Proiectul cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehicule, retras

UPDATE PSD a anunţat, marţi, că proiectul de hotărâre de guvern promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului şi va fi scos de pe agendă.

„Proiectul de HG promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului”, se arată într-un mesaj de pe pagina de Facebook a PSD.

PSD menţionează că această iniţiativă, „care are un impact social ridicat şi care introduce taxe noi”, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică şi de a fi validată politic în interiorul Coaliţiei de Guvernare.

„Ca atare, proiectul va fi scos de pe agenda Guvernului”, mai spun social-democraţii.

Stirea initială
Vineri, 26 iulie, când toți ochii românilor erau pe festivitățile de deschidere a Olimpiadei de la Paris, Ministerul Administrației, Dezvoltării și Lucrărilor Publice a venit cu un proiect de HG prin care se limitează mobilitatea urbană. Mai precis, se instituie în orașe Zonele de Niveluri Reduse de Emisii unde proprietarii de mașini care nu îndeplinesc anunite niveluri de noxe, nu mai pot intra. Sau pot intra dacă plătesc o taxă, în caz contrar, devin contravenienți și plătesc amenzi considerabile, care sunt de 300 de lei la prima abatere iar, dacă trece termenul legal de plată al amezii, penalitățile se fac de 500 de lei pe zi.
În aceste ZNSE nu va putea intra cine nu respectă normele specifice de emisii însă autovehiculele instituțiilor de apărare, ordine și servicii publice sunt exceptate. De asemenea, nu se aplică prevederile HG-ului locuitorilor ori rezidenților zonei.
Prezentăm acum principalele articole din proiectul de lege
Articolul 3
(1)  ZNSE sunt inițiate, delimitate și gestionate de către autoritățile administrației publice locale.
(2) Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritățile administrației publice locale au obligația efectuării următoarelor măsuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetățenilor în toate zonele urbane:
a. asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE;
b. asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă.
Articolul 4
(1) ZNSE pot fi de două tipuri:
a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;
b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.
(2) Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video.
Articolul 5
În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:
a) respectă standardele de emisii ale zonei, conform regulamentului local de acces aprobat de către consiliul local sau Consiliul General al Municipiului București, după caz;
b) achită tariful de acces aferent, dacă ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;
c) aparțin persoanelor cu dizabilități dacă fac dovada prin documente justificatoare;
d) sunt exceptate conform legislației în vigoare sau conform regulamentului local de acces în ZNSE.
Articolul 6
(1) Accesul în funcție de emisii și tipul de combustibil, taxele și excepțiile aferente zonelor cu emisii scăzute se stabilesc de către autoritățile administrației publice locale prin regulamentul de acces în ZNSE.
(2) Autoritățile administrației publice locale atunci când elaborează regulamentul de acces în interiorul ZNSE, au obligația să țină seama de următoarele:
a) să coreleze cuantumul tarifelor de acces în ZNSE astfel încât să fie îndeplinit scopul instituirii ZNSE specificat la art. 8 alin. (1) pentru cazul în care ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;
b) să diferențieze cuantumul tarifelor de acces în ZNSE în funcție de fiecare clasă de vehicul și de tip de combustibil, așa cum au fost stabilite prin art. 8 alin. (2), pentru cazul în care ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4, cu excepția categoriei specificate la art. 8 alin. (2) lit. f) pentru care tariful trebuie să fie zero lei;
c) să nu introducă criterii suplimentare în vederea instituirii ZNSE față de cele menționate la art. 8 alin. (2);
d) să dezvolte trasee pentru transport activ (inclusiv trotinete electrice)  în interiorul ZNSE și să pună la dispoziție servicii publice de transport activ în acest sens (stații de închiriere biciclete și trotinete electrice);
e) să amenajeze în interiorul ZNSE stații de încărcare pentru mașini electrice;
f) să dezvolte infrastructura verde în interiorul ZNSE;
g) să nu creeze discriminări atunci când stabilesc excepții prin regulamentul local pentru accesul în ZNSE;
h) să asigure transport public pentru accesul în ZNSE a persoanelor care își desfășoară activitatea profesională în interiorul ZNSE;
i) dacă în interiorul ZNSE există spital, atunci va lua măsuri pentru ca accesul către și de la spital să nu fie restricționat prin bariere pentru vehicule aferente serviciilor publice de intervenție care deservesc spitalul (autovehicule aferente serviciilor de urgență sau a altor autovehicule similare cu acestea);
j) accesul în interiorul ZNSE a autovehiculelor vehiculelor aparținând sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenție, trebuie să fie făcut astfel încât acesta să nu fie restricționat;
k) în zonele adiacente ZNSE se iau măsuri de calmare a traficului și/sau de stabilire zone pietonale.
(3) În stabilirea ZNSE autoritățile administrației publice locale țin cont de următoarele criterii de amplasare și dimensionare a ZNSE, fără a se limita la acestea:
a) zonele centrale istorice ale localității;
b) zonele foarte frecventate de către localnici și turiști, care reprezintă atracții pentru aceștia, inclusiv în centrele orașului;
c) zonele în cadrul cărora  controlul accesului să fie fezabil din punct de vedere economic și să se realizeze cu ușurință;
d) în zonele adiacente ZNSE pot fi luate măsuri de calmare a traficului și/sau de stabilire zone pietonale;
e) alegerea unor zone care pot avea doar caracter temporar de ZNSE, de exemplu doar în weekend, sau pe perioada nopții, sau pe o anumită perioadă dintr-o zi calendaristică, fără a se limita la aceste exemple, caz în care acestea nu pot fi decât conform cu art. 4 alin. (1) lit. b) și se adresează cu prioritate unor secțiuni ale arterelor din zonele tip cartiere ale unei localități;
f) alegerea unor zone care se instituie ca fiind ZNSE, cu caracter temporar sau nu, în baza unor date de calitate a aerului furnizate de stațiile fixe de monitorizare a  calității aerului care fac parte din Sistemul Național de Monitorizare a Calității Aerului.
Scopul instituirii ZNSE este de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, după caz, prin decizia autorităților administrației publice locale.
În vederea instituirii ZNSE, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit. (a) – (b) din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE, stabilite în funcție de norma de poluare și de tipul de combustibil:
a) clasa 1- vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;
b) clasa 2 – vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;
c) clasa 3 – vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;
d) clasa 4 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;
e) clasa 5 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;
f) clasa verde  – vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen.
După observațiile primite din partea societății civile, proiectul de HG intră în Ședință de Guvern unde este aprobat și devine act normativ.
Foto Arhivă
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Mihai Soare 1162 Articole
Author

