Invitaţie în lumea Thaliei

Teatrul Naţional Bucureşti

“Furtuna”, în premieră

Regizorul Alexander Morfov revine la Naţionalul bucureştean cu o nouă provocare: “Furtuna”, de William Shakespeare.

Piesă romantică, scrisă la 1611, comedia “Furtuna” este o adevărată piatră de încercare pentru creatorii de teatru, montată rar şi de obicei de mari personalităţi.

Pentru regizorul bulgar Alexander Morfov, întâlnirea cu această piesă a fost de la început un succes – 1996, premieră la Naţionalul din Sofia, iar patru ani mai târziu i-a adus recunoaşterea şi la Sankt Petersburg, unde spectacolul de la Teatrul „V.F.Komissarjevskaia” a fost recompensat cu prestigiosul premiu rusesc „Masca de aur”.

Cum arată versiunea pentru scena românească vom vedea în curând, la Sala Studio, într-o formulă de sală de tip elisabetan, în decorurile concepute de colaboratorul regizorului, bulgarul Nikola Toromanov (Premiul UNITER, în 2012, pentru scenografia spectacolului „Vizita bătrânei doamne”).

Inclusă în grupul pieselor romantice şi apreciată ca fiind ultima dintre capodoperele marelui scriitor englez, “Furtuna” este o poveste despre uzurparea puterii şi trimiterea în exil, dar şi despre iertare, în urma unei lupte oculte, susţinută cu „arme” de magie albă, într-o lume a contrariilor, ce adună într-un loc forţele telurice şi pe cele serafice, energiile bune cu cele rele, concreteţea vieţii şi plămada iluzorie a visului.

Personaj romantic, unul din cele mai complexe din dramaturgia shakespeariană, Prospero va fi descifrat pentru dumneavoastră de Ion Caramitru, aflat la cel de-al treilea rol shakespearian pe scena Naţionalului din Bucureşti, după Eduard al III-lea (2008) şi Macbeth (2011). Totodată este o revenire, după mai bine de trei decenii, asupra piesei în care l-a întruchipat, în 1978, pe Ferdinand, în direcţia de scenă a maestrului Liviu Ciulei, având-o parteneră, în rolul Miranda, pe Mariana Mihuţ.

În actuala montare, acest rol principal feminin este deţinut de tânăra şi talentata Crina Semciuc, cooptată recent în trupa Naţionalului. În distribuţie veţi întâlni şi alte nume îndrăgite, pe Mihai Călin, Andrei Finţi, Gavril Pătru, Ioan Andrei-Ionescu, Mihai Calotă, Vitalie Bichir, Marcelo S. Cobzariu, Axel Moustache, Eduard Adam, Istvan Teglaş, Alexandru Călin, Eduard Cârlan, Mădălin Mandin, Idris Clate, Ionuţ Toader, Alexandra Poiană. Echipei de creatori ai spectacolului li s-au alăturat şi Andrada Chiriac – Costumele, Chris Jaeger – Lighting design, Florin Fieroiu – Coregrafia.

Decoruri: Nikola Toromanov. Costume: Andrada Chiriac. Muzică: Lucian Maxim (pregătire muzicală), ilustraţie muzicală: Alexander Morfov. Coregrafie: Florin Fieroiu. Lighting design: Chris Jaeger.

Miercuri, 7 mai şi joi i8 mai, la ora 19.30.

“Omul care a văzut moartea”

Omul care a văzut moartea

Senzaţional! Planuri electorale date peste cap într-un oraş de provincie! Din cauza vieţii grele, un cetăţean a încercat să se sinucidă. În ultima clipă, este scos din apă. Salvatorul lui este declarat Omul Zilei. Oraşul îl vrea primar, familia este dezbinată. Politica va învinge dragostea?

Deznodământ tulburător! Informaţii noi arată că povestea a fost doar o farsă. Un impostor a înscenat totul în detaliu. Cine este până la urmă Omul care a văzut moartea şi a bulversat viaţa unui oraş?

Victor Eftimiu a scris nu mult, ci imens: 140 de volume, 40 de piese, 200.000 de versuri, 5.000 de articole literare şi a ţinut 1.000 de conferinţe publice. Comedia “Omul care a văzut moartea” trezeşte şi astăzi interesul pentru că pare ruptă din realitatea imediată. Haimanaua simpatică şi plină de haz, de tip hollywoodian, ajunge pe scena TNB în interpretarea lui Lari Giorgescu, tânărul actor nominalizat la ultima ediţie a Premiilor UNITER la categoria cel mai bun actor (pentru performanţa din “D’ale noastre”).

Regia: Dan Tudor. Scenografie: Corina Grămoşteanu. Muzică: Gabriel Basarabescu.

Cu: Costel Constantin, Adela Mărculescu, Marius Bodochi, Florentina Ţilea, Răzvan Oprea, Lari Giorgescu, Tatiana Oprea.

Vineri, 9 mai, ora 20.00.

