Revenirea la rațiune

Se clamează frecvent astăzi revenirea la rațiune. Se observă ușor, însă, că prea puțini sunt gata să-i facă față. Unii o invocă doar pentru a justifica starea pe loc.

Să lămurim lucrurile. Trăim în societăți rezultate din modernizări. Aceasta face ca rațiunea („gândirea”, „Denken”, „thinking”,„pensée”, în unele echivalări) să fie mai mult decât o facultate de cunoaștere – alături de sensibilitate, intelect, inteligență, imaginație. Ea ține, firește, de mintea omului, dar include o viziune asupra realității și un proiect al organizării vieții. Cine îmbrățișează rațiunea își asumă o lume regizată de cauze și ordonată de legi a căror cunoaștere este indispensabilă, în care libertatea și drepturile individuale, respectul proprietății, economia concurențială, legalitatea, democrația în decizii de interes public, suveranitatea statului, cooperarea națiunilor sunt repere. Rațiunea este totodată voință de rațiune, încât cine o revendică își asumă convertirea de valori în realități.

De aceea, reducerea a ceea ce este rațional la trăirile de certitudine ale cuiva este de fapt în contratimp cu modernitatea. Cogito-ul cartezian este punct de plecare, dar nu sfârșitul în stabilirea a ceea ce este real. Nici reducerea rațiunii la proceduri nu duce departe. În ansamblu, proceduralismul este cale spre adevăr, dar nu adevărul. Ca să formulez simplu, aderența la rațiune este plină de exigențe care duc mereu dincolo de ceea ce se acceptă la un moment dat. Rațiunea include deschiderea fără rezerve spre fapte și, la nevoie, critica și schimbarea a ceea ce este.

Și în privința rațiunii se învață din experiențe. Una din lecțiile majore ale ultimelor două secole este aceea că rațiunea nu se lasă redusă la un singur fel de a fi rațional (A. Marga, Raționalitate, comunicare, argumentare, 1992), cum s-a crezut. Una este raționalitatea pe care o aplică cel care transformă materiale diverse într-un motor, alta este cea aplicată de cel care organizează o comunitate, alta este cea pusă în lucru de cel care vrea să se ia decizii prin dezbatere, alta este raționalitatea creării unei opere de sculptură, alta este raționalitatea celui care își asumă ceva pe lume ca absolut, alta este raționalitatea celui care caută emanciparea de forțe exterioare. Rațiunea însăși s-a diferențiat în raționalități – instrumentală, strategică, comunicativă, dramaturgică, reflexivă și raționalitatea în raport cu absolutul. Diferitele raționalități sunt manifestări ale unei rațiuni, dar au, fiecare, criterii proprii, fie și atunci când aceeași minte le gândește.

Raționalitatea s-a diferențiat, dar au proliferat abuzuri în jurul tipurilor ei. De pildă, se aplică instrumentalizări de cetățeni, în loc de democrație, se vrea anularea opiniei celuilalt, înainte de a comunica cu el, se vor performanțe în competiții prin simplă ideologie, se ia ca ceva de neschimbat ceea ce a decis cineva, se vor opinii proprii înainte de a învăța. Nu are cum să fie de partea rațiunii cine nu înțelege aplicarea legitimă a fiecărui tip de raționalitate. Relaționarea tipurilor nu este deloc simplă, dar, odată cu cultura, se poate învăța.

Anii optzeci au schimbat lumea încât societățile au revenit, benefic, la proiectul modernității și la înțelegerea rațiunii pe care aceasta a inițiat-o. Constituțiile statelor au fost așezate pe doctrina drepturilor fundamentale ale omului și cetățeanului, națiunile s-au asumat pe sine, statele s-au democratizat, cooperarea a înlocuit confruntarea, argumentarea a fost preferată dogmatismului, cu toate implicațiile. Rațiunea a sărbătorit un nou triumf în istorie.

