Renascentistul Alexa Visarion – 70

Alexa Visarion a primit Diploma de Excelenţă din partea Uniunii Autorilor şi Realizatorilor de Film

Institutul Cultural Român a organizat marți, 17 octombrie, un eveniment special în onoarea regizorului și profesorului Alexa Visarion. Cu ocazia aniversării vârstei de 70 de ani a fost lansat volumul de eseuri Împotriva uitării, publicat de Editura Ideea Europeană în parteneriat cu ICR și a fost proiectat filmul-portret Magia Teatrului și a Filmului (TVR), regizat de Liliana Chițescu, un documentar care a obținut Premiul Special al Uniunii Cineaștilor „Adina Darian”, în 2014.

Personalitatea complexă a lui Alexa Visarion a fost creionată de scriitoarea Aura Christi, de criticul și istoricul de film Bujor T. Rîpeanu, de academicianul Alexandru Boboc, de profesorul Vasile Morar, de filmologul Elena Dulgheru, de președintele Institutului Cultural Român, Liliana Țuroiu și de actorul Mircea Diaconu, prin intermediul unei înregistrări video.

Învingătorul Alexa Visarion în timpul repetiţiilor

„Odată cu lansarea acestei cărți are loc și un dialog, important prin noi toți, cu experiențele noastre, un dialog al culturilor. Este un dialog pentru că aici sunt oameni diferiți, dar prieteni cu toții. Este un dialog al generațiilor în această seară și mai ales în această clădire în care, cu mulți ani în urmă, făceam parte din primul Consiliu de Conducere al Fundației Culturale Române, inițiată de Augustin Buzura”, mărturisea Alexa Visarion.

„Tot încercând să adun din memorie puzzle-ul existenței noastre comune, profesionale, colegiale și prietenești, voi spune doar că parcă am făcut războiul împreună. Am început de mici, de când eram în facultate. Am lucrat, am muncit, am fost prieteni o viață întreagă. Până la urmă despre asta este vorba. Să izbutești să fii și să rămâi toată viața prieten cu cineva, abia asta cred că este un lucru serios”, a transmis de la Bruxelles, printr-un mesaj video, actorul și prietenul de o viață, Mircea Diaconu.

„Stimați invitați, dragi colegi, sunt foarte fericită să vă am alături în această seară, alături de o mare personalitate a culturii noastre, așa cum v-am obișnuit în ultima perioadă. Este greu să extragi, dintr-o biografie atât de bogată precum cea a lui Alexa Visarion, doar câteva exemple care să dea măsura staturii sale ca om de teatru, cineast și formator. Este o mare bucurie să marcăm azi, la Institutul Cultural Român, un număr rotund de ani al acestei vieți remarcabile. Nu numai teatrul sau filmul, ci și scrisul, apoi chiar și ispitele manageriale, s-au profesionalizat în viața lui Alexa Visarion. Pe parcursul a sute de pagini din cărțile sale dovedește că este înegală măsură poet și eseist de forță. Alexa Visarion este un artist pentru care două milenii și jumătate de teatru sunt vii. Cei tineri învață de la profesorul Alexa Visarion că drumul artei se deschide, mereu și mereu, cu o întrebare, iar menirea artistului nu este să răspundă. Artistul își pune și ne pune nouă, spectatorilor, întrebări. ICR este onorat că are prilejul de a găzdui aniversarea unui mare artist român. Vă mulțumim, domnule Alexa Visarion, pentru călătoriile în care ne purtați cu fiecare spectacol sau filmele dumneavoastră”, a declarat în deschiderea evenimentului Liliana Țuroiu, președintele Institutului Cultural Român.

La sărbătorirea de la ICR

CV-ul său este impresionant.

A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L. Caragiale” din București, secția regie de teatru, în 1971, la clasa lui Radu Penciulescu. Și-a luat licența în 1971 cu piesa Năpasta, de I.L. Caragiale, montată la Teatrul din Piatra Neamț, iar în 2001 obține titlul de Doctor în Arte, cu disertația Spectacolul ascuns — valențe interpretative și spectaculare ale teatrului shakespearian. Profesor universitar la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L. Caragiale” București, a fost și conducător științific de doctorat la UNATC.

