Miraculoasa și trista primă zi de școală

S-a micșorat și prima zi de școală, ca și munții care mi se păreau de netrecut și care acum s-au micit ca niște clăi de fîn. Timpul le roade pe toate sau ne schimbă ochelarii cu care privim lumea! Am fost la prima zi de școală într-o curte betonată din cartierul Băneasa. Prima zi de școală se vedea pe străzi, printre blocuri, la florărese, în goana după locuri de parcare, în tonul de argint al vocilor celor mici, în privirea distantă și impunătoare a profesorilor, în mîinile strînse pînă la transpirație.

Prima zi de școală rămîne de neuitat, chiar și ignorată de autorități și de mass-media. Are încărcătura magică a începutului de drum prin viața plină de speranțe, de minuni și de nenorociri. Mărturisesc că în cartierul Băneasa, copiii și părinții arătau atît de îngrijiți încît mi s-au părut a fi strîns cu toții la o recepție simandicoasă! Așa arată prima zi de școală în București. Într-un sat de munte, arată ceva mai naiv, mai dulce, mai înecat de emoție! Oricît ar părea de ciudat, prima zi de școală rămîne bătută în aur pentru toți copiii de pe planetă, de la New York pînă într-un sat african.

Ce uriașă distanță în timp și de civilizație față de prima mea zi de școală în care am mers desculț, fără ghiozdan, fără autobuz care să ne ducă în centrul de comună, fără corn și fără lapte, fără chioșc în apropiere, fără cărți și caiete și fără discursuri inaugurale, dar cu o inimă care bătea mai ceva ca Tunurile din Navarone! Drumul spre școală avea un praf gros de cîteva degete și semăna cu o catifea groasă, dintre cele mai mătăsoase și mai parfumate din cîte am atins. Și care, pentru prima oară, frigea mai tare ca niciodată.
Ce înseamnă toate acestea? Că prima zi de școală ne rămîne în minte ca o zi de naștere intelectuală și că ea ne urmărește pînă cînd ajungem să schimbăm lumile. Forța cu care se imprimă în sufletul nostru și tot ce urmează cere o pregătire minuțioasă, o răspundere copleșitoare, o pricepere unică în felul ei (omul fiind de mii de ori mai complicat decît ordinatorul) și o grijă uriașă din partea comunităților și a conducătorilor.

Prima zi de școală nu se expediază cu un mesaj, cu vorbe goale și cu spoieli ieftine. Prima zi de școală dă măsura preocupării adulților și a statului pentru populația ce va să vină să le ia locul. Prima zi de școală arată ce fel de țară și ce fel de nație o gospodărește. Și ce fel de oameni vor locui România peste cîteva decenii.

Prima zi de școală nu lasă loc manualelor cu greșeli, profesorilor săraci sau miniștrilor mediocri schimbați pe bandă rulantă. Toată zarva stîrnită pentru întîrzierea unor modernizări ascunde neputința și lipsa noastră de seriozitate în a aborda fenomenul și a organiza educația în toată complexitatea.
Prima zi de școală arată ce fel viitor avem și cît de confuzi suntem în abordarea prezentului.
Cum scăpăm de starea în care ne aflăm? Răspunsul mi se pare a fi unul singur. Este vorba de reașezarea dascălului și a profesorului pe poziția onorabilă de odinioară. Prin asta trece singura cale spre un viitor onorabil pentru România!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 14

15 Comentarii

  1. În concluzie domnule Nistorescu este necesar dar nu suficient ca școala să fie zugrăvită, bancile curate și tinuta copilului îngrijită. Dar dorința copilului de a învăța și harul dascalului de a-l îndruma bate tot. Vezi și Efectul razelor gama asupra crăițelor. În 1954 la scoala Nr. 2 din Baia Mare am început clasa întâi 14 români, 15 evrei și doi unguri. Dar amintirea din clasele 1-4, mai am diploma de absolvire, nu este a veceului din fundul curți sau podele igienizate cu motorină, ci a tovarășei învațătoare Adelaida Micle. O doamnă distinsă și cu vocație. Și profesorii din clasele 5-7 și 8-11 care au avut rabdare cu noi românii, evreii au fost toți elevi străluciți, să descoperim bucuria de a învătare a Limbii române, a matematicii, a fizicii a stiințelor naturii, a istoriei. Și mai ales a cititului. A cititului singur pe lângă școală, a schimbatului de cărți între noi, a bibliotecii personale care îți permite să recitești. Accesul liber care-l au azi copii și tinerii la informație este fantastic dar pacatuiește prin faptul ca poate ocoli îndrumatorul, cel cara-ți decoperă vocați și nu te lasă să mergi pe drum ce se înfundă. Cret că tot școala cu dascăli severi va rămâne cheia performanței.

  2. Cum naiba sa ajungem la „reașezarea dascălului și a profesorului pe poziția onorabilă de odinioară”, cand in fruntea Tarii ne conduc analfabetii si beizadelele lor!?

