România riscă să aibă o nouă autostradă prăbușită

Construcția unui tronson de 22 de kilometri de autostradă, între Ilia și Șoimuș, pe A1 Lugoj-Deva, a fost adjudecată pentru 419 milioane de lei de către asocierea SC Tehnostrade – SC Spedition UMB SRL și din cauza unor probleme neprevăzute constructorul a solicitat majorări contractuale de 190 de milioane de lei, adică 45% din contract. În contractele de construcție cu fonduri europene sunt posibile majorări de maxim 10%, susține Mihai Alexandru Crăciun, fondatorul comunității online și al asociației „Construim România”. Bucata de autostradă menționată are un cost estimat de 1,1 miliarde de lei, însă licitația a fost adjudecată pentru o sumă sub 40% din valoarea sa. „Este clar că de la bun început că autostrada va fi sub-conformă, cu materiale și soluții ieftine, de calitate cel puțin îndoielnică”, spune Crăciun.

Potrivit acestuia, primul lucru suprinzător la tronsonul dintre Ilia și Șoimuș, de lângă Deva, este faptul că pe o lungime de peste 10 km autostrada este urcată pe un rambleu (ridicătură artificială de pământ) înalt de 6 metri. „Surprinzător pentru că în construcția de autostrăzi se recomandă evitarea rambleelor mai înalte de 3 metri. Motivul este unul extrem de simplu: indiferent de pământul cu care se realizează umplutura și indiferent de tratamentul de compactare, pământul așezat artificial nu va avea niciodată consistența pe care o capătă natural în timp. De exemplu, atunci când are suficient timp, în câteva milioane de ani natura este capabilă să facă gresie din nisip. În schimb, cu tot efortul și cu toată priceperea noastră tehnologică în construcții, noi, oamenii nu putem face din nisip mai mult decât un nisip bine compactat.

Indiferent de pământul și de tehnologia folosită la realizarea unui rambleu, pământul va continua întotdeauna să se taseze natural și după darea în exploatare a autostrăzii. Tasare care nu va fi niciodată uniformă. Unele secțiuni din teren se vor tasa mai rapid, altele mai lent, în funcție de solicitările la care sunt supuse și de consistența umpluturii. Iar această tasare este accelerată de vibrații precum cele induse în sol de vehiculele multe și grele care circulă pe autostradă”, afirmă Crăciun. Un calcul simplu, adaugă acesta, arată că dacă o tasare naturală de 3% la un rambleu înalt de 2 metri înseamnă doar 6 cm – adică o denivelare total nesemnificativă. La un rambleu înalt de 6 metri aceeași tasare naturală de 3% înseamnă 18 cm. „Adică un „prag” în toată regula, cum i se spune popular, perfect capabil să arunce un vehicul afară din autostrada de pe rambleu. Adică exact genul de denivelări de care este plină toată puținătatea de autostrăzi din România, chiar și cele mai proaspăt inaugurate. Iar unul dintre motive este exact acesta: construcția de autostrăzi pe ramblee foarte înalte.

De exemplu la secțiunea demolată și reconstruită de pe A1 Orăștie – Sibiu Lot 3, rambleul are 9 metri înălțime!”, a mai spus reprezentantul Construim România. Lotul 3 din A1 Orăștie-Sibiu a fost închis luni bune după ce s-a demonstrat că există infiltrații de apă pe o lungime de 200 de metri. Autostrada a fost pur și simplu demontată pe acea distanță și refăcută în regie proprie de către Compania de Autostrăzi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4553 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.