În anii recenți, însă, această evoluție salutară a fost curmată. După ce cooperarea anilor nouăzeci, instalată prin acordurile Nixon-Mao Zedong – Ciu Enlai (1972), Reagan-Gorbaciov (1985) și Bush-Gorbaciov-Kohl (1989 și anii următori), a fost înlocuită cu confruntarea supraputerilor, s-a ajuns la scindarea lumii din zilele noastre și la actualele războaie. Iar azi ne aflăm în pragul războiului nuclear.

Dar s-a ajuns și în punctul în care, în însăși numele democrației, se recurge la abuzuri aproape fără precedent. Ajung la decizii unii care caută anihilarea libertății și a drepturilor altora, își urmăresc rivalii politici cu procurori și judecători aserviți, ocupă mass media cu falsificări metodice și caută să estompeze opiniile contrare prin dezinformare organizată. Se fac distincții fără acoperire factuală, precum „democrație-autoritarism”, iar cetățeni care respectă Constituția sunt stigmatizați drept „extremiști” sau „naționaliști”.

A trebuit să vină competiția electorală din 5 noiembrie 2024 din Statele Unite, pentru alegerea președintelui și a unei părți a Congresului, pentru a se recunoaște ceea ce s-a petrecut până și în democrații consacrate: formarea în timp a unui „stat profund (deep state)” în pofida Constituției și subminarea libertăților. Măsurile preconizate ca antidot (vezi Donald Trump’s 10-Point Plan to Dismantle the Deep State Revisited, November 8, 2024) – demontarea „statului profund”, curățarea aparatului securității naționale și intelligence și readucerea serviciilor sub controlul Congresului, reforma sistemului de siguranță națională, oprirea fake news-urilor generate de agenții întregi, solicitarea adresată Congresului de „a stabili un sistem de audit independent care să monitorizeze continuu agențiile de intelligence pentru a se asigura că ele nu spionează cetățenii și nu organizează campanii de dezinformare împotriva poporului american” și altele – ne arată unde s-a ajuns în malformarea democrației. Alte măsuri denotă cât de acută a devenit nevoia de a reafirma libertatea de exprimare și de revenire a mass media la misiunea originară de clarificator al situațiilor.

Se pot discuta vederile și personalitatea lui Donald Trump. Ele se vor discuta cu fiecare manifestare. Nu se poate însă contesta că a câștigat alegerile prezidențiale din 2016 și 2024 pentru că a captat, în pofida convenționalismului, teme de viață cruciale ale timpului actual și a propus rezolvări. Deja cartea sa Crippled America – How to Make America Great Again (2015) le conține. Cum am subliniat la timp (A. Marga, Ordinea viitoare a lumii, 2017), Donald Trump constată că delocalizarea și liberalizarea comercială, antrenate de globalizare, afectează economiile naționale. El a observat că degradarea politicii în „corectitudine politică (political correctness)” are urmări grave. Mulți activiști, jurnaliști, formatori de opinie se drapează cu principii care au trecere, sub care comit însă malversațiuni respingătoare, iar fenomenul este departe de a rămâne american. În același timp, Donald Trump a semnalat direct că, în societatea mediatică, faptele depind de mediatizare și a deschis critica exploatării mercantile a acestei situații. El a adresat una dintre cele mai severe critici corupției din sferele guvernamentale și a argumentat oportun că ne aflăm în faza declinului neoliberalismului și că, așa cum se petrec lucrurile, schimbarea cuprinzătoare este imperativă.

Cum spun cei mai mari gânditori de azi, se stă în brațe cu un derapaj al democrației pe care prea mulți îl iau ca ceva ineluctabil, ba chiar îl justifică. Dacă este să-i stabilim originea, este clar, după toate datele, că este vorba de părăsirea explicită, odată cu Joe Biden, a proiectului democrației ca formă de viață – elaborat de unul dintre cei mai mari gânditori ai democrației americane, John Dewey – în favoarea perorațiilor lui Karl Popper în jurul reducerii rațiunii la folosirea unei metode izolate de conținut. Aceasta alimentează dogmatismul actual și confundarea rațiunii cu ceea ce crede un grup. Istorici ai concepțiilor politice (Henning Ottmann, Geschichte des politischen Denkens, 2012) au observat că aici necunoașterea istoriei duce aici la erori.

