Petrișor Peiu: Faptul că înaintea ta a guvernat Viorica Dăncilă nu te ferește deloc de ridicol. Faptul că ai ocupat fotoliul de premier pentru câteva luni nu îți va aduce, peste noapte, discernământ, decență sau inteligență.
Faptul că stai de 6 ani într-un palat superb și toți ți se închină, de la poartă până la birou, de dimineață până seara, nu te va înzestra nicidecum cu ceea ce nu ai primit la naștere sau nu ai acumulat în partea din viață în care trebuia să citești. În general, fotoliile de președinte sau de premier te expun puternic la grandilocvență. Numai cei care sunt capabili să realizeze modestia propriilor înzestrări vor scăpa de manifestările penibile de aroganță și superficialitate care însoțesc virusul grandilocvenței. Acest virus a contaminat, de mult, pereții, mobilierul și vesela de la palatul Cotroceni sau de la palatul Victoria.
Miercuri, 1 iulie 2020, Klaus Iohannis și Ludovic Orban au pierdut, în tandem, o bună ocazie să rămână decenți. Niciunul nu a putut rezista tentației de a fi Ceaușescu și au făcut, cu seninănate, pasul spre ridicol.
Dacă România ar fi avut un guvern real, acesta, chiar populat cu personajele modeste ale cabinetului Orban, ar fi prezentat un plan simplu de compensare a efectelor unei crize globale extrem de dureroase. Culmea este că guvernul a și întocmit un astfel de plan și acesta este acceptabil, în linie cu ceea ce au făcut și alții. „Granturi, scheme de garanții și programe de sprijin” se cheamă documentul pe care Orban și Iohannis ar fi trebuit să îl prezinte. Capitolul II al „Planului de relansare economică” propus de guvern pe 1 iulie. Acest capitol cuprinde multe dintre măsurile deja aplicate de cabinet, precum și câteva inițiative, unele chiar lăudabile. Cam 10 miliarde de euro, constând în garanții și finanțări nerambursabile pentru repornire, capital de lucru sau capitalizare a microintreprinderilor, IMM-urilor sau companiilor mari. Plus ceva salarii compensatorii. Era ceea ce se poate face cinstit în actuala conjunctură, cu actuala administrație. Dacă se opreau aici, Orban și Iohannis ar fi rămas aceeași oameni de până acum, nici „prea-prea”, nici „foarte-foarte”. Niște oameni care, fără a străluci, pot fi onorabili.
Dar nu! Ei nu s-au putut abține să se creadă părinții națiunii, să râvnească la gloria eternă și, mai cu seamă, să se considere eterni. Deși românii așteptau un răspuns la criza economică de astăzi, Orban și Iohannis i-au fericit cu un program pe 10 ani, megalomanic, ridicol și care ne reamintește de faraonicele programe de „făuriree a societății socialiste multilateral dezvoltate”. Măi, oameni buni, dacă ați fi dorit să ne spuneți ce veți face în următorii 10 ani, nu era bine să vă asigurați înainte că veți sta la putere până în 2030? Sau dacă nu erați siguri de asta, nu era mai înțelept să construiți un „proiect de țară” împreună cu celelalte partide? Măcar pe aliații voștri de la USR Plus și PMP să-i fi consultat? Sau poate să întrebați și părerea asociațiilor de afaceri sau a sindicatelor? Poate, astfel, ați fi scăpat de ridicolul unor înșiruiri fără noimă…
Acum să vedem ce zice tandemul Iohannis-Orban că va face pentru România în următorii 10 ani: investiții în infrastructura de transport de 60 de miliarde de euro, investiții în energie de 12 de miliarde de euro, investiții în sănătate de 5,35 miliarde de euro, investiții în educație de 2,2 miliarde de euro, irigații de 5 miliarde de euro, „dezvoltare locală” de 8,2 miliarde de euro, baze sportive de 4,3 miliarde de euro. Vreo 100 de miliarde de euro în total, câte 3000 de km de cale ferată și de autostradă, peste 100 de km de metrou, aeroporturi, porturi, spitale regionale, 40 de campusuri universitare, 180 de grădinițe, 2500 de școli reabilitate, canalul Siret-Bărăgan, 12 stadioane, 8 bazine olimpice, 5 patinoare, 5 săli polivalente, 250 săli de sport școlare, 45 bazine didactice, 400 baze sportive, 10 centre sportive pentru sporturi olimpice, etc. Tot ce au găsit în sertarele ministerelor, toate situațiile, propunerile și promisiunile tuturor guvernelor din ultimii 20 de ani, toate au fost strânse de către miniștrii lui Orban și puse în această lungă listă, fără a fi măcar citite de către cineva.
