Un nou avânt al militarizării statului

Proiectul noii legi a SRI produce, între altele, ieșirea din ipocrizie a dezbaterilor despre firmelesub acoperire. Ca să nu mai fie vorbe, noua lege stabilește în mod clar că SRI are dreptul de a-și crea și administra propriile firme („pot fi înfiinţate activităţi finanţate integral din venituri proprii, potrivit legii”) și chiar propria societate civilă („asociaţii cu caracter profesional, social, cultural, sportiv sau recreativ ori umanitar”).

Într-un protest semnat de 17 organizații neguvernamentele, se arată că astfel de operațiuni se vor desfășura „departe de ochii publicului, și, potențial, chiar și în afara controlului fiscal, pentru că documentele operative privind cheltuielile se casează și se distrug anual, la finalul exercițiului fiscal”. Oricum fondurile pot veni și din orice „alte surse, legal constituite” – sponsorizări, donații, activități economice. Bănuim că se va face coadă la casieria SRI pentru asemenea gesturi filantropice, făcute de diversși sponsori și donatori preocupați de susținerea cu bani „sfintei siguranțe naționale”…

Dacă aceste prevederi vor fi adoptate de parlament, speculațiile despre firme care or fi sau n-or fi ale SRI și ONG-uri care or fi sau n-or fi finanțate de SRI vor înceta. Respectivele situații vor deveni realități clare, transparente, prevăzute de lege.

Ce înseamnă acest lucru pentru democrație și pentru sanitatea climatului social din țară este o altă poveste. Dar SRI, cu aroganța la care-i dă dreptul puterea pe care o deține, măcar ne spune clar în față că va avea firme și ONG-uri în subordinea sa. În ce scop? Al propășirii poporului și-a patriei cinstire, desigur!

Divizia „Business SRI” iese la lumină

Proiectul noii legi a SRI nu mai cuprinde prevederea din legea în vigoare despre firmele proprii. Acea prevedere (art. 43, Legea nr.14/1992) arăta că ”sub controlul Parlamentului, în raport cu nevoile proprii şi cu respectarea stricta a prevederilor legale, în cadrul Serviciului Român de Informaţii pot funcţiona: o regie autonomă, societăţi comerciale de producţie, instituţii sanitare, precum şi asociaţii cu caracter cultural-sportiv”. Textul mai salva, cât de cât, aparențele în ceea ce privește principiul european, pe cât de clamat pe atât de fals și demagogic, referitor la controlul parlamentar asupra serviciilor secrete.

Noua lege elimină acest paragraf, este ceva mai subtilă, dar spune același lucru. Potrivit G4Media.ro, SRI va putea să folosească „identităţi, documente, indicative, bunuri mobile şi imobile, de acoperire în îndeplinirea atribuțiilor ce-i revin” și să deruleze „activităţi finanţate integral din venituri proprii”. Toate acestea înseamnă, de fapt, intrarea SRI pe piața liberă și scoaterea la lumină a diviziei de afaceri a Noii Securități. Chiar dacă din proiect a dispărut trimiterea explicită la înființarea de societăți comerciale, este vorba despre același lucru.

Consecințele intrării SRI în afaceri sunt ușor de bănuit. Pe de o parte, tinerii ofițeri pensionari din SRI vor fi distribuiți în astfel de firme, cu identități sub acoperire, salarii babane, afaceri asigurate și control inexistent. Pe de altă parte, competiția de pe piață va fi distorsionată, firmele SRI având avantaje asigurate grație informațiilor deținute, rețelei de acoperiți și colaboratori parteneri, ca și sistemului în general. Este greu de imaginat că, de pildă, producția și comerțul cu aparatură de înregistrare și interceptare vor încăpea pe mâinile altor firme decât cele acoperite ale SRI.

Lege pentru scormonitul prin calculatoare

Subiectul firmelor sub acoperire ale fostei securități a ocupat în anii 90 un spațiu larg în dezbaterile publice. Posibilitatea existenței unor astfel de firme în cadrul noului SRI, care se afla în procesul facerii sub conducerea lui Virgil Măgureanu, a fost vehement contestată de societatea civilă radicalizată a acelor ani. Dacă pentru proiectul legii SRI, adoptată de parlamentul fesenist în 1992, prevederi ca cele de acum ar fi fost doar gândite, nicidecum scrise pe hârtie, presa ar fi luat foc. Acum, are somnul lin și codrul aproape…Din pădurea Băneasa.

