Măsurile economice din 2017, între speranță și deznădejde

Reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10% și neimpozitarea tranzacțiilor imobiliare cu o valoare mai mică de 450.000 lei sunt câteva dintre măsurile economice adoptate în 2017, printre promisiunile neonorate numărându-se noua lege a pensiilor sau înființarea Fondului Suveran de Investiții.

În cursul anului 2017, Executivul susținut de PNL și ALDE a aprobat unele măsuri economice anunțate în campania electorală de liderii social-democrați. Astfel, a fost redus impozitul pe venit de la 16% la 10% pentru salarii, activități independente, dobânzi, chirii, arendă și investiții. Vârful de lance al opoziţiei faţă de modificarea Codului fiscal prin care impozitul pe venitul salarial ar urma să scadă de la 16% la 10% nu este reprezentat de partidele de opoziţie, ci de administraţia locală, în frunte cu primarii, care provin din sânul partidului de guvernământ. Explicaţia este simplă: administraţia locală va fi cea mai afectată de reducerea de taxă, în condiţiile în care 71% din impozitul pe venitul salarial se face venit la administraţia locală. O reducere de la 16% la 10% a impozitului pe salarii presupune, fără calcule sofisticate, cel puţin într-o primă etapă, o reducere cu peste o treime a veniturilor statului din impozitul pe venitul salarial. Deci, o reducere proporţională a veniturilor bugetului local. În replică, Liviu Dragnea a dat asigurări că administrațiile locale nu vor avea în 2018 venituri mici decât în 2017.

De asemenea, tot controversată a fost și instituirea plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată, prin care firmele să fie obligate să-și deschidă un cont separat de TVA, la Trezorerie sau la bănci, din care să nu poată retrage bani, ci doar să primească de la clienți. Măsura a fost criticată de reprezentanții mediului de afaceri, se plâng şi de faptul că măsura le va bloca fluxul de numerar şi va creşte birocraţia. De asemenea, parlamentarii Opoziției au spus că ordonanţa care instituie plata defalcată a TVA instituie ”un experiment fiscal unic în Europa”.

”Vorbim despre un experiment pentru că alte ţări care mai aplică aşa aplică fie opţional, fie numai pentru companiile de stat. (…) Birocraţia infernală pe care o va reprezenta acest TVA split este un lucru la care noi vom supune economia României şi este un lucru negativ. Noi considerăm că deja birocraţia este înfiorătoare pentru mediul privat din România, IMM-urile trebuie să se conformeze la un număr de reglementări fiscale foarte mare şi în continuă schimbare. (…) Vă rugăm să nu votaţi această lege, să punem un capăt la ceea ce s-a numit ţopăială fiscală”, a afirmat deputatul USR Claudiu Năsui. La rândul său, deputatul PNL Bogdan Huţucă a spus că această ordonanţă este „cea mai mare aberaţie”. „Astăzi supunem aprobării cea mai mare aberaţie de la taxa pe stâlp. (…) Această măsură nu are decât două cauze principale. Una o reprezintă incapacitatea acestui guvern de a gestiona TVA şi transferă povara administrativă în curtea companiilor. A doua o reprezintă eşecul politicilor fiscal-bugetare în România şi nevoia disperată după resurse, fără a ţine cont de consecinţe. În acest context, PNL nu poate vota decât într-un fel: împotrivă”, a apreciat Bogdan Huţucă.

Printre măsurile economice specific mediului de afaceri se mai regăsesc neimpozitarea profitului în primii 10 ani de funcționare pentru firmele de cercetare-dezvoltare și impozit de 1% pentru microîntreprinderi și creșterea plafonului pentru încadrarea în această categorie la 500.000 euro cifră de afaceri. De asemenea, alte măsuri se referă la eliminarea impozitului pe venit pentru angajații sezonieri menținuți în câmpul muncii tot restul anului, laprecum și la creșterea pragului de venit de la 750 lei la 900 lei/lună pentru accesul pensionarilor la Programul de compensare cu 90% a prețului de referință la medicamente.