“Tectonica sentimentelor”

Ilinca Goia în Tectonica sentimentelor

“Tectonica sentimentelor” dezvăluie un joc al orgoliilor în care un bărbat devine miza pentru care patru femei au hotărât să lupte: speranţa, dragostea pură, şansa pe care niciodată nu au avut-o, dovada că îşi pot depăşi condiţia. Povestea pătrunde în viaţa intimă a Parisului zilelor noastre, cel sofisticat, al băuturilor fine şi al hainelor scumpe, dar şi cel al străzii, al luptei dure pentru supravieţuire. Celebrul dramaturg şi scriitor francez imaginează două personaje provenind chiar din România, ţara atâtor prejudecăţi, unde promisiunea e întotdeauna în altă parte.

Într-un decor redus la esenţial, “Tectonica sentimentelor” ne arată că între alb şi negru e loc şi pentru roşu şi că a iubi nu este deloc uşor.

Eric Emmanuel Schmitt a finalizat “Tectonica sentimentelor” în urmă cu un an, în 2008, când a hotărât că o va monta el însuşi, la “Théâtre Marigny” din Paris. Piesa tratează teme care l-au preocupat constant pe autor precum întâlnirea dintre umilinţă şi orgoliu în dragoste sau confruntarea dintre adevăr şi minciună. „Trebuie să acceptăm să trăim în complexitate. Niciodată să nu simplificăm! Niciodată să nu amputăm! Cei care pretind că pot suprima dificultăţile sau contradicţiile existenţei, aceia sunt impostori!”, declara dramaturgul într-un interviu. Eric-Emmanuel Schmitt, romancier şi dramaturg francez, stabilit la Bruxelles, este unul dintre cei mai citiţi scriitori de limba franceză din lume, fiind tradus şi jucat în peste 50 de ţări şi deţinând numeroase premii internaţionale.

Regia: Nicolae Scarlat. Scenografie: Ştefania Cenean.

Cu: Ilinca Goia, Liviu Lucaci, Tamara Creţulescu, Carmen Ionescu, Valentina Zaharia.

Sâmbătă 10 mai şi duminică 11 mai, la ora 19.30.

“Bârfe, zvonuri şi minciuni”

Cecilia Bârbora şi Monica Davidescu în Bârfe zvonuri şi minciuni

O întâmplare bizară se petrece în casa viceprimarului New York-ului, chiar la aniversarea căsătoriei. Crimă? Tentativă de sinucidere? Sau şi una, şi cealaltă? Misterul trebuie elucidat pe loc de către invitaţii la petrecere, orice scurgere de informaţie le-ar pune în pericol cariera.

Suntem martorii unei situaţii atât de grave încât suspansul se amplifică, spaima devine comică, umorul erupe.

Cu o acţiune construită în stilul filmelor poliţiste, dar în ritm de comedie, piesa lui Neil Simon, celebrul scenarist şi dramaturg american, pare desprinsă din realitatea imediată. Dacă vă sună cunoscută ştirea că „un personaj” a încercat să se sinucidă, iar glonţul doar i-a atins urechea, este o simplă coincidenţă… Orice asemănare cu personaje din viaţa reală este pur întâmplătoare.

Regia: Ion Caramitru. Decoruri: Cătălin Ionescu Arbore. Costume: Liliana Cenean.

Cu: Monica Davidescu, Marius Bodochi, Cecilia Bârbora, Silviu Biriş, Rodica Ionescu, Armand Calotă, Oana Ioachim/ Florentina Ţilea, Gavril Pătru, Victoria Dicu, Dorin And one.

Sâmbătă, 10 mai, la ora 19.30.

“Sinucigaşul”

Podsekalnikov învăţând să cânte la tubă, flancat de Ileana Olteanu şi Adela Marculescu

O comedie amară pe care au vrut s-o pună în scenă mari regizori ca Meyerhold şi Stanislavski, dar pe care a interzis-o însuşi Stalin. Urmarea? Autorul, un scriitor de geniu, a fost deportat în Siberia şi condamnat să rămână un anonim. După moartea sa, această piesă i-a adus dramaturgului celebritatea internaţională. Sinucigaşul se joacă astăzi peste tot în lume, relansând o întrebare dramatică: viaţa are sens?

Piesa este un rechizitoriu tragicomic la adresa egoismului feroce, o farsă în care viaţa nu face nici două parale, iar moartea este speculată în folosul interesului propriu. Un spectacol de o actualitate şocantă şi dureroasă, despre criza unui om aflat pe valurile crizei societăţii. O piesă de un curaj nebun scrisă în plin totalitarism, un strigăt disperat pentru câştigarea dreptului la şoaptă.

Regie şi adaptare, ilustraţie muzicală şi lighting design: Felix Alexa. Scenografie: Diana Ruxandra Ion.

Cu: Dan Puric, Costel Constantin, Adela Mărculescu, Ileana Olteanu, Marius Bodochi, Marius Manole, Tania Popa, Silviu Biriş, Florentina Ţilea, Andrei Finţi, Lamia Beligan, Rodica Ionescu, Mihai Călin, Tatiana Constantin, Vitalie Bichir, Alexandru China.

