Proiectul lui Gabriel Biriş a fost lăudat

Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR) a anunţat că apreciază propunerile de modificare a Codului Fiscal, apărute în spaţiul public în urmă cu o zi, în sensul unificării contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi a celor de sănătate datorate de angajator şi de angajat, precum şi plafonarea reală per CNP a acestor contribuţii, se arată într-un comunicat al CDR. „Coaliţia a luat la cunoştinţă despre propunerile de modificare a Codului Fiscal anunţate în ultimele zile. (…) CDR consideră că propunerile anunţate constituie o bună bază de pornire a unui dialog real cu privire la simplificarea regimului contribuţiilor sociale, în sensul unificării contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi a celor de sănătate datorate de angajator şi de angajat, precum şi al plafonării reale per CNP a acestor contribuţii, aspectele legate de formularea prevederilor şi de tehnică legislativă rămânând a fi analizate şi corectate în procesul de dezbatere public”, se spune într-un comunicat al Coaliţiei.

Organizaţia susţine că va analiza în detaliu prevederile proiectului care va fi supus dezbaterii publice şi va participa la dialogul asupra implicaţiilor tehnice fiscale generate de schimbările vizate. „De asemenea, CDR salută intenţia de clarificare şi simplificare a procedurii de analiză de risc în privinţa înregistrărilor de TVA, prin introducerea noţiunii de ‘suspendare a codului de TVA’ pentru o perioadă de 90 de zile în cazul în care se constată că un contribuabil prezintă risc fiscal ridicat în urma analizei de risc efectuate în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, urmând ca în această perioadă de suspendare să se verifice dacă acel contribuabil prezintă sau nu risc fiscal ridicat. Limitarea analizei la contribuabilii cu risc fiscal ridicat, precum şi eliminarea conceptului care a stat în mod eronat la baza solicitării formularului D088, şi anume acela privind evaluarea intenţiei şi capacităţii de a desfăşura operaţiuni economice, poate elimina multe dintre problemele apărute în practica ultimelor luni”, se subliniază în comunicatul CDR.

Coaliţia reiterează că modificarea legislaţiei fiscale trebuie să fie făcută în mod transparent şi să ţină cont de principiul predictibilităţii fiscale pentru care militează întreg mediul de afaceri, considerând că o dezbatere publică pe marginea proiectului de modificare a Codului Fiscal ar trebui să aibă loc într-un interval de 6 luni până la implementare şi să conducă la amendamente benefice întregului mediu de afaceri, în sensul modernizării, simplificării şi reducerii birocraţiei fiscale.

Proiectul modificării Codului Fiscal este iniţiat de secretarul de stat în Ministerul Finanţelor Gabriel Biriş. Principalele schimbări se referă la taxarea muncii, respectiv creşterea contribuţiilor angajatului şi eliminarea acestora pentru angajator. Potrivit proiectului obţinut de Profit.ro, contribuţiile de asigurări sociale (CAS) ale angajatului vor fi majorate de la 10,5% la 21,7%, iar pentru sănătate (CASS) de la 5,5% la 8,9%. În schimb, angajatorii vor fi scutiţi de CAS pentru condiţii normale de muncă, precum şi de CASS. Măsura va afecta persoanele cu activităţi independente care, în prezent, datorează 10,5% şi 5,5%. Angajatorii vor achita doar CAS pentru condiţii deosebite sau speciale de muncă, de 4,2%, respectiv 8,2%. Astfel, contribuţiile sunt aproape integral mutate în sarcina angajatului sau a persoanei fizice cu activităţi independente (PFA şi profesiile libere). În plus, se arată în proiect, pentru a atenua impactul majorării contribuţiilor asupra salariaţilor, proiectul prevede măsuri care vizează salariul mediu brut. Mai exact, le impune angajatorilor, inclusiv privaţi, cu ameninţarea amenzii, să majoreze salariile brute astfel încât să fie neutralizată creşterea contribuţiilor de asigurări sociale şi a celor de sănătate pentru angajaţi.

De asemenea, proiectul prevede ca averile nejustificate de până la un milion de euro să primească o perioadă de graţie, până pe 31 martie 2017, ca să fie declarate şi impozitate cu 16%. După această dată, dacă vor fi depistate de Fisc, vor fi taxate cu 75%. În plus, modificarea Codului Fiscal ar impune dezvoltatorilor persoane fizice un impozit de 16%, faţă de 1%-3% în prezent, şi un capital social mai mare microîntreprinderilor care vor să opteze pentru impozit pe profit.

Ministerul Finanţelor Publice a precizat, printr-un comunicat de presă, că nu are în vedere majorări de taxe şi impozite în acest an, iar singurele măsuri care au fost şi sunt vizate sunt de simplificare a procedurilor fiscale şi în favoarea activităţii economice. „Am cerut experţilor din minister pe probleme de fiscalitate o analiză internă care să cuprindă mai multe scenarii de calcul pentru simplificarea, debirocratizarea şi crearea unor condiţii mai bune pentru mediul de afaceri. În acest context, creşterea taxelor nu a fost luată în considerare ca scenariu posibil pentru pachetul de măsuri ce va modifica Codul Fiscal. Nu includem măsuri care să creeze poveri fiscale suplimentare pentru niciun tip de contribuabil, persoane juridice, fizice, persoane fizice autorizate sau cele cu activităţi independente”, a declarat Anca Dragu, ministrul Finanţelor Publice.

Potrivit comunicatului, Ministerul Finanţelor Publice nu are în vedere o creştere a contribuţiilor sociale obligatorii nici pentru angajat, nici pentru angajator. Persoanele Fizice Autorizate (PFA), cu activităţi independente sau profesii liberale nu sunt vizate de vreo măsură de creştere a taxării.

Preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru, spune că i se pare correct să se facă acest proiect. “Propunerile iau în calcul să egalizeze sarcina fiscală pentru toate formele de venit, indiferent de cum se cheamă ele şi după aceea veniturile să fie globalizate, pentru ca cel care obţine venituri să nu plătească nelimitat taxe. Cu alte cuvinte, dacă am 10 forme de venit, să nu plătesc la fiecare taxe fără număr. Se face un calcul global la sfârşit de lună şi se plătesc taxe la un plafon maxim de 5 salarii medii pe economie. Aici se poate discuta dacă impactul bugetar este sau nu este neutru. Important este că, în principal, se doreşte o sarcină fiscală egală pentru toate formele de venit, fie că e PFA, chirie sau salariu. Iar plafonul de taxare de 5 salarii medii mi se pare rezonabil. Din punctul de vedere al salariatului, noul proiect nu are niciun impact negativ, ci dimpotrivă, ar trebui să aibă un impact pozitiv, pentru că dacă te uiţi pe cotele de impozitare ele se mută de la angajator la angajat, dar în total ele scad. Şi oricum angajatorul plăteşte tot costul salarial şi are în continuare obligaţia să reţină contribuţiile la sursă şi să le plătească”, a declarat Dumitru.

Conform acestuia, costul pentru angajator e acelaşi. Iar dacă angajatorul păstează costul total, venitul net al angajatului ar trebui să crească. “La PFA-uri sarcina fiscală creşte, ceea ce mi se pare corect, pentru că nu sunt unii mai egali decât alţii. Sunt 500.000 de PFA-uri în România, dar câte dintre ele maschează venituri salariale? Eu cred că majoritatea. Sigur, această formă de plată a salariilor prin PFA-uri are riscuri, pentru că în momentul de faţă dacă vine ANAF şi spune că de fapt tu nu eşti independent, ci dependent, pentru că vii la serviciu, rişti să fii nevoit să plăteşti CAS retroactiv pentru 5 ani. Nu înţeleg de ce nu vrea lumea să se clarifice odată pentru totdeauna situaţia PFA-urilor: hai să nu mai riscăm să ni se ceară banii din urmă, să avem contibuţii egale, o plafonare la cinci salarii medii şi globalizarea veniturilor, pentru că nu e ca şi cum plăteşti pentru fiecare venit nelimitat. Principial, nu văd nimic rău în acest proiect, ci dimpotrivă, el rezolvă o inechitate care a existat mult timp. A fost iniţial moda cu plata salariilor prin microîntreprinderi, apoi au venit PFA-urile şi aşa s-a ajuns în situaţia în care unii plătesc contribuţii sociale în cuantum de 40% şi alţii de numai 16% din venituri”, a mai spus Dumitru.

Analistul economic Cristian Păun susţine că acest proiect nu are efect nici asupra salariului net, nici asupra costurilor la nivel de antreprenor. ”În momentul de faţă, se plătesc două tipuri de contribuţii pe ceea ce înseamnă salariile plătite angajaţilor: contribuţii pe care le plăteşte angajatorul şi contribuţii pe care le plăteşte angajatul (ambele virate către bugetul statului de către angajator). Nu doar din punctul meu de vedere, aceste contribuţii ar trebui unificate – exact modificarea despre care vorbeşte proiectul de lege al Guvernului – astfel încât ”brutul” pe care îl au în faţa sa angajatul şi angajatorul să includă toate aceste costuri cu locul de muncă. Măsura nu are un efect direct nici asupra salariului net, nici asupra costurilor la nivel de antreprenor. Se simplifică şi se clarifică ce înseamnă costul total cu forţa de muncă. ”Netul” va rămâne neschimbat pentru că legea vine cu obligativitatea pentru angajator ca acea eliminare de contribuţie pentru el să fie complet transferată în brutul angajatului. Pe de altă parte, chiar dacă vorbim doar despre un proiect de lege, care, iată, nu aduce schimbări importante de natură financiară pentru angajator sau pentru angajat, după cum explică Păun, toate partidele politice importante s-au grăbit să condamne acest document ajuns pe surse în presă.

Prevederile cuprinse în proiectul de modificare a Codului Fiscal trebuie aplicate, dacă nu acum, în viitor, pentru că duc la simplificarea şi eficientizarea sistemului de taxare şi vor ajuta la normalizarea pieţei muncii, a declarat joi Gabriel Biriş. “Poate că acum nu este cel mai potrivit moment pentru modificări mai de substanţă. Asta e o variantă de lucru. Nu tot proiectul trebuia să meargă într-o decizie, prin OUG. Se putea foarte bine ca o parte din el să meargă la Parlament ca proiect de lege. Important este ca ideile bune de acolo să fie folosite, să fie rafinate – chiar dacă nu acum – şi să ne fie tuturor mai bine cu ele”, a explicat Biriş, la Digi24.

Potrivit acestuia, proiectul nu a fost gândit să aducă mai mulţi sau mai puţini bani la buget, ci a fost gândit să pună ordine şi să simplifice.

“Nu pomenim în acest proiect de nicio creştere de contribuţii. Pentru angajaţi şi angajatori în niciun caz nu vorbim de creşteri de taxe. Nu înseamnă nici un leu în plus sau în minus la cost (angajator-n.r.) sau la net (angajat-n.r)”, a mai spus Biriş.

El a reamintit faptul că proiectul prevede, de fapt, mutarea contribuţiilor de sănătate şi de pensie de la angajator la angajat, pentru că toate acestea sunt în beneficiul angajatului, nu al angajatorului. “Să renunţăm la această ipocrizie – contribuţiile angajatului, ale angajatorului. Toate sunt contribuţiile angajatului”, a mai spus oficialul din Finanţe.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.