Prin galerii, în ţară şi în străinătate

Colecţie de minuni, la Institutul Cervantes din Bucureşti Miercuri, 10 iunie, la ora 19.00, sunteţi invitaţi în sala de expoziţii a Institutului, la vernisajul expoziţiei de grafic design şi ilustraţie de carte Colecţie de minuni / Colección de asombros de Isidro Ferrer. Expoziţia prezintă peste 100 de afişe şi ilustraţii de carte realizate de grafician […]

Prin galerii, în ţară şi în străinătate

Colecţie de minuni, la Institutul Cervantes din Bucureşti Miercuri, 10 iunie, la ora 19.00, sunteţi invitaţi în sala de expoziţii a Institutului, la vernisajul expoziţiei de grafic design şi ilustraţie de carte Colecţie de minuni / Colección de asombros de Isidro Ferrer. Expoziţia prezintă peste 100 de afişe şi ilustraţii de carte realizate de grafician […]

Colecţie de minuni, la Institutul Cervantes din Bucureşti

Miercuri, 10 iunie, la ora 19.00, sunteţi invitaţi în sala de expoziţii a Institutului, la vernisajul expoziţiei de grafic design şi ilustraţie de carte Colecţie de minuni / Colección de asombros de Isidro Ferrer.

Expoziţia prezintă peste 100 de afişe şi ilustraţii de carte realizate de grafician în perioada 2005-2012.

Isidro Ferrer (Madrid, 1963) a absolvit Arta Dramatică şi Scenografia, iar la finalul decadei anilor ´80 şi-a descoperit afinitatea cu domeniul comunicării grafice, ceea ce l-a determinat să-şi completeze studiile alături de Peret, unul dintre designerii spanioli cu importantă recunoaştere internaţională. Îşi deschide propriul atelier de creaţie în 1996, lucrând atât ca grafic designer, cât şi ca ilustrator. De-a lungul carierei sale a fost laureat cu numeroase premii, între care Premio Nacional de Diseño în 2002, Premio Nacional de Ilustración în 2006, un European Design Award la categoria Posters în 2008 şi Argint la Golden Label Awards în 2013.

Expoziţia Colección de asombros începe cu o selecţie a unora dintre lucrările de grafic design, printre care se găsesc multe dintre cele făcute în perioada în care Isidro Ferrer lucra la Centrul Dramatic Naţional din Spania, unde a fost conducătorul departamentului de grafică timp de şase stagiuni. Sunt etalate lucrări realizate în 4 dintre aceste stagiuni. În continuare este expusă o selecţie de posteruri create pentru diferite evenimente şi instituţii pe teme de grafică socială, chiar şi unele prin care autorul s-a implicat activ în diverse mişcări de revendicări sociale.

Cea de-a doua parte a expoziţiei arată faţeta lui de ilustrator; între lucrarile selectate sunt imagini din Cahier de vacances, un caiet de jocuri realizat ca parte a unui proiect de comunicare grafică pentru programul dedicat copiilor în cadrul Marseille-Provence 2013 Capitale Européenne de la Culture. Apoi, ilustraţiile pentru Le Metier concepute tot la Marsilia pentru galeria Fotokino. Parcursul expoziţiei continuă cu seria Petit Liceo, creată pentru stagiunea pentru copii a Operei Liceo din Barcelona şi cu trei cărţi foarte cunoscute din bibliografía autorului, El libro de las preguntas, pe textul unui poem de Pablo Neruda, Nocturno, un poem de Rafael Alberti, şi Los Sueños de Helena, în care Eduardo Galeano împărtăşeşte cu cititorii visurile poetice ale soţiei sale.

Toate aceste lucrări, împreună cu o selecţie de schiţe, ne permit să avem o imagine a creaţiei lui Isidro Ferrer din ultimii ani şi să urmărim firul comun din lucrările sale, detectabil în pofida marii varietăţi de formate şi teme prezentate, având astfel o cheie de lectură a universului său creativ care a captivat atât critica, cât şi publicul internaţional

Constantin Popovici şi seducţia modernităţii

Cabinetul de Desene şi Gravuri al Muzeului Naţional de Artă al României are plăcerea să anunţe miercuri, 10 iunie 2015, la ora 18.00, lansarea catalogului care însoţeşte expoziţia Constantin Popovici şi seducţia modernităţii. Având un caracter monografic, catalogul prezintă o importantă parte din opera plastică a artistului.

