Matei Vişniec şi Alexandru Dabija deschid seria de premiere ale anului 2016 la TNB

Început de an tumultuos la Teatrul Naţional din Bucureşti: 5 noi premiere şi alte două recent ieşite la rampă, conferinţe, expoziţii, teatru contemporan, românesc şi internaţional, cunoscute nume ale regiei, spectacole pentru toate vârstele – cu actori din toate generaţiile şi, în mod special, cu o pleiadă de foarte tineri actori. Proiecte neconvenţionale şi parateatrale se întâlnesc, şi în deschiderea anului 2016, cu teatrul tradiţional, de sorginte clasică, şi cu creaţiile actoriceşti şi regizorale de vârf.

Alexandru Dabija la repetiţiile spectacolului Recviem

Cea dintâi premieră a anului va avea loc pe scena Sălii Studio cu piesa lui Matei Vişniec, Recviem, o parabolă plină de haz şi ironie. Sau, mai precis, cum apreciază însuşi autorul, „Recviem este … un hohot de râs şi de plâns, întrucât istoria suferinţei omeneşti se împleteşte strâns şi cu absurdul, şi cu grotescul, şi chiar cu prostia”.

Ion Caramitru în Magic Naţional

Marius Manole, Emy Drăgoi şi Medeea Marinescu

Alexandru Dabija, regizorul spectacolului, aduce în scenă o formidabilă parabolă despre viaţă şi moarte, iscată de ororile războiului, cu lumea de dincolo, populată de morţii patriei, morţi demni sau nedemni, dar cu toţii marcaţi de aceleaşi răni din viaţă…

O distribuţie cu peste 20 de actori, majoritatea foarte tineri, alături de nume cunoscute ale Naţionalului bucureştean: Marius Rizea, Gavril Pătru, Ioan Andrei Ionescu, Afrodita Androne, Mihai Calotă.

Lari Giorgescu

Matei Vişniec va deschide şi seria de conferinţe a anului 2016 la TNB, duminică 17 ianuarie, ora 11.00, la Sala Atelier, cu tema Teatru şi jurnalism.

La Sala Pictura va avea loc, în următoarea perioadă, premiera O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii, după un roman de Mark Haddon, adaptare de Simon Stephens.

Anca Sigartău şi Emy Drăgoi

Aplauze furtunoase pentru Magic Naţional

Regia lui Bobi Pricop şi scenografia lui Adrian Damian, la care se adaugă costumele Lilianei Cenean, muzica lui Alexei Turcan şi proiecţiile video aranjate de Dan Adrian Ionescu şi Răzvan Mizdran îmbracă povestea într-o ambianţă scenică modernă, cu o scenotehnică ingenioasă. Un spectacol sensibil şi captivant despre inocenţa pierdută, alienare, limitele comunicării, nevrozele zilelor noastre şi oameni rătăciţi printre cuvinte, în care personajele (în ordinea autorului) vor fi interpretate de: Ciprian Nicula, Emilian Oprea, Carmen Ungureanu, Ana Ciontea, Rodica Ionescu.

Maia Morgenstern în Visul unei nopţi de vară

La Sala Atelier, va avea loc premiera spectacolului Lut (Klei, 2002), cel mai cunoscut text al autoarei olandeze Marijke Schermer, care a scris peste 10 piese de teatru şi două romane, distinsă, în 2009, cu Premiul pentru Literatură Charlotte Kohler. O dramă încărcată de melancolii nordice, iubiri spulberate şi idealuri pierdute. O piesă despre dureroasa despărţire de trecut, cu personaje bogat construite, conflicte puternice şi un deznodământ neaşteptat, brutal, care însă, paradoxal, aduce liniştea. O distribuţie remarcabilă, având-o în prim-plan pe Irina Movilă, căreia i se alătură Mircea Rusu, Claudiu Istodor, Natalia Călin şi Cristina Constantinescu. Şi, la prima lui întâlnire cu Naţionalul bucureştean, regizorul Vlad Massaci, în tandem artistic cu scenograful Andu Dumitrescu.

Univers clocotind de energii vitale în Visul unei nopţi de vară

Alte două premiere vor avea loc la Sala Mică, unde Programul 9G la TNB continuă în această stagiune cu (D)efectul Placebo, un proiect coordonat artistic de Ştefan Lupu, şi Beckett coupé în regia lui Dragoş Alexandru Muşoiu. În primăvară va fi lansat anunţul de selecţie pentru cea de-a treia ediţie a programului.

