Mari Spectacole @Odeon online. Ionesco în regia lui A. Dabija

În aceste vremuri pline de încercări, în care lumea se închide, Odeonul rămâne deschis.

Continuăm seria Marilor Spectacole @ODEON difuzate online săptămânal și vă oferim joi, 16 aprilie, ora 18:00, spectacolul „Ionesco – 5 piese scurte” de Eugène Ionesco, regia Alexandru Dabija (data premierei: 31 martie 2007 durată: 1h

Regia: Alexandru Dabija

Scenografia: Alexandru Dabija și Laura Paraschiv

Muzica: Ada Milea

Traducerea: Vlad Russo și Vlad Zografi

Distribuție: Dorina Lazăr, Oana Ștefănescu, Antoaneta Zaharia, Ionel Mihăilescu, Gelu Nițu, Mircea Constantinescu, Pavel Bartoș

Spectacolul va fi transmis prin live streaming pe pagina noastră de Facebook și va fi disponibil online pe canalul de YouTube până la ora 24:00. Vă rugăm să fiți îngăduitori vizavi de calitatea filmării, pentru că înregistrarea a fost realizată pentru arhiva teatrului și nu pentru difuzare la premiera din 2007.

Spectacolul „Ionesco – 5 piese scurte” a fost în turneu la Paris, la Théâtre de la Huchette și a participat la numeroase festivaluri de teatru din țară: Alba Iulia, Arad, Galaţi, Piatra Neamţ, Buzău, Bucureşti, Timişoara, Sibiu, Sf. Gheorghe, Braşov.

 

În textele scurte ale lui Ionesco, alese de Alexandru Dabija pentru spectacolul de la Odeon, e condensată toată matricea retorică ionesciană. Piesele sunt ca niște crochiuri în care apar trasate liniile de forță ale unei dramaturgii care a născut un limbaj inventiv până la erupția fonetică.” / Mihaela Michailov

Salonul auto” a fost difuzat pentru prima oară la radio, în 1952 în cadrul emisiunii „Club d’essai”, animată de poetul şi dramaturgul Jean Tardieu. Pe scenă, scheciul a fost prezentat în august 1953 în cadrul „Spectacolului Ionesco”, regizat de Jacques Polieri la Théâtre de la Huchette din Paris, alături de alte şase scenete şi de dramatizarea după Căldura mare de Caragiale.

Îi cunoaşteţi?” a fost jucată în 1953 la Théâtre de la Huchette în „Spectacolul Ionesco”.

Lacuna” a fost publicată în Le Nouvel Observateur în ianuarie 1965, iar premiera a avut loc în acelaşi an, în februarie, la Teatrul Municipal din Aix. Un an mai târziu, piesa a fost pusă în scenă la Odeon-Théâtre de France, în regia lui Jean Louis Barrault.

Scris probabil prin 1950-1951, perioada cea mai ludică din creaţia lui Ionesco, „Guturaiul oniric”, care a făcut şi el parte din „Spectacolul Ionesco” din 1953, părea să se fi pierdut. Găsit în arhiva lui Jacques Polieri, a fost publicat în limba franceză abia în 2002, iar în limba română a apărut în 2004 în volumul de Teatru IV, la Editura Humanitas, ca şi celelalte patru piese scurte care alcătuiesc acest spectacol.

Sceneta „Fata de măritat”, dedicată lui Pierre Hechter, fratele lui Mihail Sebastian şi prieten cu soţii Ionesco, a fost publicată în Les Lettres nouvelles în 1953 şi apoi la editura Gallimard în volumul Theatre II în 1958. Spre deosebire de alte piese scurte, aceasta s-a bucurat de mai multe puneri în scenă: prima a avut loc în 1953 în cadrul „Spectacolului Ionesco” regizat de Jacques Polieri; au urmat două montări la Paris în 1966, la Théâtre de Poche-Montparnasse şi la Théâtre La Bruyere, iar în 1970 Teatrul Le Treteau din Paris a prezentat-o la New York.

Ionesco – 5 piese scurte este un spectacol de o uimitoare acuratețe a stilului.[…] Susținut excelent de actori, spectacolul lui Alexandru Dabija filtrează printr-un comic bine reliefat deconstrucția universală la nivel uman. Lumea fragmentată a lui Ionesco se recompune în spectacolul de la Odeon în umorul cald al lui Dabija.” Oana Stoica

[…] un spectacol de excepție. Reușita este dată în primul rând de abilitatea regizorală și de abordarea clasică, cu respect pentru litera textului.” Alina Boboc

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.