Sistemul naţional de roviniete, blocat ca o jucărie

În 10 martie a.c. am primit mai multe semnale din partea unor compatrioţi blocaţi în vămi. Nu puteau trece şi ne telefonau pentru a afla ce se întâmplă.

Unii ne-au telefonat cu convingerea că la graniţa  României este căutat un personaj extrem de important, fost membru al guvernului, care încearcă să fugă din ţară. Am sunat cam peste tot pe unde se putea telefona şi nu am primit nici o informaţie. E drept, nu ne-a venit ideea să telefonăm şi la Ministerul Transporturilor sau la CNADNR. În fapt, blocajul de la punctele de frontieră ale României a  fost generat de căderea sistemului electronic naţional  de roviniete. În cele din urmă am izbutit să aflăm detalii, dar nu de la instituţiile amintite mai sus. De la acestea, nici un comunicat, nici o explicaţie, nici o justificare. Un mâlc fără sfârşit. Încet încet, după zile întregi de documentare pe surse, am izbutit să-i dăm de capăt.

În data de 10 martie, sistemul informatic pentru emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei, administrat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, nu a funcţionat timp de două ore. CNADNR nu a fost capabilă să remedieze într-un timp scurt problemele apărute în sistem. Iar această situaţie a creat haos la frontierele României şi cozi foarte mari la distribuitorii de roviniete.

Culmea este că blocarea sistemului i-a afectat cel mai mult pe transportatorii rutieri. Şoferii de cursă lungă  au fost nevoiţi să-şi oprească TIR-urile până în momentul în care sistemul rovinietelor a fost refăcut  funcţional.

Până în acest moment, poziţia oficială a Ministerului Transporturilor şi a CNADNR nu există. Probabil  cele două instituţii au ajuns la concluzia că în răstimpul celor două ore de blocaj toată România a  fost la o cafea.

Cât priveşte bilanţul pagubelor cauzate transportatorilor, greu de dat o cifră. Din informaţiile date publicităţii anterior introducerii sistemului de roviniete, o oră de stagnare generează pierderi la bugetul de stat de peste 130.000 de lei.

Pornind de la această cifră estimativă, ar trebui să  continuăm cu câteva întrebări. Şi aşa CNADNR n-a  zis nimic despre incident. Aşa că, atunci când va explica, ar trebui să adauge şi lămuriri la următoarele întrebări. Cât au pierdut transportatorii în acea zi de  10 martie? Cât ar fi ajuns la bugetul statului în cazul funcţionării normale a sistemului? Care a fost cauza  defecţiunii? Ce măsuri s-au luat după incident? Şi dacă poate estima numărul înjurăturilor la adresa României şi a Guvernului rostite cu acel prilej?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.