În ultimii ani, nemulțumirile cetățenilor s-au extins, în multe țări. A devenit tot mai clar că între a face temenele unei realități depășite, tot mai distopică, și a te apleca asupra ei, a o critica și a o schimba, rațiunea este pentru a doua cale.

Distopia – situația în care oamenii suferă abuzuri din partea altora – este azi temă la ordinea zilei. Potrivit unei interpretări, ea ar fi indusă de inteligența artificială. Englezii Mustafa Suleyman și Michael Bhaskar, autorii unei cărți de rară penetrație (The Coming Waves, Crown/Penguin, Random House, 2023), ne spun că inteligența artificială periclitează statele naționale și, prin intermediul lor, ordinea lumii. Atacurile cibernetice, războaiele automatizate, pandemii create artificial, răspândirea autoritarismului, luarea sub control a vieții private a oamenilor au intrat deja pe agendele zilei. „Aceasta este dilema centrală: o puternică generație tehnologică duce umanitatea, mai devreme sau mai târziu, fie într-o direcție catastrofală, fie într-o direcție distopică”. Desigur, dilema momentului!

Distopia nu vine însă numai din expansiunea neluată sub control a inteligenței artificiale. Ea vine și din alte direcții. Care sunt acestea?

Democratizarea realizată din anii optzeci-nouăzeci până azi a fost posibilă pe fondul înțelegerilor internaționale. Privind retrospectiv și citind memoriile unor responsabili de atunci (de pildă, Bill Clinton, My Life, Hutchinson, London, 2004), îți dai seama unde, după înțelegerile Bush-Kohl-Gorbaciov, au început divergențele, care au înaintat până la ruptura din viața internațională de azi. Relansarea temei anilor treizeci, după care „unele țări sunt prea mari”, și resuscitarea altor teze ale acelorași ani, au agravat ruptura. Adevărul este simplu: unde nu este înțelegere pe bază de respect mutual între națiuni nu poate fi democrație.

Rațiunea presupune o sferă a vieții din societate în care cetățenii maturi, înzestrați cu drepturi și libertăți inalienabile, dezbat chestiuni de interes public și adoptă decizii conform argumentelor mai bune. Între timp, această „sferă publică” a intrat în declin (Jürgen Habermas, Strukturwandel der Offentlichkeit, 1953) sub dubla lovitură a concentrărilor de putere economică și a instrumentalizării mass media. Cetățeanul este puțin consultat și se refugiază în sfera vieții particulare.

Nietzsche a anticipat scăderea nivelului cultural pe măsura înaintării modernității și a acuzat expansiunea mediocrității. Alții au tematizat stupidocrația ( Carlo M. Cipolla The Basic Laws of Stupidity, 1976). După ce, în 1984, gânditori de referință au spus în Parlamentul Spaniei că, odată cu secarea energiilor schimbării, scade nivelul decidenților, tema a revenit. Cercetători recenți semnalează că societăți dintre cele dezvoltate devin „mediocratice” (Alain Deneault, La médiocratie, Lux, Quebec, 2016) și plătesc costurile slabei calificări a decidenților.

În anii nouăzeci era răspândită speranța că se lasă în urmă societăți cu o cultură întârziată în năravuri depășite și se intră într-o societate care va întâlni dificultăți, dar nu va repeta tare vechi. A intervenit însă, între altele, „cleptocrația” – obținerea ilicită de beneficii (bani, plasarea în posturi publice etc.) ca efect al ocupării unei funcții publice în conlucrare. Cleptocrația s-a extins și în țări ce păreau imunizate (Sarah Chayes, Thieves of State. Why Corruption Threatens Global Security (W.W.Norton & Company, New York, London, 2015), în care „beneficiile” se împart între „binevoitori” externi și corupți interni, deveniți complici.