Duminică, 11 mai, la ora 19.30.

Teatrul Naţional pentru copii

Teatrul Naţional penru copii

Din 11 mai, micuţii spectatori ai Teatrului Naţional pentru Copii sunt invitaţi să continue drumul magic prin împărăţia păsărilor, început duminica trecută cu un bal. La frumoasele Poveşti ale românilor, cu ajutorul copiilor, Magicianul, Buna Poveştilor şi Clovnul vor scrie noi pagini de teatru pentru voi şi cu ajutorul vostru, cel mai tânăr public al Teatrului Naţional din Bucureşti.

Din bătrâni se povesteşte că, fiind odată Împăratul Păsărilor foarte bine dispus, şi voind să ştie care dintre supuşii săi cântă mai frumos, a dat poruncă să se adune la Curte cei mai vestiţi cântăreţi din întreaga împărăţie şi să-i cânte la masă.

Continuarea o veţi afla la teatru, duminică, de la ora 11.00, la Sala Media, unde veţi deveni chiar voi personajele principale ale poveştii.

Duminică, 11 mai, la ora 11.00.

Distribuţia: Marian Râlea, Adina Cristescu, Florin Pârvu, Copiii din public.

Teatrul „Tony Bulandra”

“Deliruri”, în premieră

Teatrul din Târgovişte vă invită la spectacolul-concert, o formulă inedită, combinaţie de teatru, muzică şi dans, sâmbătă, 10 mai, la ora 19.00.

Scenariul şi regia sunt semnate de Mihai Măniuţiu, câştigător a numeroase premii naţionale şi internaţionale: “Premiul pentru originalitate în creaţia regizorală” la Festivalul Naţional de Teatru „I.L. Caragiale“, ed. a III-a, cu spectacolul ”Lecţia” de Eugen Ionescu (1992); Premiul UNITER pentru “Cel mai bun regizor”, cu spectacolul ”Richard al II-lea” de W. Shakespeare (1997); Premiul UNITER pentru “Cel mai bun spectacol”, cu piesa ”Woyzeck” de G. Büchner (2006); Premiul pentru “Cel mai bun spectacol” – ”Noaptea Walpurgiei” de Venedikt Erofeev, la Festivalul de Dramaturgie Contemporană, ediţia a XXI-a, Braşov, 2009.

Distribuţia spectacolului se bucură de prezenţa Adei Milea, a Vavei Ştefănescu, a lui Bobo Burlăcianu – solistul trupei “Fără Zahăr”, şi a lui Cristian Rigman, actor la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, membru al trupei “Sunday People”.

Criticul Cristiana Gavrilă spune despre Ada Milea că ”pare că a găsit o formulă magică pentru spectacole de muzică”. Este câştigătoare a două premii UNITER, în 2003 şi 2006.

Concepe muzica originală a spectacolului, compusă din 23 de cântece, după textele lui Ion Mureşan, câştigător al Premiului Uniunii Scriitorilor în anul 2011 pentru volumul de poezii ”Cartea Alcool” şi despre care criticul şi jurnalistul Al. Cistelecan spunea: ”Poeţii care vor neapărat să ia premii, şi nu doar menţiuni, ar trebui să evite anii în care publică şi Ion Mureşan. Iar asta pentru că, de regulă, el ia toată recolta de premii şi cununiţe, de la cele comunale la cele naţionale şi înapoi. Deşi n-are decît trei cărţi, a strîns după ele trei dulapuri, burduşite toate de diplome (unul e pe casa scării)”.

Coregrafia este realizată de Vava Ştefănescu, director artistic al “Centrului Naţional al Dansului Bucureşti”, câştigătoare în 2003 a premiului Ministerului Culturii pentru coregrafie. Scenografia este concepută de Adrian Damian, colaborator constant al regizorului Mihai Măniuţiu.

Teatrul de pe Lipscani

„Julius Caesar”

Julius Caesar

Conspiraţii, amoruri, dansuri lascive, război, sclipici şi crime. Spectacolul „Julius Caesar” se reia miercuri, 7 mai, la ora 20.00, la “Teatrul de pe Lipscani”, Sala “Muse”. Spectacolul, care s-a jucat iniţial la “Godot Cafe Teatru”, se relansează după câteva luni de pauză într-o altă sală de teatru şi îi reuneşte în distribuţie pe 6 dintre cei mai talentaţi actori ai tinerei generaţii: Tudor Aaron Istodor, Lucian Iftime, Dan Rădulescu, Emilian Oprea, Andrei Seuşan şi Ionuţ Grama. Eugen Gyemant – cel mai bun regizor la “Maratonul Teatrului Independent”, în 2012, pentru „Bullets over Lipscani” – construieşte „un spectacol matur, care implică destule riscuri prin tatonarea cu burlescul, erotismul luxuriant şi decadenţa orbitoare”.

