: „….aceste protocoale au fost mult timp instrumentul tradiţional de punere în aplicare a legii, un instrument care a ajuns să fie folosit pentru foarte multe domenii. Constatând că putem să punem în aplicare legea direct şi fără acest instrument, fără să afectăm metodologia de lucru şi fără să subminăm în vreun fel protocoalele de colaborare cu alte instituţi”… mi-e greu sa cred ca acest lucrur a fost sesizat ca o iluminare brusca si drept consecinta a deschis robinetul de minciuni. De fapt ceea ce vrea Hellvig sa spuns e faptul ca el nici usturoi n-a mincat nici gura nu-i miroase si el e cel care a pus capat unui lant de chestiuni interpretabile. Adica el nu e decit o victima a timpului trecut si n-a facut decit sa aplice o corectie. Adica din 2015, de cind a fos tinvestit si pina la momentul iluminarii a cam fost in bezna si a acceptat tot ce i s-a virit sub nas. O victima. Am inteles dle Hellvig, dupa dvs potopul. Il lasati din brate si pe seful suprem? N-aveti tupeul necesar si nici constiinta necesara sa deveniti martir. Ci doar un simplu speculant al unor imprejurari. Scrisoarea aceasta este jenanta prin prisma neasumarii, inca o data, a adevarului. Cite mandate s-au cerut la judecatori pe siguranta nationala si terorism? Cite sentinte definitive s-au dat de catre judecatori exact in aceleasi spete? HA HA HA HA HA HA HA HA Domnul Hellvig, plimba ursul prin alte parti…Du-l mai la vest, sau la est…Tot aia e!

  12. Se face cotrol psihiatric, persoanelor de sex masculin, cu functii publice, care isi vopsesc podoaba capilara ?
    Calitatile morale palesc in fata tarelor si complexelor de iferioritate.

  13. Helvig spune in scrisoarea lui ca protocolul secret din decembrie 2016 era FACUT PENTRU ACTIUNI PE SIGURANTA NATIONALA SI ANTI TERORISM….
    Chiar am uitat ca o multime de politicieni, ziaristi, televiziuni, etc. deranjanti/deranjante pentru Basescu si Iohannis au fost interceptati/interceptate pe mandate de siguranta nationala?

  14. Degeaba sariti pe Helwig si nu-l apar, trebuie sa-si dea demisia !
    Tartorii sunt Iohannis care a pus guvernul meu, urmare demisiei lui Ponta ,sia stfel Dacian Ciolos si Raluca Pruna au finalizat protcoalele ,dandu-le „baza legala”La c. „baza legala” face referire Helwig vorbind despre OUG 6/2016 prin care in Lg.51 si Lg.14 a sriului a introdus conceptul si „leglitatea”protocoalelor -facand si prin modificarea art.55,57 cod procedura penala ,organele SRI ca organe de cercetare penala si suverane cu privire la ascultarea telefoaneleor, peste MAndatele de Supraveghere Tehnica-MTS! Cititi OUG 6/14 martie 2016 a statului paralel Iohannis-Ciolos-Pruna ,act ce ,daca a devenit „lege”TREBUIEA ABROGAT IMEDIAT! De asemenea statul paralel Ciolos si Pruna, P Toba si altii, au dat HOTĂRÂRE nr. 583 din 10 august 2016,in care parlamentul, Justitia si tot ce misca in Romania sunt impanate cu securitate, protocoale si „greco”si altele ,ceva fantasmagoric-o incatusare a Ro si institutiilor greu de admis!Si ac. „hg”trebuie abrogata !Helwig este „acoperit”de ce au facut Iohannis ,Ciolos si Pruna, are si el „dreptatea”lui !PARLAMENTUL doarme?Trebuie abrogate si denuntate tot ce este pe langa lege sau incalca legea.

  15. Care va să zică şeful SRI nu ne-a scris doar o scrisoare, ci chiar patru Scrisori: una publică adresată politicienilor, şi implici Nouă, poporului, şi alte trei „Scrisori pierdute”, secrete şi discrete, după cum afirma preşedintele senatului, C.P.T, aici:“Nu vă pot spune, dintr-un motiv foarte simplu, că această scrisoare nu este făcută publică, decât dacă poate, sigur, nu este secretă, nu conţine date secrete, sunt nişte informaţii de principiu, dar nu am discutat încă dacă facem publică acestă scrisoare (…) Face trimitere şi la protocoale”..
    Cu alte cuvinte, o scrisoare e publică şi alte trei scrisori sânt încă „Scrisori pierdute”, adresate: preşedintelui statului („statului de drepţi”), preşedintelui senatului („statului pe şest”) şi preşedintelui camerei deputaţilor (Statului Paralel), alias, Dracnea-Dilimache-Salamachi-Dandanache, care le înglobează şi globalizează pe toate cele patru scrisori într-una singură: „scrisorea magice de tranziţie intra şi intersubiectivă”, pe care o aşteaptă tot poporul, nu-i aşa? Aşa, ca să ştim şi noi cu cine votăm şi în ce stat de drept trăim sau ni se pare că trăim… cu vii şi cu morţii laolaltă!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.