
Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia SA, cel mai mare din România și unul dintre cele mai mari din Europa, continuă să caute soluții pentru redresarea activității, după ce a intrat în insolvență în iunie 2024. Administratorul judiciar, CITR, a anunțat că a identificat investitori privați dispuși să asigure capitalul de lucru necesar și să emită garanții pentru contractele cu clienții, conform unui document oficial analizat de Profit.ro.
Potrivit aceluiași document, instituțiile bancare au refuzat finanțarea din cauza situației de insolvență a societății, însă au fost găsite soluții alternative prin investitori privați și companii de investiții care pot emite scrisori de garanție. Finanțarea este legată, în parte, de lucrări de construcții petroliere offshore, cu faza a doua a proiectului estimată pentru a doua jumătate a anului 2026.
În paralel, angajații șantierului au protestat recent în fața Ministerului Economiei, acuzând lipsa unui plan concret de redresare și amintind că salariile restante, promise pentru luna august, nu au fost achitate.
Damen Shipyards Mangalia este controlat indirect de statul român prin Șantierul Naval 2 Mai SA (51% din acțiuni), restul de 49% fiind deținut de grupul olandez Damen Holding BV, al cărui contract de asociere este considerat reziliat. CITR solicită instanței definitivarea provizorie a tabelului de creanțe pentru a putea depune planul de reorganizare. Cel mai recent tabel preliminar indică datorii totale de 1,05 miliarde lei, din care peste 823 milioane lei sunt sub condiții suspensive, în timp ce creditorii au cerut aproape 1,94 miliarde lei.
Planul de reorganizare va depinde de contracte noi de execuție și reparații de nave, dar și de producția de structuri metalice maritime, precum docuri plutitoare sau structuri offshore. Administratorul judiciar subliniază că proiectele viitoare vor sta la baza reintegrării șantierului în circuitul economic și achitării creanțelor.
Recent, compania Mediterranean Shipping Company (MSC) și grupul turc Desan și-u arătat interesul pentru preluarea sau închirierea capacităților de producție ale șantierului. În paralel, statul român acuză Damen de falimentarea șantierului prin „operațiuni ilegale” în valoare de 55 milioane euro, în timp ce olandezii resping acuzațiile și susțin că toate operațiunile și documentele contabile au fost în conformitate cu legislația națională și internațională.
Cu o capacitate nominală de producție de aproximativ 3,5 milioane ore anual, Damen Shipyards Mangalia concurează cu șantiere din Europa, Turcia și Asia, iar succesul planului de reorganizare depinde atât de atragerea de contracte noi, cât și de finalizarea procedurilor de finanțare și garanții pentru proiectele viitoare.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.