Deschisă în avanpremieră cu ocazia Nopţii Muzeelor 2015, expoziţia poate fi vizitată la parterul Galeriei Naţionale. Curatorii sunt Mariana Vida şi Elena Olariu, specialişti în cadrul Secţiei de Arte Grafice a muzeului.

Expoziţia Constantin Popovici şi seducţia modernităţii face parte din ciclul iniţiat de Muzeul Naţional de Artă al României sub titlul Donaţii şi donatori. Selecţia cuprinde 106 opere de sculptură, pictură şi artă grafică, fiind şi o retrospectivă la douăzeci de ani de la dispariţia sculptorului.

Constantin şi Augustina Popovici (soţia acestuia) au avut generozitatea de a dona în mai multe rânduri (1987, 2001) lucrări reprezentative ale artistului. În anul 2014, doamna Augustina Popovici a donat 81 de lucrări de grafică ce constituie nucleul prezentei expoziţii. Lucrările au fost create pentru o manifestare care ar fi trebuit să aibă loc la Paris Art Center în anul 1988. Cu acest prilej Constantin Popovici a realizat o serie de desene spectaculoase de mari dimensiuni, menite să fie o sinteză a temelor majore din creaţia sa: Hecatele, Îngerii, Zborul frânt al lui Icar, Calvarul, Lacustrele bacoviene.

Creatorul Monumentului Electricităţii – Prometeu de la barajul Vidraru şi al ansamblului dedicat poetului George Bacovia de la Bacău, Constantin Popovici (1938 – 1995) a fost o personalitate artistică complexă: sculptor, grafician, pictor, fotograf şi poet. A studiat sculptura la Institutul de Arte „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, fiind în acelaşi timp atras de arta grafică şi de pictură, în care a folosit contrastele izbitoare şi explozia de culoare, tuşa fermă şi sinuoasă. În ceea ce priveşte sculptura, artistul a asimilat tendinţele unui expresionism târziu şi s-a raliat concepţiei minimaliste din epocă. De-a lungul timpului, Constantin Popovici a avut numeroase expoziţii colective sau personale la Paris, Lyon, Milano, Bruxelles, Bonn, Varşovia, Moscova şi Ankara.

Pictorul Dan Isăilă, între icoană şi nud

DanaArtGallery vă invită să vizitaţi expoziţia de pictură a artistului Dan Isăilă, deschisă în perioada 1- 21 iunie la Galeria Odeon.

Născut în 1980, absolvent al secţiei Artă Sacră a Facultăţii de Teologie din Bucureşti, artistul alternează arta religioasă cu cea laică, pictura bisericească cu cea de atelier. După mai multe expoziţii în Piteşti între 2009 şi2013, a expus în Bucureşti icoane la Librăria Predania, în 2013, şi pictură la Galeria Domenica, în 2014, în acelaşi an având o expoziţie de pictură în Porto.

În cadrul Galeriei Danaart debutează cu o expoziţie non-tematică, cu lucrări din ultimii doi ani, disparate ca tehnică şi tematică (de la ulei pe pânză la colaj, de la nud la scenă religioasă), orchestrate în cheia unei estetici apofatice, a fugii continue din calea semnificaţiilor, a căutarii sensului picturii prin refuzul subordonării faţă de concept.

