O poveste despre instinct, despre nedreptate şi inegalitate sau „Tartuffe” în secolul XXI

Luni, 30 noiembrie, ora 20.10, la TVR2 şi TVR HD

Casa de producţie a TVR continuă seria re-evaluărilor contemporane a dramaturgilor clasici prin această preluare a spectacolului Tartuffe sau Impostorul de Molière, în varianta originală, necenzurată, pusă în scenă de Victor Ioan Frunză. Din distribuţie fac parte George Costin, Adrian Nicolae, Nicoleta Hâncu, Adela Mărculescu.

Credit foto Adriana Grand

Această poveste despre instinct, despre nedreptate şi inegalitate, animată de caractere puternice, este pusă în scenă într-o cheie de joc neaşteptată şi proaspătă. Conflictul din sânul familiei capătă, pe rând, accente comice, dramatice şi, în cele din urmă, tragice. O comedie despre bine şi rău, dar şi despre cât de greu e să deosebeşti binele de rău. Scandalul urcă pe scenă într-un spectacol deopotrivă amuzant şi tulburător, crud şi subtil. Ca Teatrul.

La moartea lui Molière, Biserica nu a permis să i se ţină slujba de înmormântare, atât de mult i-a „supărat” Tartuffe pe prelaţii francezi. Era 1673, trecuse aproape un deceniu de la prima reprezentaţie a piesei, un deceniu în care trimişii Domnului pe pământ nu înţeleseseră, totuşi, nimic din teatru. Piesa despre bigotul ipocrit Tartuffe, care, adăpostit de Orgon în familia sa, ajunge, de fapt, să o dezbine, să o anuleze, să o siluiască şi, în final, să o distrugă, aduce în prima-plan ipocrizia, folosirea religiei ca instrument de manipulare şi modalitate de a ascunde cele mai josnice pofte umane.

Credit foto Adrian Grand

Victor Ioan Frunză a propus publicului o nouă abordare a textului, pornind de la ceea ce îl făcea atât de incisiv şi valoros din secolul al XVII-lea încoace, a pus în scena varianta necenzurată a piesei, fără ultimul act, cu happy-end adăugat de nevoie de dramaturgul-actor care a trebuit să facă un compromis cu autorităţile vremii, şi a tradus în versuri versurile lui Molière.

În româneşte, piesa s-a jucat în proză şi nu înţeleg de ce. Pentru că asta schimbă fundamental lucrurile. Adaptarea de la vers la proză este cu totul altceva. Imaginaţi-vă cum ar arăta scena balconului din «Romeo şi Julieta», în care el i-ar spune: «Vai de mine, eşti un soare!». Cred că va fi un lucru rar pe scena românească, pentru că Molière nu s-a mai jucat de mult timp în versuri“, spune regizorul.

În decursul anilor, Victor Ioan Frunză a fost regizorul şi mentorul unei trupe de actori tineri şi talentaţi cu care a lucrat întotdeauna texte dintre cele mai dificile, precum Don Juan, al aceluiaşi Jean-Baptiste Poquelin, Familia Tot de Örkeny István, Scene din viaţa insectelor de Karel şi Josef Capek, Mobilă şi durere de Teodor Mazilu.

Credit foto Adrian Grand

Veţi avea ocazia să vă întâlniţi cu această trupă păstorită de Victor Ioan Frunză, câştigătoare a numeroase premii, între care George Costin cu Premiul UNITER pentru cel mai bun actor în 2013.

Decorul şi costumele: Adriana Grand.

Distribuţia: Adela Mărculescu, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae, Irina Bucescu, Lucian Rus, George Costin, Mădălin Bradea, Elena Ghimpeţeanu.

Preluarea a fost realizată de Casa de producţie a TVR. Spectacolul se joacă în continuare, la Teatrul Metropolis.

Regizor TV: Andrei Măgălie; regia tehnica: Cristian Laszlo; asistenţa tehnică: Gh.Cimpoieru; sunet: Dan Guinea, Stelian Miu; Director de imagine: Daniel Şerbanică; Imagine: Mihai Pătraşcu; Asistent Imagine: Alexandru Bengescu, Dragoș Tănase; sunet: Răzvan Niţescu, Valentin Bartolomeu; producător: Lucia Constantinescu; producător coordonator: Demeter András István.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.