„Oedipe” de George Enescu deschide seria premierelor Operei Naţionale Bucureşti din stagiunea 2015-2016

Cu prilejul conferinţei de toamnă a reţelei internaţionale Opera Europa, care se desfăşoară la Bucureşti în perioada 18 – 21 noiembrie, pe scena Operei Naţionale Bucureşti a avut loc loc aseară premiera spectacolului Oedipe de George Enescu, în regia Valentinei Carrasco.

La fiecare nouă montare, opera Oedipe reprezintă o provocare pentru creatori, care au de îndeplinit misiunea de a reda tragedia lui Sofocle, o poveste cu o vechime de peste două milenii, transpusă în muzică de George Enescu. Totul într-o formă care să comunice publicului contemporan mesajele umaniste pe care această creaţie le poartă.

Pentru noua producţie de la Opera Naţională Bucureşti, regizoarea Valentina Carrasco şi echipa sa încearcă să îmbine atmosfera de tragedie antică pe care o aduce cu sine povestea lui Oedip, un personaj condamnat la confruntarea cu adevărul, cu ideea că o asemenea poveste se poate petrece indiferent de epocă şi de spaţiu geografic.

Davide Damiani în rolul Oedipe

Pasionată de tragedia lui Oedipe şi de lucrarea muzicală pe această temă a lui George Enescu, Valentina Carrasco, regizor cu o vastă experienţă în marile teatre lirice din întreaga lume, a montat în premieră opera lui George Enescu la Teatrul La Monnaie din Bruxelles şi la Teatro Colón din Buenos Aires, producţia urmând să fie prezentată în luna mai 2016 şi pe scena Royal Opera House-Covent Garden.

În concepţia regizoarei, personajul principal din operă este într-un exil etern, care îl transportă în spaţii diverse, dominate însă de simbolul propriului său destin, exprimat din punct de vedere vizual prin dune de nisip. În spectacol, nisipul, omniprezent, reprezintă, în fiecare scenă, scurgerea timpului şi, în acelaşi timp, imposibilitatea personajelor de a se opune unei forţe exterioare care le domină existenţa, o forţă negativă care se strecoară prin orice, deranjează, ascunde, dar şi dezvăluie.

,,Am avut sentimentul că Oedipe este de fapt prins în capcana acestei clepsidre a existenţei, în destinul său, din care nu poate scăpa, dar că recunoaşte că nu putem ieşi din propria capcană dacă nu o vedem. Orbirea în care trăieşte toată viaţa, până când îşi scoate ochii, reprezintă faptul că nu a văzut că se află ÎNĂUNTRUL clepsidrei, de unde nu poate scăpa până nu îşi duce la bun sfârşit menirea, până nu experimentează realitatea acestei clepsidre. Până atunci, el va cădea sau se va ridica precum un grăunte de nisip prins în clepsidră şi toată această mişcare, încercarea de a fugi va fi o iluzie, căci destinul îl va aduce înapoi de unde a plecat”, mărturiseşte Valentina Carrasco.

Clepsidra, imaginea-simbol pentru noua montare cu Oedipe

Decorurile spectacolului sunt semnate de Blanca Añón, artist spaniol care a creat decoruri şi costume pentru numeroase producţii prezentate în Europa şi America de Nord, a lucrat ca asistent de scenografie pentru artişti precum Paul Steinberg, Andrew Lieberman şi Chloe Lamford şi din anul 2014 lucrează ca asistent-scenograf la Festivalul de Artă Lirică de la Aix-en-Provence (Franţa). Costumele poartă semnătura Barbara Del Piano, scenograf cu o vastă experienţă, care a colaborat de-a lungul timpului cu regizori precum Mariame Clément, Waut Koeken, Vincent Broussard, Silviu Purcărete şi Robert Carsen. Echipa internaţională de creaţie a noii producţii de la Opera Naţională Bucureşti este completată de video designerul Esterina Zarillo şi lighting designerul Peter Van Praet.

La pupitrul Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti s-a aflat dirijorul Adrian Morar, iar pe scenă, alături de artiştii instituţiei, a fost prezent în seara premierei baritonul Davide Damiani în rolul titular.

În distribuţie: Tiresias – Horia Sandu, Creon – Dan Indricău, Păstorul – Liviu Indricău. Marele Preot – Marius Boloş, Phorbas – Florin Simionca, Paznicul – Mihnea Lamatic, Tezeu – Vicenţiu Ţăranu, Laios – Lucian Corchiş, Iocasta – Sidonia Nica, Sfinxul – Sorana Negrea (debut), Antigona – Ala Cheptini (debut), Meropa – Antoaneta Bucur (debut), O femeie tebană – Zoica Şohterus.

Maestru de cor: Stelian Olaru.

Cu participarea Ansamblului de Balet al Operei Naţionale Bucureşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.