Dacă într-un film horror s-ar face trecerea la secvenţele unei comedii, ai sesiza că e în neregulă ceva.
În realitatea cea reală nu se miră nimeni, iată, că am cotit-o peste noapte de la secvenţe de îngrijorare pandemică la euforia şi furia unor aglomerări protestatare? Pare-se că nu. În orice caz, nu media mainstream e mirată.
Un filosof al mijloacelor de informare în masă, Marshall McLuhan, spunea că, în acest domeniu, mesajul numărul 1 nu ar fi ceea ce comunică media, ci chiar media ar constitui acest mesaj. Adică, una ar fi pentru minte să citească ceva scris pe hârtie şi cu totul alta ar fi să citească ceva pe un suport electronic, cum ar fi televizorul. Pe vremea lui McLuhan nu apăruseră smartphone-urile, dar existau calculatoare, şi teza filosofului era că o combinaţie scris-imagine va contribui la retribalizarea minţilor.
După flerul meu, exact asta am trăit sub pandemia COVID 19. Iată ce firesc nişte imagini noi (aglomeraţii protestatare) au înlocuit grijile cotidianului pandemic şi au schimbat agenda distanţare-măşti-vaccin într-o altă agendă: antirasism-Trump-alegeri. Hocus-pocus… Noile mijloace de informare în masă sunt magice. Acesta e mesajul lor cel mai adânc. Cel de la suprafaţă trece uşor de la horror la comedie, fără ca mintea retribalizată să aibă crampe logice. Păi, nu vă temeţi că formaţi aglomerări care vor răspândi noul virus? Reporterii mainstream nu pun întrebarea aceasta, ca nu cumva să afle că aglomeraţii vor să demonstreze ceva nasol despre această răspândire. Ei, reporterii, dau de înţeles că un act rasist nu putea rămâne fără urmări chiar dacă protestele ar deveni focarele unui nou val de infectări. Dar nici linia antirasistă a aglomeraţiilor nu le stă mult la suflet.
Hocus-pocus şi iată cum ies din pălărie interpretări politice ale evenimentelor! SARS-CoV 2 nu a putut fi legat decisiv de şansele lui Trump la următoarele alegeri prezidenţiale. Aceste proteste antirasiste, da. Păi, cine a avut atitudini rasiste în campania sa electorală? Cine a încurajat discriminările rasiale? Aşadar, sub genunchiul lui Derek Chauvin era mutra lui Donald Trump.
Mesajul de la suprafaţă acesta este acum. În adâncuri, magia lui „Dă-o încolo de pandemie, nu vedeţi ce se întâmplă?!”. Au murit 100.000 de americani sub SARS-CoV 2, dar numai decesul lui George Floyd serveşte bine cauza pentru care se agită minţile noastre retribalizate şi, brusc, netemătoare de coronavirusul secolului.
Buduca
McLuhan nu a folosit pluralul media, ci singularul, adica medium: „The medium is the message”…