La un an de la dezastru, legi la fel de nemiloase

Organizația Animals International anunță într-un comunicat că marți va comemora miile de animale care în urmă cu un an au îndurat o moarte oribilă în portul Midia, atunci când vaporul Queen Hind s-a răsturnat. Organizația condamnă lipsa de acțiune a Guvernului României în anul care a trecut de la tragedie. Mai grav, Parlamentul României a dat o lege care înrăutățește situația pentru animale și poate declanșa un infringement din partea Comisiei Europene.

De fapt, România exportă mai bine de 2/3 din ovinele trimise din UE către țări terțe și a urcat pe locul 2 la exportul de bovine, după Spania, surclasând în ultimul an chiar și Franța. Această creștere s-a petrecut în vreme ce Guvernul României nici măcar nu a publicat concluziile și măsurile luate în urma anchetei asupra dezastrului de la Midia. Guvernul a eșuat de asemenea să prezinte progresul realizat în legătură cu angajamentul pe termen mediu de a înlocui exportul de animale vii cu cel de carne.

„A trecut un an de la dezastrul major din portul Midia. Guvernul nu a făcut niciun pas înainte pentru a opri exportul cu animale vii, iar în privința anchetei asupra tragediei, nu există încă o rezoluție față de ceea ce este evident. Vaporul Queen Hind era supraîncărcat, iar animalele au fost condamnate la o moarte cruntă și inevitabilă cauzată de lăcomie și corupție. În vreme ce autoritatea centrală insistă că pe vapor erau cu 10% mai puține animale decât de obicei, compania care a asigurat ranfluarea epavei a anunțat că a descoperit punți secrete care nu apar în documentele intitiale şi pe care erau animale”, a spus Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

În ciuda dovezilor care arată că în timpul transportului pe timpul verii, animalele suferă din cauza caniculei, Parlamentul României a votat tocmai la mijlocul verii trecute o lege care permite explicit exporturile chiar și atunci când temperatura depășește 35°C, dacă animalele sunt tunse și vapoarele încărcate cu 10% mai puține animale decât de obicei. Dar această prevedere încalcă Regulamentul UE 1/2005, care cere Statelor Membre să oprească exporturile dacă sunt prognozate temperaturi peste 30°C.

„Legea a fost dezbătută după tragedia Queen Hind și initial urmărea îmbunătățirea condițiilor de bunăstare a animalelor transportate prin suspendarea exportului pe timpul verii și plasarea unui medic veterinar la bordul fiecărui vapor pentru restul anului, la fel cum a făcut și Australia. Dar interferența fizică a firmelor arabe de export de animale vii susținute de ANSVSA în dezbaterile Parlamentare au anulat aceste prevederi, legea fiind promulgată de președintele Klaus Iohannis într-o formă care încalcă legislația europeană. Asta arată cât de nemiloasă este această industrie”, a adăugat Păun.

Yaron Lapidot de la organizația Israel Against Live Shipments a explicat că “Vedem mereu animale sosite cu vaporul din România care sunt epuizate, rănite și acoperite în propriile excremente. Animalele moarte pe vapor sunt aruncate în apă și ajung chiar și pe plajele noastre turistice. Animalele care suprviețuiesc croazierei sunt ucise în Israel pentru carnea lor fără asomare. Unele animale sunt trimise mai departe cu camionul către Palestina unde, din câte știu, sunt ucise în plină stradă prin metode barbare. Cred că lucrurile nu se vor schimba aici. Singura șansă de a opri această suferința inutilă este ca România să interzică exportul de animale vii”.

Auditurile realizate de Comisia Europeană în porturile UE indică deficiențe majore, mai ales în România, țară care a autorizat mai bine de jumătate din flota care este în prezent utilizată la exportul de animale vii din UE către țări terțe. Comisia a concluzionat că aceste autorizații au fost acordate superficial și că aceste vapoare pun animalele în mare pericol. În plus față de aceste audituri, Comisia Euroepană a publicat în luna mai noua strategie care include revizuirea Regulamentului UE pentru transportul animalelor și care încurajează Statele Membre să păstreze valoarea adăugată în UE prin înlocuirea exportului de animale vii cu cel de carne.

De asemenea, Parlamentul European a anunțat în luna iunie demararea anchetei asupra exportului cu animale vii, comisia de investigație fiind constituită încă luna septembrie și analizând încălcările legislației comise de Statele Membre, inclusive România. „Această anchetă este un instrument foarte puternic și credem că europarlamentarii vor avea toate dovezile necesare pentru a susține eliminarea acestui comerț realizat pe seama suferinței animalelor”, a încheiat Păun.

Animals International cere Guvernului României să publice rezultatele anchetei și măsurile luate în cazul dezastrului Queen Hind de la Midia. Totodată, organizația cere Guvernului să își reafirme promisiunea politică inițială și să prezinte de urgență planul concret pentru înlocuirea exportului de animale vii cu cel de carne.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

7 Comentarii

  1. Pe sosele TIR-urile cu animale vii nu stau niciodata in vama in asteptare la cozi, trec primele indiferent transporta elefanti de circ, sau oi. Pe vapoarele unor companii maritime obscure poate cineva sa verifice, daca toti iau spagi grase inca de la plecarea din tara ajung direct dieta halal.
    In mod normal s-ar fi lasat cu implicarea DNA-uluio si cu arestari si condamnari grele. Dar coruptia e prea mare.

  2. Cred ca am ajuns la o limita. Comemoram niște oi. Voi sunteți sanatosi la cap?

  3. Uneori te gandesti daca nu meritam tot ceea ce ni se intampla. Omul inainte de toate ar trebui sa inteleaga ca orice fapta se va intoarce impotriva lui inzecit. Nu conteaza condiatia de animal sau gibon modificat genetic aka om. Conteaza cum gandesti si care sunt intentiile interioare. GOOD DEEDS. Iar daca pentru unii orice viata lasata p-aici nu conteaza inseamna ca a ramas la stadiul de gibon (nici macar cel „modificat”). A te impuia IN NESTIRE neavand ce sa manaci si ce sa produci asta este ceva de neinteles – cica am fi inteligenti. Gibonul modificat genetic baga pui la greu, construieste in dementa, taie paduri si crapa in el pana moare, ucigand paduri si otravind pamantul, distrugand absolut tot ce este in jurul lui. Modificarea genetica a plantelor si folosirea unor substante chimice ingrozitoare au dus la disparitia a milioane de specii de insecte. Prin urmare extinctia altor specii este rapida. Omul este cel mai involuat animal, cu o cruzime neinteleasa pentru o specie ce se autoconsidera cea mai inteligenta de aici…. Multumesc pentru articol.

  4. Ii deranjeaza ca am luat-o inaintea Frantei. Totul are substrat economic…..

  5. In 2009, in apropierea coastei libaneze, a fost un accident similar. Nava Dany F II, transportind animale vii, oi si vite mari, s-a rasturnat pe timp de furtuna din cauza unei deficiente de stabilitate. Toate animalele au pierit exact ca la Midia dar au murit si oameni, inclusiv comandantul navei. Nu s-a auzit atunci ca firma australina proprietara navei sau Australia insasi sa fie pusa sub infringement si sa i se interzica exportul de animale vii. Ma rog, Romania are statului ei ‘special’ …

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.