Integritatea s-a topit într-o comercializare a valorilor, încât s-a intrat într-o „societate a minciunii”. Istorici de prim plan (Wolfgang Reinhard, Unsere Lügen Gesellschaft, Murmann, Hamburg, 2006) acuză trei fapte legate: extinderea fără precedent a minciunii; complicitatea celor ce mint și a ce­lor care se lasă mințiți; „inaptitudinea” pentru politica ce se duce a celor care nu acceptă minciuna, mai cu seamă în această epocă, în care politica s-a despărțit de probleme de conținut și a devenit simplă „luptă între persoane”.

Democrația este legată de argumentare în chestiuni de interes public, spre a da curs soluțiilor mai bune. Argumentarea sănătoasă este parte a democrației ce se respectă pe sine. Dar, după ce rațiunea modernă a făcut din logică etalon al culturii, azi se revine la epoci revolute sub multe aspecte: confundarea distribuirii de știri cu argumentarea, apoi considerarea argumentărilor precare ca demonstrații, pentru ca șirul să continue, tehnic vorbind, cu „eroarea statisticii tendențioase”, „ignorarea tezei”, „ratarea subiectului”, „argumentum ex silentio”, „eroarea obiecțiunilor”, „sofismul omului de paie”, „non sequitur” (A. Marga, Soarta democrației, 2022). O mulțime de sofisme au ocupat mințile și viața publică și condamnă democrația la a deveni simplu decor.

Există în viața internațională actuală un apel la „realism politic” (John Mearsheimer, Steven Walt), care are drept postulat considerarea intereselor de mare putere în explicarea evenimentelor majore. Optica este bine argumentată, numai că ea are nevoie de încă doi pași. Realitatea nu o mai creează doar existența marilor puteri, ci și lupta reluată, cum a anticipat deja Nietzsche, pentru „dominarea Pământului”. În plus, dacă rațiunea preocupă, atunci trebuie spus că „realismul politic” are de încorporat și un „realism democratic”.

Faptele care alimentează astăzi distopia și obligă la rațiune sunt mai multe, desigur. Dar și numai aceste șiruri pot duce azi la o societate distopică. Și vor duce dacă nu există tăria culturală, etică și civică de a observa nu numai reușitele, ci și eșecurile și de a concepe competent ceea ce este de făcut. Modernitatea nu pică de undeva; pentru ea și pentru raționalizările pe care le-a conturat trebuie luptat.

Lumea nu este „plată”, cum s-a crezut sub globalizare, nici „curbă”, cum s-a replicat, ci are nevoie de respectul individualității – personale, comunitare, naționale. Așa stând lucrurile, optimă este revenirea de la fragmentări, abdicări și compromisuri păguboase, de care s-a umplut viața societăților de astăzi, la rațiune înțeleasă la propriu. Doar acolo unde realitatea este preluată ca întreg poate fi vorba de rațiune. Numai în orizont lărgit rațiunea își face loc.

Oportunismul nu a scos vreo societate din neajunsuri. Nici obtuzitatea. Criteriile formale și interesul egoist nu ajută performanța, așa cum cunoașterea separată de empatie rămâne superficială. Nu are cum să fie rațiune unde subiectul doar se adaptează la ceea ce este.

Observațiile pe care le-am făcut până aici converg în dreptul adevărului că azi s-a ajuns într-o asemenea situație a vieții încât se obțin rezultate doar prin schimbarea conceptualizărilor cu care se operează. Nu-i rațiune unde nu se respinge explicit falsul, nu-i stat de drept statul care nu este și drept, nu-i democrație fără revenirea la meritocrație, nu-i cetățean acela care nu spune „nu” la contrafaceri, nu-i libertate fără responsabilitate, nu-i morală fără integritate, nu-i operă de artă unde nu se deschid orizonturi.