Dan Isăilă, Coborârea la Iad

”«Ce reprezintă acest tablou?», s-ar putea întreba cineva privind o pictură oarecare şi, atunci, fără să-şi dea seama, ar rata întâlnirea. Vameşii minţii cer şi caută explicaţii pentru a permite trecerea spre interior a unui presupus înţeles, fără de care spectatorul s-ar simţi orb. Artistul Dan Isăilă e însă prea generos cu oamenii pentru a le oferi explicaţii. În linişte, aproape cu spatele la public, îşi vede de-ale lui. Orice discuţie s-ar desfăşura pe tema picturii ar rămâne într-o zonă de graniţă, lângă care pictorul e Paznic. El nu e aici pentru a face spectacol, pentru a fi prilejul cochetăriilor cu arta ale mai puţin curajoşilor. El a fost trimis să «dea de văzut» celor ce pot vedea. Nici el nu ştie întru totul ce se află dincolo de ramă, întrucât el e abia primul dintre paznici. Şi oricând poate spune, asemenea paznicului legii lui Kafka, «poarta asta era făcută numai pentru tine; acum plec şi o încui»”.

Dan Perjovschi: Desene la Uzină

Dan Perjovschi, Uzina cu apă

Centrul de Architectură, Cultură Urbană şi Peisaj Uzina de Apă din Suceava găzduieşte expoziţia Dan Perjovschi: Desene la Uzină, curatoriată de Simona Nastac, deschisă până în 19 iunie.

Expoziţia a fost prilejuită de Festivalul Internaţional de Literatură şi Artă Lectora, desfăşurat la Suceava între 27 – 31 mai.

Dan Perjovschi (n.1961, Sibiu) este unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi artişti români pe scena internaţională, după 1990. A realizat peste o sută de expoziţii şi proiecte personale şi de grup, la instituţii celebre precum MoMA din New York, Tate Modern din Londra, Kiasma din Helsinki, MACRO din Roma, Kunsthalle Basel, MAC Marsilia, Bienala de la Veneţia, Bienala de la Sydney etc. A primit două premii prestigioase: George Maciunas Award în 2004 şi Princess Margriet Award în 2012, pentru întreaga activitate, împreună cu soţia sa, artista Lia Perjovschi.

Desenele sale – pe pereţi, pe podea, pe geamuri, pe tavan, pe stradă, pe trotuar, pe faţade, în ziare, în cărţi, pe internet, pe orice suprafaţă, cu creta, cu markerul, alb, negru sau gri – sunt spaţii de gândire, iar expoziţiile lui – spaţii de dezbatere şi reflecţie critică asupra lumii în care trăim. Toate proiectele artistului vin din urgenţa şi curiozitatea de a înţelege realitatea desenând-o, dar mai ales dintr-o sensibilitate reactivă la politic şi social, interesată să genereze idei, conţinut, teritorii de rezistenţă şi acţiune.

“Dan Perjovschi circulă nonstop, local şi global, ca un reporter pe teren; observă, se documentează, citeşte presa şi fluxurile de ştiri online, vorbeşte cu oamenii, postează pe facebook, filtrează surse şi imagini, extrage esenţe şi creează în flux” – scrie curatorul expoziţiei, Simona Nastac. “Este un performer, prezent în torentul lumii contemporane, iar nebunia acestei lumi e subiectul lui. Nici o cauză nu-i prea puţin, iar activismul lui este contagios: protestatarii din campania Salvaţi Roşia Montană i-au downloadat desenele, le-au pus pe tricouri şi pe pancarte; la Cluj, studenţii i-au expus desenele Occupy University în amfiteatrul în care şi-au susţinut revendicările; la Istanbul, demonstranţii Occupy Gezi i-au cerut să deseneze pentru ei, la fel manifestanţii din Rio împotriva corupţiei guvernului brazilian. Cu o conştiinţă critică alertă, generozitate şi umor, Dan Perjovschi dezbate, confruntă şi prezintă lumea aşa cum e. Desenele lui se şterg, ideile nu”.

La Uzina de Apă din Suceava, artistul a desenat pe o suprafaţă de aproximativ 40 de metri pătraţi în cele două rezervoare ale clădirii proiectate în 1908 de inginerul de construcţii civile G. Thiem din Leipzig. Dată în folosinţă în 1912, uzina a fost transformată în 2012 de Ordinul Arhitecţilor din România (OAR), filiala N-E, în Centru de Arhitectură, Cultură Urbană şi Peisaj. Uzina face parte din patrimoniul industrial al oraşului Suceava, având o semnificaţie istorică, tehnologică, socială şi arhitecturală deopotrivă. OAR a reintegrat clădirea în comunitate, contribuind astfel la protejarea şi valorificarea patrimoniului arhitectural industrial din România, precum şi la viaţa culturală a oraşului Suceava.

