Privatizarea deciziei politice

În intervalul 206-2019, Comisia Europeană a cheltuit peste 462 de milioane de euro pentru contractele cu PWC, KPMG, Deloitte și EY, adică cele mai mari firme de consultanță din lume, Big Four. În 2020, primul an al pandemiei, Comisia a cheltuit astfel încă aproape 100 de milioane de euro. Euobserver anunță că aceste contracte au intrat în atenția Parlamentului European, îngrijorat de posibilele conflicte de interese.

Aceste cheltuieli au crescut simțitor odată ce a a apărut Serviciul pentru Sprijin pentru Reformele Structurale, devenit directorat general în Comisia Europeană. Acest serviciu ajută statele UE să conceapă și să aplice mult lăudatele reforme structurale. Pentru a ne da mai bine seama ce înseamnă asta, este suficient să spunem că predecesorii acestui serviciu au fost așa-numitele ”task force” create ad hoc pentru a aplica reforme în state precum Grecia, Irlanda, la apogeul crizei financiare – echipele de tehnocrați care aveau o putere mai mare decât a guvernelor naționale la stabilirea politicilor economice ale statelor respective.

Sprijinul pentru reformele structurale este oferit fie direct de Comisia Europeană, fie de ONG-uri, fie de companii private de consultanță. ONG-urile și aceste din urma firme sunt plătite din banii contribuabililor UE. Euractiv scrie că feliile din acest tort vor crește în anii următori, odată cu apariția Instrumentului de Suport Tehnic, urmașul amintitului Serviciu de Sprijin pentru Reformele Structurale. În plus, se adaugă Fondul Next Generation EU, fondul de redresare și reziliență, de 750 de miliarde de euro, iar marile companii de consultanță vor fi contractate pentru a ”învăța” guvernele cum să cheltuiască acești bani.

Tot Euractiv scrie că înmulțirea contractelor cu aceste firme de consultanță stârnește îngrijorări privind conflictele de interese. Fiind implicate în reformele structurale, aceste firme au un cuvânt de spus în politicile publice din zone sensibile din țara respectivă; unele reforme în care au oferit consultanta au privit justiția, piața muncii, politia, sănătatea, serviciile sociale.  Un purtător de cuvânt al Comisiei a spus că aceste firme nu sunt responsabile pentru elaborarea politicilor dintr-un stat membru, ci oferă doar servicii de consultanță Comisiei și entităților beneficiare din statele membre”.

Însă PricewaterhouseCoopers a ajutat peste 300 de companii europene să eludeze plata taxelor, după cum a arătat scandalul Luxleaks. Apoi, aceeași companie a fost contractată de statul belgian pentru dezvoltarea unui cadru de control a plății taxelor.

Contractele de consultanță nu se limitează la reformele structurale cerute de UE și nici la cele mai mari patru companii. Spre exemplu, firma de consultanță McKinsey a primit un contract de aproape un milion de euro pentru sistemul statistic din Germania, în 2018. A urmat un alt contract de un milion de euro pentru o analiză a modificărilor sistemice datorate folosirii inteligentei artificiale și pentru analizarea oportunităților care ar putea apărea pentru IMM-uri. Chiar McKinsey a arătat că nu are experiență în domeniul IMM-urilor, iar acest caz a stârnit îngrijorarea că aceste firme de consultanta pot transfera informațiile sensibile obținute de la guverne către diviziile lor care se ocupa de fuziuni și achiziții de companii, în vederea unor afaceri profitabile în țările respective.

Apoi, McKinsey a fost angajată de guvernul Franței pentru a pune la punct strategia vaccinării. Guvernul Italiei a apelat și el la McKinsey, în contextual pandemiei.

Un articol recent publicat de The Spectator arată cum fiecare scandal legat de conflictele de interese în care sunt implicate marile firme de consultanță determină guvernele să recurgă la reguli tot mai severe, iar acestea, în mod paradoxal, nu fac decât să întărească monopolul acelorași mari firme de consultanță. Noii jucători pe piață fac față cu greu cerințelor tot mai complicate din partea guvernelor sau a Comisiei Europene. În plus, guvernele nu fac decât să alimenteze masiv companiile mari de consultanță, acordându-le contracte pentru care, în mod realist, doar ele pot sa concureze. Iar ofertele venite din partea acestor firme pentru înalții funcționari publici care decid să părăsească guvernele ajuta o dată în plus la conceperea unor strategii care să le asigure pe mai departe monopolul. (În Spania, peste 20 de politicieni care au decis să se retragă din viața publică s-au îndreptat spre consultanță, iar președintele asociației firmelor de consultanță este un fost ministru).