Mintea liberă, eliberată între timp de inerții culturale și de clișeele ideologiilor și propagandei, a fost și rămâne cheia pentru a scoate din împotmolire societăți întregi. Trăim într-o societate modernă, în care valoarea primă este libertatea persoanei. Oponentul se combate cu argumente, nu cu defăimări sau, mai nou, cu procuratura și poliția. Mai mult ca oricând în epoca modernă, persoana depinde însă de condiții economice, instituționale, culturale controlate de stat. Așa stând lucrurile, „libertatea persoanei” rezistă doar cuplată cu valoarea dreptate și echitate. Azi este clar că „nu este posibilă democrația acolo unde nu-i suveranitate națională”. Nu-i posibilă nici în condiții de confruntare internațională. Decidenții politici se schimbă, dar geografia în care exiști rămâne. În viața societăților actuale, cu aparate de diversiune ce abat mințile de la cerințele rațiunii, contează nu doar valorile, ci și „capacitatea de a le converti în forme de viață”. Această capacitate o asigură, în mod normal, civismul, cultura și buna credință a celor devotați.

Nu este deloc ușor să le asumi în fiecare decizie pe toate. Dar numai îmbrățișându-le rămâi fidel rațiunii.

Recomanda 14
Andrei Marga 637 Articole
Author

24 de Comentarii

  1. Care a fost RATIUNEA criminalului contra umanitatii Rasputin cand a anexat samavolnic in 2014 Peninsula UCRAINEANA Crimeea si declansat
    macelul separatist din Lugansk si Donetzk care a durat pana-n 2022 ca „razboi civil”, fiind transformat din 24 februarie in AGRESIUNE contra unui STAT SUVERAN? Ca tot veni vorba de suveranitate si ratzionalitati…

  2. @Miorita
    -mai repeta care ti-e biblia,
    compendiu ala de medicina.

    -vezi ca luminitzele sint pe bani publici
    deci criticabile

  3. Rațiunea mea este ființa mea în totalitatea ei cu întreg corpul, mintea și gândurile însumate ce derivă din ea și dintre care o mare parte nici nu mi le mai amintesc sau chiar dacă mi le amintesc nu mai au loc în altă parte decât in primul cuvânt ce pătrunde în ea fără ce mai mică posibilitate de a-l impiedica. Indiferent de vârsta pe care o am acum sau aceea pe care o voi avea la sfârșitul vieții, ființa și rațiunea mea vor fi cele ce voi fi atunci și chiar dacă măcar eu ar trebui să știu, imi lipsește posibilitatea. Cum să știu ce este rațiunea? Este starea ordonată a invizibilului mereu ascuns în spatele vizibilului. Este starea imateriei ce permite materiei să fie intocmai cum este, este gândul din minte fără a fi minte. Este veșnicia și absolutul și oricâte ar mai fi dintre toate acestea, orice aș spune ar fi ori prea puțin ori insuficient. Viața și rațiunea sunt una. Nu putem cere uneia să fie altfel sau alta decât cealaltă iar dacă facem greșeala să încercăm, nici una nu ne ascultă și nu ne urmează. Ne-am incurcat în propriile noastre gânduri și simțim cum ni se incurcă propriile vieți ajungând uneori a se asocia, alteori a le disocia până la ciocnire. Oare sunt lipsiți de rațiune acei oameni care cântă zilnic veșnica pomenire? Sigur nu! Paza minții, paza minții! Războiul minții este cel mai greu război, ne spune Parintele Cleopa.

  4. @ maxtor.(14,16)!?..se vede ca nu esti din frumosul Bucuresti din aceste zile,asa ca asteapta sa vina Gogu al nostru,la tine in vizita !.

  5. azi noapte au aprins luminitzele „de sarbatori”
    si in sectorul penitenciar 4 Bucuresti:
    -sint nishte luminitze care cad din Cer
    arata exact ca hipersonicele rusesti,
    arata exact ca la Sodoma si Gomora!

    -am inteles ca sint prin Bucuresti niste tuneluri
    prin care se ascund pro-rusi:
    va fi ca in Gaza!

    asta va place,asta veti avea!

