Portavion SUA scos din luptă de virus. China patrulează liber

Cu mai bine de o săptămână în urmă, la bordul portavionului american USS Theodore Roosevelt s-au depistat câteva cazuri de covid-19. Până la finalul săptămânii, s-a ajuns la 36 de cazuri. Portavionul nuclear cu un echipaj de peste 5.000 de militari se afla în misiune în Pacificul de Vest, pe linia ”frontului” cu China. După raportarea acestor cazuri, nava a ancorat la baza americană din Guam. Aici, cei bolnavi au fos carantinați.

În paralel, în ciuda pandemiei de coronavirus, China a început exerciții militare navale în Marea Chinei de Sud, in zone bogate în zăcăminte de petrol și gaze. Presa americană și din țările aliate din Asia scrie că marina chineză patrulează acum în voie prin zonele contestate din Marea Chinei de Sud. Și fără ca armată chineză să fi tras vreun foc, portavionul USS Theodore Roosevelt a fost scos din luptă, în Guam, de coronavirus.

Problemele nu se vor opri aici. În urmă cu cinci zile, citând surse din administrație, Fox News relata că s-au confirmat mai multe cazuri de covid-19 la bordul portavionului USS Ronald Reagan. Ca și USS Theodore Roosevelt, portavionul acoperă Pacificul de Vest. Acum se află la baza americană Yokosuka, Japonia, în coasta Chinei.

Situația s-a înrăutățit de la primele informații de la bordul USS Teddy Roosevelt. Luni, 30 martie, peste 100 de membri ai echipajului aveau gripă covid-19. Acesta a fost momentul în care căpitanul portavionului, Brett Crozier, a trimis o scrisoare Pentagonului în care cerea ajutor: spații de carantină pe uscat pentru aproape toți membrii echipajului, propunând ca la bord să rămână doar o echipă care să asigure securitatea reactoarelor nucleare.

”Nu suntem în război. Nu trebuie să moară marinari”

Capitanul nu a trimis scrisoare doar la Pentagon, ci și unor apropiați, 20 la număr, conform Departamentului Apărării. Asta explică cum scriosoarea a fost obținută de San Francisco Chronicle. Căpitanul Crozier este din San Francisco. Ziarul a publicat scrisoarea.

”Este necesară o soluție politică, dar acesta este lucrul cel mai bun pe care îl putem face. Nu suntem în război. Nu trebuie să moară marinari. Dacă nu acționăm acum, nu vom avea grijă de cea mai importantă resursă – militarii noștri”, a scris Crozier. ”Din cauza spațiului limitat… răspândirea virusului continuă și se accelerează”. ”Evacuarea majorității personalului de un portavion nuclear al SUA și izolarea lui pentru două săptămâni pare o măsură extraordinară… este un risc necesar”, a scris capitanul. ”Dacă Marina se axează pe a fi gata de luptă, asta va duce la ”pierderi în fața virusului”, a mai spus Crozier.

La o zi de la publicarea scrisorii, Pentagonul a reacționat la solicitările presei. A vorbit secretarul Marinei SUA, Thomas Modly. ”Nu suntem în dezacord cu căpitanul și facem lucrurile metodic, pentru că nu este aceeași situație cu un vas de croazieră, această navă are armament la bord, are avioane, are un reactor nuclear, trebuie să fim gata să stingem eventuale incendii, sunt multe lucruri ce fac situația diferită și singulară, dar o gestionăm”, a spus Modly.

Eliberat din funcție pentru proasta judecată

O serie de ofițeri în retragere au știut bine ce se întâmplă și au lăudat atitudinea căpitanului. Lawrence Krob, fost asistent al secretarului Apărării în timpul președinției Reagan, a declarat că ”este foarte neobișnuit” ca un căpitan din marina militară – cineva care se îndreaptă în cariera sa spre gradul de amiral – să trimită o asemenea scrisoare la Pentagon. ”Asta arată că acest om pune sănătatea marinarilor sai mai presus decât propria carieră”, a spus Korb.

Și așa a fost. Pe 2 aprilie, căpitanul Crozier a fost eliberat din funcție de Pentagon. Motivul oficial ține de scurgerea scrisorii sale în presă. Secretarul Marinei l-a acuzat pe Crozier că a ”judecat prost” trimițând scrisoarea unui grup mare de apropiați. Nu l-a acuzat direct că a trimis scrisoarea unui ziar din orașul sau.

Iar apoi a început furtuna din politica și presa americană. Chiar și publicații apropiate administrației Trump au sugerat că comandantul portavionului nu ar fi trimis scrisoarea unui grup mare de prieteni dacă, până în acel moment, ar fi fost ascultat de cineva din cadrul Pentagonului. A fost ultimul resort – aducerea la cunoștința publicului a situației, pentru a pune presiune pe Pentagon, chiar dacă asta urma să însemne încheierea carierei.

Muniție pentru opoziția democrată

Pentru că în SUA este un an electoral, opoziția democrată a lovit imediat. Congresmanul Mark Warner a scris pe Twitter: ”Din ceea ce înțeleg eu, căpitanul Crozier este un patriot care încearcă să facă ce este mai bine pentru echipajul lui. Dacă informațiile sunt corecte, nu știu de ce ar trebui pedepsit pentru asta – mai ales că sunt atâtea vieți în joc”.

