Pe calea apei

Trei porturi de la Marea Neagră vor fi extinse și modernizate

Porturile Medgidia, Ovidiu și Luminița vor fi extinse și modernizate, în urma unei investiții total de 270 de milioane de lei (60 de milioane €), potrivit a trei proiecte de HG ce au ca inițiator Ministerul Transporturilor. Banii reprezintă fonduri europene, Programul Infrastructura Mare, și alocări bugetare. Termenul de realizare a proiectelor este 18, 24, respectiv 24 de luni. În lucru e deja un proiect de extindere în portul Constanța iar pe Dunăre, la Galați, începe reconfigurarea Galațiului, pentru joncțiunea feroviar-naval.

La Medgidia, se vor reface danele de operare pe 320 de metri, platformele portuare, pe 112.000 mp , precum și fronturile de așteptare, pentru formare și desfacere convoaie, 1.000 de m, în amonte și aval. 102 milioane de lei este costul lucrărilor. La Ovidiu, lucrările vor costa 70 de milioane de lei și se va reabilita platforma portuară, cheurile, podurile și se vor construi noi cheuri palplanșe.  În portul Luminița, pentru 98 de milioane de lei, se vor reface danele estacadă, 4x 120 m, platformele portuare, pe o suprafață de 27.000 mp, și danele existente – 280 mp.

Constanța și Galați, în derulare

Ministerul Transporturilor a înțeles, într-un sfârșit, cât de importantă este infrastructura portuară a României. Țara noastră are 1.300 de kilometri de Dunăre, aproape toată navigabilă, și peste 100  de kilometri de litoral la Marea Neagră. Transportul pe apă al mărfurilor este cea mai ieftină formă de transport, dintre toate, iar după Revoluție, în porturile românești nu s-a mai prea făcut vreo investiție. Anul acesta însă, au început proiectele. În ianuarie, a început proiectul de reconfigurare a portului Constanța. În doi ani, va apărea o insulă artificială și un nou cheu, o investiție de aceeași sumă ca cea din Galați – 90 de milioane de euro(cea mai mare parte, fonduri europene). Portul Constanța va avea un nou cheu care să permită operarea marilor petroliere și nave care trasnportă carburanți, semn că România începe să contexe tot mai mult pe harta energetică a Europei. Proiectul va acoperi o suprafață desfășurată de 24 de hectare, din care 11 hectare reprezintă lucrări de infrastructură portuară, 7 hectare teren câștigat mării și 13 hectare lucrări de dragaj de până la 19 metri în fața cheului. Cele patru proiecte subsecvente din cadrul proiectului mare sunt construcția cheului de acostare, dana estica și dana vestică, dragajul și racordul utilităților. Teritoriul pe care se va realiza investiția este situat în Portul Constanța, în zona insulei artificiale, cea mai mare parte fiind acvatoriu portuar. Cheul va fi construit din virole de beton armat de 100t/buc., în extremitatea nordică a insulei artificiale iar legătura între mal și insulă va fi amenajată între taluzul neamenajat în prelungirea danei 85 și pintenul de pe mal până în zona de Nord-Vest a insulei. Cheul și platformele portuare sunt bunuri nou create și sunt de utilitate publică. 100 de oameni vor lucra la realizare acestui cheu. Finanţarea obiectivului de investiţii se face din fonduri europene externe nerambursabile, tot prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020), și din surse proprii.

Această nouă investiție va deservi viitoarea platformă industrială din Port, care se prefigurează a apărea în următorii ani. După cum spune Dan Tivilichi, director general al APM Constanța, portul are ambiția de a deveni numărul unu la Marea Neagră, în ceea ce privește comerțul cu produse energetice.

Placa turnantă Vest – Est

Apoi, în iulie, a venit anunțul cu Galați.  Reconfigurarea Portului Galați este un proiect mai amplu, care costă 90 de milioane de euro, și în care sunt implicate, pe lângă Administrația Porturilor, S.C. Port Bazinul Nou S.A. Galați și S.C. Metal Trade International S.R.L. Galați. Acolo se vor construi, în doi ani, un terminal de containere format dintr-un cheu nou, o platformă multimodală, o infrastructură rutieră si feroviara și o zona de acces, cu scopul de a elimina blocajele și a moderniza infrastructura. Mai clar, scopul este de a crește importanța Galațiului ca port de expediție și, mai mult, de a-l transforma într-un nod major de tranzit în cadrul Coridorului Rin-dunare-Alpi, având în vedere că studiile de trafic făcute cu proiecția 2030 arată o creștere semnificativă a volumului de mărfuri tranzitat. Costurile sunt de 90 de milioane de euro, banii provin din fonduri europene nerambursabile, de la bugetul de stat și din surse private”

Investiția constă în realizarea a patru obiecte, astfel: -Cheu vertical pe o lungime de 868 m; -Racord rutier și feroviar: infrastructură rutieră pentru accesul în terminal alcătuită din 2284 m drum, un sens giratoriu și un pasaj superior peste calea ferată; -Platformă multimodală, realizată pe o suprafață de 125.264 mp: infrastructură (platforme, drumuri, zonă suplimentară de depozitare), echipamente şi instalaţii portuare, reţele de utilităţi; -Zonă acces la platforma multimodală.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7
Mihai Soare 1067 Articole
Author

17 Comentarii

  1. Investiti fratilor, investiti. Dupa care vin olandezii si le dati totul pe tava, la pret de , nici macar fier vechi. Si uite asa se face pace in Romania, aceasta intra in Schenghen, se ridica MCV-ul, romanii nu mai sunt corupti, PSD-ul nu mai este ” ciuma roaie ” si cate alte ” AVANTAJE ”.