Pe lângă banii oferiți de Comisia Europeană se adaugă miliardele venite din partea guvernelor, pentru contracte cu cele mai mari firme de consultanță. Spre exemplu, în ultimii doi ani, guvernul Spaniei a oferit acestor firme o sumă mai mare decât bugetul Ministerului Egalității – peste 350 de milioane de euro. Banii s-au cheltuit pentru planificare strategică, politici pentru reziliență proceduri tehnice  și campanii de PR. Aceste firme au primit sarcina de a concepe programele pentru tranziție ecologică și pentru digitalizare – pilonii Programelor Naționale de Redresare și Reziliență.

În Marea Britanie, sumele oferite de guvern sunt mult mai mari – circa trei miliarde de euro în perioada 2016-2020.

După mai bine de un deceniu de austeritate mai mult sau mai puțin mascată, prescrisă și de amintitele firme de consultanță, guvernele naționale s-au trezit în fața pandemiei cu un aparat birocratic lipsit de experiență și valoare și nu de puține ori subdimensionat. În aceste condiții, fie că vorbim despre măsurile pentru combaterea pandemiei, fie despre planurile pentru primirea banilor europeni, soluția este parteneriatul public-privat. I se spune și soluție tehnocratică, cea care presupune muncă împreună a celor mai experimentați și mai specializați indivizi din spațiul public și privat. Până acum, așa cum sugerează și îngrijorările din Parlamentul European, pare să fie vorba despre o privatizare a deciziei politice și strategice. Planificarea cheltuirii banilor este pasată companiilor de consultanță și ONG-urilor și se face o trecere la capitalismul lobby-ului la un ”capitalism de consultanță”. Dacă lobby-ul se face pentru a promova interesele clienților privați ai companiilor de consultanță, rămâne de văzut care va fi marele beneficiar al ”capitalismului de consultanță”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 14

4 Comentarii

  1. Si eu,ca o proasta, credeam ca Romania e campioana la studii PWC, KPMG, Deloitte și EY, ca indrageste papetaria..Uite frate,ca UE da mai mult la parazitii aia,sa le spuna daca maine ploua sau nu,parca nu au buletin meteo..

  2. Hotii mari intodeauna s-au acoperit cu legi in timp ce tarile mici si coloniile au fost acuzate de coruptie. Daca studiezi sistemul legislativ din Anglia , SUA ,Germania o sa vedeti ca intodeauna dar intodeauna exista cai de fentare a legilor dar numai pentru cei mai mari. Un exemplu simplu este amnestia data de presedintii americani oricui vrea inima lui. Clinton a amnestiat un escroc fugit in Elvetia dupa ce facuse evaziune fiscala de milioane in America.

  3. Inca o dovada dew necontestat ca „statul de drept ” Mafiot UE este condus de mafioti de ” inalta clasa ” pe langa care semianalfabetii sngerosi ce conduc Mafia Italiana,ca idei si ca ” profit ” sunt copilasi de gradinita.Mafiotii de stat cu cravata din America au introdus prin Lege spaga oficiala denumita ” Looby.” Nasii ” nostri dela UE au inventat alta metoda ” oficiala „,alta Hotie”legala, consulatanta „astfel ca miliarde de Euro vor fi dirijate in conturile firmelor „noastre ” de consultanta. SoCatzule ia aminte cum se face ca la locul de munca sa dai „randament,productivitate,sa performezi „.Intr-o camera de 5/6 M iti instalezi un birou cu toate cele necesare,inclusiv un frigider si o canapea buna la toate,iti deschizi niste conturi prin paradisuri si-i anunti pe Domnii si Doamnele dela ” varful ” UE ca esti gata,poti sa te apuci sa-i consulti.Trebuie sa ai grije cum negociezi parandaratul stii doar ca dela bani incepe scandalul.”Dosarele de consultanta ” trebuie sa fie cat mai stufoase,alambicate,intr-un limbaj cat mai pasaresc adica” tehnic ” astfel ca eventual daca vrea sa-si bage vreo nepoftita nasul,sa nu priceapa nimic. Nu fac aluzie la Cucuvea,nu-si baga ea nasul ” la nivel inalt „,ci din contra va veghea sa nu-si bage altii nasul.Evident ca pentru acest scop a fost cocotata acolo.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.