Curatorul expoziţiei, Simona Nastac, este în prezent stabilită la Londra. A realizat expoziţii la Londra, New York, Seul, Shanghai, Praga, Sankt Petersburg, Cluj şi Bucureşti şi a publicat peste 100 de articole în presa românească şi internaţională de specialitate. Între 2006 şi 2013 a coordonat programele de arte vizuale, rezidenţă artistică, literatură, arhitectură şi design la ICR Londra. Anul acesta este Visual Arts Director pentru Festivalul Kingston Welcomes Korea din Londra, desfăşurat în luna august.

Expoziţie de Marcel şi Ilarion Voinea, la IRCCU Veneţia

Marcel Voinea, Somnul

Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia invită miercuri, 10 iunie, la ora 18.30, la vernisajul Expoziţiei de pictură şi sculptură a artiştilor Marcel şi Ilarion Voinea, eveniment ce va avea loc în Mica Galerie situată în Cannaregio 2211 ‒ 30121.

Expoziţia, ce va fi deschisă până în data de 28 iunie, va cuprinde sculpturi de mici dimensiuni, alături de picturi şi desene. Se poate spune că întâlnirea celor doi fraţi, antinomică în aparenţă, sub raportul concepţiei artistice numai, închide în sine două drumuri diferite, care, paradoxal, unifică căutările unei generaţii care şi-a atins apogeul.

Marcel Voinea este un artist fabulatoriu. Reconstruieşte poveşti din texte biblice şi nu numai, folosindu-se de praful de cretă pe care-l amestecă în var, iar apoi îl distribuie pe pânză cu o virtuozitate ieşită din comun, în scene ale căror desene apropie munca sa de cea a graficienilor, ori mai degrabă a gravorilor, iar celălalt, Ilarion Voinea, destructurează realitatea materiei în fragmente cărora le dă un sens independent, cu valoare de simbol, atunci când le desprinde de contextul locului comun.

Mai întâi, Marcel Voinea este un excepţional desenator, a cărui imaginaţie poetică completează fericit, în secvenţialităţi memorabile, adevărate poveşti şi interpretări ale textelor biblice, subminate, însă, permanent de o ironie devastatoare. Pentru că toate personajele sale, aflate într-o dinamică de o inocentă spontaneitate, se trezesc într-un spaţiu al fabulei, reinterpretate mereu într-o citire trecută prin grila metafizică. Şiruri de oameni duc în spate cetăţi părăsite, ca şi când o mare nenorocire s-ar fi aşezat peste ele, dar încăpăţânarea lor de a merge înainte îi identifică cu un destin inexorabil. […]

E multă poezie în fragmentele de realitate prelucrate în lemn ori bronz de Ilarion Voinea, o poezie subtilă şi eterată, din care au căzut cuvintele de prisos, rămânând uneori doar o urmă a acestora, o idee. Pe un platou de lemn desenează o deschizătură ca un semicerc, o fantă prin care ai putea să vezi, dincolo de suprafaţa limpede a realităţii, un miez, pe care-l cauţi, al energiilor ce ar putea să revitalizeze materia moartă …”, scria Petre Tănăsoaica.

Ilarion Voinea este absolvent al Facultăţii de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, secţia sculptură. Între anii 1973 şi2012 a fost profesor de sculptură la Şcoala Populară de Artă, între 1998 şi 2006, conferenţiar universitar la Facultatea de Arte Vizuale a Universităţii din Oradea, iar între 1990 şi 1991 Lector univ. la Academia de Arte Frumoase din Cluj-Napoca. Este autorul a numeroase expoziţii personale şi de grup şi a realizat numeroase monumente atât în ţară, precum şi în străinătate.