  6. Ce „rațiune” exista în mintea guvernanților români de azi,când noi nu mai avem bani pentru plata pensiilor din decembrie 2024 și s-a apelat la fondul de rezervă al statului,dar chiar azi Romania investește în economia americană si a semnat contractul pentru avioanele F-35,potrivit căruia va plăti peste 6,5 miliarde de dolari pentru cele 32 de avioane de generația a cincea,iar primii piloți se vor antrena pe F-35 prin 2030 !!?.

  7. Ce „rațiune” a existat în mintea lui Benjamin Netanyahu de a ajuns sa fie condamnat de Curtea Penală Internațională, pentru CRIME de RAZBOI împotriva palestinienilor !?.
    De știut că mai multe state europene între care Olanda,Italia,Franța,Norvegia,Marea Britanie dar și Canada sau Iordania,au anunțat că vor pune in aplicare decizia Curții Penale Internaționale de a emite un mandat internațional de arestare pe numele premierului israelian Benjamin Netanyahu.

  8. La gar gara vin cu entuziasm toti navetistii ratiunii impure…Ratiunea pura tine de absolut si de aceea se afla deasupra oricarei ratiuni individuale…Ratiunea individuala e o suma de ratzionalitatzi care exprima nivelul de cunoastere universala a individului,
    respectiv nivelul atins pe domenii specializate, fapt care exclude departajarea ratzionalitatilor in sensul fals prezentat de autor!
    Mai pe scurt si inteles, nu exista ratiune individuala specializata pe ratzionalitati, ci rationalitati ale unei ratiuni individuale
    unice…

  9. „Articolul are dreptate cînd spune că rațiunea și raționalitățile sunt modernitatea însăși”

    Adica grecii erau inapoiati, din grota ? Pupati cu ratiune !

  10. D-le profesor, trăim în țara în care un ”influencer”, mă îndeamnă să merg la vot, să aleg niște politicieni, de la care nici măcar el nu are nici o așteptare. Și dvs. vorbiți de rațiune?

  11. @Ferry/Da bai vrej ciuntit imprejur, sa te mai poti bucura de averea ta mobila si imobila dupa adevarul din postarea ta vis-a-vis de mine. Daca nu sa traiesti ani multi pe acest pamant dar sa ajungi cersetor la colt de strada in zdrente prin grija Sfantei Treimi s-a Sfantei Fecioare Maria. Amin, Amin, Amin, Amin.

  12. Ar fi cazul să se învețe din cultura universală. Alte țări au progresat. Nu vrem să o facem? Cînd vezi cum o iau pe arătură unii ai răspunsul. Articolul are dreptate cînd spune că rațiunea și raționalitățile sunt modernitatea însăși. Iar modernitate înseamnă mai mult decît alte societăți, umanitate. Nu putem fi decît oameni, iar asta ar trebui să preocupe.

  13. Toti criminalii impotriva umanitatii au chemat apoi filosofii sa dea ratiune crimelor. Doar impotentul Gyuri a facut invers. Noroc ca „ala intr-o ureche” a fost mitraliat repede, de sarbatoarea unei imense escrocherii.