Marius Bodochi, într-un rol în care cu siguranţă îl veţi aplauda

Între cele mai recente premiere ale Naţionalului bucureştean, care se joacă la Sala Mare, Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare, în regia lui Petrică Ionescu, a avut deja prima întâlnire din acest an cu publicul, iar spectacolul-concert regizat de Ion Caramitru, Magic Naţional, care a ridicat Sala Mare în picioare la final de decembrie, revine pe afiş – în 17 şi 23 ianuarie, de la ora 19.30.

Spectacole pe care le puteţi vedea în acest weekend

”Terorism”, o piesă în priză directă cu realitatea

Adela Mărculescu în Terorism, într-un rol dramatic

La fel ca Ilf şi Petrov, Oleg şi Vladimir Presniakov scriu în tandem. Semnătura sub care publică, fraţii Presniakov, a devenit, rapid, „marcă înregistrată” a teatrului rusesc. Piesa „Terorism” le-a adus celebritatea internaţională şi onoarea de a fi cei mai jucaţi dramaturgi ruşi după Cehov.

Cu „Terorism”, regizorul Felix Alexa practică un tip de teatru aflat în priză directă cu realitatea. Ideea montării acestui text la TNB s-a născut în zilele ulterioare atentatului de la Paris împotriva revistei „Charlie Hebdo”.

De ce, brusc, devenim cu toţii incontrolabili? – se întreabă unul dintre personajele cheie ale acestei piese. Răspunsul îl puteţi afla într-un spectacol modern, construit pe baza unor poveşti de viaţă legate între ele. „Terorism” – o punere în scenă cu structură circulară, aidoma unei hore a terorii, în care se înlănţuie umorul sardonic, ironia, frica şi absurdul existenţei. O farsă apocaliptică despre eşecul lumii contemporane.

„Piesa demonstrează că nu e neapărată nevoie de cadavre, pentru ca undeva, în adâncul nostru, să murim încet sub teroarea propriei vieţi cotidiene. Având, totuşi, iluzia fericirii…” (Felix Alexa)

Scenă din Terorism

Terorism este un spectacol mânuit cu artă de regizor în compania unor actori deosebiţi; transmite emoţie, tensiune, suspans spectatorilor, fără ostentaţia trimiterii prin efecte la problema fierbinte a terorismului ce ameninţă geopolitic realitatea actuală. Pentru prima scenă a ţării, ca şi pentru viaţa teatrală marchează un eveniment prin alegerea repertorială şi realizarea scenică”.

Regia: Felix Alexa

Scenografie: Andrada Chiriac Ilustraţie muzicală: Felix Alexa

În distribuţie:

Claudiu Bleonţ

Marius Bodochi

Ileana Stana Ionescu

Adela Mărculescu

Irina Movilă

Andrei Finţi

Mihai Călin

Tania Popa

Mihai Calotă

Răzvan Oprea

Florentina Ţilea

Rodica Ionescu

Natalia Călin

Victor Țăpeanu

Laurenţiu Andronescu

Darin Don, Luca Ciucan

Spectacolul poate fi vizionat azi la ora 20.00

”Vizita bătrânei doamne”, un spectacol cu o regie şi scenografie uluitoare

Maia Morgenstern şi Mircea Rusu în Vizita bătrânei doamne

Unul dintre cei mai importanţi dramaturgi ai lumii, Friedrich Dürrenmatt, cu o piesă devenită clasică, ridică o întrebare mai acută, azi, decât oricând: Poate un miliard de dolari să cumpere conştiinţa unui întreg oraş? Un text despre umanitatea redusă la scara unui umil târg de provincie, construit pe o necruţătoare satiră de moravuri care anihilează barierele dintre victime şi călăi.

Un spectacol cu o regie de o uluitoare plasticitate şi un surprinzător dinamism şi care pune strălucit în valoare nenumăratele posibilităţi tehnice ale Sălii Mari. O scenografie fabuloasă recreează cu inventivitate un oraş în plină mişcare pentru a-i conferi spectatorului iluzia că se află în inima acţiunii. Amestec de comedie feroce şi dramă, Vizita bătrânei doamne este un spectacol despre vină, răzbunare şi lăcomie, susţinut de o formidabilă echipă de artişti din Bulgaria (Alexander Morfov – regia, Nikola Toromanov – scenografia) şi Marea Britanie (Chris Jaeger – lighting design) precum şi de mari actori ai Naţionalului bucureştean.

Un spectacol clădit pe o interogaţie care incomodează: ce preţ are conştiinţa fiecăruia dintre noi – teancuri de dolari sau, poate, 30 de arginţi?