    Uite ce i-a spus un OM SIMPLU analfabetei Veorica zilele trecute, la Tebea:
    „A fost aclamată de susţinătorii ei, însă nu a scăpat însă de apostrofări şi ironii. „Mergeţi mâine la şcoală, pe clasa I, să faceţi A, B, C, D, să învăţaţi, doamnă, că habar nu aveţi”, i-a strigat un bărbat aflat în mulţime. „Tăiaţi pensiile speciale!”, i-a cerut un alt nemulţumit. „Veac nu le taie, huo, numai măriţi la bugetari, măriţi întruna”, a fost răspunsul primit, tot din mulţime. O femeie i-a cerut premierului să plece din politică, însă acesta i-a răsuns că nu vrea.”
    Uite VIDEOClipul mai jos:
    Editat
    Dragos Patraru, la Starea natiei: „Când un analfabet ajunge prim-ministru, nu e clar că oricine poate să facă orice în această ţară, nu e clar că nu mai există repere, valori, nimic?”

    • Falsifici la tot pasul, Lilli, cu informații după ureche. Când ești lilli așa este?

    • Mitingistul din multime era sigur un securist. Ca si ceilalti care prinsesera glas la indemnul colegului. Astfel de grupuri de presiune isi fac treaba peste tot. Varstnici sau tineri sunt la fel de alfabetizati ca cel cu „mu e psd!”.

    • Vai de capul tau, Editat, daca ai ajuns sa citezi din „dragos patraru”! Pe timpuri, bai jegule, erai mai buna!

  3. Vaaai, descult, nea Nistorescule?! Ala era Niculae Moromete, bre, ai incurcat borcanele!

  4. Cornel Nistorescu, te pretuiesc si te respect. Am „batut” la picior fascinantele si miraculoasele locuri ale copilariei tale. Nu sunt insa convins ca dascalul si profesorul de astazi vrea sa aseze invatamantul pe pozitia onorabila de odinioara. Astazi am rememorat cate ceva din „parfumul” inceputurilor de an, jocurile copilariei in praful curtilor de scoala si a ulitelor satelor noastre. Suntem, Cornele, generatia anilor 50, se zice „Generatia de Aur” a Romaniei. Copiii plecati din satele romanesti in internate gimanziale sau de liceu, in camine studentesti, in armata, sa invatam carte sau o meserie si sa ne aparam tara. De la 10 ani am plecat de acasa cinci copii, si alturi de noi milioane si milioane, sa ne faurim un rost in viata. Ce efort urias pentru Statul Roman de atunci ?!. Am povestit nepotilor mei, aceste inceputuri ale vietii mele, in aceasta vara, pe plaja de la Olimp, deoarece doi din aceste minunatii de copii, un baiat si o fetita, au inceput clasa I-a- astazi. Dumnezeule, Doamne ce copilarie grea si fericita am mai avut si cat de mult-ii multumesc lui Dumnezeu pentru darul copiilor si nepotilor mei.

  5. Prima zi de scoala a fost si va fi intotdeauna un miracol pentru fiecare copil. Stiu si stiti si dv. acest lucru, am trecut si am trait cu totii aceasta zi. Indiferent de epoca sau de conditiile materiale. Este trista doar pentru dl. Nistorescu! O recomandare si o rugaminte, totodata pt domnia sa, ca de la unul dintre cititorii sai: decat sa publice articole stupide sau, in cel mai bun caz, neinspirate, mai bine sa faca altceva!

  6. Abunda scolile de copii cu probleme, de părinți care nu se mai înțeleg cu proprii copii, de familii distruse… Prea multi din generațiile post #89 sunt lipsiti de educație, victime ale unei subtile imbecilizării culturale. Școala actuala reformata de plutoane de experti malefici face parte dintr-un nou sistem social perfid, in care omul e o marfa, dintr-un model de inginerie socială importat in anii 90 de bursierii fundatiilor pregatiti sa destructureze RO culturala veche, de ministri si agenti politici îngusti la minte, la morala, ce au facut, prin subminarea programatica a scolii si dascalimii competente, ca « opera » cinica de dezordine socială si analfabetizare a copiilor sa fie inevitabile. RO, tradata de guvernanti, cu« elite mercenare » lesne de cumparat si praduita de capitalul global, a ajuns exportatoare de forță de muncă dar importatoare de armament ruginit sau dejectii ideologice din Occident. De 3 decenii ceea ce are mai bun națiunea româna, resursa umana, se pierde sau este exploatata in folosul marilor corporații straine. Soarta copiilor Romaniei este la cheremul unor „guvernanți“ manipulati de interese antiromanesti, lipsiti de merite sociale, culturale, politice, care de 3 decenii dovedesc că nu au planuri coerente pentru educatie in România și că nu pot conduce competent și onest, în folosul națiunii…