Caesar este un zeu de cabaret, o divă în mizerie, un Peter O’Toole beţiv şi travestit, care nu-şi poate imagina că cineva ar putea să încerce vreodată să-l asasineze, dar care devine victima propriului show. Cei care îl omoară nu vor decât să vadă dacă Caesar este cu adevarat zeul pe care ei îl adoră, şi care nu este unul al vechilor reguli şi valori republicane, ci al seducţiei, al talentului şi al puterii de a face ceea ce nimeni nu crede că este posibil. Uciderea lui Julius Caesar, pentru care totul e un spectacol, este performată în public şi în mijlocul publicului, prezent în fiecare situaţie a piesei. E un spectacol roman, cu pâine, circ şi violenţă, care pune spectatorul în intimitatea ridicolă, senzuală, sacră a unui Julius Caesar căruia să poată să i se uite pe sub fustă.

Potrivit regizorului Eugen Gyemant, „piesa începe cu o paradă, un fel de show pe care îl face chiar Julius Caesar cu ocazia triumfului asupra lui Pompei. După terminarea războaielor civile, Caesar, întors la Roma, organizează o petrecere populară pentru plebea romană, cu bere, iodlere şi cabaret… El însuşi joacă rolul principal în acest mare spectacol şi îi obligă pe toţi senatorii şi pe toate personalităţile din stat să participe, să joace scenetele pe care le-a regizat el. El este în acelaşi timp diva şi regizorul acestui spectacol umilitor. Ceea ce îi şi determină să facă ceva, pentru că totul s-a transformat într-un circ şi un cabaret. Nu pentru că Caesar ar fi un tiran, nu pentru că ar fi un personaj antipatic. Dimpotrivă, e cât se poate de simpatic şi de carismatic şi lumea în general îl iubeşte, inclusiv cei care conspiră să îl omoare. Sunt prietenii lui cei mai buni. Dar la un moment dat, petrecerea trebuie să se termine. Şi după acest triumf, lucrurile se duc în altă direcţie.”

Scenografia: Tudor Prodan.

Coregrafia: Andrea Gavriliu.

Teatrul Roşu

“Crimă la Howard Johnson”, în premieră

Premieră la Teatrul Roşu

În spectacolul după piesa semnată de Ron Clark şi Sam Bobrick, Arlene (Alexandra Ioniţă) este mai tânăra şi atrăgătoarea soţie a lui Paul Miller (Marius Gîlea), un invidid anost, liniar, corect, limitat şi insipid, dar iremediabil şi orbeşte îndrăgostit de consoarta sa.

Fire zburdalnică şi pătimaşă, Arlene îl cucereşte pe Mitchell (Conrad Mericoffer), dentistul familiei, şi devin amanţi. Îmbătaţi de amorul interzis, cei doi încep să îşi dorească libertatea şi de aceea plănuiesc să îl elimine pe Paul. Cum aleg să facă acest lucru? Îl convoacă într-o cameră cu intenţii criminale. Acolo, însă, planul lor eşuează, situaţia scapă de sub control, iar fiecare dintre ei este pus atât în postura de victimă, cât şi în cea de criminal. Totul culminează cu momentul în care amantul şi soţul află de existenţa unui al treilea bărbat în viaţa femeii pe care o iubesc.

Pe Marius Gîlea l-aţi mai văzut jucând rolul unui “Soţ de vânzare”, în spectacolul pe care el însuşi l-a regizat. Ca şi comedia “Soţ de vânzare”, şi spectacolul “Crima la Howard Johnson” tratează problema unui trio conjugal, însă situaţia diferă din punct de vedere al celui “încornorat”. De data aceasta, soţul este cel înşelat şi, mai mult decât atât, i se pregăteşte şi o surpriză de proporţii într-o camera de hotel.

“Comic… Hilar… Construit pentru public… Rigoare actoricească, teatru de dorit. Las publicul să-şi spuna părerea”, apreciază regizorul Emanuel Pârvu.

Duminică, 11 mai, la ora 20.00, în “Music Club”.

Teatrul Maghiar de Stat Cluj

“Le Cabaret des Mots”

Le cabaret des mots

În cadrul Zilelor Municipiului Cluj-Napoca, Compania “Umbral” din Franţa va prezenta marţi, 27 mai, la ora 19.00, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj, Sala “Studio”, spectacolul “Le Cabaret des Mots” (“Cabaretul cuvintelor”) de Matei Vişniec, în regia semnată de Maud Dhénin şi Victor Quezada-Perez.

“Le Cabaret des Mots”, scrisă de Matei Vişniec, celebrul autor român care trăieşte din 1987 la Paris, este o călătorie subiectivă într-un dicţionar interior. Textul a prilejuit regizorilor Maud Dhénin şi Victor Quezada-Perez o creaţie originală, plină de conţinut şi inventivitate. Este un „cabaret” al cuvintelor din toate timpurile, fiecare dintre ele fiind prezentat de câte un clovn – îndrăcit, poetic sau obraznic – în funcţie de semnificaţia cuvântului. Spectacolul este un amalgam de text, muzică şi cântece transformând viaţa cotidiană într-un Cabaret. Prin acest text, Matei Vişniec evocă puterea limbajului, grotescul ideologiei şi denunţă totalitarismul. Astfel, piesa capătă o dimensiune socială şi atemporală.