    • Tot aud chestia asta cu”olandezii vor porturile” Iar „nu ne vindem tara”.
      Portul Constanta deja este mort.Totul este controlat de baronii PSD,spatii de stocare,pilotaj,remorchere….tot,tot.
      Si daca vin olandezii si investesc care este problema?Platesc impozite si taxe aici.
      Aaaa,stim, se taie macaroana excrocilor, olandezii vin si fura tot,muta portul in Olanda.Stroe si Fagadau sunt patrioti, mai totul in paragina dar sa fie controlat de noi decat dezvoltare si modernizare.
      Vai mama noastra.

  2. Vor fi modernizate Varna,Burgas si Odesa…E discutie inca daca si Batumi..

  3. Asta inseamna ca portul Constanta este foarte aglomerat , nu mai face fata traficului de marfuri , nu mai incap navele la chei ! Si atunci modernizam aceste porturi ! Mari nave de zeci de mii de tone , vor intra pe canal(Sic !) si vor aduce si prelua diferite marfuri din aceste „mari” porturi MARITIME , Medgidia , Ovidiu si Luminita ! Este clar : Portul Constanta este supraaglomerat si nu mai face fata traficului de marfuri ! Oare ? De ce nu modernizati porturile Sulina , sau Tulcea ? Aici , cel putin , navele maritime pot fi descarcate direct in barje , sau incarcate direct din barje ! Ma rog, este parerea unui neprofesionist , dar mai stiu cate ceva fiind dobrogean ! Apropo , Tulcea nu este port maritim , precum Luminita &co., este , doar , port fluvial !

  4. Nu mai merge contrabanda prin Constanta,sunt prea multi ochi,cautam alternative ocolitoare:Luminita ,Ovidiu,Murfatlar,direct de pe plaja intre Eforie Sud-Eforie Nord..se stiu primarii..

  5. Aiurea! Nu se alocă fonduri de coeziune dacă beneficiarul final nu este o firmă străină.

    GHIA a sesizat crudul adevăr.

  6. ” Trei porturi de la Marea Neagră vor fi extinse și modernizate ”
    Da! Unul (neaparat) pt olandezi , altul pt americani si unul ( poate ) pt romani

  7. MEDGIDIA port la MAREA NEAGRA!?! Foarte tare! In curand, si OLTENITA va deveni port la MAREA NEAGRA, nu?!?

  8. Este o initiativa binevenita. Romania se va impune in aceasta parte a Europei ca o mare putere maritima si fluviala. Traditie exista, baza materiala si umana la fel. PSD-ul mai face si lucruri deosebite.

  9. Avem lacul Razelm…trebuie dragat…facute maluri de piatra si adancit intre mare si lac…apoi construite multe vile si hoteluri…debarcadere pentru iahturi si vaporase mici….restaurante si Romania va avea cea mai tare statiune la Marea Neagra…Daca vreti sa intelegeti duceti -va la greci in Lefkada…care fac doar cu un vaporas un milion euro pe vara profit net..

  10. Bai astia de la Cotidianul ,voi redactorii sefi dormiti ??,scularea ca repetentii deja au bagat M Neagra pe canal pana la Medgidia ,o inghesuie pe la Ovidiu si luminita si vor sa faca porturi !!.
    PROSTIA BUBUIE IN ROMANIA ajunsa pe mana prostilor ,idiotilor si habarnistilor ,vai de mama ei tara !.

  11. vai mama ta daca tu crezi ca o sa plateasca sau platesc taxe si impozite in romania olandezii sau oricare altii care isi desfasoara afaceri pe aici

    • Deci sa inteleg ca Renault,Ford,Pirelli,Continental…..astia nu platesc taxe si impozite.
      Eu stiu foarte bine ce deranjeaza.Normalitatea deranjeaza.
      Ia mergeti dvs in Portul Constanta pe dane.Si intrbati „a cui e magazia asta,cine exploateaza aici?”
      Aceleasi nume :Voiculescu ,M.Basescu,Stroe,Mironescu,Martin…….
      Cum vreti sa se dezvolte Portul,cu instalatii din anii ’70 care stau sa cada?
      Cu siloz construit de Saligny la inceputul secolului trecut?
      Acum cativa ani a venit o companie americana cu remorchere de ultima generatie.Nu a supravietuit.Nu a avut voie.
      Toate remorcherele din port sant din anii ’70.Ia vedeti ale cui sant aceste remorchere.
      Ia mergeti la Dunare,Braila,Galati, si vedeti cine exploateaza aceste dane. Mircea Toader (PDL),si toti aia de mai sus.
      Deci dvs imi spuneti mie ca trebuie sa lasam tot in paragina numai ca sa nu deranjam mafiotii.
      Cand o sa se sparga buboiul la Constanta toata partea de sud a Romaniei o sa fie inundata de puroi.

  12. Chestia asta cu „România care merge” e tare. Uite frate ce știre mare și îmbucurătoare în opinia domnului ziarist! Păi dacă socotim că un apartament modest nou la bloc costă, să zicem, 200 de mii de euro,înseamnă că „uriașa” investitie de 60 milioane de euro echivalează cu 2-3 blocuri cu un total de 300 de apartamente. Asta este investiție de laudă la nivelul unei țări?! Și unde mai pui că până și această sumă prăpădita este o rușinoasă pomană. Se pare însă că, din păcate, cam asta e puterea care ne-a mai rămas.

  13. Prostul care a scris articolul sa se uite pe harta ca cele 3 localitati nu au nimic in comun cu Marea Neagra! Un ziarist ….. probabil…. baut! Dar si seful lii a fost baut cand a aprobat acest articol?????

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.