  7. ma asteptam la ceva mai mult decat aia cu „reasezarea dascalului” — de fapt niste corupti care umbla dupa banii parintilor, care au inebunit copii si parinti cu predare aiurea la matematica si romana sa-i faca pe parinti sa plateasca meditatii poate unor copii buni. Domnule ziarist stiati ca in scoli se preda „limba romana moderna” aia cu m–e, vulgaritati, americanisme..
    Legea educatiei din 2011 – batuta in cuie pentru milenii , indiferent de cine e la putere, asta distruge viata copiilor si familiilor, programele scolare, manualele private de kkat, scoala rasista, dascalele rasiste „rezistente” care protejeaza pe cei cu bani si functii si care acuza de comunism parintii care nu dau bani, cadouri, nu-si lasa copii pe mana lor… si multe altele

  8. e limpede ca in „noua” lume (inclusiv cea din „noua” educatie!) romantismul si trairile emotionale pure au si vor avea un rol extrem de scazut…lumea generatiei de maine (cata va mai fi !) este si va fi puternic marcata de tehnologie ,de retelele virtuale de (DE)socializare si a legaturilor chimismului indus (nu a celui natural!) de produsele farmaceutice (inclusiv droguri!)…cum sa mai simta parfumul salcamilor si teilor infloriti cand „mirosul” tinerilor de acum este al produselor sintetice de toate felurile sau al marijuanei?!…de ce s-a ajuns aici?…din vina noastra a celor care am inteles pericolul degradarii educationale si nu am facut NIMIC ca sa impiedicam lucrul acesta (scuze!!!…am facut CEVA: ne-am ales un monumente de subcultura , tradare de neam, aroganta si ipocrizie ca presedinti!) as vrea sa inchei cu un mesaj optimist dar nu-mi vine nimic in minte dupa ce am constatat ca statistica ne spune ca numarul elevilor din acest an este SUB trei milioane!

  9. Lili , sunt absolut de acord cu comentariul tau ! Romanul care a strigat Jos pensiile speciale , nu a stiut sarmanul , cu cine vorbeste ! Pai , mama si tatal acesor pensii ingrozitoare este PSD -ul , cu Dancila in frunte , si vor muri cu ele de git decit sa le desfiinteze …orbi si surzi , ei traiesc intr-o lume a lor ! P. S —- Achiesez si la comentariul lui Codrut …asa este , scoala romaneasca a devenit jucaria electorala a unor politicieni corupti si tradatori ! Care urmeaza sa fie arucati la gunoi , curind !

  10. Chiar asa, mergand prin „praful gros de cîteva degete și semăna cu o catifea groasă, dintre cele mai mătăsoase și mai parfumate din cîte am atins”-superba metafora !descult si fara ghizdan, elevii, scolarii, romanii au stiut sa reziste si sa treaca peste lipsurile materiale de tot felul din acea perioada.Si totusi, regimul comunist de atunci a asigurat dreptul la invatatura copiilor de categorii sociale sarace, modeste care altfel nu s-ar fi luminat prin Carte.Ziua de nastere intelectuala a venit-importanta- si in conditii modeste, totul este dragostea de cunoastere.Era un stat social cu adevarat, dar s-a intins coarda cu „generatiile de sacrificiu” care sacrificiu azi,s-a dus pe apa sambetei fiind Restaurata tot ce era urat inainte de asa zisa revolutie din 89!Desi in lg.funadmentala se mentine sintagma de stat social, el a devenit un stat antisocial si azi se vrea sa ramana asa -inegalitatile la retributii,pensii fiind crase.Soarta copiilor ce incep azi scoala, este o proiectare a socialului, unii vin simandicosi,altii paote nu au ce manca atunci cand ajung acasa !Depinde sansa multora dintre copii ,nu de egalitate -egalitate negata ca fiind „nefireasca”,ci de alti factori>Dar mai ales de a intelege ca este o cursa de colaborare prin care sa-si construiasca caracterul, invatarea si cu orice pret societatea trebuie sa faca acel lucru ca inocenta,puritatea si sufeltul lor sa nu fie lezate.Nu e uns tat de drept pt. ca garantiile au disparut,exista clasa bogata si clasa saraca si tocmai de aceea „nu se expediază cu un mesaj, cu vorbe goale și cu spoieli ieftine”.Toti avem o raspundere fata de viitorul copiilor nostri,nepotilor nostrii.Succes mult, BOBOCILOR!

  11. In prima zi de scoala m-au enervat copiii ailalti ca plangeau si m-am bagat intro clasa mai retrasa, si invatatoru care l-am avut acolo a fost un animal care ne batea cu paru. Karma is a bitch…

  12. Stimate Patraru sau Patrat,ce facem cu un specimen de felul dumitale,autoacreditat ziarist si formator de opinie ?Furia prostiei acumulate in vorbe pe care nici oligofrenii nu le rostesc,in chinul lor de a fi intelesi,va defineste autoportretul moral si chiar, material.Furia belicoasa,lipsita de greutatea reala a argumentelor,confirma putinatatea sinapselor care connfirma starea de ziarist analfabet

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.