Prima întrebare care îți vine în cap când auzi despre suta de miliarde de euro care se va investi de următoarele guverne Orban, în următorii 10 ani, este: De unde atâția bani?
Păi hai să vedem câți bani s-au investit de guvernele noastre în ultimii 10 ani:

Sursa: https://www.zf.ro/zf-24/guvernul-promite-investitii-publice-masive-pentru-relansarea-19336480
O medie de puțin peste 20 de miliarde de lei, adică puțin peste 4 miliarde de euro/an. Păi dacă Ludovic Orban ne promite 100 de miliarde de euro în 10 ani, înseamnă că va investi cam 10 miliarde de euro/an. De unde vor scoate 6 miliarde de euro/an, în plus față de ultimii 10 ani, viitoarele 3 guverne Orban? Aflăm soluția miraculoasă din planul anunțat miercuri: din fondurile europene, de parcă din sumele investite de guvern până acum nu tot fondurile europene erau grosul (peste 75%). Dar fondurile europene cât de mari vor fi, oare? Simplu: mai avem de cheltuit în următorii 3 ani cei 20 de miliarde de euro rămași necheltuiți din alocarea 2014-2020 plus încă (se speră) vreo 30 de miliarde de euro în exercițiul viitor (care se vor cheltui, de fapt, până în 2030) plus noile fonduri propuse de maxim 31 de miliarde de euro. În total 81 de miliarde de euro vom putea cheltui. Suntem pe-aproape? Nicidecum. Pentru că cei 20 de miliarde de euro rămași de cheltuit din exercițiul 2014-2020 sunt deja alocați și doar vreo 8 miliarde de euro din ei merg către investițiile guvernelor succesive Orban. Iar din cele 30 de miliarde de euro fonduri de coeziune pentru perioada următoare, nu se pot investi în infrastructura de transport mai mult de 10 miliarde de euro, plus încă vreo 10-15 miliarde de euro din cei 31 de miliarde de euro promiși în planul Ursula von der Leyen. Dacă adunăm , vedem cum Ludovic Orban vrea să investească 60 de miliarde de euro în transporturi, deși va avea la dispoziție doar vreo 30 de miliarde de euro!
Să nu sărim cu ușurință peste miracolul transformării unui ministru de transporturi cu investiții mediocre (a inaugurat vreo 70 de km de autostradă în doi ani) într-un premier minune, care va realiza 300 de km de autostrăzi și drumuri expres pe an. O fi mâncat jar, precum calul lui Făt Frumos? Și s-a dat și de trei ori peste cap, transformându-se dintr-o mârțoagă obosită într-un armăsar puternic?
Să nu uităm nici faptul că planul cu cei peste 3000 de km de autostradă l-a inițiat Ceaușescu în 1968 și este întocmit de IPTANA în 1969. Păi când vă spuneam că uneori oamenii se cred Ceaușescu. Și ce autostrăzi credeți că plănuia Ceaușescu să facă în 1969? Păi coridorul 4 european (Constanța- București-Pitești-Sibiu- Timișoara-Arad), coridorul ( european (Giurgiu-București-Ploiești-Buzău-Bacău-Roman-Iași), autostrada Transilvania (București-Brașov- Cluj-Oradea) , autostrada de sud (București-Alexandria-Craiova-Timișoara) plus ceva legături între acestea. Păi, ce credeați, că Orban nu poate scrie în 160 de pagini ce putea scrie Ceaușescu în 20?