  14. „Cine îmbrățișează rațiunea își asumă o lume regizată de cauze și ordonată de legi….”
    Cind patrunzi si decoperi ce inseamna cimpul energetic de lumina, ceea ce esti cu adevarat (cine sint? cine pune aceasta intrebare?), cum actioneaza, ce inseamna traume gerenationale, cultura timpului, sistemul de credinte, mostenirea genetica, si te vindeci depasesti nivelul corpului. Cind te manifesti nevindecat si mai ales din orgoliul pretinsei pozitii pe care ti-o atribui (cind de fapt in curgerea timpului catre infinit sintem exact acelasi lucru cu alte 8 miliarde de oameni, toti cu povestile lor) sapi trenaseele propriei instrainari. Practici: non-judecata, non-atasamentul, non-suferinta, frumusetea.
    In momentul in care as vrea sa indrept ceva (pt ca de fapt realitatea este perfecta asa cum e ea) considerand ca ceva e gresit nu fac decit sa-mi proiectez propria perceptie a unui sine nevindecat asupra realitatii pentru de fapt e ceva gresit in mine. Eu vad „gresit”. Asta nu inseamna ca nu practic discernamintul si spun ce am de spus. Dar intotdeauna cu frumusete, iubire, compasiune.
    Se numeste traking. Sa vezi unde, intr-o discutie cu cineva, sau in ceea ce scrie sint variatiile de energie unde acestea releva traume, emotii, precepte, constringeri culturale, traume gerenatioale care au caracter limitativ. Tot ceea ce voi scrie va vorbi intotdeauna despre mine si despre cine sint eu. Nu imi doresc sa umplu mentalul colectiv de lucruri care separa, care instraineaza, care duc la manifestarea agresiva, lipsita de compasiune. Si am incredere in sincronicitati! Sincronicitatile le pot numi in diverse moduri: noroc, mina intinsa a lui Dumnezeu etc.
    „Să lămurim lucrurile.” Ne cunoastem cu adevarat capacitatile noastre ca si fiinta/viata care se manifesta in noi? Sintem altceva decit o fiinta spirituala intr-o forma biologica???

  15. „Cine îmbrățișează rațiunea își asumă o lume regizată de cauze și ordonată de legi….”
    Cind patrunzi si decoperi ce inseamna cimpul energetic de lumina, ceea ce esti cu adevarat (cine sint? cine pune aceasta intrebare?), cum actioneaza, ce inseamna traume gerenationale, cultura timpului, sistemul de credinte, mostenirea genetica, depasesti nivelul corpului. Cind te manifesti nevindecat si mai ales din orgoliul pretinsei pozitii pe care ti-o atribui (cind de fapt in curgerea timpului catre infinit sintem exact acelasi lucru cu alte 8 miliarde de oameni, toti cu povestile lor) sapi trenaseele propriei instrainari.
    Practici: non-judecata, non-atasamentul, non-suferinta, frumusetea.
    In momentul in care as vrea sa indrept ceva (pt ca de fapt realitatea este perfecta asa cum e ea) considerand ca ceva e gresit nu fac decit sa-mi proiectez propria perceptie a unui sine nevindecat asupra realitatii pentru de fapt e ceva gresit in mine. Eu vad „gresit”. Asta nu inseamna ca nu practic discernamintul si spun ce am de spus. Dar intotdeauna cu frumusete, iubire, compasiune, altrusim, empatie etc.
    Se numeste traking…sa vezi unde, intr-o discutie cu cineva, sau in ceea ce scrie sint variatiile de energie unde acestea releva traume, emotii, precepte, constringeri culturale, traume gerenatioale care au caracter limitativ. Tot ceea ce voi scrie va vorbi intotdeauna despre mine si despre cine sint eu. Poti sa vorbesc despre tot ceea ce doresc dar o voi face cu frumusete si iubire. Nu mai umplu mentalul colectiv de lucruri care separa, care instraineaza, care duc la manifestarea agresiva, lipsita de compasiune. Si am incredere in sincronicitati! Sincronicitatile le pot numi in diverse moduri: noroc, mina intinsa a lui Dumnezeu etc.

    „Să lămurim lucrurile.” Sistemul trebuie sa fie foarte satisfacut. Ne cunoastem cu adevarat capacitatile noastre ca si fiinta/viata care se manifesta in noi? Sintem altceva decit o fiinta spirituala intr-o forma biologica?

