Pentru Fornasetti, totul devenea muzică și teatru

La Parma, Capitala Culturală a Europei în acest an, colecțiile Complexului Monumental della Pilotta dialoghează cu operele lui Piero Fornasetti în expoziția Theatrum Mundi.

În mâinile celebrului artist și designer, care s-a inspirat din Antichitatea clasică, totul devine muzică. Muzică și teatru.

Expoziția lui este o invitație la fantezie, la evadare din lucrurile care ne înconjoară, toate mecanizate și inumane.

Expoziția este realizată prin sinergia directorului Institutului, Simone Verde, cu specialista Valeria Manzi și Barnaba Fornasetti, fiul artistului care conduce o importantă filială de design și arte decorative create de tatăl său.

Una dintre cele mai frumoase femei din Belle Epoque, Lina Cavalieri, a devenit muza lui Piero Fornasetti și apare în numeroase Teme și Variațiuni.

Se spune că obiectele mele sunt făcute cu lucruri secrete… dar firul meu secret este rigoarea cu care conduc munca”, sunt cuvintele lui Piero Fornasetti.

Precum un puzzle, calea sa creativă este marcată de diferite teme care, împreună, oferă o imagine de ansamblu a activității acestui maestru al designului: ruinele și utilizarea trecutului ca fragment, arhitectura, muzica, designul, grafica, dar și dimenziunea iluzionistă și onirică.

Fornasetti Theatrum Mundi”, expoziție programată între 3 iunie și 14 februarie 2021, prin care Pilotta della Parma își redeschide ușile pentru public într-un cadru specific, este o călătorie între trecut și prezent, între clasic și modern, care îmbină arhitectura renascentistă cu imaginea artistului milanez, maestru al design-ului, inventator al unui Atelier care a condus producția de lucrări, obiecte și mobilier.

Expoziția lui Fornasetti dialoghează cu frumusețile neoclasice, cu producțiile elaborate ale marilor maeștri ai secolului al XX-lea.

Sutele de lucrări ale lui Fornasetti sunt aranjate într-o interpretare ce te uimește, alături de alți autori, pentru o reflecție asupra universalității, regenerării contemporane a formelor clasicismului.

Oamenii au nevoie din ce în ce mai mult de redecorare”, explica designer-ul Fornasetti, pentru că aceasta are aceeași funcție ca și muzica: „Poate părea că nu este strict necesară, dar este hrană pentru suflet.”

În această expoziție întâlnim un Fornasetti strălucitor, inteligent, cult și plin de umor, care reușeste să dialogheze cu tot ceea ce este împrejurul său.

De altfel, Pablo Neruda îl definea pe acest maestru al design-ului „magicul preciziei și prețiozității”.

Clasicitate şi bizarerie

Piero Fornasetti a fost pictor, sculptor, decorator de interioare, ilustrator de carte şi creator a peste 11.000 de obiecte. Celebrat ca unul dintre talentele cele mai originale şi creative ale secolului al XX-lea, în timpul vieţii sale a dat naştere unui limbaj de imagini imediat recognoscibile şi fascinante. Lumea lui Fornasetti e magică, plină de imagini şi culoare, dar şi de spirit şi umor.

Dulapuri, paravane, casete litografiate cu o arhitectură nebună şi trompe-l’oeil-uri, coridoare tapisate în infinitate, bucătărie invadată de fluturi şi Venere pudice, toate sub genialitatea lui Piero Fornasetti. El imprima manual litografii originale ale artiştilor contemporani, precum De Chirico, Manzu şi Sassu. Fiecare piesă, diferită de cealaltă. Folosea toate materialele, precum sticlă, metal sau marmură. Îi plăcea în aceeaşi măsură să deseneze acuarele şi flori delicate, încercând să traducă lecţiile lui Morandi şi teoria Zen.
Casa sa, numită şi „Casa Magului”, se află în Milano. Este un mic miracol. Are două etaje, iar la intrare te întâmpină un arlechin incizat în uşa cu geamuri mari şi luminoase prin care pătrunde soarele. Arlechinul se repetă şi pe alte uşi, dar abia intrat ochiul este bombardat de mulţimea obiectelor, cărţi, mobile, peşti care înoată pe mese, soare şi lună care surâd din lampadare, alte figuri enigmatice. Apoi, broaşte ţestoase, mâini, frunze şi siluete, scaune în forma unei cărţi, ferestre sub forma unor trandafiri, în realitate un trompe-l’oeil.

De-a lungul anilor, Piero Fornasetti a semnat covoare, ţesături, decoraţiuni interioare, mobile, cu stilul său inconfundabil, ieşit din propria fantezie. A trăit între 1913 şi 1988, iar acum totul merge înainte datorită fiului său Barnaba. În această casă bizară se exprimă o estetică contemporană, alături de o imagine a clasicităţii, devenită de-acum mitică.

