Pelicula “Synonymes”, distinsă cu Ursul de Aur

Recompensa supremă a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin a fost conferită sâmbătă peliculei Synonymes a regizorului israelian Nadav Lapid, care a primit Ursul de Aur pentru cel mai bun film.

Synonymes a fost unul dintre marii favoriţi ai criticii. Inspirat din viaţa cineastului la Paris, la începutul anilor 2000, lungmetrajul a sedus prin tonul său original, prin reflecţia asupra identităţii şi prin jocul actorului principal, Tom Mercier, revelaţia filmului. Primind premiul, înmânat de Juliette Binoche, regizorul a afirmat că pelicula sa ar putea crea “un scandal în Israel”. Personajul acestei producţii este un tânăr israelian care renunţă la ţara şi la limba sa maternă pentru a trăi la Paris. “Sper că oamenii vor înţelege că iritarea, ostilitatea, ura şi dispreţul apar numai între fraţi şi surori, atunci când există un ataşament şi emoţii puternice”.

Regizorul a dedicat această coproducţie Franţa-Israel-Germania mamei sale, Era, care i-a fost editor în toate peliculele sale şi care a murit înainte de montajul final al filmului.

Este pentru prima dată când o peliculă israeliană a obţinut cea mai înaltă recompensă a festivalului de la Berlin. Cruzimea burlescă a producţiei, naraţiunea eliptică o plasează în rândurile unui cinema care cere mult publicului său, ca să-i dea şi mai mult, domeniu în care se înscrie, de altfel, şi creaţia Angelei Schanelec, un eseu de asemenea autobiografic care face un ocol şi prin teatru, de la cel absurd la Shakespeare.

Marele Premiu al Juriului prezidat de Juliette Binoche a recompensat filmul Grâce de Dieu regizat de francezul François Ozon, care evocă scandalul de pedofilie din Biserica Catolică. Recompensa a venit într-un moment în care lansarea filmului în cinematografe, prevăzută pentru 20 februarie, este ameninţată. Creaţia lui Ozon povesteşte naşterea asociaţiei La Parole libérée, care regrupează vechii scouts lionezi victime ale abuzului sexual din partea unui preot. Acesta a depus o plângere împotriva regizorului pentru a obţine amânarea lansării. Tribunalul din Paris va da decizia “luni începând de la ora 16:00”.

Acest film încearcă să rupă tăcerea instituţiilor puternice pivind abuzurile sexuale asupra copiilor din partea membrilor clerului. Vreau să împart acest premiu cu victimele abuzurilor”, a mărturisit regizorul.

Subiectul este unul de acută actualitate în Franţa, după procesul cardinalului Philippe Barbarin, arhiepiscop de Lyon, şi a altor 5 persoane care n-au denunţat agresiunile. Rezultatul este aşteptat în 7 martie.

Germana Angela Schanelec a fost declarată Cel mai bun regizor pentru I was at home, but, în timp ce doi actori chinezi, Yong Mei şi Wang Jingchun au primit premiile pentru cea mai bună actriţă, respectiv, cel mai bun actor pentru rolurile din So Long, my son. Filmul urmărşte protagoniştii de-a lungul unei jumătăţi de veac a istoriei chineze.

Înainte de a începe decernarea “Urşilor”, Juliette Binoche a mărturisit, în numele juriului, regretul pentru absenţa neaşteptată a lungmetrajului Une seconde de Zhang Yimou care ar fi trebuit să participle la cursa pentru Ursul de Aur.

Tonul textului citit de Juliette Binoche, care a amintit intangibilitatea libertăţii de creaţie, a lăsat să se înţeleagă că juriul nu crede cu adevărat în pretextul “defecţiunilor” tehnice ale problemelor întâmpinate de regizorul peliculei Soţii şi concubine, care, în ultimii ani, a fost de mai multe ori în relaţii încordate cu autorităţile culturale şi politice din ţara sa.

Potrivit presei de specialitate, Juriul celei de a 69-a ediţii a Berlinalei a ales ce a fost mai bun dintr-o selecţie care suscitase critici foarte vii.

O altă regizoare germană, Nora Fingscheidt, care a prezentat lungmetrajul ei de debut, Systemsprenger, portretul unei copilării violente, a primit Premiul Alfred Bauer care recompensează inovaţia în cinema.

Premiul pentru scenariu a mers către scriitorul Roberto Saviano, scenaristul Maurizio Braucci şi regizorul Claudio Giovannese pentru adaptarea lor după romanul La Paranza, care povesteşte ascensiunea unui grup criminal de copii dintr-un cartier al oraşului Napoli.

Atribuite de jurii independente, Premiile care au răsplătit cel mai bun documentar şi cel mai bun film de debut au revenit sudanezului Suhain Gasmelbari pentru Talking about Trees şi germanului Mehmet Buyukalatay pentru Oray.

Blue Boy, produs de argentinianul Manuel Abramovich, cu românii Cătălin Cristuţiu, în calitate de editor de film, şi Bogdan Georgescu, în calitate de producător creativ, a fost recompensat sâmbătă seara cu Ursul de Argint pentru cel mai bun scurtmetraj la cea de-a 69-a ediţie a Berlinalei.

Pelicula, o coproducţie germano-argentiniană cu o durată de 19 minute, a fost selectată în secţiunea Berlinale Shorts.

Lungmetrajul Monştri, în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin Premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers’ Jury Award).

Lungmetrajul de debut al regizorului Marius Olteanu, selectat în cadrul secţiunii Forum, considerat cea mai îndrăzneaţă din cadrul Berlinalei, spune povestea Danei (Judith State) şi a lui Arthur (Cristian Popa), doi tineri căsătoriţi de opt ani. Filmul îi urmăreşte de-a lungul a 24 de ore, explorând felul în care o serie de probleme şi întâlniri cu alte persoane îi împinge pe cei doi către finalul relaţiei de cuplu.

Olteanu semnează atât regia, cât şi scenariul peliculei, în a cărei distribuţie îi regăsim pe Judith State („Sieranevada”), Cristian Popa, Alexandru Potocean şi Şerban Pavlu („Inimi Cicatrizate”).

O bună parte a ceremoniei a fost consacrată omagiilor aduse de cineaşti şi de persoanele oficiale lui Dieter Kosslick, directorul Berlinalei, care îşi părăseşte funcţia după 18 ediţii. El va fi înlocuit de un tandem format din directorul artistic Carlo Chatrian şi directorul general Mariette Rissenbeek. A fost anunţată şi prima decizie a cuplului italo-olandez: mutarea datei festivalului între 20 februarie şi 1 martie, pentru a nu suporta din plin concurenţa Oscarurilor, a căror dată de decernare a fost avansată pentru 9 februarie. Se speră că această schimbare va aduce din nou la Berlin cineaştii americani care anul acesta au strălucit prin absenţă.

Un omagiu a fost adus la începutul ceremoniei actorului elveţian dispărut sâmbătă la vârsta de 77 de ani, Bruno Ganz, care l-a întrupat pe Hitler. Era cunoscut mai ales pentru rolul îngerului din filmul Les Ailes du désir de Wim Wenders din 1987.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Astea-s mizerii, nu filme! As fi curios sa stiu cati bani de la buget s-au cheltuit pentru ” Monstri „.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.