Proiectul de lege citat de G4media.ro mai cuprinde încă două prevederi stupefiante.

Una se referă la faptul că SRI va avea dreptul „să acceseze şi să utilizeze informaţiile din baze de date ale altor autorităţi şi instituţii publice, în limitele competenţelor conferite prin lege”. Iar a doua, consecutivă, consacră dreptul SRI „să solicite persoanelor fizice şi juridice, în condiţiile prezentei legi, date, indiferent de forma de stocare a acestora, informaţii şi, după caz, obiecte”.

Mențiunea că SRI va acționa pe cele două direcții „în limitele conferite prin lege” este o poveste. SRI nu va avea nicio limită „conferită de lege” din simplul motiv că legea îi dă dreptul să se ocupe de siguranța națională, iar siguranța națională extinsă cuprinde toate domeniile. Asta va fi, de fapt, noua lege a SRI: să n-aibă nicio limită legală în acțiunile sale.

Autorizarea SRI de a accesa „bazele de date ale altor autorități și instituții publice”, precum și de „a cere persoanelor fizice și juridice date și informaţii indiferent de forma lor de stocare, precum şi obiecte” este de un pericol fără seamăn. Numai o gândire malefică a putut produce o astfel de prevedere. Este forma edulcorată a ceea ce se întâmpla în anii 50, când indivizi forțoși cu automatele pe sub haine lungi de piele năvăleau noaptea în casele oamenilor, cerându-le tot „date și informații” despre dușmanii poporului. Desigur, tot în numele siguranței naționale și pentru apărarea regimului democrat-popular.

Organizațiile semnatare ale protestului publicat pe stareademocratiei.ro amintesc că proiectul noilor legi ale siguranței naționale aflat în dezbaterea coaliției de guvernare a fost precedat de acte normative, adoptate de Guvern și de Parlament, care au crescut puterile Noii Securități și în alte domenii: interceptarea comunicațiilor electronice prin Codul Comunicațiilor (lege declarată parțial neconstituțională de CCR), filtrarea investițiilor străine din țări din afara spațiului comunitar, rolul central al SRI și STS în proiectul de cloud guvernamental, cu acces direct toate datele de trafic etc.

„Militarizarea rapidă a statului, sub conducerea unui premier trecut mult prea repede din haina de general activ în cea de politician de carieră, și la comanda unui președinte aflat moral tot mai departe de cetățeni, de democrație și de libertate, este o tendință ce ne îngrijorează profund, și solicităm ferm tuturor partidelor politice să o oprească de îndată”, afirmă organizațiile semnatare ale protestului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 22
Octavian Știreanu 198 Articole
Author

13 Comentarii

  1. Sa n-avem nicio indoiala ca aceste demersuri in sensul schimbarii caracterului statului, de la popular si social inspre financiarizat, militarizat si militarist, vin din SUA si nu din interiorul societatii romanesti. Este o reteta care a functionat de minune in SUA si se stie ca nu se schimba niciodata o echipa castigatoare. Inclusiv aducerea de sute de mii de muncitori straini, care vor fi ademeniti sa ramana definitiv, este parte a aceluiasi program de creare a unui „melting pot” etnic pe model american, unde identitatile se confunda si se amesteca intr-un talmes-balmes numai bun de guvernat de mafie.
    Iar alternativa nu e deloc buna. Ori statul capturat isi va mentine directia inspre totalitarism soft, ori, opunandu-se, va fi lasat din brate de magicienii economiei din pix si ai ratingurilor-minune, si vom reveni la statutul de paria din anii pre-aderare.
    Singura solutie viabila pentru milioanele de romani nemultumiti si ale caror voturi sunt furate sistematic este aceeasi ca in comunism: sabotarea la nivel micro, refuzul colaborarii, ne-cooperarea pana in cele mai mici detalii, pastrand cadrul legalitatii.

  2. @Mistica laicitatii- Statuia „Libertatii
    Gresit singura solutie e plecarea in masa din Romania. Este evident ca aceasta tara este pierduta.

