Turul Italiei a început la Belfast cu două bombe „incendiare”

Turul Italiei (Il Giro) a început în …Irlanda de Nord, la Belfast şi au explodat deja două „bombe”. Prima bombă s-a datorat rezultatelor cursei de contratimp pe echipe, care a distanţat deja bine principali favoriţi. Este posibil ca pentru co-favoritul numărul unu, Joaquim Purito Rodriguez turul să se fi şi încheiat, chiar dacă mai sunt 20 de etape. Pentru un alt rutier valoros, omul de clasament general al celor de la Garmin Sharp, Daniel Martin ( „planificat” să obţină o clasare între locurile 5 -10) Il Giro s-a încheiat chiar la propriu. Alunecând cu bicicleta pe un capac de canal, Martin a provocat o căzătură pentru jumătate din echipa sa, numai că el şi-a fracturat clavicula şi a fost nevoit să abandoneze. Practic, pentru întreaga echipă Garmin-Sharp turul este compromis, pentru că a obţiut ultimul timp la contratimp, iar rutierii ei rămaşi în cursă pornesc mai departe cu un handicap enorm. A fost a doua bombă a zilei.

Aşa cum era de aşteptat, Orica GreenEDGE a câştigat contratimpul, fiind urmată de Omega Pharma-Quick Step şi BMC Racing Team. Un podium anticipat. Şi următoarele clasate Tinkoff Saxo şi Team Sky sunt prezenţe scontate în partea superioară a clasamentului. Interesantă este însă situaţia echipei Astana, venită pe locul 6. Cei de la Astana au venit cu o echipă în care 2 rutieri, Andrey Zeits şi Janez Brajkovic nu au făcut deloc pregătire pentru o cursă de 21 de etape, ei înlocuind în ultimul moment titularii care nu au primit viză de la ambasada Marii Britanii. Primul tricou „roz” (tricoul liderului din clasamentul general) este purtat de veteranul Svein Tuft de la Orica GreenEdge. Cand o cursă este deschisă cu o etapă de contratimp pe echipe, tricoul de lider se acordă unuia dintre primii cinci rutieri ai echipei câştigătoare, la alegerea căpitanului de echipă. Tuft a fost ales pentru că exact în ziua primei etape a împlinit 37 de ani.

Favoriţii pentru „Il Giro 2014”

Toţi specialiştii din lumea curselor de ciclism văd doi mari favoriţi pentru câştigarea Turului Italiei: Joaquim „Purito” Rodriguez şi Nairo Quintana. De fapt, cei doi chiar şi-au anunţat drept principal obiectiv al anului 2014, câştigarea „Il Giro”. Rutierul spaniol deşi a părut în formă mare în această primăvara, a clacat în cele trei clasice de o zi din Ardeni; în ceea ce-l priveşte pe columbian, nici acesta nu a demonstrat că este în apele lui, oricum, este departe de prestaţia din 2013. Dar, trebuie menţionat, cei doi sunt printre cei mai valoroşi rutieri de clasament general angajaţi în cursă. Noi îl mai vedem şi pe Cadel Evans cu şanse la un loc pe podium, australianul fiind avid de revanşă după un sezon 2013 mai mult decât cenuşiu şi nu trebuie neglijaţi nici alţi rutieri, precum Michele Scarponi, Domenico Pozzovivo şi (mai ales) Rigoberto Uran, care se simte bine pe şoselele din Italia. Ar mai exista şi Daniel Moreno, varianta de „avarie” a celor de la Katusha dacă „Purito” are probleme. Rezultatele de top ale favoriţilor în 2014:

– Joaquim Rodriguez (Team Katusha): 1 – Turul Cataluniei, 4 – Tour of Oman

– Nairo Quintana (Movistar Team): 1- Tour de San Luis, 2 – Tirreno-Adriatico

– Cadel Evans (BMC Racing Team): 1 – Giro del Trentino, 2 – Tour Down Under

– Michele Scarponi (Astana ProTeam): 8 – Giro del Trentino, 9 – Tirreno-Adriatico

– Domenico Pozzovivo (Ag2R): 2 – Giro del Trentino, 6 – Tirreno-Adriatico

– Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Steo): 3 – Tour of Oman

– Daniel Moreno (Team Katusha): 8 – Tirreno-Adriatico, 9 – clasicele din Ardeni

Pentru „Purito” Il giro este deja gata?

Plecând de la timpi înregistraţi de echipe în etapa de contratimp, avem, chiar din prima etapă distanţe deja mari între principalii favoriţi. Chiar dacă mai sunt 20 de etape, dintre care 8 pe munte cu finish-uri în căţărare – etape care pot modifica ierarhiile – totuşi s-au mai văzut cazuri când diferenţele de timp înregistrate în primele etape au rezistat până la finalul cursei. După prima etapă, ordinea – în ceea ce-i priveşte doar pe favoriţi – este următoarea:

– Rigoberto Uran cel mai bine plasat după contratimpul pe echipe

– Cadel Evans: la 2 secunde de Uran

– Michele Scarponi la 33 de secunde de Uran şi 31 de secunde de Evans

– Nairo Quintana la 50 de secunde de Uran şi 48 de Evans

– Domenico Pozzovivo la 53 de secunde de Uran şi 51 de Evans

– Purito Rodriguez la 1 minut şi 26 de Evans şi 38 de Quintana.