”Montarea este grandioasă şi se datorează inventivităţii regizorului şi a scenografului din Bulgaria, Nikola Toromanov, ajutaţi de tehnica scenei Sălii Mari, cu o funcţionalitate neobişnuită. În decorul, spectaculos şi uşor de schimbat, e lume multă, căci distribuţia e mare şi figuraţia la fel. (…) Manipularea gloatei de către miliardară e ţesută fin în scenă. Demnitatea oamenilor este târâtă benevol spre trădare (…). Mulţimea ipocrită nu-şi doreşte decât bani, tot mai mulţi bani, şi astfel principiile moralei sunt annihilate”.

Maia Morgenstern într-un rol de zile mari

Traducere: Maşa Dinescu, Alexander Morfov

Regia: Alexander Morfov

Costume: Andrada Chiriac

Decor: Nikola Toromanov

Coregrafie: Galina Bobeicu

Light design: Chris Jaeger

În distribuţie: Klara Zachanassian: Maia Morgenstern Alfred Ill – Miller: Mircea Rusu

Soţia lui: Afrodita Androne Fiica lui: Sorina Ştefănescu

Fiul lui: Emilian Mârnea

Cezar Grumăzescu Profesorul: Constantin Dinulescu

Primarul: Marius Rizea Poliţistul: Răzvan Oprea

Preotul: Dragoş Ionescu Pictorul: Mihai Călin

Hofbauer: Marcelo-S Cobzariu Medicul: Dorin Andone

Valet: Costel Constantin Loby, Șeful de tren: Ovidiu Cuncea

Şeful de gară, Koby: Mihai Calotă Al şaptelea soţ, Ziarist: Mihai Munteniţă

Marllene, secretara primarului: Victoria Dicu Helge: Costina Ciuciulică

Fulvia Folosea

Spectacolul poate fi vizionat în 9 şi 10 ianuarie (Sala Mare) 19.00

Fata din curcubeu, o piesă pe care doreşti să o revezi

Tania Popa în Fata din curcubeu

Un one-woman show de Lia Bugnar, cu Tania Popa

Regia: Lia Bugnar

„Tania Popa e actriţa aia care a intrat la 16 ani la facultatea de teatru şi toată lumea a decis că-i genială. Basarabeancă talentată, de. După care ne-am obişnuit cu ea, s-a obişnuit şi ea cu ea şi… nu ştiu, parcă anii i-au mai tuns din raze. Zilele astea o să iasă cu un spectacol scris şi îndrumat de mine…

Acum ea îl înfloreşte la fereastra voastră şi îl înfructeşte, şi îl desfrunzeşte, şi îi retează crengile sub ochii voştri. (…)

E, poate, cel mai frumos lucru pe care l-am văzut în ultimul timp. Tania e mai Tanie decât a fost ea vreodată… e ca un pumn în stomac, e ca un borcan de iaurt pe spatele ars al unui rătăcit în Sahara, e ca o pană de păun picată în şleaul înnoroiat lăsat de roata unui tractor, e ca numărul de pe braţul unui evreu supravieţuitor, e ca un hohot de râs când încă nu ţi-a trecut tristeţea de adineauri…

Deci, cuvinte cheie de ţinut minte: Tania, fata din curcubeu, naţional, curând, înspăimântător de frumos. Se va întâmpla începând cu luna martie la Naţional şi ar fi o idee câştigătoare să-l vedeţi”.

„Tania Popa o interpretează cu atâta tandreţe, optimism şi bucurie pe această fată din Curcubeu, e atât de plină de grijă şi iubire pentru personajul său, încât fiecare minut, fiecare amănunt pe care îl afli, te face să o iubeşti, să vrei să o iei cu tine acasă. Şi asta se şi întâmplă, pentru că, după spectacol, ceva din poveştile triste, spuse cu haz asumat şi amar şi inima deschisă, se lipesc de inima ta şi rămân acolo. Cresc în tine, apoi, şi te fac să îi priveşi altfel pe cei din jur. Nu o poţi uita pe această fată din Curcubeu. Datorită poveştii scrise atât de simplu şi de emoţionant de Lia Bugnar şi a interpretării rafinate, a bucuriei de a fi pe scenă şi a dragostei pentru spectatori a Taniei Popa. Pur şi simpu, este acel specacol pe care îţi doreşti să îl revezi. De care ţi se face dor. E ca o ploaie caldă de vară în care alergi fericit.”

Pe 9 ian 2016 (Sala Atelier) 20.00

Teatrul Naţional din Chişinău revine la TNB cu două reprezentaţii

Personaje trecute de prima tinereţe, dar cu o iubire cu năbădăi, în Filumena Marturano

În cadrul schimburilor culturale, în acest an turneul Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău, început cu imens succes în 2014, aduce în următoarea perioadă, la Bucureşti, două spectacole ale Teatrului Naţional din Chişinău: Casa de pe graniţă de Slawomir Mrozek, spectacol programat pe 20 ianuarie, ora 20.00, şi Filumena Marturano sau Divorţ în stil italian de Eduardo de Filippo, 21 ianuarie, ora 20.00, ambele pe scena Sălii Studio.