Marcel Voinea este absolvent al Institutului de Arte Plastice şi Decorative „Ion Andreescu” din Cluj, secţia sculptură 1977. Profesor de sculptură în perioada 1977‒1990 la Şcoala de arte „Grigore Gabrielescu” şi la Liceul de Artă din Craiova; din 2002 este vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici (UAP), iar din 2010 este preşedinte al filialei Craiova a UAP. Din anul 2007 este membru în Comisia Zonală Oltenia pentru monumente de for public.

Nightfall, la Galeria ICR Viena

Reszegh Botond, Nightfall 3

Galeria Institutului Cultural Român de la Viena găzduieşte în perioada 9-26 iunie expoziţia Nightfall a pictorului Részegh Botond. Vernisajul expoziţiei are loc astăzi, la ora 19.00, în prezenţa artistului, a curatoarei Anamaria Altmann şi a vicepreşedintelui Institutului Cultural Român, Mihaly Zoltán Nagy.

„După lăsarea întunericului, când formele dispar şi culorile se dizolvă, iar noaptea îşi aşterne umbra întunecată peste lume, atunci începe ora focului.

Részegh Botond abordează în ciclul de lucrări Nightfall existenţa umană ca schizofrenie bipolară care, în interpretarea artistului, reprezintă echilibrul dintre şansa unei libertăţi fireşti şi a unei aserviri voluntare”. Această dihotomie a existenţei este reprodusă de Részegh Botond în lucrările sale prin limbajul formelor utilizat şi principiile structurale care dobândesc un caracter central. Din spaţiul întunecat pătrund la suprafaţă capete fără chip înflăcărate, care evoluează în simboluri ale ameninţării, fricii, agresiunii, terorii şi cinismului. Cranii înconjurate de membre dislocate, care se pierd prin gesturi încifrate în întuneric, amintesc pentru ultima dată de durerea victimei şi a agresorului deopotrivă.

“Discursul plastic al artistului, ca manifestare a unei libertăţi apăsătoare, are scopul de a pune la îndoială sentimentele stârnite de privirea în gol, în spaţiile întunecate în a căror captivitate se întrezăresc ochi orbi arzând, lăcrimând într-o singurătate stranie.

Expoziţia Nightfall, la Viena

Arta sa, o amintire eterică a grotescului suprarealist, şi tehnica artistică expresivă readuc în realitate aservirea şi oroarea care se prezintă ca elemente reale sfâşiate dintr-o existenţă paralelă. Această realitate pare anonimă, dar este în fapt o prezumţie: viaţa fostului deţinut Mikhail Khodorkovsky reprezintă fundamentul pentru incertitudinea pe care artistul o manifestă faţă de realitatea pe care o înţelege nu doar ca antonim al detenţiei şi, implicit, ca o percepţie fizică, ci şi ca instanţă metafizică care se doreşte expusă spaţial şi golită de valoare.

Cu cât noaptea este mai întunecată, cu atât mai luminos e focul, scrie curatoarea Anamaria Altmann.

Részegh Botond a studiat în perioada 1996–2001 la Universitatea de Arte din Bucureşti, secţia grafică, în clasa prof. Mircia Dumitrescu, şi în perioada 2004–2008 a fost doctorand la Universitatea de Arte Budapesta, sub coordonarea prof. König Róbert.

A debutat ca artist în anul 2001 prin expoziţia lucrărilor de diplomă la Universitatea de Arte din Bucureşti şi prin expoziţia personală din cadrul Târgului Internaţional de Carte de la Budapesta. Au urmat alte 36 de expoziţii personale dintre care le amintim pe cele de la Ingeborg Zweymüller Gallery (Baden, Austria, 2009), Northeastern University (Boston, SUA, 2010), Léna&Roselli Gallery (Budapesta, 2011), Joella Gallery (Turku, Finlanda, 2013), 360 Gallery (Boston, SUA, 2014) şi VOLTANY – Volta Show (New York, SUA, 2014).

Expoziţia Nightfall poate fi vizitată în perioada 9-26 iunie.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.