Regizorul Alexa Visarion a desfășurat o bogată activitate teatrală în țară și străinătate, a montat numeroase spectacole în Europa și America, demonstrând de fiecare dată profesionalism și talent. A fost prezent ca profesor invitat la universități prestigioase din lume, primind, de asemenea, o serie de premii pentru spectacolele de teatru și filmele sale. Regizor la Teatrul de stat din Arad (1971-1990) și la Teatrul Odeon(1986-1987), a fost, totodată, director la Teatrul Mic (1992-1993) și la Teatrul Dramatic din Brașov (2002).

Pe scenele din România și din străinătate a montat peste 100 de spectacole de teatru. Prima piesă a cărei regie a semnat-o a fost Cartofi prăjiți cu orice de A.Wesker, în 1970.

Alexa Visarion a montat în țară și în străinătate peste 100 de spectacole, cu precădere din dramaturgia lui I.L. Caragiale, A.P. Cehov, Shakespeare sau Eugene O’Neill. Este autorul unor filme artistice care au marcat istoria cinematografului românesc, între care „Înainte de tăcere” (1978), „Înghițitorul de săbii” (1981), „Năpasta” (1982), „Luna Verde” (2008), „Ana” (2014). A obținut numeroase premii printre care:  În 2005, UNITER l-a răsplătit cu Premiul pentru întreaga activitate, pentru realizările deosebite de-a lungul întregii sale cariere, iar în cadrul unei ceremonii care a avut loc la 19 decembrie 2007 Academia Română i-a acordat Premiul Aristizza Romanescu pentru artele spectacolului.

Președinția României i-a acordat, în 2002, Ordinul Național ”Serviciul Credincios” în grad de Cavaler.

Premiul Academiei Române pentru întreaga creație teatrală și cinematografică (2008), Premiul pentru întreaga activitate UNITER (2005), Premiul ATM pentru cel mai bun spectacol (1981), Premiul Secției de Critică ATM pentru exegeză scenică și filmică a operei lui I.L. Caragiale (1979), Marele Premiul la Festivalul Internațional de Teatru Arezzo (1979).

Laurenţiu Damian înmânându-i Diploma de Doctor Honoris Causa

În 1991 a fondat primul teatru independent bilingv din România, Teatrul româno-american „Eugene O’Neill”, iar în 2002 a înființat Asociația Culturală „Dialog”. Anul acesta a primit Marele Premiu „George Apostu” pentru întreaga activitate.

În Laudatio rostit la decernarea titlului de Doctor Honoris Causa al UNATC Ion Luca Caragiale, în semn de respect şi preţuire pentru o viaţă dedicată învăţământului de artă, Prof. Dr. Laurenţiu Damian, Preşedintele Senatului UNATC Bucureşti, afirma: “După lecţiile de teatru şi de cinema şi mai ales după mărturisiri în spatele cărora se află teama, suferinţa, incertitudinea, dar şi victoria, adică acel moment în care atingi teatrul mare şi – adaug eu, cinema-ul mare, după şirul nesfârşit de cuvinte de pe crol, însemnând montări de spectacole, lucrări, filme, turnee, conferinţe, după multitudinea de imagini lăsate scenei şi ecranului, după truda întru cuvânt în căutarea spectacolului ascuns – poate ascuns în suflet sau poate ascuns în lungi tăceri, poţi, sigur, să spui precum poetul: „vine o vreme când tragem linie şi facem socoteala. Uneori nu ne iese. Adunăm clipele. Alteori mai uităm din ele. Câteva clipe când era să fim frumoşi… câteva clipe când era să fim fericiţi… câteva clipe când era să fim geniali!” După fericire, geniul vine ca un semn al nefericirii! Asta nu a spus-o poetul. O deducem noi. Pentru Alexa Visarion nu a venit această clipă şi nici nu va veni pentru că el este mereu cu socoteala la zi. Îi mai trebuie doar abacul lui Vanea să îl ajute fiindcă, nu-i aşa, vom trăi…”.