Remarcabila şi îndrăgita trupă a Teatrului Naţional Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău revine în curând pe scena Naţionalului bucureştean cu alte două spectacole de succes din repertoriul său, Casa de pe graniţă de Slawomir Mrozek şi Filumena Marturano de Eduardo de Filippo.

Turneul din 2016 vine ca o prelungire firească a proiectului demarat în 2014, care s-a bucurat de un imens succes, Teatru Românesc la Bucureşti şi Chişinău, cel mai amplu schimb cultural între două Teatre Naţionale.

Miercuri 20 ianuarie, de la ora 20.00, la Sala Studio, se va juca spectacolul Casa de pe graniţă de Slawomir Mrozek, premieră care a avut loc în deschiderea Reuniunii Teatrelor Naţionale de la Chişinău, în toamna lui 2015.

Filumena Marturano sau Divorţ în stil italian

Piesa cunoscutului dramaturg contemporan polonez, citită ca o formidabilă fabulă caustică, este o profeţie periculos de reală în mileniul bântuit de războaie şi calamităţi, fiind şi una dintre creaţiile de început ale lui Mrozek, care, din nefericire, îşi dovedeşte actualitatea tot mai pregnant, de la un deceniu la altul.

Casa de pe graniţă descrie situaţia unei familii ce primeşte vestea că graniţele au fost retrasate din raţiuni istorice, astfel că noul hotar trece chiar prin mijlocul casei lor, prin sufragerie. „O situaţie absurdă, în care diplomaţii dispun de destinele noastre, ne privează de intimitate. Mi-am propus ca tot ce se întâmplă în scenă să fie cât mai real”, a declarat regizoarea, Agnieszka Korytkowska-Mazur.

Casa de pe graniţă este şi un proiect moldo-polonez de succes şi o reuniune remarcabilă de forţe artistice. Realizatorii spectacolului vin din Polonia: Agnieszka Korytkowska-Mazur semnează regia, Pawel Dobrzycki, scenografia, iar Maciej Zakliczynski – mişcarea scenică şi selecţia muzicală.

În spectacol joacă actorii Naţionalului din Chişinău: Petru Hadârcă, Silvia Luca, Iurie Negoiţă, Ninela Caranfil, Draga-Dumitriţa Drumi, Igor Babiac, Petru Oistric, Valentin Zorilă, Iurie Radu, Iurie Focşa, Ion Mocanu, Anişoara Bunescu, Lilia Bejan, Mihaela Damian-Oistric, Doriana Zubcu-Mărginean, Ana Tkacenko.

Cel de-al doilea spectacol al turneului va avea loc joi 21 ianuarie, de la ora 20.00, la Sala Studio, cu piesa Filumena Marturano sau Divorţ în stil italian de Eduardo de Filippo, adaptarea şi regia fiind asigurate de unul dintre cei mai apreciaţi creatori de spectacole basarabeni, Alexandru Vasilache.

Casa de pe graniţă, un spectacol al Teatrului din Chişinău

Subiectul piesei e cunoscut şi din celebrul film cu Sophia Loren şi Marcello Mastroiani, însă minunatul duet al protagoniştilor moldoveni (Petru HadârcăSilvia Luca) îi conferă o nouă profunzime. Personajele au trecut de prima tinereţe, iar iubirea lor cu năbădăi, cu tunete şi fulgere, generează dialoguri suculente, presărate cu picanterii.

“În piesă e multă patimă, sunt nervi dezgoliţi. Filumena şi Domenico îşi regândesc faptele, îşi limpezesc sentimentele. Până la urmă ei înţeleg cât de importantă e familia, cât de rezistentă e dragostea, spune regizorul. Dedic acest spectacol tuturor celor care menţin sentimentul de dragoste în cuplu, în familie, zeci de ani”.

Povestea cucereşte prin sinceritate şi culminează cu un aşteptat happy-end. Aceasta ar fi pe scurt cartea de vizită a unui spectacol cu mare succes de public.

Turneul la Bucureşti se desfăşoară cu sprijinul Hotelului Capitol.

Sunteţi aşteptaţi la Teatrul Naţional din Bucureşti! … un teatru care încearcă să-şi onoreze motto-ul „un teatru nou pentru un public nou”, sub care îşi desfăşoară activitatea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.