  16. ‘Nu ascultați niciodată porunca nimănui decât dacă aceasta vine și din interiorul vostru.
    Adevărul este în tine, nu-l căuta în altă parte.
    Nu există alt Dumnezeu decât viața însăși.
    Viața este acum și aici.
    Trăiește treaz.
    Nu căuta. Ceea ce este, este. Oprește-te și vezi’
    (Citate din opera unui guru indian supranumit Osho,apreciat de Calin Georgescu:))
    Teoria conflictelor dezvoltată de Karl Marx,-si pana azi, imposibil de combatut- susține că, datorită concurenței nesfârșite a societății umane pentru resursele finite ale Terrei, societatea umana va fi întotdeauna într-o stare de conflict. Această dinamică/realitate înseamnă că există o luptă constantă între bogați și săraci, intre țările mari si țările mici, pentru resurse.
    Marx nu spune dacă ‘conflictul’ este bun sau rău, doar că este un aspect inevitabil al naturii umane și ajută la explicarea motivului pentru care lucrurile sunt așa cum sunt.
    Teoria conflictelor poate fi utilizată pentru a explica războaiele, violența, revoluțiile și formele de imigrație ilegala,concurenta supraputerilor, explicând că există o disparitate naturală a repartiției resurselor necesare dezvoltarii societații umane, disparitate care provoacă aceste probleme.
    În concordanță cu teoria conflictelor, pe măsură ce decalajul dintre țările bogate și sărace crește, tensiunile cresc, politica negocierii devine inutilă, iar scena internaționala este pregătită pentru conflict.
    Revenirea la rațiune in conditiile precaritatii resurselor finite este exclusă

  17. Ce-i mai actual azi decât să ne dumirim că nu tot ce pretinde că-i rațional ține de rațiune? Prea multe nu țin. Într-adevăr, filosofia este parte a culturii. Dacă nu o stăpînești cîtuși de puțin, nu e ceva de autolaudă, cum face acest Gelu. Ignoranța nu merită premii. La un articol atât de bine argumentat și profitabil ar fi de răspuns cu cunoștințe, nu cu ignoranță făloasă, ca gelu.

  18. Ca de regulă, un Gel este doar redus.Neștiind filosofie crede că orice o filosofic este bla-nla. Jalnică minte, care crede că ce nu știe el nu-i cunoștință. Este din sofismele pe care Revenirea la rațiune le pomenește. Ești irațional crezînc că întrucît tu nu pricepi, acel adevăr nu contează. Contează – sărăcia la ușă. Și nu e ușoară.

  19. Inutili, ei formează baza piramidei în vârful căreia se cocoțează lăturile umanității.Filosofia șirațiunea n-au priză la d-alde Bush, Obama, Puțin, Clinton că să nu mai vb.De scelerați precum Hariri, Schwab sau Scwarz aka Soros care au pierdut contactul cu realitatea TV Discursul rațiunii este superfluu în politică de azi așa cum politică este în plus la capitolul „civilizația”.

  20. Rațiunea politicii este banul și puterea Administrația e formată din administratori care administrează alți administratori și care n-au nimic în comun cu oamenii sau cu obiectul administrat și care sunt experți în aruncat pisica și în w face „ce se dorește”.Mai mult,pentru idioții ăștia pixul și biroul sunt apexul existenței.

  21. Bla, bla, bla! Trump a fost ales de catre Deepe State la comanda lui Satanyahu deorece acesta ca Presedinte inscaunat din nou in fruntea Satan USA va sustine si va pune in aplicare pana-n panzele albe crearea Israelului Mare. Toate relele pe acest Pamant vin de la faptul ca unii se considera poporul ales iar celelalte popoare sunt considerate popoare animalice, adica goimice. Goimii pe care cei alesi ii pot ucide pentru a aduce jertfe de sange Satanei Molohk la care alesii neamurilor se inchina. Curentele filozofice in aceasta lume sunt urmarea tocmai acestei realitati concepute de Satana pentru a imbarliga mintile goimilor si a-i indeparta de Fiul lui Dumnezeu, Iisus Christos Nazariteanu. Filozofii nu pot fi crestini prin definitie. „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine. Dacă M-ați fi cunoscut pe Mine, ați fi cunoscut și pe Tatăl Meu.” Restu-s palavre filozofice fara nici o valoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.