„Oedipe” la Covent Garden: avalanşă de superlative în presa britanică

Œdipe, capodopera lui George Enescu, a fost prezentată în data de 23 mai, cu sprijinul Institutului Cultural Român, în premieră britanică la Opera Regală Covent Garden, pe una dintre cele mai prestigioase scene muzicale din lume.

Producţia a atras încă dinainte de întâlnirea cu publicul atenţia presei din Regatul Unit. Favoritele iubitorilor de operă britanici Opera Magazine şi Classical Source o recomandau drept una dintre atracţiile sezonului, iar cotidianul The Guardian o nominaliza cu câteva zile în urmă prima pe lista celor 10 evenimente de neratat ale săptămânii din toată Marea Britanie.

Johan Reuter şi membrii Royal Opera Chorus. Foto Clive Barda

Premiera a fost realmente triumfală şi, graţie impactului global al montărilor de la Covent Garden, dar şi al presei britanice, succesul de la Londra ar putea constitui un moment extrem de important în relansarea internaţională a interesului pentru Œdipe şi pentru întreaga creaţie enesciană, nu îndeajuns de prezentă pe afişele marilor instituţii muzicale. La finalul spectacolului, cei aproximativ 2.400 de spectatori i-au aclamat, într-un vacarm de aplauze, strigăte, bravo-uri, pe cei peste 200 de solişti, membri ai corului şi ai orchestrei care au făcut posibilă această extraordinară reuşită: pe lângă corul impresionant, au venit la rampă vedetele Johan Reuter, Sir John Tomlinson, Sarah Connolly, Sophie Bevan şi Marie-Nicole Lemieux, regizorii Alex Ollé şi Valentina Carrasco, precum şi dirijorul Leo Hussain.

A urmat, începând chiar din seara premierei, o revărsare de comentarii pozitive în presa cea mai influentă din Marea Britanie, pe populare bloguri şi site-uri de operă. Reacţiile au fost covârşitor superlative, spectacolului fiindu-i atribuit un lung şir de 4 şi 5 stele valorice.

Scenă din opera Oedip

The Times, una dintre publicaţiile care au recompensat printre primele cu 5 stele montarea de pe scena Operei Regale, descoperea în creaţia enesciană “o capodoperă fără egal, ce trebuie ascultată neapărat”, bine servită de viziunea regizorală, iar în Johan Reuter – un cântăreţ şi actor “imens” în rolul atât de solicitant al lui Oedip, pentru a încheia pe un ton jovial-imperativ: “Cerşiţi, împrumutaţi sau ucideţi (de preferinţă, nu propriul tată) dacă e nevoie ca să faceţi rost de un bilet”, scrie Richard Morrison.

Tot 5 stele a primit Œdipe şi din partea lui The Guardian, care îl etichetează încă din titlu drept “o punere în scenă fascinantă a unei capodopere a secolului 20”. Actuala montare, scrie Andrew Clements, este “pe cât de formidabilă vizual, pe atât de puternică, sub bagheta lui Leo Hussain, din punct de vedere muzical. Rolul lui Oedip e unul cât se poate de dificil, însă Johan Reuter îl stăpâneşte cu o autoritate şi o prezenţă scenică excepţionale”.

Directorul muzical al Operei Regale, Sir Antonio Pappano, între Vicepreşedintele ICR, Mihaly Nagy, şi Dorian Branea, Directorul ICR Londra. Foto Neil Gillespie

The Independent, care acordă producţiei de asemenea 5 stele, o declară categoric, de la început, “o capodoperă”, pe când Bachtrack, într-o altă cronică de 5 stele, laudă paroxistic creaţia enesciană: “Compoziţia lui Enescu este pur şi simplu genială şi merită să facă parte din repertoriul principal al oricărei opere” şi “Enescu nu poate să scrie nicio notă urâtă, nici măcar în momentele culminante, de o asprime înfricoşătoare. (…) Iar când lasă tensiunea să scadă, rezultatul e o muzică la care Hollywood-ul ar trebui să ia aminte”, pentru a concluziona: “Oedipe este o culme a operei, atât muzical, cât şi vizual, vocal, dramatic. Mergeţi să o vedeţi!” (David Carlin).

Vicepreşedintele ICR, Mihaly Nagy, Johan Reuter – Oedip, Directorul ICR Londra, Dorian Branea, şi Raluca Cimpoiaşu, coordonator de proiect ICR Londra

Financial Times acordă spectacolului 4 stele, lăudând “intensitatea în crescendo” a punerii în scenă şi văzând în partitura lui Enescu “o piesă de rezistenţă” muzicală (Richard Fairman). Alte 4 stele vin din partea Arts Desk, care afirmă: “În interpretarea lui Reuter, Oedip îşi învinge într-adevăr destinul. E o răsplată pentru care merită să aştepţi: ascultaţi-l cu atenţie pe Enescu şi veţi sfârşi prin a vrea să vedeţi încă o dată strania şi atât de bogata sa capodoperă. Prindeţi spectacolul cât se mai poate!” (David Nice).

Œdipe de la Royal Opera House, încă o bijuterie readusă la lumină pentru care trebuie să-i mulţumim lui Kasper Holten”, titrează The Telegraph tot o cronică de 4 stele, în care sunt lăudaţi mai ales Leo Hussain, “dirijorul plin de resurse şi stăpân pe sine al unei partituri de proporţii epice”, virtuozitatea orchestrei, precum şi interpretarea “viguroasă” a rolului central de către Johan Reuter şi apariţia “excepţională” a Mariei-Nicole Lemieux în rolul Sfinxului.

Recepţia de după premiera de la Covent Garden

Institutul Cultural Român din Londra sprijină actuala producţie de la Covent Garden, în jurul căreia a construit, împreună cu Opera Regală, un program de promovare intitulat Luna Oedip la Londra, care a inclus mai multe concerte, dezbateri şi expoziţii, organizate atât la Royal Opera House, cât şi la sediul Institutului din 1 Belgrave Square.

Cele două expoziţii, Oedip: o istorie vizuală, realizată de Muzeul „George Enescu” din Bucureşti, şi Instantanee în cheie fotografică, a lui Cornel Brad, pot fi vizitate la ICR Londra până la încheierea stagiunii londoneze a lui Œdipe.

Până în 8 iunie, vor mai avea loc cinci reprezentaţii – pentru care biletele sunt aproape epuizate -, precum şi o transmisiune în direct, la Radio BBC 3 şi Radio România Muzical, în data de 4 iunie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.