El face parte dintr-o familie din ce în ce mai rară, cu oameni de tip renascentist.

Ştie că autenticul trebuie sădit în actori. Mai degrabă este atras de teatrul sărac al lui Grotowski decât de efectele care astăzi au devenit pe multiecrane nu doar concept vizual, ci şi teatral. Repetiţiile lui Alexa Visarion sunt într-adevăr lecţii de şi despre teatru în care timpul are atâta răbdare până când pe scenă apare un halou, o lumină specială care leagă actorii, duce cuvintele, dă sens obiectelor. Repetiţiile sunt de fapt esenţa. Şi apoi apar pe rând variante Cehov, Shakespeare, Buchner, Mazilu, Pirandello, Gorki, Caragiale, Blaga, D.R. Popescu, Titus Popovici

Traseul artistic și didactic al regizorului de teatru și film Alexa Visarion este prezentat, prin evocările mai multor generații de actori, regizori, critici, teatrologi și studenți, în volumul Alexa Visarion sau destinul vocației, coordonat de Elena Saulea și lansat în 2016. O altă lucrare consacrată reputatului regizor este Univers filmic — Alexa Visarion (Jurnal de spectator) de Vasilica Bălăiță, publicată la Editura Artes și lansată tot în 2016.

Alexa Visarion dându-le explicaţii celor doi interpreţi din filmul Ana, Răzvan Vasilescu şi Cristina Drăghici

Cu prilejul premierei utimului său film, Ana, se deataşează  motivul baladei româneşti a Meşterului Manole,o temă dragă regizorului.

Ana lui Alexa Visarion e o sublimă poveste de dragoste, învăluită de misticism întrepătruns când de-o rezonanţă cosmică cu rădăcini în Balada populară (Meşterul Manole), când de ecouri biblice (izgonirea din paradis, Adam şi Eva, şarpele, Iisus şi Maria-Magdalena, arca lui Noe). O poveste de dragoste pură, între doi păcătoşi, reîntorşi la origini. Şi-aici intervine paradoxul: Poveste de dragoste, dar fără scene erotice?! Dragoste fără erotism?! Alexa Visarion ne spune că există aceste scene provocându-ne să deschidem mari ochii minţii şi sufletului nostru.

Acţiunea filmului uneşte cele trei dimensiuni ale timpului existenţial: timpul sacru, timpul mitic al baladei şi al scenariului gândit de erou, timpul dictaturii comuniste şi al aberantelor decizii ideologice care cenzurau gândirea şi arta, şi timpul prezent, în care se petrece acţiunea, timp al întrebărilor …

Să mai adăugăm faptul că a scris scenariul filmului Ana la muntele Athos.

“Am scris scenariul Ana la Muntele Athos. Scenariul povesteşte de ce nu am realizat Ziditorul şi Zidirea… ANA a căpătat un concept nou. După atâţia ani de când am pornit la această căutare, tema solicită acum un alt tip de expresie cinematografică, mai prezentă, mai incisivă. Şi apoi, capodopera pe acest subiect s-a făcut deja, ba chiar două filme şi-au împărţit această faimă, Andrei Rubliov de Tarkovski şi Legenda fortăreţei Suran de Paradjanov.

Am mers la Sfântul Munte, la mănăstirea Podromu şi în 9 zile am refăcut munca mea de 30 de ani… Am ajuns la această structură care leagă prezentul şi conexiunile acestui prezent cu un trecut apropiat, trecutul comunist, dar şi cu timpul mitic, timpul legendei şi al acţiunii scenariilor mele scrise până acum”.

Ca o mărturisire de credinţă, el se destăinuie: ”Mă rog să trăim cu smerenie, cu bunătate, cu cinste, cu dragoste”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.