Guvernul nu va majora pensia minimă garantată la 640 de lei de la 1 ianuarie 2018, ci de la 1 iulie 2018, iar procentul de plată către Pilonul 2 de pensii va fi redus de la 5,1 la 3,7%, dar fără a fi afectată valoarea nominală din prezent.

Salariul minim a fost majorat de la 1.250 lei la 1.450 lei începând cu 1 februarie 2017. Începând cu 1 ianuarie 2018 salariul minim va crește la 1.900 de lei, însă începând cu anul viitor, salariul brut va include în întregime CAS și CASS, care sunt împărțite în prezent între angajat și angajator. Acest fapt va conduce la o creștere a salariului brut, fără ca salariul net să înregistreze, neapărat, aceeași evoluție.

Eliminarea impozitului pe venit pentru pensiile mai mici de 2.000 lei este o altă măsură adoptată în cursul anului. Măsura este, totuși, incompletă, deoarece în programul de guvernare anunțat inițial de PSD preciza că impozitul pe venit ar urma să scadă de la 16 % (2016) la 0 % la 1 ianuarie 2018 pentru salariații care au maximum 2.000 de lei brut pe lună și de la 16 % la 10 % (2018) pentru cei cu un salariu brut lunar de peste 2.000 lei.

O altă măsură anunțată în campania electorală, dar neonorată nici în prezent, deși termenul limită pentru intrarea în vigoare era 1 octombrie 2017, a fost Legea pensiilor. Anunțul amânării a fost făcut de președintele PSD, Liviu Dragnea, care a precizat, pe 18 octombrie 2017, că prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse în bugetul de stat pe 2018. Întrebat dacă a fost PSD nerealist în campanie atunci când a propus termenul de 1 octombrie pentru finalizarea Legii pensiilor şi depunerea sa în Parlament, Dragnea a răspuns: „Nu este vorba despre nereliasm, este vorba, dimpotrivă, de o abordare pragmatică. La vremea la care noi am discutat despre acest lucru, o spunem cu sinceritate, niciunul dintre noi nu ştia, nu avea dimensiunea grozăviei din interiorul sistemului de pensii din România”.

La rândul său, Călin Popescu Tăriceanu, întrebat cum s-a ajuns în cadrul coaliţiei de guvernare, la decizia privind amânarea legii pensiilor, a răspuns: „Cu grijă”.

„Am să vă spun ceea ce ştiu de la Ministerul Muncii. Legea este extrem de complicată, de stufoasă, şi măsurile care trebuiesc avute în vedere sunt de o amplitudine fără precedent. Adică sunt milioane de dosare care trebuiesc analizate pentru a evalua impactul acestei legi”, a susţinut el.

Nici Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii nu a fost încă înființat. Potrivit programului de guvernare, fondul trebuie alcătuit, în principal, din banii companiilor de stat profitabile, iar valoarea va depăşi 10 miliarde euro la orizontul anului 2020. Fondul va folosi veniturile din dividende ale acestor companii, dar va strânge fonduri şi din emisiuni de obligaţiuni sau din vânzarea de active neperformante precum case de odihnă şi hoteluri.

”Fondul suveran nu este singura prioritate, dar este o prioritate majoră. Codul administrativ este un document mare, este o lege importantă, este a doua prioritate legislativă, pentru că este o parte din reforma statului. Legea parteneriatului public-privat, după ce vine de la Guvern, să vedem dacă mai trebuie completată sau îmbunătăţită şi sunt celelalte legi pe care le vom stabili. Şi 2018 va fi un an plin din punct de vedere legislativ”, a spus pe 22 decembrie 2017, Dragnea, întrebat în legătură cu priorităţile legislative ale anului 2018.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Eugenia Solomon 1416 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Si autostrazile ? Si… impozitarea multinationalelor ? Acestea doua sunt esentiale pentru electorat !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.