Prezentat în cadrul colaborării dintre Institutul Cultural Francez din Cluj şi Teatrul Maghiar de Stat Cluj, spectacolul în limba franceză beneficiază de supratitrare în limba română.

Teatrul Elisabeta

“Suflet românesc”

Dan Puric la Teatrul Elisabeta

Dan Puric revine în lumina reflectoarelor, la Teatrul Elisabeta, într-un one-man show, cu aceeaşi forţă şi aceeaşi subtilitate binecunoscute.

Spectacolul “Suflet românesc” este o izbucnire de revoltă, umor şi speranţă, o metaforă care ridică omul din mizeria acestei lumi, pentru a-i dezvălui o perspectivă mistică asupra istoriei, de natură să-l facă să renască, o probă de inegalabil talent şi o excepţională virtuozitate în exprimarea artistică.

Dan Puric spune, prin pantomimă, povestea ieşirii din comunism a poporului român, a încercării sale de acomodare la sistemul occidental, cu preţul unor umilinţe şi al unor suferinţe majore, în absenţa unei adevărate înţelegeri din partea Occidentului.

Spectacolul va fi urmat de o sesiune de autografe!

Scenariul şi regia: Dan Puric.

Coregrafie dans clasic şi modern: Svetlana Zotina. Coregrafie dans grecesc: Amalia Strinopoulou. Coregrafie dans popular: Costică Bălărău

Costume: Liliana Cenean.

Editare coloană sonoră: Radu Drăgănescu.

Miercuri, 7 mai, la ora 20.00.

Godot Cafe-Teatru

„Fragil”

Greg o iubeşte pe Steph cu adevărat, chiar dacă nu crede că e cea mai frumoasă femeie din lume. Steph însă vede altfel lucrurile când vine vorba de ea însăşi…

O piesă după Neil LaBute despre cât de imposibilă poate fi dragostea când nesiguranţa şi lipsa de încredere în tine şi în cel de lângă tine pun stăpânire pe oameni.

Spectacolul conţine limbaj licenţios şi este nerecomandat persoanelor sub 16 ani.

Regia: George Dogaru.

Cu: Andreea Grămoşteanu, Radu Iacoban, Mirela Zeţa, Marin Grigore.

Vineri, 9 mai, la ora 19.00.

”Masculin/Feminin”

Marius Manole în Masculin-Feminin

Un spectacol în care graniţele dintre sexe sunt încălcate, mai întâi cu seninătate, după care, cu tristeţe, apoi cu haz de necaz şi, în toate aceste situaţii, cu umor.

Cam cât de puternică poate fi o iubire? La câte schimbări rezistă ea? Cât de radicale sunt schimbările?

O comedie la care râsul e cu lacrimi… de tristeţe… Un spectacol despre iubire în toate genurile ei, adică masculin, feminin şi tot ce încape între acestea două. O piesă în care iubirea n-are nevoie de nimic ca să existe, nici măcar de buletin de identitate, nici măcar de dată de naştere.

„Nu trebuie neapărat să ne naştem ca să ne iubim, deşi iubirea e singurul lucru pentru care merită să te naşti.”

Un spectacol de Lia Bugnar.

Cu: Marius Manole, Ilinca Manolache, Andrei Aradits, Theodora Stanciu, Laura Creţ.

Vineri, 9 mai, la ora 22.00.

„Fă-mi loc!”

Medeea Marinescu şi Marius Manole fac teatru la puterea a patra.

Cea mai îndrăgită actriţă de film se întâlneşte în sfârşit cu cel mai „pe val” actor de teatru într-o comedie a cărei producţie este semnată de „Asociaţia INSPIRA”.

„Fă-mi loc!”, de Anthony Michineau, spune povestea a doi tineri ce se regăsesc în ajunul Crăciunului în cuşeta unui tren de noapte. Ea, o fată singură, şarmantă, aventurieră, el, un bărbat cu principii, pus în faţa unui eveniment neprevăzut ce-i va răsturna întreaga existenţă.

Suntem în ajunul Crăciunului. E momentul în care simţim mai mult ca oricând să fim înconjuraţi de familie şi de cei pe care îi iubim cu adevărat.

Hazardul îi aduce pe Manuel şi Camilla împreună, doi oameni ce nu au aparent nimic în comun, ceea ce va genera nenumărate „scântei”. Însă amândoi caută să înţeleagă şi să se înţeleagă, amândoi au nevoie să se destăinuie şi, mai mult, amândoi au nevoie de a se vindeca de singurătate.

Regia: Radu Beligan.

Cu: Marius Manole, Medeea Marinescu

Sâmbătă, 10 mai, la ora 15.00.

