RATB, pierderi din cauza actelor de vandalism

Regia Autonomă de Transport Bucureşti a înregistrat anul trecut pierderi de circa un milion de lei din cauza actelor de vandalism, în medie, în fiecare zi, cel puţin un vehicul necesitând intervenţii suplimentare de remediere a avariilor.

Conform unui comunicat citat de Agerpres, în 2015, valoarea pagubelor produse Regiei a fost de 934.100,34 lei, cu 24,82% mai mică faţă de cea din 2014. Numărul actelor de vandalism a scăzut cu 13,56%, de la 1.077, în anul 2014, la 931 în 2015.

„Scăderea faţă de anul trecut a acestor acte antisociale şi, implicit, a pagubelor suferite, este un efect al colaborării RATB cu Poliţia Transporturi şi cu Jandarmeria. În perspectivă, RATB intenţionează o colaborare mai strânsa cu cele două instituţii, dar şi cu Poliţia locală”, se menţionează în comunicat.
Pierderile cele mai mari au fost înregistrate la autobuze, respectiv 685.352,34 lei (73,37% din valoarea pe regie), valoare care este cu 26,95% mai mică decât în anul 2014. Şi numărul actelor de vandalism săvârşite în autobuze în 2015 a scăzut (269, faţă de 304 în anul anterior). 11 cazuri au fost produse pe liniile preorăşeneşti, o frecvenţă mai mare fiind înregistrată pe liniile 408 (Ghencea – CFR Domneşti) şi 438 (Depoul Alexandria – Bragadiru).

Pagubele suferite de autobuze constau în 252 parbrize şi geamuri sparte la autobuze, valoarea acestora ridicându-se la 659.502,87 lei, cu 28,07% mai puţin comparativ cu valoarea pagubelor suferite în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Autobazele cu cele mai mari pierderi au fost Ferentari, Titan şi Pipera, iar zonele cu cele mai frecvente acte de vandalism sunt: Calea Ferentarilor, Şos Olteniţei, Calea Dorobanţilor, Str. Luica, Bd. Iuliu Maniu, Str. Turnu Măgurele, Str. Amurgului, Splaiul Independenţei, Terminal „Zeţarilor”, Prelungirea Ghencea, Calea Văcăreşti.

Pe traseele liniilor preorăşeneşti cele mai dese acte de vandalism se înregistrează în oraşul Bragadiru (pod Bragadiru), Sos. Bucureşti – Alexandria, Comuna Domneşti, Terminal Ghencea, Sos. Bucureşti – Ploieşti, Sos. Bucureşti – Târgovişte, Comuna Chitila.

Autobuzele vandalizate cel mai des sunt cele de pe liniile: 116 (12 cazuri), 104 şi 202 (câte 11 cazuri), 335 şi 381 (câte 9 cazuri), 141 (8 cazuri), 139 şi 330 (câte 6 cazuri), 101, 102, 117, 133, 336, 655 (câte 5 cazuri) şi 123, 112, 178, 226, 232, 331 (câte 4 cazuri).

În privinţa troleibuzelor şi tramvaielor, pierderile suferite ca urmare a actelor de vandalism au fost în valoare totală de 82.517,14 lei (8,83% din valoarea pe regie), adică aproape jumătate faţă de anul 2014, cu toate că numărul cazurilor a scăzut cu numai 20,57%, de la 141 în anul 2014, la 112 în anul 2015. Principalele pagube provin din spargerea de geamuri şi parbrize (79, în valoare de 43.006,02 lei), precum şi din distrugerea validatoarelor Sistemului Automat de Taxare (12, în valoare de 27.769,46
lei).

Depourile care au înregistrat cele mai mari pierderi ca urmare a actelor de vandalism, au fost Alexandria şi Dudeşti – la tramvaie, iar la troleibuze Bucureştii Noi şi Bujoreni. Zonele în care au fost vandalizate cel mai des tramvaie sunt Sos. Petricani, Terminal „Şura Mare”, Bd. Timişoara/Vasile Milea, Calea Rahovei, Teminal „Mezes”, Terminal „Piaţa Presei Libere”, Sos. Progresului, Sos. Alexandriei, Terminal „Complex RATB Titan”.
Dintre troleibuze, cele mai multe vandalizări le-au suferit cele care circulă pe Calea Griviţei, Str. Reşiţa, Bd. Iuliu Maniu, Drumul Taberei. Cel mai des vandalizate sunt tramvaiele de pe liniile 11, 41, 32, 1, 25, 45, 10, 24, 47 şi 16, precum şi troleibuzele liniilor 65, 62, 66, 69 şi 86.

Raportând cele 381 cazuri de acte antisociale îndreptate asupra tramvaielor, troleibuzelor şi autobuzelor la numărul zilelor din an, rezulta că, pe lângă reviziile şi reparaţiile planificate, în medie, în fiecare zi, cel puţin un vehicul a necesitat intervenţii suplimentare de remediere a avariilor.
Pe lângă pagubele rezultate din înlocuirea pieselor distruse, RATB a pierdut şi în urma imobilizării şi a curselor neefectuate de către vehiculele avariate care au trebuit să fie retrase din trasee înainte de terminarea programului.
„Măsura aplicată de RATB, de a dota cele 500 autobuze Mercedes Euro 4 şi 100 troleibuze Irisbus cu camere video pentru supravegherea salonului călătorilor, contribuie la descurajarea hoţilor din buzunare, a persoanelor răuvoitoare care degradează sau distrug interiorul vehiculelor şi a celor care au un comportament necorespunzător faţă de ceilalţi călători.

În anul 2015, organele de ordine au solicitat punerea la dispoziţie a 84 înregistrări video în vederea efectuării cercetărilor pentru identificarea persoanelor certate cu legea, sancţionării lor şi recuperării prejudiciului creat, precum şi a 14 materiale video care au surprins evenimente de circulaţie”, se mai precizează în comunicat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.