A fost lansat, în cadrul Festivalului Şcolilor de Film Europene (28-30 iunie) un nou număr al revistei Close up. Film and Media Studies, revista UNATC de studii de film şi media, editată cu sprijinul Uniunii Cineaştior.
Numărul1/2018 (vol 2) include eseuri şi studii dedicate în primul rând Noului cinema românesc, a cărui evoluţie inspiră în continuare cercetătorii.
Christina Stojanova (Universitatea Regina, Canada) investighează înclinaţia cineaştilor români de a descrie proliferarea răului în societatea post-comunistă, în termeni apropiaţi filmului de gen, ceea ce confirmă deplasarea de la realismul radical la forme narative mai familiare. Contribuţia lui Andrei Gorzo oferă o privire critică asupra unor recente cărţi, în limba engleză, despre Noul cinema românesc (semnate de Monica Filimon, László Strausz şi Bogdan Popa). Câteva filme româneşti sunt analizate prin prisma ostalgiei (nostalgia după trecutul recent est-european) în textul lui Wang Yao (Universitatea din Beijing) despre cinematograful balcanic post-comunist şi subtextele lui politice. Analiza Ancăi Ioniță, care descoperă similitudini între tragedia greacă şi scenariile lui Cristian Mungiu, îşi propune să demonstreze că filme precum 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, După dealuri şi Bacalaureat au intrigi bazate pe paradigmele alegerilor şi deciziilor, aşa cum sunt ele definite de Aristotel în Poetica sa.
Un episod al istoriei cinematografului românesc din diaspora, dispariţia filmului Tararira turnat de Benjamin Fondane la Buenos Aires, este reinterpretat, în rama industriei cinematografice argentiniene şi a contextului anului 1936, de Dana Duma.
Un studiu al miturilor, naraţiunilor şi eroului este abordat de articolul lui Radu Nicoară, în contextul unei largi perspective, care priveşte cultura umană ca pe un întreg şi o leagă de teoria evoluţionistă darwiniană.
Două alte articole ale noului număr de Close up sunt dedicate unor teme mai teoretice. Textul Irinei Trocan stabileşte similitudini între filmul lui Antonioni Blow up şi filme- eseu recente, încercând să definească specificul acestui gen, în timp ce Ana Agopian propune o analiză comparativă între romanele lui Alain Robbe-Grillet şi scenariile lui, în încercarea de a formula o concluzie privind posibilităţile de a defini scenariul ca pe o formă literară.
Rubrica de cronică de carte este dedicată unui nou volum concentrat asupra relaţiei dintre feminism şi cinema, Feminist Film Theory and Pretty Woman de Mari Ruti, recenzat de Iulia Voicu.
Echipa redacţională este format din Dana Duma (editor-şef), Andrei Gorzo (co-editor) şi Anca Ioniţă (editor executiv).
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.