Trei mărgăritare pentru tichia Primăriei

Primarul general al Capitalei a discutat, miercuri, cu premierul Mihai Tudose despre achiziţionarea de către primărie a pachetului de acţiuni deţinut de statul român la ELCEN.

ELCEN (Electrocentrale Bucuresti) este o companie creată în 2002, care acuză constant pierderi prin neonorarea contractelor cu RADET, aflat în subordinea primăriei. ELCEN se află în subordinea Ministerului Energiei. În 2016, Gabriela Firea a acuzat că amenințările ELCEN cu întreruperea furnizării căldurii în București aveau legătură cu campania electorală. Motivul ține de cine căpușeaza și cine va căpușa ELCEN si RADET. „Cei care ani de zile au dus-o foarte bine, extraordinar de bine, prin faptul că au căpuşat şi ELCEN, şi RADET şi au menţinut această relaţie economică nesănătoasă între cele două entităţi economice. (…) Au finanţat campanii de dreapta, pentru că şi ELCEN şi RADET au fost conduse de reprezentanţi PDL şi PNL, nu PSD. Întotdeauna: şi CA-urile, şi managementul”, susținea primarul general Firea în noiembrie 2016.

”Am discutat cu domnul prim-ministru despre faptul că Primăria Capitalei şi-a manifestat intenţia chiar printr-o hotărâre de consiliu general de a achiziţiona la valoare nominală pachetul de acţiuni deţinut de statul român, prin Ministerul Energiei, de la ELCEN. Domnul prim-ministru şi-a manifestat în continuare interesul ca într-o şedinţă viitoare de guvern să se ia această hotărâre. Binenţeles, vom discuta toţi termenii legali şi contractuali”, a declarat Gabriela Firea, după întâlnirea avută miercuri cu liderul de la Palatul Victoria.

O alta perlă râvnită pentru coroana Primăriei este Metrorex, care aparține Ministerului Transporturilor. Miza administrării metroului ține de cele 1,4 miliarde de lei (investițiile anuale de peste 700 de milioane de lei și subvenții de 700 de milioane de lei anual). Guvernul Cioloș nici nu a vrut să audă, iar guvernul Grindeanu a fost reticent. Specialiștii consideră că este firesc ca activitatea metroului să fie coordonata de autoritatea locală, însă rămâne marea problema a finanțării, pentru că Primăriei i-ar lipsi cei 1,4 miliarde de lei anual. „În absenţa schimbării legii finanţelor publice locale, care să permită creşterea bugetului unei primării cu efect asupra diminuării veniturilor la bugetul de stat se pune problema de unde se indentifică surse financiare”, declara pentru Capital directorul Cluster-ului ETL Mobility.

„Dintre principalele trei probleme foarte mediatizate, ELCEN-ul, metroul şi Centura, ELCEN-ul încercăm să-l finalizăm cât mai curând ca în iarnă bucureştenii să nu mai aibă probleme din acest punct de vedere. Discuţia pe metrou îşi va găsi rezolvarea, facem o analiză să vedem în ce măsură este fezabilă această trecere a metroului la Primăria Capitalei, dar în mod cert va trebui ca activitatea metroului indiferent unde rămâne să fie coordonată de către PMB, inclusiv cu acele bilete valabile pe orice, să fie integrate în sistemul public din Bucureşti”, a spus premierul Tudose după întâlnirea cu Firea.

Gabriela Firea mai doreste si soseaua de centura a Capitalei, tot de la Ministerul Transporturilor. „Un răspuns preliminar şi neoficial din partea Guvernului a fost că, în urma acestui transfer, s-ar putea pierde fondurile europene, însă Primarul General a precizat că aceste fonduri sunt alocate pentru obiectul de investiţii, nu pentru instituţie”, transmite Primăria Capitalei printr-un comunicat de presă din luna martie. Gabriela Firea cerea atunci sprijinul comisarului european pentru Politică Regională, Corina Crețu.

”Cu centura este un pic mai complicat, dar şi acolo am picat de acord că vom face o analiză – cei de la Ministerul Transporturilor, CNAIR împreună cu specialiştii de la Capitală să vedem cum e mai bine fiindcă nu este important cine o are, important este o avem cu toţii, să fie”, a declarat acum noul premier Mihai Tudose.

Și Firea mai dorește să obțină mai repede avizele de la Ministerul Culturii. Asta în urma scandalurilor legate de vopsirea galeriilor Kretzulescu și altor imobile de pe Calea Victoriei, de planul de desființare al clădirii Cathedral Plaza și de proiectele de asfaltare, împiedicate, spune primarul general, de lipsa acelorași avize.

„L-am rugat pe prim-ministru şi a fost extrem de deschis să ne acorde sprijin astfel încât comisia tehnică de pe lângă Ministerul Culturii să nu mai blocheze avizele care sunt solicitate de către municipiu, de către Primăria Capitalei şi primăriile de sector, aşa cum s-a întâmplat până acum. Am găsit toată deschiderea la domnul prim-ministru şi sunt convinsă că în perioada următoare vom avea şi alte întâlniri”, a spus Firea dupa întrevederea cu Tudose.

Gabriela Firea mai este nemulțumită de Ministerul Transporturilor, cde CFR Călători și CFR Marfă. „Concret, am discutat de exemplu despre faptul că în perioada următoare, potrivit prevederilor legale, Ministerul Transporturilor să înceapă deja procedurile pentru a demara lucrările astfel încât să existe acces pe centură şi către Berceni şi Popeşti, aşa cum s-a început deja către Domneşti”, a precizat edilul. Ea a precizat că îşi doreşte ca CFR Călători şi CFR Marfă să ia măsuri pentru îmbunătăţirea transportului şi să modifice calendarul mersului trenurilor. „Dimineaţa, când se intră în Capitală şi seara, când se iese, la bariera de la Petricani şi de la Andronache se stă câte o oră în aşteptarea trecerii marfarelor. Este o măsură administrativă de bun simţ”, a subliniat ea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.