„Ne revedem în anul care a trecut”

În sala de aşteptare a unui aeroport, două cupluri într-un spaţiu de tranzit, asemănător cu sufletele lor. O fantezie extremă sau un joc pe care îl jucăm cu toţii? Povestea respiră în acelaşi timp cu noi, fiind un spectacol dedicat zilei de azi, la întâlnirea dintre generaţii… “viaţa ca un aeroport”, în care oamenii vin şi pleacă, în care iubirile se învârt precum călătoriile.

Aşa cum spune autorul, Ştefan Caraman, piesa este precum o femeie în miezul vârstei, te seduce instant şi-ţi activează nesiguranţa. Este despre iubire, sau mai degrabă despre iubiri; iubirile costă tocmai pentru că sunt gratuite, ne fac plăcere pentru că sunt dureroase şi sunt veşnice tocmai pentru că durează foarte puţin. Cât un tranzit dinspre avionul de Hamburg spre cel de Praga. Sau cam aşa ceva”.

Regia: Alexandru Nagy.

Cu: Gelu Niţu, Cătălina Mustaţă, Mihai Smarandache, Meda Victor.

Sâmbătă, 10 mai, la ora 19.00.

„7 dintr-o lovitură”

O piesă tipică de Lia Bugnar. Sub un pretext oarecare, autoarea pune la un loc nişte oameni care nu se cunosc şi îi lasă să scoată ce au mai bun, mai rău, mai penibil şi mai sensibil în ei. De această dată, pretextul e un reality show în urma căruia doi dintre cei şapte vor primi rolurile principale dintr-o telenovelă. Cum nu contează foarte tare povestea, ci felul în care e spusă, singura cale să aflaţi dacă bancul e sec sau, dimpotrivă, reuşit, este să vedeţi spectacolul.

În distribuţie Ilinca Manolache, Anghel Damian, Cătălin Babliuc, Lia Bugnar, Andrei Runcanu, Nicoleta Lefter, Marius Manole, Maria Obretin

Sâmbătă, 10 mai, la ora 22.00.

“O piesă deşănţată”

“Un spectacol în care toate personajele au dreptatea şi motivaţiile lor, o comedie în forma cea mai pură, fără niciun fel de pretenţie de adâncime. Faptul că pe alocuri râsul e întrerupt de o nedumerire de-a dreptul tragică e menit doar să dezechilibreze spectatorul, să-l ia pe nepregătite şi să-i smulgă noi hohote. O piesă care chiar e deşanţată, deşi toate personajele sunt pure ca omătul”, declară autoarea, Lia Bugnar.

Regia: Dorina Chiriac.

Cu: Marius Manole, Ilinca Manolache, Radu Iacoban, Lia Bugnar, Andrei Alexandru Huţuleac

Duminică, 11 mai, la ora 14.00.

„În parc”

În parc, la Godot Cafe Teatru

O piesă cu două personaje, în regia şi după un scenariu de Radu Iacoban, cu Rodica Lazăr şi Istvan Teglas.

Cei doi actori vor interpreta patru perechi din patru epoci diferite, în patru planuri diferite. Rodica Lazăr şi Istvan Teglas vor juca, pe rând, rolurile unor cupluri de personaje pe cât de neaşteptate, pe atât de diferite: Mihai Eminescu şi Veronica Micle, Regele Ferdinand şi Miţa Biciclista, criminalul în serie Râmaru şi o anumită Mihaela, precum şi un El şi o Ea din perioada actuală.

“Pentru «În parc» s-a făcut şi puţină documentare, pentru că faptele reale sunt întotdeauna cea mai bună trambulină pentru imaginarea unor situaţii dramatice”, spune regizorul şi scenaristul Radu Iacoban. “Spre exemplu, cearta dintre Eminescu şi Veronica Micle acasă la Titu Maiorescu chiar s-a întâmplat. Ce nu s-a întâmplat a fost discuţia dintre cei doi la 6 dimineaţa în Copou. Pentru Regele Ferdinand şi Miţa Biciclista mi-am permis să creez o întâlnire în parc, pornind de la nişte suspiciuni din epocă. La Râmaru a fost un pic mai greu. Am încercat să-l creionez ca pe un tip timid şi cu bune intenţii, ceea ce nu ştiu cât e de adevărat. Dar, hei… e teatru, nu e documentar!”

Cât despre cuplul din zilele noastre, Radu Iacoban spune că e perechea pe care o vezi peste tot astăzi. “E tăcerea pe care o degajă o masă într-un restaurant, e autismul imprimat de smartphone-uri, e lipsa de angajament într-o discuţie, e răceala, depresia, autosuficienţa. Nici nu contează dacă sunt corporatişti, dacă sunt de condiţie medie, contează doar că aceste cupluri seamănă cu noi. Piesa e scrisă cu nostalgiile discuţiilor de odinioară şi cu amărăciunea topicurilor neinteresante pe care le întâlneşti azi, din păcate din ce în ce mai des.”

Întrebat cum a ales actorii din distribuţie, Radu Iacoban, care semnează şi regia, spune că textul a fost scris cu Ana Ularu în minte. “Ana a fost cea care a auzit, criticat sau lăudat primele replici. Rodica Lazăr a apărut în distribuţie pentru că este o actriţă foarte bună şi pentru că ne este prietenă”. Cele două actriţe interpretează “cu schimbul“ rolul feminin.