Un fost colonel din Marină, David Lapan, scrie: ”Ce semnal trimite asta Marinei? Eliberarea din funcție a unui comandant în asemenea condiții pare să fie o răzbunare. Asta lasă să transpară că Marina este mai interesată de imaginea ei decât de grija pentru marinari”. ”A apărut ideea că scrisoarea căpitanului ar fi creat panică în rândul familiilor militarilor – credeți că familiile nu știau deja ce se întâmplă pe nava aceea? Credeți că militarii nu le-au spus deja familiilor ce se întâmplă? E ridicol. Este mult mai probabil că scrisoarea a făcut ca familiile să se supere pe Pentagon pentru că nu a luat măsuri să-i protejeze pe cei dragi”.

Apoi a apărut o declarație comună a Comsiei pentru Forțele Armate din Camera Reprezentanților din Congresul SUA. ”Aruncarea unui comandant peste bord fără o investigație nu va rezolva criza de la bordul USS Theodore Roosevelt. Mai mult, suntem foarte îngrijorați de efectul pe care eliberarea sa din funcție îl va avea asupra altor comandanți. Eliberarea unui comandant pentru că a vorbit despre o problemă critică pentru securitatea celor din comanda sa îi va descuraja pe alții să facă acest lucru”.

Administrația, pusă la zid și presa apropiată

”Nu a existat niciun responsabil pentru eșecurile uriașe care au permis răspândirea pandemiei în toată țara. Însă, când un ofițer trage semnalul de alarmă și salvează vieți pe nava sa, el ajunge să plătească un preț pe plan profesional. Singurul om din guvern care și-a pierdut slujba ca rezultat al pandemiei este un ofițer care a încercat să-și țină în viața echipajul. În era lui Trump, ofițerii care spun adevărul și care fac ce trebuie pentru oamenii lor sunt ridiculizați și eliberați din funcție, în timp ce criminalii de război au lumină verde. Integritatea ofițerului acesta ar trebui să fie un motiv pentru promovarea lui, însă această administrație îl pedepsește”, scrie American Conservative.

Mai multe clipuri din social media trecute în revistă de Stars and Stripes arată militari din Marina SUA care scandează ”Captain Crozier!”. O petiție pentru repunerea în funcție a lui Crozier a fost lansată pe Change.org și a fost semnată imediat de 60.000 de cetățeni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1

7 Comentarii

  1. Au azi 115 plus comandantul Brett Crozier care a fost destituit in mod nedemn de Trump!Brett Crozier este decorat de 20 de ori,un mare comandant de nava si a cerut doar sa intre in portul Guam sa isi trateze bolnavii!Cu cine e in razboi SUA si noi nu stim,ca din Rusia primeste ajutoare,din China cumpara masti si medicamente,si SUA uitata tot pe butonul”razboi”,vai si amar!A ramas Coreea de Nord,care daca e lasata in pace,nici nu intreaba de sanatate..
    A propos,cu ce patruleaza China,ca au un singur portavion,si ala,de fala..

  2. Tineti minte, natologii lu’ peste prajit: UE, SUA si NATO sunt KAPUT! Doar mila lui Dumnerezeu va mai salva Romania de la dezmembrare, dar e putin probabil ca ea sa vina…

  3. Culmea e ca portavionul cu vîsle chinez patruleaza, asa si cum se spune in articol, „in Marea CHINEI de Sud” !! In schimb, daca vreun vas pescaresc se apropie la mai putin de 1000 de mile de San Francisco, e probabil scufundat fara somatie, pentru ca „a intrat in apele teritoriale americane” !

  4. Yeah!
    Micuțul și admirabilul Covi Nineteen este mult mai… „tare” decât însuși Amiralul Isoroku Yamamoto!

    UAU!
    WOW!

  5. Apropos de portavioane chineze: n-aș spune că sunt chiar cu vâsle.
    Nu e vorba de vechiul lor portavion (rusesc), Liaoning, cumpărat de China de la ucraineni și modernizat.
    Din 2019 a intrat oficial în uz al doilea portavion – Shandong.
    (acum se lucrează la al treilea).
    Acest Shandong (Type 001A)(cost 4,2 mrd. dolari) nu este deloc „o chinezărie”, el fiind pe locul 4 în topul mondial al celor mai scumpe portavioane, în compania portavionului britanic Queen Elizabeth – locul 6 în top (3,5 mrd. dolari), rusescul Amiral Kuznețov – locul 5 (4 mrd. dolari), respectiv portavionul francez Charles de Gaulle – locul 3 (6 mrd. dolari)

    Pe locul 2 mondial este americanul din cea mai recentă clasă Nimitz (9,36 mrd. dolari) (Theodore Roosevelt de mai sus fiind doar debutantul acestei clase cuprinzând 10 protavioane) iar pe locul I fiind clasa Gerald. R Ford (13 mrd. dolari)

  6. Asta nu va ajunge in veci amiral. La americani, conditia obligatorie sa ajungi general/amiral, sau sa te mentii, este sa fii politicaly corect. Adica, sa nu te abati de la ce zic liderii politici. E chiar mai rau decat era la noi, pe vremea lui Ceausescu, cand trebuia sa recititi cuvant cu cuvant ce a zis Ceausescu.

  7. -Asa, si cum a ramas ? Portavionul e tot in larg in Marea Chinei de Sud ? Creuzer e pe sol si va compare in fata comisiei militare de judecata a ofiterilor? Marinarii sunt in carantina ? China poate cere remorcarea lui in US ca e incarcatura nuclearo-biologica in apele sale ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.