Noi prezențe românești la Festivalul Internațional de Teatru din Almada

În perioada 4-18 iulie 2016 se va desfăşura cea de-a 33-a ediţie a Festivalului Internațional de Teatru de la Almada, cea mai importantă manifestare de acest gen din Portugalia. Institutul Cultural Român, alături de Compania de Teatru din Almada, vor prezenta spectacolul cu obiecte animate Adunarea Păsărilor după Farid Udin Attar, în interpretarea actorilor de la Teatrul Țăndărică din București. Spectacolul românesc va avea loc, duminică, 17 iulie, la ora 18.00, în sala mare a Teatrului da Trindade din Lisabona .

Comparat cu poemul original (ori cu dramatizarea lui Peter Brook şi Jean-Claude Carriere din 1979), Cristian Pepino, regizorul acestui spectacol, a ţinut cont în primul rând de valoarea şi dimensiunea universal umană a gândirii poetului persan Farid Udin Attar, a filozofiei orientale, a gândirii înaintate şi a cunoaşterii de sine. Drumul lung şi dificil al « iniţierii » în Adunarea păsărilor pentru marea călătorie se depărtează – la Attar – faţă de ceilalţi filozofi şi scriitori orientali – de “cer” şi devine demonstraţia adevărului de pe pământ, a adevărului din om – singur vinovat şi responsabil de destinul său.

El păstrează, pe de altă parte, frumuseţea şi originalitatea gândirii orientale, dar se depărtează de fanatismul funciar al credinţelor monoteiste, cu precădere al celei islamice, în favoarea raţionalismului şi a unui sens real pentru o viaţă reală. „Iniţierea” devine astfel un fapt de cunoaştere „în act” şi „pentru mine”, un drum al conştiinţei spre ea însăşi, temeiul unic al oricărei existenţe autentice în cadre sociale.

Adunarea păsărilor, o transpunere a căutării de sine

Tocmai această trăsătură fundamentală a literaturii lui Attar, această desprindere de religie, această deschidere larg umanistă a gândirii lui, a făcut ca Teatrul Țăndărică să opteze pentru transpunerea acestui text”, afirmă regizorul Cristian Pepino.

Regia şi scenografia: Cristian Pepino

Scenariul: după o idee de Michaela Tonitza Iordache

Costumele: Cristina Pepino

Ilustrația muzicală: Gabriel Apostol

Mânuire păpuși: Ioan Brancu

Mișcare scenică: Liliana Gavrilescu

Pregătire vocală: Decebal Marin

Distribuţia: Ioan Brancu, Gabriel Apostol, Liliana Gavrilescu, Decebal Marin, Geo Dinescu, Marin Fagu Andreea Ionescu, Cristian Mitescu, Roxana Vișan, Cristina Țane

Readus în atenția publicului după douăzeci și doi de ani de la prima sa montare, spectacolul repus în scenă de către Cristian Pepino la aniversarea a 70 de ani de Teatru Țăndărică a beneficiat de cronici laudative în critica de specialitate.

Adunarea păsărilor are peste 4.500 de versuri și dezvoltă o temă fundamentală a literaturii islamice, într-o suită de parabole: pasărea care caută libertatea, care se ridică deasupra piedicilor din lumea reală, în căutarea absolutului. Povestea lui Farid Uddin Attar este, pe scurt, povestea unei călătorii inițiatice în căutarea unei păsări gigantice, despre care se spune că ar locui în Arborele Vieții. Toate personajele vor trece în drumul lor peste șapte văi fermecate, iar la final fiecare își va descoperi adevăratul eu – eul profund, esența. (…) Un joc al umbrelor și al luminilor, care nu poate fi povestit, în care emoția există în formă pură și se naște, desigur, dintr-o foarte bună tehnică a mânuirii păpușilor, în spatele căreia există o idee la fel de bine articulate”, Monica Andronescu, critic de teatru

Pe lângă spectacolul non-verbal Adunarea păsărilor, România va fi reprezentată la ediția 2016 a FTA și de actorul Ionuț Caras de la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, care a fost invitat de către directorul festivalului portughez pentru susținerea unui număr de 10 ateliere de teatru elevilor de la diverse școli de specialitate din Almada. Atelierele vor avea loc în limba engleză, între 5 și 12 iulie, în intervalul orar 11.00 – 15.00, la Teatrul Municipal Joaquim Benite din Almada (Sala de Ensaios). Înscrierile sunt gratuite pentru studenți și pentru abonații festivalului.

Ionuț Caras a absolvit Facultatea de Teatru din Cluj în 2004, la clasa profesorului și mentorului Miklós Bács. A jucat în peste 40 de spectacole și a colaborat deja cu cei mai mari regizori din România: Andrei Șerban, Silviu Purcărete, Alexandru Dabija, Mihai Măniuțiu, Gábor Tompa sau Radu Afrim. A jucat în 2 filme de lung metraj (Portretul luptătorului la tinerețe, regia Constantin Popescu și De ce eu?, regia Tudor Giurgiu) și în mai multe scurtmetraje, unele din ele premiate la festivaluri internaționale de profil. Ionuț Caras a performat în cadrul a peste 30 de festivaluri naționale și internaționale de teatru, a susținut master class-uri la University of Hull, Marea Britanie, și la Théatre du Globule, Lyon, Franța.

Este actor la Teatrul Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca și lector univ. drd. la Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj. În 2015 a participat la Festivalul Internațional de Teatru din Almada, ca interpret în spectacolele de teatru Livada de vișini și Spectatorul condamnat la moarte.


Expresivul joc al umbrelor și luminilor

O călătorie inițiatică în căutarea libertății

Un spectacol metaforă

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.