Duminică, 11 mai, la ora 19.00.

“Freak Show”

Florin Piersic Jr în Freak Show

La zece ani după ultima reprezentaţie a spectacolului “Sex Drugs Rock and Roll” (premiul UNITER pentru cel mai bun actor al anului 2002), Florin Piersic Jr. revine cu “Freak Show”.

Realizat după un material scris de Florin Piersic Jr., în regia şi interpretarea sa, “Freak Show” este un one-man show unic în România.

Florin Piersic Jr. interpretează 13 personaje. Miliardar de carton. Muncitor pe şantier. Bancher. Pensionar. Producător de film. Profesor. Homeless…

Spectatorul are ocazia să urmărească evoluţia cameleonică a unui singur actor care se transformă continuu în alt personaj, într-o succesiune halucinantă.

Un spectacol dinamic, gândit astfel încât să ţină publicul cu sufletul la gură, timp de două ore.

Duminică, 11 mai, la ora 21.30.

Teatrul Mignon

“Elevator”, în premieră

Elevator, la Teatrul Mignon

Piesa aduce în fata spectatorilor un caz real întâmplat în Londra anului 2002. Textul scris de Gabriel Pintilei şi pus în scenă de Dorin Boca reuşeşte să acapareze pe nesimţite şi să nască în fiecare dintre noi întrebarea “dacă mi s-ar fi întâmplat mie?”. Inocenţă şi teribilism, idilă şi tensiune, dar mai presus de toate vulnerabilitate, toate acestea ne duc pe drumuri diferite direct în aparenta linişte de dinaintea furtunii.

“Marea Britanie, 2002. Doi tineri rămân blocaţi într-un ascensor dintr-o fabrică părăsită, pentru a face sex. Rămân blocaţi, iar situaţia devine dramatică atunci când minutele se transformă în ore şi orele în zile…”

Miscarea scenică: Iulian Glita. Scenografia: Raluca Boca şi Alexandru Poteca. Voci: Iulia Mihaela şi Bianca Mateescu. Lumini: Vova Rusnac.

În distribuţie: Florentina Năstase şi Vlad Bălan.

Vineri, 9 mai, la ora 19.30.

Teatrul Metropolis

“Folia, Shkepeare & Co.”

Folia, Shakespeare & Co

Un spectacol de Gigi Căciuleanu, pe texte de William Shakespeare. “Născându-ne, bocim că apărem în acest mare teatru de nebuni” (Regele Lear).

„Ideea acestui spectacol s-a născut încă din vremea în care, proaspăt solist al Operei din Bucureşti, dansam partitura Bofonului din «Lacul Lebedelor». De atunci m-am îndrăgostit de acest spirit nebun al măscăriciului: savant şi histrionic, comic şi tragic, doct şi în acelaşi timp impregnat de o permanentă auto-deriziune.

«La Folia» este iniţial un dans din Portugalia şi Spania, apărut în Evul Mediu târziu. O temă de baza simplă «codificată» pentru prima dată de Corelli, dând naştere la o piesă binecunoscută şi mondialmente recunoscută. Mulţi alţi compozitori cunoscuţi au scris variaţiile lor pe această temă întrecându-se în virtuozitate şi inventivitate: Scarlati, Vivaldi, Marin Marais…

În cazul acestui spectacol, muzica este total reinventată, variaţiile pe tema La Folia fiind compuse de către tânărul compozitor şi om-orchestră Paul Ilea.

În lumea lui Shakespeare nebunia este o temă recurentă. Şi nu numai în comedii. În măsura în care el crede că numai masca nebuniei este în măsură să-l protejeze, Hamlet însuşi va juca rolul unui măscărici amar, creându-şi un personaj de bufon nebun şi cinic, care are dreptul de a spune ceea ce nu o poate face altfel”, mărturiseşte autorul spectacolului, Gigi Căciuleanu

Asistent coregraf: Lelia Marcu-Vladu. Scenografia: Corina Grămoşteanu.

Cu: Ramona Bărbuescu / Ioana Macarie, Rasmina Călbăjos, Relu Dobrin / Alexandru-Mircea Călin, Lari Cosmin Giorgescu, Ştefan Lupu, Ioana Marchidan, Cristian Osolos, Adrian Nour, Arcadie Rusu, Diana Spiridon, Lucile Julaud.

Spectacol realizat de Fundaţia „Art Production” în parteneriat cu Teatrul „Metropolis”.

Miercuri, 7 mai, ora 19.00.

“Tom şi Jerry”

“În piesa lui Rick Cleveland miza nu e o bucată de caşcaval sau o farfurie cu lapte. Tom şi Jerry sunt oameni care omoară oameni. Singura asemănare cu desenele animate stă în situaţiile comice.

Tom şi Jerry e o comedie extrem de neagră, la care o să râzi cu lacrimi. De crocodil”, afirmă regizorul spectacolului, Florin Piersic jr.