22 de Comentarii

  1. Prostimea are circ adica olimpiada si concedii nu-i intereseaza asa ceva.Capcana incet incet se strange.

  2. Foame de bani.
    Poluarea în orasele mari e data de numărul mare de construcții și de șantiere.

  3. Aha, interesant.. Dar unde sunt pădurile, dar parcurile, dar pomii de pe marginea trotuarelor, dar de pe malurile apelor, dar fîșiile de păduri promise in bărăgan,.. Astea cum poți să le explici bre ciumete care interzici ?? Ai căi ferate ?? Ai transort in comun de incredere, punctual ?? Nici măcar la aeroport nu ești la orar,. Deci cum crezi bre ??

  4. asta e nimic, rromanii sunt prea prosti sa priveasca in viitor… acelasi tip de „program” a fost in Londra, ca sa reduca poluarea aerului… au platit englezii ca prostii vreo 10 ani taxa, valorile nu s-au imbunatatit cu nimic, iar anul asta primarul pakistanez al Londrei a extins zona 0 initiala, de acopera tot orasul… MAI MULT, si vehiculele electrice sunt puse sa plateasca. tinand cont ca traiti in rromania si asta va mananca toata viata, m-as astepta ca la noi sa iti puna si zone cu taxe, si taxa pe km parcursi

  5. trebuia BUVIGNETA ACUM!

    practic Bucurestiul sufera de STRAMUTARE,
    interzisa prin Constitutie!

