Se pregătește mașina în care nu o să mori niciodată

În următorii 10-20 de ani, producătorii de autoturisme vor implementa sisteme computerizate capabile să reducă dramatic numărul accidentelor soldate cu morți, scrie Computerworld.com.

Sistemele computerizate vor fi capabile să urmărească drumul pentru a se asigura că șoferul nu iese în decor, vor fi capabile să recunoască pietonii și mașinile aflate în mișcare sau parcate și vor atenționa șoferul în cazul unui pericol de accident și chiar vor frâna în locul lui.

La un moment-dat, va fi implementat și un sistem complex de comunicații între mașini și infrastructura rutieră (semafoare, semne de circulație). Un astfel de sistem a fost prezentat în 2009 de către producătorul german Mercedes-Benz. În mașina concept ESF – bazată pe seria S – alături de alte sisteme inovative de protecție, este integrat și un sistem de comunicații wireless capabil să transmită/primească informații despre condițiile și evenimentele din trafic către/de la celelalte mașini dotate cu sisteme similare.

Volvo a anunțat deja că își propune ca până în 2020 să construiască mașini atât de sigure încât nimeni nu va mai muri sau va mai fi serios rănit în cazul unui accident.

Producătorii auto cresc constant protecția pasagerilor în cazul accidentelor rutiere. Sistemele de airbag-uri, motoarele care culisează sub habitaclu în caz de impact frontal etc. nu mai sunt o noutate. Adevărata miză se mută acum spre folosirea unor sisteme inteligente capabile să prevină accidentele sau cel puțin să limiteze vitezele de impact.

Câteva modele de top cum sunt Acura RL, Mercedes S550 și Volvo S60 beneficiază de sisteme capabile să interpreteze condițiile de trafic. Undele radar trimise de sistem determină distanța și viteza cu care obiectele din fața autovehiculului se apropie. În cazul în care sistemul interpretează iminența unei coliziuni, mașina atenționează șoferul, iar dacă acesta nu răspunde, autovehiculul frânează ușor în primă fază, iar dacă nici în acest caz nu există un răspuns al șoferului, atunci autoturismul frânează puternic, în funcție de viteza de deplasare.

În 2009, în UE, 35.000 de oameni și-au pierdut viața în urma accidentelor rutiere. România stă cel mai prost la acest capitol – cu aproape 2.800 de decese în 2009 în urma accidentelor de pe șosea – cea mai mare rată de fatalitate în raport cu numărul de locuitori.

Sisteme de siguranță existente sau care vor fi implementate în viitor:

1. Sistem de evitare a coliziunii – evaluază posibiliatea ca mașina să se lovească de un obstacol și acționează frâna dacă șoferul nu o face

2. Sistem de adaptare a vitezei – în funcție de vehiculul din față, mașina își adaptează corespuinzător viteza

3. Sistem de detectare a pietonilor – cu ajutorul undelor radar, a unei camere video montată în zona oglinzii retrvizoare și a unei baze de date, sistemul identifică pietonii și frânează în cazul în care cineva pășește în fața mașinii.

4. Sistemul de control al stabilității – viteza roților este monitorizată, iar sistemul stabiliește dacă este nevoie să intervină pentru a preveni deraparea autoturismului

5. Sistemul de menținere a benzii – o cameră îndreptată se ghidează după marcajele vopsite pe șosea pentru a stabili dacă mașina se deplasează corespunzător. Dacă șoferul iese haotic sau neașteptat din bandă, mașina îl avertizează.

6. Sistem de detectare a obiectelor din unghiul-mort – dacă o mașină se apropie din lateral, un semnal luminos pe partea corespunzătoare va avertiza șoferul

7. Sistemul de monitorizare a atenției șoferului – modul în care șoferul conduce mașina este monitorizat, iar în cazul în care acesta se deplasează haotic sau conduce de mult timp, sistemul îl avertizează.

8. O cameră de înaltă rezoluție pune la dispoziția șoferului inforamții despre ce se află în spatele mașinii și îl ajută la parcare

9. Sistemul de comunicare vehicul-vehicul și vehicul-infrastructură – în viitor, mașinile care vor beneficia de acest sistem wireless vor fi capabile să trimită și să primească informații despre condițiile de trafic.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.