Scenografia: Tudor Prodan. Light design – Cătălin Nicolescu.

Cu: Florin Piersic jr., Paul Ipate, Laurenţiu Bănescu.

Joi, 8 mai, ora 19.00.

“Gaiţele”

Una dintre cele mai valoroase comedii ale dramaturgiei moderne româneşti, “Gaiţele” sau ”Cuibul de viespi” – cum se intitula la începutul anilor ’30, este un text de mare forţă dramatică de Alexandru Kiriţescu, care degajă o energie uriaşă.

O satiră socială, cum însuşi autorul ei o numea, “în care m-am străduit, cu adevăr şi mânie, să demasc lumea putredă ce mi se dezvăluise în toată hâda ei goliciune”, mărturisea autorul.

Un spectacol cu un enorm succes care s-a bucurat pâna acum de creaţia şi palmaresul unor mari actori ai scenei şi filmului românesc, un spectacol ce va putea fi văzut la “Metropolis” într-o admirabilă distribuţie.

Un spectacol pe care nu aveţi voie să-l rataţi, care nu poate să nu provoace râsul sau, cel puţin, de la care nu poţi ieşi fără a avea zâmbete pe buze.

Regia: Dan Tudor.

Scenografia: Corina Grămoşteanu. Muzica: Vlaicu Golcea.

Cu o excepţională distribuţie: Florina Cercel, Rodica Popescu Bitănescu, Ileana Stana Ionescu, Olga Delia Mateescu, Marius Bodochi/ Tomi Cristin, Pavel Bârsan/ Răzvan Oprea, Orodel Olaru/ Dragoş Ionescu, Ilinca Goia/ Mihaela Teleoacă, Monica Davidescu/ Ana Ioana Macaria, Carmen Ionescu/ Diana Dumbravă, Raluca Petra/ Afrodita Androne.

Vineri, 9 mai, la ora 19.00.

“Doi pe o bancă”

O poveste emoţionantă în care adevărurile se dezvăluie greu, dureros, cu intensitate.

Regizorul Emanuel Pârvu propune publicului un alt spectacol – aceeaşi piesă, acelaşi decor, într-o distribuţie remarcabilă, doi mari actori ai scenei româneşti, Tania Filip şi Florin Zamfirescu, în spectacolul „Doi pe-o bancă”, de Aleksandr Ghelman.

După succesul din anii trecuţi în care doi tineri şi foarte talentaţi actori, Adela Popescu şi Mihai Bendeac, au umplut sălile Teatrului Metropolis, propunându-ne o poveste ce a creionat universul emoţional al unei vârste la început de viaţă, Teatrul Metropolis vă invită să imaginaţi împreună un arc peste timp, de această dată fiind martorii unui scenariu ce sintetizează, în aproximativ două ore, toată gama de emoţii pe care o traversează un cuplu ce face cunoştintă într-un parc.

Povestea capătă alte dimensiuni, personajele au altă vârstă, iar întâlnirea şi trăirea lor e expresia experienţei unui cuplu care a traversat deja o bună parte din viaţă.

Într-un mod subtil şi discret mulţi dintre noi s-ar putea recunoaşte cel puţin într-una dintre situaţiile asemănătoare din viaţă. Căci „Doi pe-o bancă” e fărâma de adevăr al fiecăruia sau măcar rodul unui sensibil monolog interior pe care l-am imaginat cândva.

Scenografia: Bogdan Spătaru. Costume: Cassandra Bodron.

Sâmbătă, 10 mai, ora 19.00.

“Bădăranii”

În 1957, Grigore Vasiliu Birlic, Alexandru Giugaru, Radu Beligan, George Calboreanu şi Silvia Dumitrescu Timica jucau în aer liber, pe o ploaie torenţială şi obţineau un succes enorm la Festivalul “Carlo Goldoni” de la Veneţia, cu spectacolul Teatrului National, “Bădăranii”, de Carlo Goldoni, regizat de Sică Alexandrescu.

În 2013, mari actori ai teatrului din România se încarcă cu amintirea acelui succes şi cu energia unei comedii nemuritoare. Nu trebuie să rataţi această întâlnire!

Un spectacol în care trei bărbaţi îşi chinuiesc nevestele cu toanele lor şi fac pe supăraţii doar ca să arate ei cine-s stăpânii în casă. Doar că soţiile lor fac tot cum le taie capul şi la finalul piesei îi pun la punct pe bădăranii deveniţi mieluşei.

Regia artistică: Dan Tudor.

Scenografia: Corina Grămoşteanu. Muzica originală: Vlaicu Golcea.

Mişcare: Florin Fieroiu.

Cu: Mircea Albulescu, Costel Constantin, Gheorghe Visu, Eusebiu Ştefănescu, Adriana Trandafir, Cecilia Bârbora, Gabriela Popescu, Miriam Rizea, Adrian Anghel, Sergiu Fleşner, Alexandru Stanciu, Horia Muntean, Walid Ellenthey, Dan Apăvăloaiei.

Duminică, 11 Mai, ora 16.00.

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.