    (au fost favorizati de catre Guvern
    ca coloratilor de import COLONIZAREA)

  6. Iar ordonanta de urgenta „constitutionala”?
    Dupa cum …stiam )), toti cetatenii au aceleasi drepturi…garantate de constitutie!
    Adica-lea unii trebuie sa plateasca, pentru ca nu au suficienti bani sa nu mai plateasca ? (nu au masini electrice,…)
    Greu se mai misca „coalitia” cu ordonantele de urgenta, ezita sa o dea pe ultima!
    Ultima ordonanta …comasata:
    „Cetatenii sunt obligati sa ia pastila …albastra distribuita gratis de voluntari organelor competente, conform aliniatului … din art.666. .
    Cei care nu vor plati pentru cardul ‘special’ de trecere, nu au semnul … , sunt pasibili de eliminare in centrele ecologice.”

  7. Ha, ha! Poi “noi” atunci pintru ce ni-am mai cumpărat jipane, tată, cu mii di centimetrii cubi ș’ suti di cai putere cu car’ să ne afișăm p’în oraș di-mpreună cu martaluaga or’ separat?…

  8. ‘Orașul de 15 minute’ începe să prindă formă în colonie, pentru început ZNSE.

  9. Mă apuc de crescut măgari , o să vin le ”frații” lor din guvern și parlament cu cotiga !

  10. …facem noi misto pe-aici dar situatia este nasoala, incet-incet or sa ne incalece complet…

  11. He, he, in orasul de 15 minute vor sta doar smecherii. Restul, priponiti in ferme precum puii de baterie din crescatorii.

  12. poluarea este si sonora, multi teribilisti care circula noaptea cu motociclete fac zgomot in mod intentionat

  13. O formula de a avea taxw noi. De parcari in plus nu se spune nimic. De benzi pt transportul public nimic.

  14. Astia deja au castigat deja alegerile, asa ca nu mai are rost sa mergem la vot. In 30 de ani de „democratie”, niciodata nu au avut tupeul sa majoreze preturile si taxele in an electoral. Cred ca jocurile sunt facute, ei stiu de pe acuma ca vor fi invingatori de aceea sunt atat de tupeisti.

  15. Poate este necesar aceast act normativ . Haideti sa gindim cu mintea noastra !

  16. @ Darius
    Probabil ca acuma esti un tanar, sanatos, plin de energie, si la gandirea ta de acuma ti se pare ca ar fi necesar acest act normativ. Dar, ia gandeste-te, ca pe la 60 de ani n-o sa mai fii la fel de sanatos, nu vei mai putea merge cu trotineta sau bicicleta, vei avea nevoie de masina. S-ar putea ca atunci sa nu mai poti sa-ti permiti o masina conforma cu cerintele din aceasta HG. Ce ai sa te faci atunci? Transportul in comun nu te lasa mereu in fata usii, taxiul scump, medicamentele scumpe, cum ai sa te descurci?

  17. …pt darius si nu numai:o fi, poate, la fel de utila ca prevederea recent publicata in mon.oficial conform careia calatorii cu boli contagioase vor fi dati jos din tren?…ma intreb, ii trimit pe nasi la facultatea de medicina?…deci, te determina sa renunti la masina, dau putere unor oameni cu patru clase sa te arunce din tren…si tu cum mai calatoresti, cu carul cu boi?…boi avem, nu ducem lipsa, peste 600 in parlament, cateva mii prin ministere, unul la cotroceni, cu carele stam mai prost, este doar ala rasturnat la caracal…

  18. Au retras proiectul acum că mai sunt anul asta două alegeri. La anul proiectul este reintrodus și votat pe repede înainte spre orașele de 25 minute. Iobagi , să nu uitați să votați tot PSD-PNL-USR…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.