– Daniel Moreno aceeaşi situaţie cu colegul său de echipă Purito.

După cum se poate vede, co-favoritul numărul unu, Purito Rodriguez, este la o distanţă destul de serioasă de Cadel Evans şi la una apreciabilă de Nairo Quintana. Ca să remontezi trebuie ca începând încă de la prima etapă montană sau semimontană să ataci şi să forţezi distanţarea. Dar şi Evans şi mai ales Quintana sunt foarte buni cătărători. Râmâne de văzut cum şi cât va putea să profite de situaţie Rigoberto Uran.

Vin 3 etape pentru sprinteri: principalii favoriţi

După contratimpul pe echipe din prima etapă, urmează un mini-tour al sprinterilor. Etapele 2, 3 4 sunt de plat, se anticipează sprinturi masive pe final şi mai avem, tot pentru sprinteri etapele 7, 10, 13, 17 şi 21. În cursă sunt două categorii de favoriţi la finish-urile cu sprint masiv şi outsider-i, toţi cei pe care-i vom nominaliza cu siguranţă se vor bate pentru un loc cât mai bun în clasamentul „tricoului verde”.

Marii favoriţi:

– Marcel Kittel (Team Giant-Shimano) – unul dintre rutierii din componenţa careului de aşi ai sprintului mondial (ceilalţi trei sunt Mark Cavendish, Andre Greipel şi Peter Sagan).

– Elia Viviani (Cannondale) – italianul vine după două victorii în faţa lui Mark Cavendish în Turul Turciei.

– Nacer Bouhanni (FDJ.fr) – face parte din noul val, cu rezultate foarte bune în 2013 şi 2014, în acest an câştigând 4 etape şi o cursă de o zi.

Favoriţii de serviciu:

– Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing) – un sprinter puternic, de aceeaşi valoare cu Viviani, dar cu un început de sezon uşor sub aşteptări.

– Michael Matthews (Orica GreenEDGE) – este şi un foarte bun om în cursele de o zi, ceea ce-l poate ajuta foarte mult în primele trei etape.

– Ben Swift (Team Sky) – în formă foarte bună în lunile martie şi aprilie.

– Tyler Farrar (Garmin-Sharp) – americanul a mers bine în cursele de o zi din această primăvară

Outsideri:

– Fran Ventoso (Movistar Team), Enrico Battaglin (Bardiani-CSF), Roberto Ferrari (Lampre-Merida), Francesco-Chicchi (Neri Sottoli) şi chiar Alessandro Petacchi (Omega Pharma-Quick Step) – veteranul excelent lansator al lui Cavendish nu are acum pentru cine lucra şi este posibil ca să fie lăsat să-şi încerce norocul în primele etape, după care va munci în folosul echipei.

Doi mari absenţi

Transferat în iarnă la echipa italiană Lampre-Merida, Chris Horner şi-a anunţat încă din luna ianuarie intenţia de a se bate pentru top 10 în Il Giro. Un început de sezon modest pentru câştigătorul „Vueltei 2013” şi o accidentare netratată în Tirreno-Adriatico, l-au determinat pe „bunicul” de aproape 43 de ani să renunţe la Il Giro şi să se pregătească pentru apărarea titlului din Spania.

Un al doilea nume mare care era aşteptat în „Giro”, este învingătorul de anul trecut, Vincenzo Nibali. Acesta a anunţat că intenţionează să atace Turul Franţei, drept consecinţă a renunţat să-şi mai apere trofeul câştigat în 2013 (există o regulă nescrisă, cine aleargă în Turul Italiei nu o mai face şi în Turul Franţei, şi invers – n.a.). Se pare însă că nu amorul de Turul Franţei l-a determinat pe Nibali să nu concureze în Italia, ci faptul că nu i-a convenit deloc traseul stabilit de organizatori.

Câştigători de Grand Tour prezenţi în cursă

Patru dintre rutierii aliniaţi la start sunt câştigători de Il Giro: Ivan Basso (Cannondale) – 2006 şi 2010, Damiano Cunego (Lampre-Merida) – 2004, Michele Scarponi (Astana Pro Team) – 2011, Ryder Hesjedal (Garmin Sharp) / 2012. Un al cincelea rutier, Cadel Evanse (BMC Racing Team) a câştigat în 2011, Turul Franţei. Niciun câştigător de „Vuelta a Espana” nu se află în cursă.

Alţi 17 rutieri au ocupat locuri pe podium sau în „Top 10” în ultimii ani, sau au câştigat etape în tur.

22 de echipe aliniate la start

În Il Giro 2014 participă (obligatoriu) cele 18 echipe de Pro Tour: Astana Pro Team, Ag2R La Mondiale, Belkin-Pro Cycling Team, BMC Racing Team, Cannondale, FDJ.fr, Garmin Sharp, Lampre-Merida, Lotto Belisol, Movistar Team, Omega Phara-Quick Step, orica GreenEDGE, Team Europcar, Team Giant-Shimano, Team Katusha, Team Sky, Tinkoff-Saxo, Trek Factory Racing. Au primit invitaţie (wild card) 4 echipe Pro Continentale: Androni Giocattoli-Venezuela, Bardiani-CSF, Neri Sottoli şi Team Columbia. Fiind vorba de o cursă de Grand Tour, fiecare echipă are în componenţă câte 9 rutieri. Loturile celor 22 de participante, aici.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.