  3. SRI = SECURISTI PSIHOPATI CRIMINALI ANTI ROMANI. mizeriile astea trebuie sa infunde puscaria pe viata iar toti ofiterii de rang superior condamnati la executie publica pentru dezastrul si sclavagismul in care au bagat poporul roman. Lasati fara pensii si privilegii, sa traiasca din salariul de casier la carrefour si sa iasa la pensie la 70 de ani. Pvt0ri ce nu se pot descurca in viata decit prin furt pe baza de dictatura la adapostul gruparilor paramilitare de tip Securist anti-roman.

  4. Intr-o tara in care pana in 1990 erau 3 milioane de membrii PCR si restul populatiei trecute de majorat, turnatoare la Seku cu angajament, nimic nu ne mai poate surprinde !Sa ridice piatra ala care lupta la fel de energic impotriva Securitatii si pe vremea lui Ceausescu..:)))
    Bataiosii cu SRI sunt comici,in campia democratiei isi duc oile credule unde vor muschii lor, mai ales ca vai si amar de cv-urile lor

  5. „noua lege stabilește în mod clar că SRI are dreptul de a-și crea și administra propriile firme”

    Ce parere are consiliul concurentei despre discriminarea asta vadita ?! Pentru ce au nevoie de venituri extrabugetare, adica necontrolabile ? Simplu: pentru operatiuni care calca in picioare Constitutia si toate legile penale. Deci, parlamentarii santajati voteaza pentru servicii o lege care le ridica deasupra oricarei legi. Doar niste cretini pot vota asa ceva in INTREGIME. Legea trebuie resprinsa integral !

  6. Să fim realiști: SRI este deja de facto ceea ce urmărește sa se legifereze acum. Sau sa legifereze, căci grosul Parlamentului este la remorca sa. Pentru sănătatea națiunii as dori să văd reacția intelectualității, atât de mieroase pe vremea șpionului bețiv!

  7. @Cârcotaș
    Ha…Ha…Ha, mai zi-o p’aia cu „reactia intelectualitatii”, c-a fost tare amuzanta.

  8. SRI are firme sub acoperire din 1990-91, dar legal, după anul 2000, din timpul guvernării Năstase. Dar aveau asemenea firme şi în 1991, de exemplu, înregistrate pe numele unor ofiţeri acoperiţi. Virgil Măgureanu lua decizii, de multe ori, în biroul unei asemenea firme, condusa de un fost colonel de Securitate, devenit consilierul lui, şi nu la sediul SRI, al cărei director era.

  9. „indiferent de forma de stocare a acestora”
    -daca sau nu Iphone poate fi decodat chiar de catre mama lui,apple,e o chestiune de timp,
    7 ian. 2020 · The F.B.I. has a search warrant for the devices and is seeking Apple’s assistance executing it,

    Yuval Noah Harari este un scriitor și istoric israelian spune ca „oamenii sunt acum animale hackabile”!!!!!!!!!!!!!!!!

  10. Gunoaiele SRI care au distrus Romania si sint slugile drogatilor americani

  11. Cum au scris alți chibiți; planurile sînt vechi, unora doar acum le-a venit sorocul, altele sînt pornite demult, altele sînt băgate deși nu sînt pe deplin gata dar, cum zicea Schwab, nu trebuie pierdută fereastra plan-demică, adică rămasul oamenilor cu gura căscată și privirea-n gol.
    Ne mint nu numai de la apariția statelor naționale moderne, ne mint de cînd pături conducătoare străine au înlocuit vechile orînduiri firești, naturale.
    Maghiarii în Transilvania nu au înlocuit conducerea locală, cneji (un fel de primari) și voivozi, peste noapte. Au început cu o organizare paralelă ce, la început, nu avea nicio putere. Oamenii de aceea nu i-au băgat în seamă. Încă o dovadă că Transilvania nu a fost cucerită cu arma.
    Legat de primul comentariu, mai e posibilitatea firească să nu stăm ca proști, să ne luăm soarta-n mâini.

  12. Cine este organul? Organul este maciuca presedintelui! Si daca presedintele este numit de Soros cu tableta sts si este un tradator de neam si tara la fel ca Dodon care a turnat la rusi? Daca turna la americani precum petrov, era decorat, era patriot! Huuo tradatorilor de neam si tara!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.