Procedura de înregistrare a operatorilor economici care comercializează produse energetice a fost îmbunătățită, pentru a sprijini dezvoltarea industriei de profil.
Astfel, dispare obligația firmelor care comercializează produse energetice în sistem angro de a deține spații de depozitare pentru acestea. De asemenea, dispar și formalitățile aferente recepționării și livrării produselor energetice din aceste spații. Cu toate acestea, dacă activitatea necesită utilizarea spațiilor de depozitare, rămân valabile condițiile de control și supraveghere a acestora (dotarea cu rezervoare verificate metrologic, dotarea cu sisteme de gestiune a stocurilor conectate la cu rezervoarele ce carburanți, dotarea cu sistem de supraveghere video), se spune într-un proiect de ordin al președintelui ANAF, Mihaela Triculescu.
Acest act corectează un ordin semnat în ultimele zile ale anului trecut de către fostul șef al Fiscului, Ionuț Mișa, prin care se stipula îngrădirea accesului unor agenți economici pe piața en-gross de produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat şi biocombustibili. Documentul lui Mișa relua aproape integral un ordin din 2018, 1960, care a fost blocat în instanță în urma unei plângeri făcută de OMV Petrom. Ordinul 3236 prevedea eliminarea de la înregistrarea activităţii de distribuţie şi comercializare în sistem angro, de produse energetice a unităților de comercializare fără depozitare, respectiv a operatorului economic prin care sunt comercializate în sistem angro produsele energetice, fără depozitarea acestora. Prin respectiva măsură au fost afectați operatorii de mici dimensiuni economice care nu dețin spații de depozitare, care, datorită specificului produselor energetice, necesită implicații financiare deosebite, cât și pe utilizatorii finali ai acestor produse cum sunt fermierii. De asemenea, au fost afectați societățile de distribuție inputuri pentru agricultură ce achiziționează motorină direct de la rafinării (Petromidia și Arpechim) și care transporta benzină/motorină, cu cisterne, direct la fermieri, aceștia fiind clienții finali. Ordinul lui Mișa a intrat în vigoare la 31 ianuarie 2019.
OMV Petrom a atacat în instanță ordinul 1960, cel de la care s-a preluat aproape integral, și a obținut o suspendare parțială la Curtea de Apel. „Suspendă în parte executarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.1960/2018, în limita art.I pct.1 – 14 şi 16 şi a art.III, până la pronunţarea instanţei de fond. Suspendă în parte executarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.2761/2018, în limita art. II privind atestatele deţinute de operatorii economici înregistraţi să distribuie şi să comercializeze în sistem angro, fără depozitare, produse energetice, până la pronunţarea instanţei de fond. Executorie de drept, în cond. art.14 alin.4 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ. Admite în parte cererea de intervenţie voluntară principală. Suspendă în parte executarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.1960/2018, în limita art.I pct.1 – 14 şi 16 şi a art.III, până la pronunţarea instanţei de fond. Executorie de drept, în cond. art.14 alin.4 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ. Obligă partea pârâtă la plata către intervenientă a sumei de 3.000 de lei cheltuieli de judecată, în cond. art.451 şi art.453 Cod procedură civilă. Cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare; cererea de recurs se depune la Curtea de Apel Bucureşti”, se arată în minuta Curții de Apel.
Prin apariția actului lui Mișa se crea riscul apariției unui monopol pentru cei care comercializează produse energetice în sistem angro care dețin spații de depozitare, fiind eliminate de pe piață societățile care transporta produsele energetice direct de la producător (rafinării) la clienții finali, fără să fie nevoie să dețînă spații de depozitare, datorită speficiului activității lor. Trebuie reținut faptul că și aceste societăți contribuie la bugetul național întrucât cantitatea de produse energetice transportate este însemnată.
Inițiativa șefei de azi a Fiscului are la bază următoarele deziderate: mplementarea unui cadru de reglementare suplu, eficient și adaptat cerințelor legitime ale mediului economic; asigurarea premiselor pentru funcționarea eficientă a pieței produselor energetice; limitarea impactului asupra mediului concurențial și asigurarea proporționalității intervenției instituțiilor de control în economie. Iar, dacă sunt identificate derapaje, intervenția statului trebuie să fie punctuală, proporțională și adecvată nivelului riscului identificat, fără afectarea activității tuturor participanților la piață
„Mă bucur că noua conducere a ANAF a înțeles importanța unei atitudini corecte față de mediul de afaceri și și-a asumat eliminarea acestui obstacol din fața competiției loiale pe piața produselor energetice. Această abordare respectă angajamentul meu pentru încurajarea dezvoltării mediului de afaceri autohton și reprezintă o premisă importantă pentru succesul modernizării și eficientizării activității ANAF. Rolul statului este de a încuraja mediul de afaceri și de a le crea condițiile pentru un comportament corect. Iar, dacă sunt identificate derapaje, intervenția statului trebuie să fie punctuală, proporțională și adecvată nivelului riscului identificat, fără afectarea activității tuturor participanților la piață.” a precizat Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor Publice.