De fapt, diavolul se ascunde în detalii. Adică în anexele planului Iohannis-Orban. La pagina 147 din planul cel măreț (https://media.hotnews.ro/media_server1/document-2020-07-1-24147951-0-22×22-program-gov2020-print-low.pdf ) găsim și lista celor 3000 de km de autostradă , dintre care 407 sunt deja finanțați de UE (costă 4,3 miliarde de euro), iar cei 3000 de km suplimentari sunt „proiecte noi”, în valoare de 31 de miliarde de euro. Adică promisiuni, povești și impresii de călătorie. Cine credeți voi că va finanța autostrăzile/drumuri expres de la Tulcea la Constanța sau de la Drobeta Turnu Severin la Calafat? Sau de la Craiova la Calafat? Sfidând orice matematică și pe principiul „unde-a mers suta, merge și milionul”, guvernul mai strecoară un tabel intitulat „autostrăzi și drumuri expres”, în valoare de 5 miliarde de euro, cu vreo 3640 de km (alți 3000 de km?, cum or număra ăștia autostrăzile?), dar care cuprinde o nouă categorie de șosele, „trans-regio”. Festival de autostrăzi aici: Titu-Bâldana-Târgoviște-Sinaia, Brăila-Slobozia-Călărași, Corabia-Râmnicu-Vâlcea și tot așa o ține cu 33 de astfel de proiecte…
Cam la fel e și cu investițiile în calea ferată: pe lângă cei 656 km deja finanțați și aflați în lucru (3,6 miliarde de euro), s-au găsit prin sertare încă 23 de proiecte , cu 2500 de km, valorând 14,3 miliarde de euro.
Între noi fie vorba, guvernul mai și trișează un pic: mai mult de jumătate din cei 88 de km de metrou nou promis în București este prevăzut a se realiza prin 2037, de fapt. Da, atunci vom avea și magistrala 7 Voluntari-Bragadiru (27 de stații în 26 de km) și magistrala 8 (Crângași-Dristor 2 (parcă mai e o magistrală pe-aici), cu 18 stații în 19 km.
Despre aeroporturi ce să vă mai spun? Că cel mai mare proiect (100 de milioane de euro) vizează aeroportul din … Tuzla? (pg 153 din planul guvernului). Sau că, după ce aflăm că investiția de la aeroportul Târgu Mureș costă precis 49,8 milioane de euro, alte 9 proiecte vor costa toate câte 100 de milioane de euro (inclusiv Tuzla), de parcă ar fi niște module identice. Vorbim, totuși, de aeroporturile din Arad (unde nu se mai fac curse), suceava, Brașov (nici nu e construit, dar ni se propune modernizarea lui), Bacău, Tulcea, Baia Mare, Satu Mare.
Cam la fel e și cu porturile: 9 dintre ele costă fix câte 100 de milioane de euro și alte 9 fix câte 50 de milioane de euro . Adică proiectele de la Tulcea, Sulina, Galați , Cernavodă sau Oltenița sunt de câte 100 de milioane de euro. Cum naiba de iese aceeași valoare la Galați ca la Oltenița sau Sulina nu pricep, dar tare mă tem că cineva a înșirat o listă de porturi și a pus acele valori din burtă…
Ei, și-acum să te ții gogoși electorale la capitolul cu investiții în energie (pag 154). Acolo găsim un tabel fabulos, care debutează cu Complexul Energetic Oltenia. Această firmă de stat care, la o cifră de afaceri de 3,1 miliarde de lei, a produs o pierdere de 860 de milioane de lei (adică din 3 lei cheltuiți, unul s-a pierdut) va investi în 5 ani (2020-2025) peste 10 miliarde de lei. Ei, hai că sunteți tari: cine va finanța investiții anuale de 66% din cifra de afaceri a unei firme cu rata de pierderi de 33%? Oare cine o fi scris năzbâtia asta? https://www.zf.ro/companii/energie/complexul-energetic-oltenia-a-avut-pierderi-de-860-mil-lei-in-2019-19330456
Dar stați că abia începe: Hidroelectrica, o firmă cu cifră de afaceri de 4 miliarde de lei va investi în cinci ani nici mai mult nici mai puțin de 26 de miliarde de lei (peste 5 miliarde de lei/an, mai mult decât cifra de afaceri)! https://www.businessmagazin.ro/actualitate/hidroelectrica-perla-energiei-romanesti-evaluata-fondul-proprietatea-24-4-miliarde-lei-plus-3-7-miliarde-lei-luna-compania-stat-inchide-anul-2019-afaceri-4-15-mld-lei-ebitda-3-mld-lei-18903469
Nici Romgaz nu e prea departe: la o cifră de afaceri de 5 miliarde lei/an și un profit de 1 miliard lei/an va investi peste 3 miliarde de lei/an în următorii 5 ani! (http://www.bvb.ro/FinancialInstruments/Details/FinancialInstrumentsDetails.aspx?s=SNG ).
