Șanse mari pentru contracte de 80 milioane euro

Tramvaiul românesc făcut cu Siemens, pe șina contractelor cu primăriile

La aproape cinci ani de la lansare, tramvaiul produs în România, la Arad, în colaborare cu gigantul german Siemens, este aproape de a primi comenzi consistente de la municipalități.

Este singurul, potrivit SICAP (fostul SEAP) care a depus ofertă la licitațiile pentru Galați, Oradea și Cluj-Napoca și, în mod normal, le va și câștiga, din moment ce nu are competitor și a fost acceptat în a depune respectiva ofertă. Rezultatele pentru aceste licitații vor fi știute în toamnă.

Este oarecum curios că Astra participă singură la aceste licitații, dat fiind că, în anii trecuți, la, de altfel, puținele licitații pentru tramvaie organizate, era o concurență puternică din partea unor actori mari externi, precum Siemenes ori Alstom, dar și a unora regionali, ca PESA ori Skoda. Acum însă, susțin mai mulți primari, aceste companii au de lucru la ele acasă.

O altă variantă ar fi că nu pot intra în competiție de preț cu Astra, însă, indiferent de motiv, cert este că nu s-au mai prezentat pentru a depune oferte în România.

Fabrica Astra Vagoane Călători din Arad, controlată de omul de afaceri Valer Blidar, a venit cu modelul Imperio (colaborare cu nemții) la Oradea și Cluj-Napoca, iar la Galați are opțiune de a aduce și modelul Autentic, 100% de inspirație locală, întrucât ambele tramvaie se încadrează în prețul-țintă cerut de municipalitatea din orașul de pe Dunăre. În total, în joc sunt aproape 80 milioane euro (41 la Cluj, 22 la Galați, 15 la Oradea), bani de la Bruxelles, prin Programul Operațional Regional (85%), și de la bugetele general și local, o sumă care ar relansa producția într-una dintre fabricile etalon ale industriei locale, care a suferit mult în ultimii ani. De la lansarea modelului Imperio, Astra nu a reușit să vândă decât șase bucăți în orașul de baștină. A mai participat la Cluj, dar au câștigat polonezii de la PESA, iar în rest, nu au existat licitații în țară, pentru că primăriile nu au avut bani de cheltuit. Sau cel puțin așa spuneau primarii. De doi ani însă, mai multe municipalități din țară au lansat programe masive de achiziție de mijloace de transport în comun – tramvaie, autobuze, troleibuze –, fie pentru a putea accesa bani europeni, fie pentru că primarii s-au decis să umble la pușculița bugetului local. Numai Bucureștiul pune la bătaie aproape un miliard de euro, în următorii doi ani, pentru autobuze diesel, autobuze electrice, tramvaie și troleibuze.

 

Târziu, dar mai bine decât niciodată

În urmă cu un an, Blidar își exprima speranța că vor începe odată licitațiile pentru mijloace de transport în comun, de care este în mod evident nevoie, având în vedere starea jalnică a unei mari părţi a parcului auto operat de regiile de transport locale. Cu precădere către București se uita omul de afaceri, de înțeles, având în vedere banii de care dispune Capitala și necesitățile ei în materie de transport în comun. „Sunt sigur că doamna primar Firea va lansa licitaţiile pentru RATB, astfel încât industria din România să mai aibă o şansă. Ceilalţi primari de până acum ai Bucureştiului nu au făcut-o“, arăta Blidar. Între timp, Firea a lansat licitațiile, a început cu autobuzele, 400 au și fost contractate, și urmează, spune primarul, 100 de tramvaie și 100 de troleibuze. Asamblarea troleelor este o altă direcție pe care a mers Astra Arad, sesizând probabil oportunitatea din România, cu precădere București. În 2016, Blidar a „bătut palma“ cu Iveco Franţa pentru construcţia, în parteneriat, de autobuze şi troleibuze electrice pe platforma fabricii arădene. Cele două linii de producţie au capacitatea de a furniza un autovehicul la un interval de zece zile și acum așteaptă comenzi. Mai precis, licitații pentru comenzi, pentru că UE nu permite municipalităților să facă achiziții directe.

 

 

Citește materialul integral  în ziarul Cotidianul ediția digitală din 27 iulie 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Mihai Soare 1056 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Lumea civilizată elimină motoarele Diesel, madam Firea cumpără de zor. Hai s-o alegem preşedintă, poate vine cineva cu creier în locul ei.

  2. ASTRA DIN ARAD ESTE CONSTRUITA IN EPOCA DE GLORIE A ROMANILOR;REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA,CU IMPA
    RATUL TARAN CIZMAR,DAR CEL MAI MARE ROMAN PATRIOT DUPA MIHAI VITEAZUL,BALCESCU,ION ANTONESCU-FARA
    CRIMINALUL GHITLER. BRAVO ASTRA DIN ARAD.!!!!!..ATI FACUT SI VAGOANE FRUMOASE DE TREN,CARE ERAU DATE LA
    EXPORT. CE VIATA LINISTITA ERA,CHIAR CU 1 PAINE NEAGRA DE 2 LEI. DAR ERAM 11 MIL.DE SALARIATI TOTI CU
    CARTE DE MUNCA. HUO,CAPITALISTILOR HOTI SI CRIMINALI DE COPII ,FEMEI,BARBATI.LA OSUAR CU AZMERICA.!!

  3. ASTRA DIN ARAD ESTE CONSTRUITA IN EPOCA DE GLORIE A ROMANILOR;REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA,CU IMPA
    RATUL TARAN CIZMAR,DAR CEL MAI MARE ROMAN PATRIOT DUPA MIHAI VITEAZUL,BALCESCU,ION ANTONESCU-FARA
    CRIMINALUL GHITLER. BRAVO ASTRA DIN ARAD.!!!!!..ATI FACUT SI VAGOANE FRUMOASE DE TREN,CARE ERAU DATE LA
    EXPORT. CE VIATA LINISTITA ERA,CHIAR CU 1 PAINE NEAGRA DE 2 LEI. DAR ERAM 11 MIL.DE SALARIATI,TOTI CU
    CARTE DE MUNCA. HUO,CAPITALISTILOR HOTI SI CRIMINALI DE COPII ,FEMEI,BARBATI.LA OSUAR CU AZMERICA.!! PENSIONARII DE AZI,SUNT FOSTII SALARIATI DIN PERIODA 1960-1989.

  4. Ar fi utila si o consiliere cu SIEMENS pentru constructia sinelor de tramvai. Sine de tramvai mai precare ca in Romania, strambe si cu fundamente slabe, nu mai vedem aproape nicaieri in Europa de est.

    • Siemens nu se ocupa de sinele de tramvai!
      Datorita neintretinerii de zeci de ani a sinele de tramvai sint foarte uzate in majoritatea oraselor din Romania!
      Orasele ce cumpara tramvaie noi obligatoriu trebuie sa inoiasca si infrastructura (sinele, cablurile de curent, statiile de tramvai etc)

  5. Modelele Imperio 1 si 2 sunt facute cu licenta Siemens si nu modelele AUtentic 1 si 2 care sunt 100% Astra vagoane calatori Arad!
    Deci modelul din poza este Autentic 2 si nu are licenta Siemens!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.