Ia-ţi vidanja şi te du!

Mai ieri, agenţia de publicitate care lucrează pentru Traian Băsescu şi PDL a trimis o reclamă împreună cu o comandă fermă. Câteva mii de euro pentru trei apariţii ale unei machete care foloseşte fotografiile următorilor: Dan Voiculescu, Adrian Năstase, Mircea Geoană, Ion Iliescu, Viorel Hrebenciuc, Marian Vanghelie şi Sorin Ovidiu Vântu şi cu o insinuare ce ar putea fi adăugată şi sub fotografiile lui Adriean Videanu, Vasile Blaga, Radu Berceanu, Elena Udrea şi Liviu Negoiţă. Cei de la Departamentul de publicitate solicitaseră şi obţinuseră şi acordul lui Sorin Ovidiu Vântu, oarecum amuzat de popularitatea gratuită. Aparent totul în ordine! Şi, cu toate acestea, am spus nu! Indiferent cât plăteşte Traian Băsescu, o asemenea reclamă nu apare în paginile ziarului Cotidianul! În primul rând, intră sub incidenţa legii. Conform Legii 148/26 iulie 2000, articolul 6, publicitatea înşelătoare, defăimătoare, comparativă sau cea care răspândeşte informaţii false este interzisă şi se pedepseşte prin lege. Dacă am publica o fotografie trucată cu Daniel Morar subţire ca un pai şi cu o Codruţa Kövesi mare cât un elefant de patru tone şi am scrie dedesubt: “Unul gâdilă corupţia, celălalt o calcă în picioare”, n-ar fi nici critică şi nici demers pentru combaterea acestui fenomen. Să dau un alt exemplu mai clar. Dacă am publica o fotografie lucrată în calculator şi i-am lungi lui Traian Băsescu doar un dinte, iar dedesubt am scrie: “Necuratul s-a amestecat în toată politica românească!”. Cu sau fără două corniţe discrete, chiar simpatice, abia răsărite pe frunte!

Ce-ar zice lumea? Şi am monta o asemenea imagine pe clădirile din Capitală, pe panouri, am tipări-o în ziare şi am difuza-o în emisiunile de televiziune. Am putea vorbi despre o campanie electorală în favoarea lui Traian Băsescu sau de una defăimătoare? N-ar fi doar o încălcare grosolană a legii? Sau să reproducem imaginea lui Costică Constanda şi pe cea a lui Liviu Negoiţă, mai ales că sunt prieteni, şi să scriem dedesubt: “Noi mâncăm parcurile Bucureştilor!”. La fel de bine am putea publica o fotografie trucată a lui Traian Băsescu împreună cu Vitali Maschitskiy de la ALRO şi cu Buzăianu. Şi am scrie dedesubt: “Trei crai din traficul de energie”. Sau o imagine şi mai simplă: Traian Băsescu râzând pe puntea unui vaporaş. Sub o asemenea imagine întinsă pe un panou enorm să scrie: “Mai am unul singur de vânzare”. Ce-ar fi? O glumă? O formă de a face campanie electorală? Un mod de a vorbi despre fapte greu de dovedit şi care, dacă ar fi adevărate,
i-ar face pasibili de pedepse penale? Sau pur şi simplu o calomnie şi o încălcare gravă a legii publicităţii?

La referendumul pentru suspendarea preşedintelui, Traian Băsescu a jucat tare în materie de comunicare. Sau, mai corect spus, a permis echipei sale de comunicatori să creeze tot felul de mesaje într-o ureche, la limita legii şi a bunului-simţ, pulverizând toate regulile şi şocând electoratul. A răspândit cele mai aberante afirmaţii despre Parlament, descalificând instituţia. Pe anumite afişe s-a propus românilor cu mătura în braţe, ca principal măturător al Parlamentului Românei. Ce-ar fi fost ca doi parlamentari să-i răspundă plătind şi producând şi ei afişe cu 20-30 de prostituate de pe centură stând la rând la poarta Cotrocenilor? Sau o altă imagine şi mai hazoasă. Traian Băsescu dând la manivela unei distilerii vechi instalate într-o cameră a palatului prezidenţial? Sau una şi mai echilibrată! Pe jumătate din afiş, Traian Băsescu împreună cu vedetele sale feminine din Guvern şi din Parlament, iar pe cealaltă, Geoană, Patriciu, Voiculescu, Hrebenciuc etc. la intrarea unei clădiri pe care să scrie Grivco. Iar dedesubt o explicaţie:

“Eu cu fetele, ei cu aranjamentele politice, financiare etc.”

Speriat că ar putea pierde, enervat de izolarea politică, Traian Băsescu răspunde într-un mod care ne arată că l-au lăsat nervii. În acelaşi timp, deschide larg poarta afirmaţiilor de tot soiul, riscând să transforme ultima parte a campaniei electorale într-o bălăcăreală descalificantă. Şi cu grosolane încălcări ale legii publicităţii, cea care reglementează comunicarea de acest fel în spaţiul public. Şi care nu permite golirea vidanjei în timpul unei dezbateri politice!

P.S. O reclamă asemănătoare ne-a venit şi de la Asociaţia Absolvenţilor Universităţii „Spiru Haret”. Am refuzat-o, deoarece Cotidianul nu publică înjurături pe bani.
 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.