Dacă așa s-au strâns cei 12,5 miliarde de euro care vor fi investiți în energie în următorii 5 ani, nu vă pot spune decât : mai treceți odată prin liceu, poate se va prinde ceva și de voi!
La nivel local se pare că rămânem în ceață: cele 8,3 miliarde de euro promise devin în anexe 91 de miliarde de lei, adică aproape 20 de miliarde de euro. Din cele 91 de miliarde de euro reținem că se va dubla numărul consumatorilor cu acces la gaze cu doar 10 miliarde de lei, se va extinde alimentare cu apă și canalizarea cu fix 12 miliarde de lei și ajungem la partea favorită a guvernului: modernizarea și reabilitarea de drumuri, care va cuprinde 7000 de km de drumuri județene și 20 000 km de drumuri locale și va costa o treime din banii pentru proiecte locale (31 miliarde de lei).
La sănătate, promisiunile sunt cele mai vagi: doar 3 din cele 8 spitale regionale mai rămân de făcut, cui 1,64 miliarde de euro. Cluj Napoca, Craiova și Iași. Nu mai sunt pe listă restul spitalelor regionale, în schimb apar 1450 de centre rurale (ce-or fi astea?) plus 25 de spitale județene și 110 spitale orășenești. Ei, dragi guvernanți, vă urez să ajungeți să vă tratați voi în centrele rurale sau la spitalele orășenești, nu în spitalele regionale pe care le-ați uitat! Sau cumva abia așteptați să vă internați la Miami, la Paris sau la Viena pentru orice mușcătură de țînțar?
Am lăsat la urmă partea cea mai simpatică din planul simpaticului tandem Iohannis-Orban: ei ne promit că vom ajunge , în anul 2025 la nivelul de 87% din nivelul mediu de PIB/locuitor în prețuri comparabile (PPS). La începutul lui 2020 eram la nivelul de 69%, după ce în 2010 eram la 52%. Am redus acest decalaj cu 17 puncte procentuale în 10 ani și ni se promite că îl vom reduce cu 18% în următorii 5 ani. Adică, pe românește, aflăm de pe pajiștea Clubului Diplomatic din București, vom avea ritmuri de creștere cu 3,6% mai mari decât media UE în următorii 5 ani! Serios? Hai, poate ne mai uităm odată la ultimii 10 ani:

Sursa: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tec00114/default/table?lang=en
Cea mai bună performanță, de când suntem în UE, am avut-o în 2017, când am crescut de la 60% la 64% din media Uniunii. Dar media a fost de 1,7 puncte procentuale pe an. De ce credem că acum vom avea un diferențial dublu de creștere față de UE? Ce se va întâmpla în următorii 5 ani? De unde vine această prognoză? Nici Comisia Europeană, nici FMI nu prevede creșteri medii ale României cu mai mult de 2 puncte procentuale/an în plus față de media UE. Nu cumva au pus acest obiectiv în program pe principiul „hârtia suportă orice”?
Să mergem totuși și la concluzii, pentru a nu plictise cititorul cu promisiunile mărețe ale guvernanților. Practic, înainte de campaniile electorale de anul acesta, Orban și-a pus miniștrii să strângă toate planificările și promisiunile găsite prin arhivele ministerelor și le-a adunat frumos într-o broșură de 160 de pagini. N-a uitat nici măcar fantomaticul fond de investiții promis de Dragnea. Dar, pentru că nu putea să numească broșura „ Program electoral pentru următorii 10 ani de alegeri”, a numit-o, cu megalomanie, „Planul Național de Investiții și Relansare Economică” . Și a lansat-o, de braț cu Iohannis, la Clubul Diplomatic, vis-a-vis de gara regală Băneasa. Opoziția pesedistă nici n-a avut curiozitatea să citească broșura, spre rușinea sa. Poporul oricum nu mai crede, de mult, niciun plan. Nu cred că voi vota anul acesta.
Semidoctul-securist-imparat trebuie bagat urgent la inchisoare pentru subminarea Romaniei si genocid impotriva romanilor!
Acolo se va simti in siguranta de furia oamenilor pina la adinci batrinete!