Joi, un avion al companiei Air Algérie a dispărut, iar evapa a fost găsită ulterior în nordul Mali, în apropiere de frontiera cu Burkina Faso. Toate cele 118 persoane aflate la bord au murit.
Cea mai probabilă cauză a prăbuşirii o reprezintă condiţiile meteorologice, dar specialiștii nu exclud nici un atentat ori o problemă tehnică.
Ministrul francez de Interne, Bernard Cazeneuve, susține că, din punctul său de vedere, aspectele meteorologice au dus la tragedia aviatică de joi, opinie împărtășită și de, Robert Galan, un fost pilot al Air France, care a zburat 15 ani în regiune, potrivit Mediafax.
„Există un front tropical unde se întâlnesc, în acest sezon, rafale de vânt contrare şi puternice, o masă de aer uscat şi cald venind din nord şi o alta de aer umed din Golful Guineei, condiţiile fiind ideale pentru furtuni importante, tot ce trebuie pentru a pune probleme aviaţiei”, a explicat el.
Dacă ia în calcul vântul sau grindina, el exclude însă ipoteza unui fulger. „Când un avion este lovit de un fulger, riscurile sunt infime să fie doborât, au existat câteva exemple în istorie, dar este foarte rar”, a subliniat el, scrie sursa citată.
Referitor la posibilitata unui atac terorist, secretarul de stat francez pentru Transporturi, Frederic Cuvillier, a declarat, pentru postul France 2, că exclude posibilitatea unui tir de la sol.
„Nu există nici un sistem de rachete antiaerian care să poată atinge un avion de linie la mare altitudine în regiune”, a dat asigurări Jean-Pierre Maulny, director adjunct al Institutului de Relaţii Internaţionale şi Strategice (IRIS) şi specialist al industriei de apărare. „La faţa locului se găsesc doar Manpads (sisteme portabile cu rază scurtă de acţiune – n.r.), care sunt periculoase doar în faza de decolare şi aterizare”, a adăugat el.
Ipoteza ca o bombă să fi provocat tragedia aviatică nu este, de asemenea, exclusă, mai ales că pe aeroportul din Ouagadougou condiţiile de securitate nu sunt considerate optime.
„Când trece printr-un nor violent, o aripă se rupe şi avionul se face bucăţi, este posibil, dar nu prea cred. Rămâne posibilitatea bombei”, a precizat Jean Serrat.
Totuşi, ultimele elemente păreau să excludă această posibilitate, mărturiile de la sol evocând „un puternic miros de kerosen la locul” prăbuşirii şi „fragmente concentrate”.
În ceea ce privește posibilitatea existenței unei probleme tehnice, pilotul Air France spune că este imposibil de aflat acest lucru înaintea finalizării anchetei.
„Până nu se termină ancheta, este imposibil să ştim dacă a existat o problemă tehnică sau nu”, a afirmat Robert Galan.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.