Într-un interviu creatorul mărturisea: „Designul ar trebui să fie o producţie de obiecte de înaltă calitate, cu preţ mic. Între timp totul s-a schimbat, pentru că el se vinde acum la preţuri mari, în special elitelor. Pentru că mie nu mi-ar place să văd 200 de persoane la un cocktail stând cu farfuriile în mână, m-am gândit că trebuie să fac ceva funcţional. Atunci când o persoană ştie să deseneze un nud, cred că trebuie să ştie să deseneze şi un palat sau motorul unui automobil. Pentru mine, cuvintele Renaştere şi Clasicism nu există. Ele sunt echivoce, cum sunt şi Neocalsicismul, Barocul. Sunt invenţii. Totul e să ştii să desenezi bine”.

Brandul Fornasetti

Casa-monument din Milano a fost într-o continuă devenire, de la bunicul Fornasetti la fiul său, Piero, şi apoi la nepotul Barnaba. O casă de artişti, remodelată tot timpul. Dincolo de rădăcini e un spaţiu cu un surplus de plăcere, dar şi de decoraţie. Frumuseţea s-a născut din această întâlnire cu obiectele în care decorul, forma, designul nu sunt obişnuite. Clasicitatea reiese din justele proporţii şi preţiozităţi din care s-a născut brandul Fornasetti.

Tatăl meu, Piero, nu căuta perfecţiune în materiile prime. Dacă vă uitaţi la aceste ceşti de cafea, care poate au unele imperfecţiuni, modul lui de a aplica desenul oferă senzaţia unui mare desenator. Îi plăcea să spună: secretul meu este imaginaţia. Şi de aici, aceste bizarerii care îţi dau senzaţia de vitalitate. Cred că această globalizare nu va dura mult pentru că ea se bazează pe creşterea la infinit a unor obiecte similare care cred că vor apune. Tatăl meu spunea: dacă te adaptezi modei, poţi să ajungi cu întârziere pentru că deja s-au adaptat toţi”.

Într-adevăr, s-ar putea spune că Piero Fornasetti este un artist alchimist. De altfel, recent a fost editată o carte a acestuia cu 2.800 de imagini, împărţite între titlurile „Artistul alchimist” şi „Magazinul fantastic”.

În 1940, Piero Fornasetti îl întâlneşte pe creatorul Gio Ponti şi face o adevărată pasiune pentru obiectele sale litografiate cu noi tehnici pe mătase şi ţesături. Se nasc astfel primele multiplicări ale artei. După primele Trienale, piesele de ceramică sunt invadate, la fel ca şi stampele, de peşti sau de faimoasele „decupări” din ziare, astfel încât primul etaj al casei sale devine un laborator de creaţie. Începe un fel de utopie a neorenascentismului în care este îmbinată utopia artizanală cu cea contemporană, asemănătoare dadaismului, obiectele depăşind utilitatea practică.

Camerele au culori distincte. De exemplu, sufrageria este verde, având un birou şi un fotoliu ce poartă denumirea de „Bilete de vizită”, create de Fornasetti, şi o vitrină cu numeroase pahare Biedermeier divers colorate. Un birou este roşu, culoare obsesivă, de altfel. Dormitorul, în aceeaşi culoare, are un pat în formă de barcă, cu un paravan care expune „Îngerul antic cu Venere”, semnat de el. În camera de la intrare, care este galbenă, se află un imens portret al unui Anonim lombard din secolul al XVI-lea. Apoi întâlnim camera peştilor, unde, între sardine, moluşte, melci se află diferite cutii colorate. Ele au fost comandate la New York, într-o fabrică chinezească, urmărind antica tradiţie a firului de mătase înnodat.

Camera de oaspeţi este tapetată cu motivul norilor, are mobile în stil clasicizant, cu o imensă oglindă de la 1700, lucrată de Luca de Leyda (1494-1533) şi numeroase lampadare, toate cu fluturi. În bucătărie, alături de o „Natură moartă”, atribuită fratelui lui Guercino, se află o tempera a lui Piero Fornasetti, intitulată „Vânzătoare de fluturi”, fluturi care animă, de altfel, stampele, mesele, scaunele, ferestrele.

În Salonul de cafea, masa este formată din fragmente romane, iar o oglindă ce se află deasupra şemineului are o ramă formată din sticlă de Murano. Pereţii coridoarelor au un tapet ce poartă denumirea „Gerusalemme”. Toate poartă marca lui Pietro Fornasetti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Pasinonant diversificată sinergia dintre directorului Institutului, doamna Simone Verde, și doamna Valeria Manzi specialista institutului, și amândouă cu domnul Barnaba Fornasetti, fiul artistului. Poza grupului de lucrări aduce grozav cu expresivitatea intelecuală a membrilor Guvernului meu Ludovic Orban la poza de după investirea 2.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.